Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 810
- Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
- Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
- Paikkakunta: Rauma
Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991
Tämä saattaa olla uuden sankaritarinan tai sähellyksen startti, mutta otsikon mukaista melko rajusti modattua Kawaa yritetään saada pelikuntoon. Moottori käytiin jo pajan toimesta läpi ja nyt yritetään saada muutoin pyörää kasaan. Ensimmäinen haaste on nestekytkimen ilmaus. Ymmärtääkseni tuossa on ollut alunperin vaijerikytkin, mutta joku on historian saatossa vaihtanut siihen nestekytkimen. Miten hiivatissa se ilmataan? Jarrun ilmauksen osaan ja kykenen, mutta ei nyt oikein saada tuota onnistumaan millään kytkimen osalta.
-
- Viestit: 810
- Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
- Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
- Paikkakunta: Rauma
Re: Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991
Tämmöset ohjeet löysin ja kun en ihan ollut varma mitä enklantiksi sanotaan niin tein käännöksen. Ymmärsin samalla tavalla:
1. Työnnä orjasylinterin työntötanko sisäänpäin ja irrota molemmat kiinnityshihnan nauhat, jotta työntötanko ulottuu kokonaan ulos. Älä leikkaa tai hävitä kiinnityshihnaa.
2. Kallista työsylinteriä 45° kulmaan. Pääsylinterin linjaportin tulee olla ylöspäin orjalaitteen yläpäässä olevan portin kanssa. Täytä työsylinteri tuoreella, puhtaalla jarrunesteellä.
3. Aseta pääsylinterin johto orjasylinterin porttiin. Voitele mukana toimitettu O-rengas jarrunesteellä ja aseta kiinnitystappi.
4. Pidä työsylinteriä pystysuorassa työntötanko maahan päin. Jos tämä ei ole mahdollista pääsylinterin johdosta, sijoita orja mahdollisimman pystysuoraan ilman, että pääsylinterilinjaa kuormitetaan liikaa. Työsylinterin on oltava alempi kuin pääsylinteri.
5. Irrota pääsylinterin kansi.
6. Työnnä työsylinterin työntötanko hitaasti orjaan noin 1 tuuma ja tarkkaile ilmakuplia pääsylinterin säiliössä. Irrotusjärjestelmän ilma tulee tyhjentää 10–15 työsylinterin työntötangon iskun jälkeen.
7. Kun kaikki ilma on tyhjennetty järjestelmästä, työnnä orjasylinterin työntötanko hitaasti takaisin orjaan ja yhdistä kiinnityshihnan kaksi nauhaa.
8. Asenna työsylinteri niin, että kiinnityshihna on paikallaan. Kiinnityshihna irtoaa polkimen ensimmäisellä painalluksella. Huomautus: Työntötangon päässä oleva muovisuojus on säilytettävä; se toimii voiteluaineena työntötangon ja haarukan välillä. Kannen poistaminen voi aiheuttaa ei-vapautuksen tilan.
Eli työnnetäänkö orjasylinterin mäntä kokonaan ulos ja sinne laitetaan tuoreet nesteet ja sitten pumpataan sylinteriä suoraan sylinterin vastapuolelta 10-15 kertaa, että ilmat tulee ulos?
1. Työnnä orjasylinterin työntötanko sisäänpäin ja irrota molemmat kiinnityshihnan nauhat, jotta työntötanko ulottuu kokonaan ulos. Älä leikkaa tai hävitä kiinnityshihnaa.
2. Kallista työsylinteriä 45° kulmaan. Pääsylinterin linjaportin tulee olla ylöspäin orjalaitteen yläpäässä olevan portin kanssa. Täytä työsylinteri tuoreella, puhtaalla jarrunesteellä.
3. Aseta pääsylinterin johto orjasylinterin porttiin. Voitele mukana toimitettu O-rengas jarrunesteellä ja aseta kiinnitystappi.
