Ecuun uudet kartat

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Gilera
Viestit: 334
Liittynyt: To Syys 01, 2005 12:57 pm
Pyörä: Gilera
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Ecuun uudet kartat

Viesti Kirjoittaja Gilera »

Laitetaan tännekin muistiin. Alun perin FB:ssä, mutta hautautuu nopeasti. Täällä

Melkein vuoden päivät (ja yöt) siinä meni, mutta nyt onnistuu ecun ohjelmointi Ducatin Desert X:ään ja moniin muihin pyöriin. Homma hoituu XECU REVOLUTION tuning softalla ja laitteilla. Tähän mennessä 2 Ducatia saanut lisä virtaa ja ensi viikolla tulee seuraavat pyörät herätettäviksi. Omaani tuli selkeä ero varsinkin keskialueella, kerrassaan herkkä reagoimaan kahvan kääntöön. Tuli ns reilusti väkevyyttä alakierroksille. Lisäksi pieni nypytys tasakaasulla körötellessä poistui.

Lisätietoja www.xecutuning.com
jm-motorsport at elisanet.fi

Professional malli tuli pajalle, eli listalta löytyy esim Aprilia Tuareg, Ducatit, Yamaha T7, Gessut ja lukuisat oranssit adventuret.
Kyselkää jos kiinnostaa ja löydätte valmistajan sivuilta oman pyöränne. Laitteet ovat ammattimaiset ja kaikki kartat on tehty ammattilaisten toimesta. Taustalla on yksi maailman johtavista ecujen ohjelmointiin erikoistuneista yrityksistä.

Kartat on tehty Italiassa ja oman kokemuksen perusteella sopivat hyvin Suomen olosuhteisiin. Eli vaikka ovat ns bulkkikamaa pidän niitä huomattavana parannuksena tehdasasetuksiin verrattuna. Tehdasasetukset ovat kuitenkin pakon sanelemina tehty kaikenmaailman direktiivejä noudattaen ei moottorin mahdollisuuksien mukaan. Monissa nyky (EuroIV ja Euro5) pyörissä ecut ovat vielä harrastajan kiusaksi lukittuja eli hankala päästä käsiksi ilman kalliita erkoislaitteita. No nyt on omaan pajaan hankittu semikalliit laitteet, joilla pääsee lukuisten uusienkin ecujen saloja avaamaan.
Viuh
Viestit: 1712
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, R75/5

Re: Ecuun uudet kartat

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Hieno juttu!
Jani M
Viestit: 2198
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Ecuun uudet kartat

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Miten on Euro5+ mp:eiden kanssa? Niitähän on tullut jo tälle vuodelle (esim KTM:n uudet 390, 990 ja 1390 Duket) ja ensi vuonna loputkin uudet mallit on niitä. Sen mitä googlettelin Euro5 ja Euro5+ eroja, niin päästörajat eivät ole muuttuneet, mutta juuri tuohon taitaa tulla lisävaatimuksia, että päästöjä ei saisi päästä sorkkimaan muuttamalla ecua. Sillä tässä kyselen, että pitääkö sitä vaihtaa mopo uuteen jo tänä vuonna, että olisi vielä Euro5, vai löytyykö keinot vielä 2025 mallien Euro5+:ien kanssakin.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17.
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Avatar
Hanski T
Viestit: 607
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Ecuun uudet kartat

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Gilera kirjoitti: La Touko 04, 2024 9:35 am Laitetaan tännekin muistiin. Alun perin FB:ssä, mutta hautautuu nopeasti. Täällä

Melkein vuoden päivät (ja yöt) siinä meni, mutta nyt onnistuu ecun ohjelmointi Ducatin Desert X:ään ja moniin muihin pyöriin. Homma hoituu XECU REVOLUTION tuning softalla ja laitteilla. Tähän mennessä 2 Ducatia saanut lisä virtaa ja ensi viikolla tulee seuraavat pyörät herätettäviksi. Omaani tuli selkeä ero varsinkin keskialueella, kerrassaan herkkä reagoimaan kahvan kääntöön. Tuli ns reilusti väkevyyttä alakierroksille. Lisäksi pieni nypytys tasakaasulla körötellessä poistui.

