DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Valvoja: Moderaattorit
DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Moi,
Olisko kokeneemmilta tohtoristeilta vinkkiä, missä järjestyksessä lähteä selvittelemään naputusta?
Hommasin alkutalvesta Suzuki DR650 RSE 1996:n ympärivuotiseksi pyöräksi, kun endurokuume iski. Pyörä oli melko karussa kunnossa, kuulemma leikannut kiinni (ei tietoa miksi) ja seisonut pitkään, jonka jälkeen edellinen omistaja vaihtoi uuden männän ja käytetyn sylinterin, laitteli kuntoon ja ajeli kesällä.
Virittelin pyörään nastat alle ja 2-3 tuntia olikin kivaa, kunnes toisella ajokerralla alkoi puolimatkassa naputtaa. Ajoin pyörän kotiin ja vaihdoin öljyt + suodattimen, öljyn seassa oli metallia, vähän kuin metallinhohtomaalissa.
Venttiilinvälykset olivat kunnossa.
Uusilla öljyillä kylmä kone kävi nätisti n 30sek jonka jälkeen sama naputus alkoi taas.
En ole aiemmin moottoripyörän moottoria avannut, joten olisiko kokeneemmilla vinkkejä mitä kannattaisi aluksi tarkistaa vahinkojen kartoittamiseksi, sekä mistä juurisyytä kannattaisi lähteä hakemaan?
Varmaan venttiilikansi pois ja venttiilien sekä nokka-akselien kunnon tarkistaminen, nokkaketjun ylärattaan kiinnityksen tarkistaminen (se on ilmeisesti mahdollista asentaa väärään asentoon, jolloin se löystyy ajettaessa), sekä tasapainoakselin ketjun kireyden tarkastaminen?
Onko näissä pyörissä ollut öljynkierron ongelmia? Jos on, niin mistä ne tyypillisesti johtuvat?
Kiitos jo etukäteen kaikista vinkeistä!
Olisko kokeneemmilta tohtoristeilta vinkkiä, missä järjestyksessä lähteä selvittelemään naputusta?
Hommasin alkutalvesta Suzuki DR650 RSE 1996:n ympärivuotiseksi pyöräksi, kun endurokuume iski. Pyörä oli melko karussa kunnossa, kuulemma leikannut kiinni (ei tietoa miksi) ja seisonut pitkään, jonka jälkeen edellinen omistaja vaihtoi uuden männän ja käytetyn sylinterin, laitteli kuntoon ja ajeli kesällä.
Virittelin pyörään nastat alle ja 2-3 tuntia olikin kivaa, kunnes toisella ajokerralla alkoi puolimatkassa naputtaa. Ajoin pyörän kotiin ja vaihdoin öljyt + suodattimen, öljyn seassa oli metallia, vähän kuin metallinhohtomaalissa.
Venttiilinvälykset olivat kunnossa.
Uusilla öljyillä kylmä kone kävi nätisti n 30sek jonka jälkeen sama naputus alkoi taas.
En ole aiemmin moottoripyörän moottoria avannut, joten olisiko kokeneemmilla vinkkejä mitä kannattaisi aluksi tarkistaa vahinkojen kartoittamiseksi, sekä mistä juurisyytä kannattaisi lähteä hakemaan?
Varmaan venttiilikansi pois ja venttiilien sekä nokka-akselien kunnon tarkistaminen, nokkaketjun ylärattaan kiinnityksen tarkistaminen (se on ilmeisesti mahdollista asentaa väärään asentoon, jolloin se löystyy ajettaessa), sekä tasapainoakselin ketjun kireyden tarkastaminen?
Onko näissä pyörissä ollut öljynkierron ongelmia? Jos on, niin mistä ne tyypillisesti johtuvat?
Kiitos jo etukäteen kaikista vinkeistä!
-
- Viestit: 2228
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Stark
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Minkä väristä metallia? Tarttuuko magneettiin?
Kiertarin alapää jos on mennyt, tulee kuparinväristä. Nokan laakeripesät osaa silputa alumiinia.
Kiertarin alapää jos on mennyt, tulee kuparinväristä. Nokan laakeripesät osaa silputa alumiinia.
Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Tuossa jo haarukoit ne helposti tarkistettavat kohteet (nokka-akseli, keinut+säätöruuvit, nokka-akselin laakerointi, nokka- ja tasapainoakselin ketjun kireys), lisäisin vielä listaan puolipuristimen toiminnan (itsellä ollu DR600S mutta perusmoottorin rakenne käsittääkseni sama) joka ei tosin selitä metalliputua öljyssä mutta äänen kyllä. Kerran ollut myös pakoventtiilin irronnut seetirengas mutta tämä vaikuttaa jo merkittävästi käyntiinlähtöön ja ylipäätään käyntiin. Venttiilin säätöruuvikin kerran karannut mutta tämän olisit huomannut välyksissä.