4. Pidä työsylinteriä pystysuorassa työntötanko maahan päin. Jos tämä ei ole mahdollista pääsylinterin johdosta, sijoita orja mahdollisimman pystysuoraan ilman, että pääsylinterilinjaa kuormitetaan liikaa. Työsylinterin on oltava alempi kuin pääsylinteri.
5. Irrota pääsylinterin kansi.
6. Työnnä työsylinterin työntötanko hitaasti orjaan noin 1 tuuma ja tarkkaile ilmakuplia pääsylinterin säiliössä. Irrotusjärjestelmän ilma tulee tyhjentää 10–15 työsylinterin työntötangon iskun jälkeen.
7. Kun kaikki ilma on tyhjennetty järjestelmästä, työnnä orjasylinterin työntötanko hitaasti takaisin orjaan ja yhdistä kiinnityshihnan kaksi nauhaa.
8. Asenna työsylinteri niin, että kiinnityshihna on paikallaan. Kiinnityshihna irtoaa polkimen ensimmäisellä painalluksella. Huomautus: Työntötangon päässä oleva muovisuojus on säilytettävä; se toimii voiteluaineena työntötangon ja haarukan välillä. Kannen poistaminen voi aiheuttaa ei-vapautuksen tilan.
Eli työnnetäänkö orjasylinterin mäntä kokonaan ulos ja sinne laitetaan tuoreet nesteet ja sitten pumpataan sylinteriä suoraan sylinterin vastapuolelta 10-15 kertaa, että ilmat tulee ulos?
-
- Viestit: 810
- Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
- Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
- Paikkakunta: Rauma
Re: Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991
Nii, muuten voiko tuohon banjoliittimeen vaihtaa sellaisen jossa on ilmausnippa itsessään? Saisiko sen kanssa asiaa edennettyä fiksummasti eteenpäin?
- Hsippe
- Viestit: 677
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
- Pyörä: Suzuki DL1000 Hva TXC310 TE310 TE250
- Paikkakunta: Raasepori
Re: Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991
Voi laittaa ja kannattaakin, jotenkin muistelisin että noissa sellainen olisikin.
Ja minkä merkkinen systeemi? Onko Magura Hymec?
Jos on niin melko varmasti vaatii hydrauliikka (mineraali) öljyn nesteeksi. Katso mitä kannessa lukee. Jos täytetty jarrunesteellä niin kumit saattaa olla tattis.
Ja minkä merkkinen systeemi? Onko Magura Hymec?
Jos on niin melko varmasti vaatii hydrauliikka (mineraali) öljyn nesteeksi. Katso mitä kannessa lukee. Jos täytetty jarrunesteellä niin kumit saattaa olla tattis.
-
- Viestit: 810
- Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
- Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
- Paikkakunta: Rauma
Re: Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991
Kiitos avuista. Kokkeillaan kuis käy. Täytyy laittaa huomenna rouvalle ostoslista mukaan kun menöö oikein isolle kirkolle.
Ei tosta ota selvää, joku halpismerkki. En löydä mistään mitään valmistajan merkintöjä. Säiliön kannessa seisoo Dot3 tai Dot4. Sen verran vanha tuo työsylinteri, että vaihtaisin uuteen, mutta tulee sen verta ahtaaseen väliin, että joutunee meneen tolla mikä on nyt, tai sitten pitää alkaa mettästämään samanlaista uutta hyvin pienikokoista. Vastaavat näyttää menevän aina tuon Fruugon kautta ja sieltä en kyllä ala tilaamaan mitään. Ja aika useassa ei ole tuota sijoittamista poikittaiseen korvakkeeseen (eli sylinterin akseli tulee korvakkeen läpi) ja sitten kiristetään kahdella mutterilla korvakkeeseen kiinni. Ts. työsylinterissä täytyisi olla valmiina kierteet muttereita varten. Yleensä on korvakkeen reikä 90 asteen kulmassa sylinterin liikkumissuunnassa, eli kiinnityskorvakkeet niiku sylinterin "kyljessä".