Lisätietoja www.xecutuning.com
jm-motorsport at elisanet.fi

Professional malli tuli pajalle, eli listalta löytyy esim Aprilia Tuareg, Ducatit, Yamaha T7, Gessut ja lukuisat oranssit adventuret.
Kyselkää jos kiinnostaa ja löydätte valmistajan sivuilta oman pyöränne. Laitteet ovat ammattimaiset ja kaikki kartat on tehty ammattilaisten toimesta. Taustalla on yksi maailman johtavista ecujen ohjelmointiin erikoistuneista yrityksistä.

Kartat on tehty Italiassa ja oman kokemuksen perusteella sopivat hyvin Suomen olosuhteisiin. Eli vaikka ovat ns bulkkikamaa pidän niitä huomattavana parannuksena tehdasasetuksiin verrattuna. Tehdasasetukset ovat kuitenkin pakon sanelemina tehty kaikenmaailman direktiivejä noudattaen ei moottorin mahdollisuuksien mukaan. Monissa nyky (EuroIV ja Euro5) pyörissä ecut ovat vielä harrastajan kiusaksi lukittuja eli hankala päästä käsiksi ilman kalliita erkoislaitteita. No nyt on omaan pajaan hankittu semikalliit laitteet, joilla pääsee lukuisten uusienkin ecujen saloja avaamaan.
Jahas, mites mahtaa olla Multi V4:n kanssa? Yläkierroksillla se on ihan riittävän pirteä, mutta 3500-6000 alueella ohjelmointi ei ole polttoainetalouden kannalta optimi, eikä varmaan väännönkään. Kulku kyllä riittää ja kulut on mitä on, mutta jos rangea saisi vähän lisää niin se ilahduttaisi. Eikä lisävääntökään haitaksi ole.
...kurkkasin sivua niin onhan siellä tuo matkalehmäkin listattuna...

Mutta mikä on arvio tuosta polttoainetaloudesta? Edelliseen V2 multiin laitettin Rexxerin softa. Vääntöä tuli raakasti lisää juuri tuonne 4-5k välille, mutta polttoainetalous huononi ja takana ajettaessa pakokaasun pystyi haistamaan. Se ei ole toivottu muutos.
SF 1098S
MTS V4S
Patukka
Viestit: 631
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: Ecuun uudet kartat

Viesti Kirjoittaja Patukka »

Ja sitten, tämä kannattanee ottaa huomioon jos tehdasasennettuja järjestelmiä menee muuttamaan. Koskee - lisäksi takautuvasti - lähinnä autoja mutta myös moottoripyöriä. https://www.is.fi/autot/art-2000010416268.html
Näitä hyvin yleisiä autoja uhkaa kesäkuusta alkaen jopa kymppitonnien sakko – katsastajan tai korjaamon todistus ei enää kelpaa

Suomessa on liikenteessä valtava määrä autoja, joiden laillisuus vaatii pian muutoskatsastuksen läpäisemistä. Miina voi olla iso esimerkiksi käytetyn polttomoottoriauton ostajalle.

Jatkossa dokumentiksi riittävän alhaisista saastelaitemuutosten päästöistä ei enää kelpaa esimerkiksi korjaamon tai katsastusaseman antama päästömittaustodistus.

Tommi Lempinen
10:10

Auton tai muun ajoneuvon moottoriin tehtyä ohjelmointia ei enää hyväksytä ilman asiantuntijan tai tutkimuslaitoksen tekemää selvitystä tai tyyppihyväksyntätodistusta, tiedottaa Traficom.

Ajoneuvolakiin kesäkuun alusta alkaen voimaantuleva muutos kääntää osoittamisvelvollisuuden riittävän alhaisista päästöistä heille, jotka tarjoavat asiakkaalle moottorien ohjelmallisia muutoksia, päästöjärjestelmien muokkauksia tai molempia.

Mikään katsastajan tai korjaamon antama yksinkertainen päästöpaperi ei kuitenkaan viranomaiselle käy.


