Samaan tulokseen tulin. Mutta perinteinen munski ja tasuri antaa sykkivää tasajännitettä. Jos toision jännite on 14V niin huippujänö onkin jo 19,9V, josta tasuriin jää 1V. Sellaiseen laturiin en jättäisi mitään akkua pidemmäksi aikaa.whcrg kirjoitti: ↑La Elo 06, 2022 11:25 pm Yhdenkään mopon (tai auton) laturi ei ole mitenkään fiksu vaan lataa vaan esiastettuun vakiojännitteeseen (jossa usein jonkin asteinen lämpötilakerroin).
Tästä voidaan päätellä että ajoneuvoihin tarkoitetut LiFePo-akut tätä kestävät oikein mainiosti, joten tyhmälatureilla lataus on ainakin pääosin ihan ok, kunhan ei puske ylijännitettä.
Akun äkkikuolema.
Valvoja: Moderaattorit
Re: Akun äkkikuolema.
SF 1098S
MTS V4S
MTS V4S
-
- Viestit: 123
- Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 6:17 pm
- Pyörä: BMW F800GS
- Paikkakunta: Napapiirin tuntumassa
Re: Akun äkkikuolema.
Mihin tämä sinun tietosi perustuu? Kyllä vaan autojen latureissa on nykyään aika tarkkakin latauksen säätely olemassa. Tai nykyään, ollut CAN-väylätekniikan kanssa varmaan kohta 20v.whcrg kirjoitti: ↑La Elo 06, 2022 11:25 pm Yhdenkään mopon (tai auton) laturi ei ole mitenkään fiksu vaan lataa vaan esiastettuun vakiojännitteeseen (jossa usein jonkin asteinen lämpötilakerroin).
Tästä voidaan päätellä että ajoneuvoihin tarkoitetut LiFePo-akut tätä kestävät oikein mainiosti, joten tyhmälatureilla lataus on ainakin pääosin ihan ok, kunhan ei puske ylijännitettä.
Muutamissa merkeissä/malleissa akun vaihtokaan ei ole yksinkertainen toimenpide vaan auton järjestelmään on syötettävä tieto siitä että akku on vaihdettu. Akunvalvonta tarvii tämän tiedon että se toimii oikein.
Ja tämä on aivan totta. Automekaanikkona näihin on tullut osuttua.
Kahta en vaihda - pikkuteitä ja Bemaria.
Re: Akun äkkikuolema.
Tieto perustuu siihen etten ole missään koskaan törmännyt livenä tai paperilla autoon jossa 12V-akun suhteen olisi jotain latauksen hallintaa. Voi olla että täyssähkö/sarjahybridisutoissa jotain sen tapaista onkin.
Mielenkiinnolla tutustun jos löytyy joku lähde polttomoottoriauton tai mopon spekseihin jossa latausjännitettä ohjataan 12V akun osalta älylaturimeiningillä!
Näissä täytyy sitten olla akku omassa piirissään erillään esim valojen 12V:sta tai jotkut ledivalot (virtaohjattu) ettei kirkkaus vaihtele tai pätki latausvaiheen mukaan.
Mielenkiinnolla tutustun jos löytyy joku lähde polttomoottoriauton tai mopon spekseihin jossa latausjännitettä ohjataan 12V akun osalta älylaturimeiningillä!
Näissä täytyy sitten olla akku omassa piirissään erillään esim valojen 12V:sta tai jotkut ledivalot (virtaohjattu) ettei kirkkaus vaihtele tai pätki latausvaiheen mukaan.
Re: Akun äkkikuolema.
”Älykäs” lataus on autopuolella ollut vakiokamaa Euro5-normista alkaen. Latausjännitteessä on useamman voltin vaihteluväli ja se seilaa käytännössä koko ajan ajotilanteesta riippuen. Tavoite on pitää akku n. 80 % lataustilassa jotta moottorijarrusta saatava energia voidaan hyödyntää latauksessa.
Re: Akun äkkikuolema.
Aika monessa kotilossa valoille yms sähköt tehdään hakkurilla. Sen huomaa siitä että valot ei tuiki startatessa. Tosin ledivaloissa on elektronikkaa jo muutenkin, mutta ainakin bemussa on ollut jo pitkään (yli 15v?).
SF 1098S
MTS V4S
MTS V4S
- _JPA_
- Viestit: 665
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
- Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Akun äkkikuolema.
Omassa 2020 Focuksessa lautausjännite on maksimissaan ~15 V. Latausjännite säätyy akun varaustilan, virrankulutuksen, ulkolämpötilan, ym. suhteen.ttv kirjoitti: ↑Ma Elo 08, 2022 6:38 am ”Älykäs” lataus on autopuolella ollut vakiokamaa Euro5-normista alkaen. Latausjännitteessä on useamman voltin vaihteluväli ja se seilaa käytännössä koko ajan ajotilanteesta riippuen. Tavoite on pitää akku n. 80 % lataustilassa jotta moottorijarrusta saatava energia voidaan hyödyntää latauksessa.