Jos näistä ei löydy vikaa, sylinteri pois ja männäntapin välyksen tarkistus.
Jos vieläkään ei löydy syytä, seuraavana lienee moottorin irrotus ja avaus (irroitus helppo ja nopea). Vaikka posket avaamalla löytyisikin välystä kampiakselin laakeroinnista, on tuo kone kuitenkin purettava kokonaan ja kohta kohdalta haettava syytä..
Haarukoinnissa kannattaa myös huomioida skuikan kommentti metalliputun väristä ja magneettisuudesta.
DR:n moottori on aina "helistin" ja "täristin" mutta voimakas naputus ei toki kuulu asiaan. Minulla pitäisi olla jossain arkistoissa DR600:n korjaamokäsikirja skannattuna merkkikorjaamon oppaasta (toiminee myös 650:lle auttaen merkittävästi purkamisessa ja kasauksessa), yritän etsiä lähipäivinä mutta en lupaa että on tallessa. Sama saattaa löytyä jo netistäkin (vanha pyörä) tai muilta harrastajilta
Jos näistä ei löydy vikaa, sylinteri pois ja männäntapin välyksen tarkistus.
Jos vieläkään ei löydy syytä, seuraavana lienee moottorin irrotus ja avaus (irroitus helppo ja nopea). Vaikka posket avaamalla löytyisikin välystä kampiakselin laakeroinnista, on tuo kone kuitenkin purettava kokonaan ja kohta kohdalta haettava syytä..
Haarukoinnissa kannattaa myös huomioida skuikan kommentti metalliputun väristä ja magneettisuudesta.
DR:n moottori on aina "helistin" ja "täristin" mutta voimakas naputus ei toki kuulu asiaan. Minulla pitäisi olla jossain arkistoissa DR600:n korjaamokäsikirja skannattuna merkkikorjaamon oppaasta (toiminee myös 650:lle auttaen merkittävästi purkamisessa ja kasauksessa), yritän etsiä lähipäivinä mutta en lupaa että on tallessa. Sama saattaa löytyä jo netistäkin (vanha pyörä) tai muilta harrastajilta
Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Ei DR:ssä käsittääkseni mitään öljynkierron ongelmakohtia ole. Toki öljypumpun kunto jos paljon ajettu? Jos metalliputua on jo öljyssä, pumpun korjaaminen ei yksin ratkaise ongelmaa..
Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Paljon kiitoksia neuvoista!
Metallihileet olivat kirkkaan värisiä, elikä ei ole kuparia vaan ehkä alumiinia. Hileet ja öljy ovat jo jäteöljypurkissa, joten magneettisuudesta ei pysty sanomaan mitään.
Hyvä myös kuulla että öljynkierto normaalisti toimii.
Täytyy lähteä purkamaan konetta ja tutkimaan yllä listattuja kohtia.
Korjaamokäsikirjaa minulla ei ole, itse asiassa tähän ei tullut mitään manuaalia mukaan, eli jos sellainen jostain löytyy niin mielelläni otan vastaan!
Metallihileet olivat kirkkaan värisiä, elikä ei ole kuparia vaan ehkä alumiinia. Hileet ja öljy ovat jo jäteöljypurkissa, joten magneettisuudesta ei pysty sanomaan mitään.
Hyvä myös kuulla että öljynkierto normaalisti toimii.
Täytyy lähteä purkamaan konetta ja tutkimaan yllä listattuja kohtia.
Korjaamokäsikirjaa minulla ei ole, itse asiassa tähän ei tullut mitään manuaalia mukaan, eli jos sellainen jostain löytyy niin mielelläni otan vastaan!
Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Minusta tuossa tuleekin jo vastaus. Eli miksi ei tiedetä että on leikannut kiinni? Öljynkierrossa on ollut joku ongelma, jota ei ole saatu poistettua. Nyt luultavasti hiertänyt kannesta alumiinia öljynkiertoon heikon tai puuttuvan voitelun vuoksi. Aikansa kun jatkaa niin tulee muutakin vaivaa.KuraHupi kirjoitti: ↑To Helmi 08, 2024 11:42 pm
Pyörä oli melko karussa kunnossa, kuulemma leikannut kiinni (ei tietoa miksi) ja seisonut pitkään, jonka jälkeen edellinen omistaja vaihtoi uuden männän ja käytetyn sylinterin, laitteli kuntoon ja ajeli kesällä.