– Kesäkuusta alkaen vastuu kaikessa päästömanipulaatiomääritelmän täyttävässä palvelun tarjonnassa on päästöjen osalta palvelun tarjoajalla eikä asian vastuuta voi vierittää kuluttajalle, toteaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tiedotteessa tarkastaja Kaarle Röyttä.

– Nykyisenlainen toiminta, jossa muutoksia on tehty ja tarjottu kuluttajille ilman osoituksia ja selvityksiä päästötasoista tai palveluita on myyty ''ei tieliikennekäyttöön'' ilmoituksella ajoneuvoihin, joiden tiedot löytyvät liikenneasioiden rekisteristä, ei voi siis enää kesäkuussa jatkua.


Liikenteessä voi kyllä jatkossakin käyttää moottorinohjausohjelmia tai päästöjärjestelmämuutoksia, mutta vain sellaisia, joiden myyjä pystyy osoittamaan säädösten ja määräysten täyttymisen.

Moottorin ohjelmoinnilla tarkoitetaan moottorin ohjantalaitteen muutoksia, joilla on vaikutusta moottorin toimintaan ja ominaisuuksiin.

Käytännössä tällaisia toimenpiteitä ovat esimerkiksi erilaiset tehonlisäykset ja niin sanotut optimoinnit.

Päästömanipulaatiolla taas tarkoitetaan lähinnä pakokaasupäästöjärjestelmien muutoksia eli toimenpiteitä, joissa esimerkiksi auton DPF-, SCR- ja EGR-järjestelmiä tai niiden osia muokataan.


Traficomin mukaan päästöjen osalta riittäviksi osoituksiksi vaatimusten täyttymisestä katsotaan jatkossa ainoastaan pätevän hyväksytyn asiantuntijan tai tutkimuslaitoksen selvitys tai tyyppihyväksyntätodistus.

Toistaiseksi Suomessa ei kuitenkaan ole yhtään hyväksyttyä asiantuntijaa, jolla olisi pätevyyttä ajoneuvojen päästöjen toteamiseen. Alan tutkimuslaitoksia löytyy kuitenkin Euroopasta sekä Suomesta, mutta niiden käyttö on maksullista ja varsinkin yksityiskuluttajalle usein hyvin kallista.

Tiedotteessaan Traficom painottaa, että korjaamon tai katsastusaseman päästömittaustodistus ei ole osoitus ajoneuvon päästötasosta tai osoitus vaatimustenmukaisuudesta.

Yksityiselle autonkäyttäjälle asian tekee erityisen ongelmalliseksi se, että Suomessa on käytössä tällä hetkellä paljon sellaisia ajoneuvoja, joihin on jo ehditty asentaa erilaisia villin kentän ohjelmistopäivityksiä ja manipulaatiojärjestelmiä.

– Jos tiedät, että autoosi on tehty ohjelmallisia muutoksia tai siitä on poistettu päästöjärjestelmäkomponentteja, varmista ajoneuvon liikennekelpoisuus esimerkiksi valmistajan edustajalta, Röyttä neuvoo.


– Jos haluat poistaa muutokset ja palauttaa ajoneuvon alkuperäiseen kuntoon toimi valmistajan edustajan ohjeiden mukaisesti. Jos taas haluat pitää muutokset ja saattaa autosi liikennekelpoiseksi, katsastustoimipaikat auttavat muutoskatsastuksiin ja ajoneuvojen hyväksyntään liittyvissä asioissa.

Muutettujen ajoneuvojen käyttöä liikenteessä valvovat poliisi, rajavartiolaitos ja tulli. Valvova viranomainen voi määrätä päästömanipuloidun ajoneuvon omistajalle tai haltijalle 300 - 30 000 euron suuruisen liikennevirhemaksun.

Päästömanipulointi on ollut takavuosien aikana varsin yleistä muun muassa vanhemmassa dieselkalustossa, jossa autojen saastelaitteita on poistettu käytöstä enimmäkseen kustannussyistä. myös moni muista syistä ohjelmallisesti viritetty auto on jatkossa kyseisen muutoksen osalta tieliikenteeseen laiton.
Vastaa Viestiin