Ok. Joo tota kans mietin että onko jo huollettavaa mallia nämä, ja onhan ne.
BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150
Valvoja: Moderaattorit
- T Koponen
- Viestit: 301
- Liittynyt: La Joulu 15, 2012 11:24 pm
- Pyörä: BMW R 1150 GS
- Paikkakunta: pohjois-savo
Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150
Heps kukkuu Bemari velhot..
Mitäs tiivisteitä pitää/kannattaa hommat kun Bemarin perä tihkuttaa öljyä? Taitaa tulla keskiöstä ja haitari kumin kohdalta? Ja tarvitaanko vaihtoon jotain erikoistyökaluja? Vai voiko vaihtaa perinteisellä ruuvi kiinni stefaan ja vetoja? Kyseessä siis bmw r 1150 gs vm 2001
Lähetetty minun M2103K19G laitteesta Tapatalkilla
Mitäs tiivisteitä pitää/kannattaa hommat kun Bemarin perä tihkuttaa öljyä? Taitaa tulla keskiöstä ja haitari kumin kohdalta? Ja tarvitaanko vaihtoon jotain erikoistyökaluja? Vai voiko vaihtaa perinteisellä ruuvi kiinni stefaan ja vetoja? Kyseessä siis bmw r 1150 gs vm 2001
Lähetetty minun M2103K19G laitteesta Tapatalkilla
Mihin tie päättyy, siitä ilo alkaa
EX: AT 90, AT 92, XT660 Z TENERE, KTM 950, KTM 690, AT 95
EX: AT 90, AT 92, XT660 Z TENERE, KTM 950, KTM 690, AT 95
Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150
Tais olla juorua että laakeri saattas olla kuolemasa kun stefasta alkaa tulla öljyä ulos. Ootko testannu onko perään tullu väljyyttä.
Paskapuhetta, mutta uskon.
- T Koponen
- Viestit: 301
- Liittynyt: La Joulu 15, 2012 11:24 pm
- Pyörä: BMW R 1150 GS
- Paikkakunta: pohjois-savo
Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150
En ainakaan ole huomannut että olisi tullut välystä. Toki pyörällä ajettu vasta 157xxx km. Toimii kyllä todella hyvin muuten. Eli kannattaa varmaan vaihtaa peränlaakeri samalla? Ei ole tietoa koska on vaihdettu jos on ollenkaan...
Lähetetty minun M2103K19G laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun M2103K19G laitteesta Tapatalkilla
Mihin tie päättyy, siitä ilo alkaa
EX: AT 90, AT 92, XT660 Z TENERE, KTM 950, KTM 690, AT 95
EX: AT 90, AT 92, XT660 Z TENERE, KTM 950, KTM 690, AT 95
- Raimo
- Viestit: 1283
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Paikkakunta: Oulunsalo
- Viesti:
Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150
Olihan sulla tehtaan manuaali R1150GS:n?
Jos vuotopaikalla tarkoitat sitä isoa stefaa siinä renkaan kiinnityslaipan ympärillä, niin silloin kannattaa tosiaan tarkistaa se iso rullalaakeri. Menee ajoittain vaihtoon. Perämurikan sisällä oleva kartiolaakeri kestää pidempään, ja jos sen vaihtaa pitää shimmaus/hammaskosketus tarkistaa. Tästä löytyy varmaan juttua tässäkin viestiketjussa.
Jos taas vuotopaikalla tarkoitat, että öljyä tulee haitarikumin sisältä ja vuotopaikka ei ole vaihteiston pää vaan perän sisääntuloakselin stefa, niin sitten tarvitset purkuun nelihampaisen hylsyn, jolla saat avattu stefan edessä olevan kierreholkin. On sitten lujassa. Kuori pitää lämmittää 120 asteiseksi ja syytä tehdä jokin jigi, jolla saat perämurikkaa pideltyä paikoillaan. Tuo meni minun 1150Gessussa, ja käsittääkseni harvinaisempi ongelma.
Jos vuotopaikalla tarkoitat sitä isoa stefaa siinä renkaan kiinnityslaipan ympärillä, niin silloin kannattaa tosiaan tarkistaa se iso rullalaakeri. Menee ajoittain vaihtoon. Perämurikan sisällä oleva kartiolaakeri kestää pidempään, ja jos sen vaihtaa pitää shimmaus/hammaskosketus tarkistaa. Tästä löytyy varmaan juttua tässäkin viestiketjussa.
Jos taas vuotopaikalla tarkoitat, että öljyä tulee haitarikumin sisältä ja vuotopaikka ei ole vaihteiston pää vaan perän sisääntuloakselin stefa, niin sitten tarvitset purkuun nelihampaisen hylsyn, jolla saat avattu stefan edessä olevan kierreholkin. On sitten lujassa. Kuori pitää lämmittää 120 asteiseksi ja syytä tehdä jokin jigi, jolla saat perämurikkaa pideltyä paikoillaan. Tuo meni minun 1150Gessussa, ja käsittääkseni harvinaisempi ongelma.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
- T Koponen
- Viestit: 301
- Liittynyt: La Joulu 15, 2012 11:24 pm
- Pyörä: BMW R 1150 GS
- Paikkakunta: pohjois-savo
Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150
Mulla on haynesin korjaus manuaali. Mä vaihdan sen ison laakerin ja sen isomman stefan. Ne on ilmeisesti siinä renkaan puolella. Haitarikumilla tarkoitan sitä perän puolta, en vaihteiston päätyä.