Onko näissä pyörissä ollut öljynkierron ongelmia? Jos on, niin mistä ne tyypillisesti johtuvat?
Hämärä muistikuva että näitä vanhemman konstruktion koneita (96 asti) on ollut nettimotossa myynnissä moottorivikaisena useampiakin. RSE mallissa on vielä tuo vanhempi kone.
Öljyiksi näihin sitten ainoastaan mineraaliöljy ja vaihto usein (max 2-3tkm samoilla).
Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Aikoinaan kun DR600 ongelmakohtia kyselin niin kerrottiin että öljysihtiä kannattaa putsata. Sen tukkeutuessa leipoo kuulemman herkästi. Itsellä oli ostaessa öljynsuodatin aivan täynnä alumiinisilppua. Syyksi paljastui löysäksi kulunut nokkaketju, joka oli raapinut vähän lisää tilaa itselleen. Eipä tuosta alumiinista mitään haittaa vaikuttanut tulleen. Tarkasta ainakin venttiilin säädöt ensin, jos ne on aivan persiillään niin naputus on aika miehekästä. Ai mistäkö tiedän... .
Edit. säädöthän olikin jo tarkastettu.
Edit. säädöthän olikin jo tarkastettu.
Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Venynyt nokkaketju saattaa syödä öljysuuttimen putken poikki. Tuo siis ruiskii männän alle öljyä.
600:sen kone on periaatteessa sama, kuitenkin erojakin löytyy. Korjausopas löytyy kyllä netistä myös 650:seen. Viimeisissä vuosimalleissa on ainakin tasapainoakselien rattaissa eroa, kiristinkin saattaa olla erilainen. En muista ulkoa, vaikka justiin syksyllä vaihdoin omaani ehjän ketjun.
600:sen kone on periaatteessa sama, kuitenkin erojakin löytyy. Korjausopas löytyy kyllä netistä myös 650:seen. Viimeisissä vuosimalleissa on ainakin tasapainoakselien rattaissa eroa, kiristinkin saattaa olla erilainen. En muista ulkoa, vaikka justiin syksyllä vaihdoin omaani ehjän ketjun.
Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Nyt kun sain pojan crossipyörän taas ajokuntoon, ehdin tutkia Suzukia.
Koneessa oli uusi öljy, jolla käynnistetty kahdesti eikä ajettu, ollut ehkä 1-2 min käynnissä.
Laskin sen pois ja uuden öljyn seassa oli aavistuksen verran kuparinväristä, magneettiin reagoivaa metallihilettä. Viittaisi siis kiertokangen alapäähän.
Välikysymys - voiko sitä vaihtaa ilman että irrottaa koneen rungosta?
Sitten avasin öljypohjan ja päätin tarkistaa sihdin.
Tuolla oli magneettisia osia (rautaa), ei-magneettista metallisilppua (alumiinia), ja kytkinlevyn palasia.
Avasin kytkinkopan. Kaikki kytkinlevyt näyttävät olevan ehjät ja paikoillaan (en ehtinyt ottaa niitä tänään irti), ja kytkinkopan pohjalla ei ollut yhtään metallia. Ihan kuin joku aiempi omistaja ei olisi avannut öljypohjaa sen jälkeen, kun on kasannut kiinni leikanneen koneen...
[Edit: kytkinkruunusta puuttui palasia, alumiinipalat siis irronneet tästä.]
Nokkaketju tuntui olevan hyvällä kireydellä.
Avasin vasemman posken ja tarkistin tasapainoakselin ketjun kireyden. Ketjun edessä on joku rautainen suoja, vaikea sanoa oliko löysällä vai ei. Löysempi kuin nokkaketju, mutta ei se hirveästi tiukentunut kun yritin sitä kiristää. Magneeton kopan pohjalla ei ollut mitään metallinpurua eikä näkynyt hankausjälkiä.
Avaan vielä venttiilikopan ja tarkastan yläkerran akselien laakeripinnat.
Mitä muuta tässä kannattaisi tarkastaa?
Mitään selvää syytä naputukselle ei vielä löytynyt.
Viimeksi muokannut KuraHupi, Ti Helmi 27, 2024 10:20 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Hsippe
- Viestit: 701
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
- Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
- Paikkakunta: Raasepori
Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Joudut kyllä nostamaan koneen pöydälle ja halkaisemaan sen.
Sitten kampura asiantuntevalle pajalle kangen vaihtoon. Tai tokihan sen itsekkin vaihtaa jos on hyvä prässi ja vehkeet tehdä työkaluja. Hyvän heittokellon ja v-blokit tarvitsee myös.