Tai sitten pitäs tehdä uudet korvakkeet kiinnitystä varten. No katotaan toimiiko ja miten. Aika paljon löytynyt murheita oston jälkeen. Halvalla ei vaan saa hyvää.
Ei tosta ota selvää, joku halpismerkki. En löydä mistään mitään valmistajan merkintöjä. Säiliön kannessa seisoo Dot3 tai Dot4. Sen verran vanha tuo työsylinteri, että vaihtaisin uuteen, mutta tulee sen verta ahtaaseen väliin, että joutunee meneen tolla mikä on nyt, tai sitten pitää alkaa mettästämään samanlaista uutta hyvin pienikokoista. Vastaavat näyttää menevän aina tuon Fruugon kautta ja sieltä en kyllä ala tilaamaan mitään. Ja aika useassa ei ole tuota sijoittamista poikittaiseen korvakkeeseen (eli sylinterin akseli tulee korvakkeen läpi) ja sitten kiristetään kahdella mutterilla korvakkeeseen kiinni. Ts. työsylinterissä täytyisi olla valmiina kierteet muttereita varten. Yleensä on korvakkeen reikä 90 asteen kulmassa sylinterin liikkumissuunnassa, eli kiinnityskorvakkeet niiku sylinterin "kyljessä".
Tai sitten pitäs tehdä uudet korvakkeet kiinnitystä varten. No katotaan toimiiko ja miten. Aika paljon löytynyt murheita oston jälkeen. Halvalla ei vaan saa hyvää.
-
- Viestit: 810
- Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
- Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
- Paikkakunta: Rauma
Re: Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991
Jaa... Takajarru näyttäisi kanssa vuotavan ja sylinteristä tulee ensin jarrunesteet, sitten vasta mäntä, joten menee vaihtoon. Näyttäisi olevan Nissinin jarru, joten josko tuommoisen löytäisi kans isolta kirkolta. Saas nähä.
-
- Viestit: 810
- Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
- Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
- Paikkakunta: Rauma
Re: Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991
Jaaha-jaaha. Kahden osaamattoman kauhuleffalta vaikuttaa, mutta ei anneta periksi. Kytkinsylinterissä lukee edelleen Use only DOT 3 or DOT 4. No saatiin nätisti ilmattua ja työsylinteri toimi hianosti. Pistettiin kytkimeen kiinni ja kokeiltiin uudelleen. Ihan kaaressa lentää DOT 4 liemet ulos sylinterin varren välistä... Eli olisiko sittenkin ollut hydrauliöljyt purkissa ja nyt antautui tiivisteet?
Tairetaan vaihtaa takaisin vaijeri, kun ei ole pienintäkään aavistusta mitkä vekottimet tähän pyörään on aikanaan laitettu tuon vaijerin tilalle. Epäilen, että on otettu vaan joku jarrukahva ja sitten jostain löytynyt työsylinteri ja tehty sitten omat viritykset. Ja kyllähän tuolla vaijerillakin hyvin pärjää.
Mutta ei anneta tosiaan periksi ja otetaan pojan kanssa nää opin kautta ja oppirahojahan täytyy vaan maksaa, kun ei kumpikaan meistä ole oikein moottoreihin tai pyöriin kauhiasti perehtyneitä. Omatkin ropaukset on yli kymmenen vuoden takaa ison kotkan kanssa.
Kyllähän tuo takana oleva jarrukenkä oli täysin antautunut. Uusi piti tilata ja ei tuota saa kuin koko settinä tilattua ja hieman hmm... hintava oli. No ei auta, ilmankaan ei voi olla. Uusi tilattu ja 650€ köyhdytty.
Mutta sitten kyssäri. Olisiko kellään hyviä arvauksia mistä saisi tuohon uudet jalkatapit? Vanhat on aika loppuun kuluneet ja saaneet vähän sinne ja tänne siipeensä. https://www.cmsnl.com/kawasaki-kdx125-a ... partslist/ täältä saa aika hyvin tilattua alkuperäisiä osia, mutta heilläkin tuuttaa varattua jalkatappien osalta, eikä tilattavaa ole.