Kun pyörä on sivujalalla niin öljy tippa tulee renkaalle tai jarrulevylle. Harmittaa kun piti lähteä vaan pohjoiseen reissuun torstaina ja nyt pitää ruveta remppaamaan torstaina. No jospa sitä jo perjantaina pääsisi lähtemään.
Noiden vaihtoon ei taida tarvita kauheasti mitään erikoistyökaluja..? Ulosvetäjä ainakin mutta jotain muuta? Pääsis nyt talveen saakka niin sitten voisi ihmetellä lisää.
Lähetetty minun M2103K19G laitteesta Tapatalkilla
Kun pyörä on sivujalalla niin öljy tippa tulee renkaalle tai jarrulevylle. Harmittaa kun piti lähteä vaan pohjoiseen reissuun torstaina ja nyt pitää ruveta remppaamaan torstaina. No jospa sitä jo perjantaina pääsisi lähtemään.
Noiden vaihtoon ei taida tarvita kauheasti mitään erikoistyökaluja..? Ulosvetäjä ainakin mutta jotain muuta? Pääsis nyt talveen saakka niin sitten voisi ihmetellä lisää.
Lähetetty minun M2103K19G laitteesta Tapatalkilla
Mihin tie päättyy, siitä ilo alkaa
EX: AT 90, AT 92, XT660 Z TENERE, KTM 950, KTM 690, AT 95
EX: AT 90, AT 92, XT660 Z TENERE, KTM 950, KTM 690, AT 95
Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150
Jos öljy vuotaa siitä takimmaisen haitarikumin välistä, se ei silloin tulene siitä ison perälaakerin stefalta, vaan joko vaihteistolta (valuu kardaaniputkea pitkin) tai pienen vetopyörän stefalta. Tuohon on hyvänä erotusdiagnostiikkana jos peräöljy ja vaihteistoöljy on eri värisiä. Silloin voi väristä päätellä kummasta vuoto on. Itse tästä syystä (muistaakseni ) laittanut perään punertavaa öljyä. Minulla aikanaan laski öljyt allensa juurikin siitä ison perälaakerin stefalta. Vaihdoin laakerinkin samalla, turhaan tosin se oli ihan ehjä.
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: Su Joulu 31, 2017 8:40 pm
- Pyörä: BMW f800gs adv,f800gs,yamaha xt660r
Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150
Moro,kokeile ensiapuna peräöljyyn lisättävää lisäainetta,löytyy ainakin Motonetin myymälöistä:Red Line seal saver 118ml pullo maksaa noin 25e tuntuu tomivalta aineelta,itse ja kaverini pyörissä kokeitu.
- T Koponen
- Viestit: 301
- Liittynyt: La Joulu 15, 2012 11:24 pm
- Pyörä: BMW R 1150 GS
- Paikkakunta: pohjois-savo
Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150
Remontti tehty, vaikea sano oliko perän lääkeri mennyt. Ihan pientä metalli hippua oli propussa. Kuvassa ei ole kaikki.. laakerin vaihto ei kyllä loppu viimeksi ollut kauhea temppu. Toki rd-03 Jarkko oli asiantunteva tekijä. Reissuun päästiin ja nyt ollaan jo Inarin tasalla menossa
Lähetetty minun M2103K19G laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun M2103K19G laitteesta Tapatalkilla
Mihin tie päättyy, siitä ilo alkaa
EX: AT 90, AT 92, XT660 Z TENERE, KTM 950, KTM 690, AT 95
EX: AT 90, AT 92, XT660 Z TENERE, KTM 950, KTM 690, AT 95
Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150
No olihan tuola kokkaretta. Ei mulla ollu mitään mujua propussa sen 65-106tkm mitä omalla ajoin.
Paskapuhetta, mutta uskon.
- T Koponen
- Viestit: 301
- Liittynyt: La Joulu 15, 2012 11:24 pm
- Pyörä: BMW R 1150 GS
- Paikkakunta: pohjois-savo
Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150
No niin se vaan talvi tulee ja on aika aloittaa mopon huoltaminen. Kyseessä siis Bmw R 1150 GS vm 2001 listalla on ainakin:
Laturin hihna
Kaikki öljyt+suodattimet
Ilmansuodatin
Keulaputkien huolto (toinen vuotaa)
Takajarru nesteet (eteen on vaihdettu jarruletkujen vaihdon yhteydessä)
Polttoainesuodatin tankkiin ja se U-letku
Kardaanin irroitus ja ehkä vaihdelaatikon pään stefan vaihto. (Kardaaniputki on märkä ylä ja alapäästä)
Y-putki (katalysaattorin tilalle)
Pakoputki
Ventiilin välykset?