Webastolle ei tahdo virtaa riittää pidemmän seisonnan jälkeen kun akkua koskaan ladata "täyteen" ja muutenkin tuon systeemin ohjemointi on vähän persiillään.
Re: Akun äkkikuolema.
Joo, 80 pinnan lataustavoite on myrkkyä kylmässä kelissä ja lisälämppärin kanssa. Moni akku on mennyt varmasti hylkyyn sen takia. Jos akun lataa ylläpitolaturilla täyteen, auto alkaa purkaa akkua heti startin jälkeen että saadaan taas tilaa vihreälle energialle_JPA_ kirjoitti: ↑Ma Elo 08, 2022 9:03 amOmassa 2020 Focuksessa lautausjännite on maksimissaan ~15 V. Latausjännite säätyy akun varaustilan, virrankulutuksen, ulkolämpötilan, ym. suhteen.
Webastolle ei tahdo virtaa riittää pidemmän seisonnan jälkeen kun akkua koskaan ladata "täyteen" ja muutenkin tuon systeemin ohjemointi on vähän persiillään.
Ilmaisella ForScan-softalla saa ainakin Fordin pakuista vaihdettua BMS:n latausprofiilia. Löytyy myös 100-prosentin SOC-tavoite.
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
- Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S
Re: Akun äkkikuolema.
Tässäkin ketjussa C-Tekin latureita kehutaan, mutta itse esitän noista kritiikkiä.
Oma C-Tek kuoleentui parissa-kolmessa vuodessa, parhaita saavutuksia oli sitä ennen yhden autonakun kuiviin keittäminen kun laturin äly ei riittänyt ymmärtämään yhden kennon olevan oikosulussa. Sinällään mitään vahinkoa tuosta ei tullut, tosin en liittäisi sanaa "äly" C-tekin laturiin.
Omasta laturista kyrvähti hakkuripuoli, käyttökertoja oli ehkä about 10 parin-kolmen vuoden kuluessa. Tulloin ladattavat akut olivat auton ja traktorin akkuja.
Täältä voi opiskella elektroniikan laatua mitä nuo C-Tekit pitävät sisällään eli halvinta kuraa sieltä löytyy ja rimpulaa suunnittelua:
https://www.youtube.com/channel/UCxQND0 ... query=ctek
https://www.youtube.com/results?search_ ... ek+failure
Lidlin latureilla nykyään latailen, ne ovat toimineet moitteetta.
Oma C-Tek kuoleentui parissa-kolmessa vuodessa, parhaita saavutuksia oli sitä ennen yhden autonakun kuiviin keittäminen kun laturin äly ei riittänyt ymmärtämään yhden kennon olevan oikosulussa. Sinällään mitään vahinkoa tuosta ei tullut, tosin en liittäisi sanaa "äly" C-tekin laturiin.
Omasta laturista kyrvähti hakkuripuoli, käyttökertoja oli ehkä about 10 parin-kolmen vuoden kuluessa. Tulloin ladattavat akut olivat auton ja traktorin akkuja.
Täältä voi opiskella elektroniikan laatua mitä nuo C-Tekit pitävät sisällään eli halvinta kuraa sieltä löytyy ja rimpulaa suunnittelua:
https://www.youtube.com/channel/UCxQND0 ... query=ctek
https://www.youtube.com/results?search_ ... ek+failure
Lidlin latureilla nykyään latailen, ne ovat toimineet moitteetta.
Viimeksi muokannut maja2, Ma Elo 08, 2022 6:03 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
- Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S
Re: Akun äkkikuolema.
[quote=Sotanorsu666 post_id=461889 time=1659814069 user_id=12494
Joo kaverilla tollanen ollut käytössä jonkun aikaa ja kehui tuota. Vähän vaan kyrsii, kun ei vika ollutkaan akussa. Starttinappi oli ihan mykkänä ja vähän huonosti tasaisella sai tollasta 350cc nelaria työntämällä käyntiin sandaaleissa yksin. Kerran vähän hörähti, mutta sitten sammui.. Ja sitten lähtikin startilla käyntiin ja vanhalla akulla. Outoa. Joku sähköpuolen hommahan tuo on, koska starttinappi oli aivan mykkä. Näytössä palaa edelleen check teksti ja moottorin häiriövalo. Pitää varmaan alkuviikosta soitella Snellmannille ja kysellä vähän vinkkejä.