Tairetaan vaihtaa takaisin vaijeri, kun ei ole pienintäkään aavistusta mitkä vekottimet tähän pyörään on aikanaan laitettu tuon vaijerin tilalle. Epäilen, että on otettu vaan joku jarrukahva ja sitten jostain löytynyt työsylinteri ja tehty sitten omat viritykset. Ja kyllähän tuolla vaijerillakin hyvin pärjää.
Mutta ei anneta tosiaan periksi ja otetaan pojan kanssa nää opin kautta ja oppirahojahan täytyy vaan maksaa, kun ei kumpikaan meistä ole oikein moottoreihin tai pyöriin kauhiasti perehtyneitä. Omatkin ropaukset on yli kymmenen vuoden takaa ison kotkan kanssa.
Kyllähän tuo takana oleva jarrukenkä oli täysin antautunut. Uusi piti tilata ja ei tuota saa kuin koko settinä tilattua ja hieman hmm... hintava oli. No ei auta, ilmankaan ei voi olla. Uusi tilattu ja 650€ köyhdytty.
Mutta sitten kyssäri. Olisiko kellään hyviä arvauksia mistä saisi tuohon uudet jalkatapit? Vanhat on aika loppuun kuluneet ja saaneet vähän sinne ja tänne siipeensä. https://www.cmsnl.com/kawasaki-kdx125-a ... partslist/ täältä saa aika hyvin tilattua alkuperäisiä osia, mutta heilläkin tuuttaa varattua jalkatappien osalta, eikä tilattavaa ole.
Re: Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991
Internetissä näyttäisi olevan jalkatappeja tarvikkeena, jos ne on vaihtoehto. Esim:
https://www.greenlandmx.eu/en/drc-mid-k ... gLlXvD_BwE
https://www.greenlandmx.eu/en/drc-mid-k ... gLlXvD_BwE
-
- Viestit: 810
- Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
- Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
- Paikkakunta: Rauma
Re: Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991
Hmm... runko on KDX, motti KX. Mahtaakohan noi sopia tuohon? Ossooko joku sanoa, vai pitäiskö vaan kokeilla ja toivoa parasta?virtaes kirjoitti: ↑To Syys 21, 2023 6:22 am Internetissä näyttäisi olevan jalkatappeja tarvikkeena, jos ne on vaihtoehto. Esim:
https://www.greenlandmx.eu/en/drc-mid-k ... gLlXvD_BwE
-
- Viestit: 810
- Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
- Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
- Paikkakunta: Rauma
Re: Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991
No otettiin riski ja tilattiin. Katotaan kuinka käy.jaa kirjoitti: ↑To Syys 21, 2023 5:38 pmHmm... runko on KDX, motti KX. Mahtaakohan noi sopia tuohon? Ossooko joku sanoa, vai pitäiskö vaan kokeilla ja toivoa parasta?virtaes kirjoitti: ↑To Syys 21, 2023 6:22 am Internetissä näyttäisi olevan jalkatappeja tarvikkeena, jos ne on vaihtoehto. Esim:
https://www.greenlandmx.eu/en/drc-mid-k ... gLlXvD_BwE
-
- Viestit: 810
- Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
- Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
- Paikkakunta: Rauma
Re: Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991
Jaa nii, etujarrut fiksattu. Laitettiin sintteripalat, putsattiin levy ja vaihdettiin liemet. Ei vuotoja missään ja hyvin pelittää. Josko viikonloppuna ehtis alkaa tekemään telineitä jäähdyttimille, tai sitten alkais ropaamaan sähköpuolta kuntoon. Tuo sähköpuoli onkin sitten oma arvoituksensa, kun kumpikaan ei sähkön päälle paljoa ymmärrä. Mutta opetellaan, siitähän se kaikki lähtee.