Takarengas
Suuttimet, tarviiko sen jälkeen ohjelmoida tai jotain?
Akku.
Nyt otan kokeneilta guruilta vastaan vinkkejä?! Tarviiko huomioida jotain muuta? Tarviiko jotain erikoistyökaluja? Kannattaako esim kytkin tsekata? Ajettu vasta 167000 km eikä tietenkään minkäänlaista huoltokirjaa olemassa..
Lähetetty minun M2103K19G laitteesta Tapatalkilla
Laturin hihna
Kaikki öljyt+suodattimet
Ilmansuodatin
Keulaputkien huolto (toinen vuotaa)
Takajarru nesteet (eteen on vaihdettu jarruletkujen vaihdon yhteydessä)
Polttoainesuodatin tankkiin ja se U-letku
Kardaanin irroitus ja ehkä vaihdelaatikon pään stefan vaihto. (Kardaaniputki on märkä ylä ja alapäästä)
Y-putki (katalysaattorin tilalle)
Pakoputki
Ventiilin välykset?
Takarengas
Suuttimet, tarviiko sen jälkeen ohjelmoida tai jotain?
Akku.
Nyt otan kokeneilta guruilta vastaan vinkkejä?! Tarviiko huomioida jotain muuta? Tarviiko jotain erikoistyökaluja? Kannattaako esim kytkin tsekata? Ajettu vasta 167000 km eikä tietenkään minkäänlaista huoltokirjaa olemassa..
Lähetetty minun M2103K19G laitteesta Tapatalkilla
Mihin tie päättyy, siitä ilo alkaa
EX: AT 90, AT 92, XT660 Z TENERE, KTM 950, KTM 690, AT 95
EX: AT 90, AT 92, XT660 Z TENERE, KTM 950, KTM 690, AT 95
- Raimo
- Viestit: 1283
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Paikkakunta: Oulunsalo
- Viesti:
Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150
1150:ssähän se tympeä suunnitteluvirhe, että kytkinakseli ei mene koko mitalla kytkimen uriin. Etenkin jos on vedätetty matalilla kierroksilla (6-vaihteella), niin saattaa yhtäkkiä antaa periksi joko akselin, kytkimen tai molempien puolien hammastukset. Itse ainakin käyttäisin askia sen verran kytkimeltä auki, että tuon pääsisi näkemään. Itse kyllä aikoinaan vaihdoin kytkimen 1150-gessuun jo n. 103tkm ajettuna...ihan varmuuden vuoksi ja myös siksi, että Talkku oli ostanut härkä-gessuun Siebenrockin oil resistant kytkimen jo valmiiksi ennen kuin se siirtyi mun haltuun.
No sitä oil resistant kytkintä en itse kyllä laittaisi enää, kun piti todella ikävää metakkaa jos sitä joutui luistattamaan pehmeässä ajellessa.
Sitten toisekseen tarkistaisin nestekytkimen letkun pään siellä vaihdelaatikon puoleisessa päädyssä. Tahtoo ruostua paikat sieltä puhki suojakuoren alla kun kosteus jää muhimaan.
No sitä oil resistant kytkintä en itse kyllä laittaisi enää, kun piti todella ikävää metakkaa jos sitä joutui luistattamaan pehmeässä ajellessa.
Sitten toisekseen tarkistaisin nestekytkimen letkun pään siellä vaihdelaatikon puoleisessa päädyssä. Tahtoo ruostua paikat sieltä puhki suojakuoren alla kun kosteus jää muhimaan.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
- T Koponen
- Viestit: 301
- Liittynyt: La Joulu 15, 2012 11:24 pm
- Pyörä: BMW R 1150 GS
- Paikkakunta: pohjois-savo
Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150
Hyviä vinkkejä, eli käytännössä kannattaa oikeastaan purkaa takapää. Tutkailin kuvia ja pyörän rakennetta niin vaihdelaatikon irrottaminen ei taida olla kuitenkaan mikään ihan älytön homma. Ja taitaisi helpottaa myös sen stefan vaihtoa.
Nyt on hyvä hetki kuitenkin tarkastella paikkoja kun myyjä ei oikein osannut kertoa mitään pyörästä. Kuitenkin esim kesällä vaihdettu takalaakeri ei ollut alkuperäinen yms. Eli on sille jotain tehty ja toimii todella hyvin, kesällä kuitenkin n 15000 km ilman huolia.
Lähetetty minun M2103K19G laitteesta Tapatalkilla
Nyt on hyvä hetki kuitenkin tarkastella paikkoja kun myyjä ei oikein osannut kertoa mitään pyörästä. Kuitenkin esim kesällä vaihdettu takalaakeri ei ollut alkuperäinen yms. Eli on sille jotain tehty ja toimii todella hyvin, kesällä kuitenkin n 15000 km ilman huolia.
Lähetetty minun M2103K19G laitteesta Tapatalkilla
Mihin tie päättyy, siitä ilo alkaa
EX: AT 90, AT 92, XT660 Z TENERE, KTM 950, KTM 690, AT 95
EX: AT 90, AT 92, XT660 Z TENERE, KTM 950, KTM 690, AT 95