[/quote]
Koska kyseessä Beta niin tarkista penkin alla olevat "vesieristetyt" sulakkeet ja vasemman taka-muovipaneelin alta löytyvä mikrorele ja sen kanta hapettumien varalta. Tuo mikroreleen kanta saa vettä ihan huolella...
edit jaahans, quotet meni miten meni..
Joo kaverilla tollanen ollut käytössä jonkun aikaa ja kehui tuota. Vähän vaan kyrsii, kun ei vika ollutkaan akussa. Starttinappi oli ihan mykkänä ja vähän huonosti tasaisella sai tollasta 350cc nelaria työntämällä käyntiin sandaaleissa yksin. Kerran vähän hörähti, mutta sitten sammui.. Ja sitten lähtikin startilla käyntiin ja vanhalla akulla. Outoa. Joku sähköpuolen hommahan tuo on, koska starttinappi oli aivan mykkä. Näytössä palaa edelleen check teksti ja moottorin häiriövalo. Pitää varmaan alkuviikosta soitella Snellmannille ja kysellä vähän vinkkejä.
[/quote]
Koska kyseessä Beta niin tarkista penkin alla olevat "vesieristetyt" sulakkeet ja vasemman taka-muovipaneelin alta löytyvä mikrorele ja sen kanta hapettumien varalta. Tuo mikroreleen kanta saa vettä ihan huolella...
edit jaahans, quotet meni miten meni..
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Re: Akun äkkikuolema.
En siis vaan ollut yhtään ajan tasalla näistä moderneista kuvioista. (Enkä ole koskaan itse omistanut mitään niin uutta peliä että olisi Euro5 mukainen)ttv kirjoitti: ↑Ma Elo 08, 2022 6:38 am ”Älykäs” lataus on autopuolella ollut vakiokamaa Euro5-normista alkaen. Latausjännitteessä on useamman voltin vaihteluväli ja se seilaa käytännössä koko ajan ajotilanteesta riippuen. Tavoite on pitää akku n. 80 % lataustilassa jotta moottorijarrusta saatava energia voidaan hyödyntää latauksessa.
Muutan lausuntoani niin että koska vanhemmassa kalustossa ajoneivoissakin on tyhmälaturit, täytyy LiFePo akkujen kestää tyhmälatausta hienosti kunhan huippujännite ei nouse liian korkeaksi.
Re: Akun äkkikuolema.
Hyvä tietää. Silloin kun c-tekin ostin, ei juuri muita älylatureita ollut saatavana. Mun kokemus perustuu tähän yhteen yksilöön. Nykyisestä tarjonnasta ottaisin näytöllä varustetun, olisihan se mukava tarkistaa akun ottama virta ja jännite aina välillä.maja2 kirjoitti: ↑Ma Elo 08, 2022 4:40 pm Tässäkin ketjussa C-Tekin latureita kehutaan, mutta itse esitän noista kritiikkiä.
Oma C-Tek kuoleentui parissa-kolmessa vuodessa, parhaita saavutuksia oli sitä ennen yhden autonakun kuiviin keittäminen kun laturin äly ei riittänyt ymmärtämään yhden kennon olevan oikosulussa. Sinällään mitään vahinkoa tuosta ei tullut, tosin en liittäisi sanaa "äly" C-tekin laturiin.
Omasta laturista kyrvähti hakkuripuoli, käyttökertoja oli ehkä about 10 parin-kolmen vuoden kuluessa. Tulloin ladattavat akut olivat auton ja traktorin akkuja.
Täältä voi opiskella elektroniikan laatua mitä nuo C-Tekit pitävät sisällään eli halvinta kuraa sieltä löytyy ja rimpulaa suunnittelua:
https://www.youtube.com/channel/UCxQND0 ... query=ctek
https://www.youtube.com/results?search_ ... ek+failure
Lidlin latureilla nykyään latailen, ne ovat toimineet moitteetta.
SF 1098S
MTS V4S
MTS V4S
Re: Akun äkkikuolema.
On ollut kaksi CTEKkiä, ensimmäinen ja viimeinen.
Toimii kuten yksikolmasosahintainen Biltema ymv, mutta ohjelmoitu käyttöikä mode-kytkimen osalta vähäisessä käytössä ( kesti noin kolme painallusta vuodessa viitisen vuotta ) saa CTEKit jäämään vast'edes myyntihyllyihin.
Toimii kuten yksikolmasosahintainen Biltema ymv, mutta ohjelmoitu käyttöikä mode-kytkimen osalta vähäisessä käytössä ( kesti noin kolme painallusta vuodessa viitisen vuotta ) saa CTEKit jäämään vast'edes myyntihyllyihin.
-
- Viestit: 2210
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Akun äkkikuolema.
Tuota taitaa olla liikkeellä. Minulla kestänyt muuten hyvin mutta sain sen ilmaisiksi juurikin hajoneen mode-napin vuoksi. Juotettiin uusi tilalle.