Ja kun se kone (alakerta) kerran halki on niin kampuran pettilaakerit tietenkin vaihtoon ja vaihteisto laakereineen kannattaa tutkia tarkasti.
Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Vähän alkaa jo selvitä.
Öljypohjasta löytyneet alumiininpalaset ovat peräisin kytkinkruunusta, edellisen hajoamisen jäljiltä. Kuvissa näkyy selvästi, kuinka yksi sakara puuttuu kokonaan, ja toisesta sakarasta puuttuu kärki. Näköjään kruunu oli jäänyt edelliseltä asentajalta vaihtamatta, olisiko ollut kallis?
Kannessa on metallimujua, tuolla kuopan pohjalla missä öljyä on vain vähän. Ilmeisesti yläkerran voitelu ei siis pelaa, kannen pitäisi olla uusi enkä usko että tuo olisi öljynkierron mukana suodattimen läpi tuonne päätynyt. Öljynkierron juurisyy ei vielä selvinnyt.
Pannaan tähän vielä kuva nokka-akselista:
Löysin DR650S:n korjauskirjan. Se sanoo, että nokkaketjun kiristin pitäisi irrotaa ennen kuin irrotaa nokkapyörän. Pitääkö paikkansa?
Jos pitää, niin miten tuo sormen osoittama ruuvi lähtee irti?
Lenkkiavain tai holkki ei mahdu väliin, kun starttimoottori on tiellä. Starttimoottori ei tunnu lähtevän irti ilman magneeton irrottamista ja magneeton takana moottorin vasemmalla puolella olevan n 2cm leveän lohkonkaistaleen irrotusta rattaineen? Saako tuon startin jotenkin kätevästi pois tieltä?
Korjauskirjassa ei ollut sähköstarttia...
Öljypohjasta löytyneet alumiininpalaset ovat peräisin kytkinkruunusta, edellisen hajoamisen jäljiltä. Kuvissa näkyy selvästi, kuinka yksi sakara puuttuu kokonaan, ja toisesta sakarasta puuttuu kärki. Näköjään kruunu oli jäänyt edelliseltä asentajalta vaihtamatta, olisiko ollut kallis?
Kannessa on metallimujua, tuolla kuopan pohjalla missä öljyä on vain vähän. Ilmeisesti yläkerran voitelu ei siis pelaa, kannen pitäisi olla uusi enkä usko että tuo olisi öljynkierron mukana suodattimen läpi tuonne päätynyt. Öljynkierron juurisyy ei vielä selvinnyt.
Pannaan tähän vielä kuva nokka-akselista:
Löysin DR650S:n korjauskirjan. Se sanoo, että nokkaketjun kiristin pitäisi irrotaa ennen kuin irrotaa nokkapyörän. Pitääkö paikkansa?
Jos pitää, niin miten tuo sormen osoittama ruuvi lähtee irti?
Lenkkiavain tai holkki ei mahdu väliin, kun starttimoottori on tiellä. Starttimoottori ei tunnu lähtevän irti ilman magneeton irrottamista ja magneeton takana moottorin vasemmalla puolella olevan n 2cm leveän lohkonkaistaleen irrotusta rattaineen? Saako tuon startin jotenkin kätevästi pois tieltä?
Korjauskirjassa ei ollut sähköstarttia...
Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Startti lähtee irti ilman magneeton puolen purkua, irtoaa tuonne oikealle puolelle. Muistaakseni 2 pulttia, ja sitten magneeton puolella on olake jossa on o-rengas. Tarvii vähän nitkutella että irtoaa. Muistelen että mun koneessa on kuusiokolokantaiset pultit nokkaketjun kiristimessä, starttia en ole irrottanut yläkertaremontin yhteydessä.
Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Minäkin väittäisin että tuossa on ollut kuusiokannat alunperin. Tuon kiristyksen saa muistaaksen löysättyä jos kiertää vastapäivään talttapäällä tuon kiristäjän keskeltä. Kasatessa tuo kiristin pitää todennäköisesit kuitenkin irrottaa.
Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Kuusiokannat siihen kuuluu
https://www.cmsnl.com/suzuki-dr650rse-1 ... IG-10.html
Tuohon kiristimen juureen tulee paperitiiviste mutta tahtovat vuotaa, liima toimii paremmin.
https://www.cmsnl.com/suzuki-dr650rse-1 ... IG-10.html
Tuohon kiristimen juureen tulee paperitiiviste mutta tahtovat vuotaa, liima toimii paremmin.
Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Tossa viimeisessä kuvassa ei muuten näy olevan männän öljysuutinta. Kai sulla kuitenkin on se ollut paikallaan?