Akun äkkikuolema.
Valvoja: Moderaattorit
Re: Akun äkkikuolema.
Mä käytin noita Bilteman halpis"geeli"akkuja kans pitkään, kunnes sattui putkeen kaksi paskaa yksilöä, ja ne kesti vaan kaks vuotta per kappale. Seuraavan ostin oikeesta akkukaupasta, hinta oli suunnilleen sama kuin Bilteman akussakin ja siellä osasi kaveri kertoa, että ne bilteman patterit saattaa seistä pitkäänkin hyllyssä hapotettuna ja siks eivät kestä. Tommosta äkkikuolemaa ei oo omalle kohdalle sattunut vielä.
-
vapaaduunari
- Pyörä: BMW F800GS
Vastaanpa uudelleen. Eli kuten aiemmin sanoin, nyt on Aliantin LiFePo ja olen huomannut sen kanssa kylmästarteissa joskus pientä miettimistä ennen kuin starttaa kunnolla. Muuten ei ole moitittavaa ollut. Euroglobea en varmasti laita enää ja Exidestäkin on enemmän huonoa kuin hyvää sanottavaa, niin autoissa kuin pyörissäkin. Halpikset jätän suosiolla kaupan hyllyyn. Yuasaa en ole testannut, kehuvat ainakin jotkut. Onko Motobatt sitten hintansa ja vähintäänkin kohtuullisen hyvän maineensa arvoinen?
Kahta en vaihda - pikkuteitä ja Bemaria.
Biltemasta huomio että hehän varmasti kilpailuttavat toimittajat vähintään kahden vuoden välein. Ostajalla tietysti on listat laatuvaatimuksista minkä pitää täyttyä mutta käytännössä varmaan toimittajan vaihtuessa tapahtuu muutos myös tuotelaadussa, joskus parempaan, joskus huonompaan.
"Kuulut nyt ainutlaatuiseen READY TO RACE -ajatuksen innoittamaan Adventure -yhteisöön, jonka seikkailijat eivät tyydy arjen työmatka-ajoon." 
- jusupov2002
- Pyörä: Honda SLR650
Sama taitaa olla monella muullakin akkubrändillä. Kuulemma esim. Yuasa ja Yuasa on ihan eri asia eri akkumalleissa ja hintaluokissa. Montakohan akkutehdasta on oikeasti maailmassa? (Vrt. pesukoneet, TV:t, tietokoneet, hellat, jääkaapit, jne.)
Motobatt on ollut itsellä positiivinen tapaus, liekö värillä vaikutusta. Euroglobeja ostin kaksi yhden hinnalla: sen ekan ja viimeisen. Exideja tullut pari mopojen mukana, toimineet nekin. Yuasan hommasin äsken Multistradaan vaikka hinta kirvelsi, katotaan miten tuo pelaa...
Itse huitasin kolme kärpästä samalla kerralla ja ostin tommosen Yuasan kaveriksi:
https://www.aliexpress.com/item/1005002804436250.html
Ei tarvii miettiä pelaako jännitteensäädin ja/tai tyhjääkö pyörä akkua parkissa ollessaan.
QC:tä en ole tosin kokeillut ja vähän epäilen että löytyykö laisinkaan.
Näillä voi taas tutkailla akun ja latauksen sielunelämää enempikin:
https://www.ikh.fi/fi/akkutesteri-bluetooth-crx87
Muuten hyvä laite mutta ei kestä suomen oloja eli kaksi mennyt pimeäksi, lisäksi jos on suoraan akun navoissa kiinni niin tyhjää akkua omalta osaltaan silloin kun pyöräälä ei ajeta.
Itse huitasin kolme kärpästä samalla kerralla ja ostin tommosen Yuasan kaveriksi:
https://www.aliexpress.com/item/1005002804436250.html
Ei tarvii miettiä pelaako jännitteensäädin ja/tai tyhjääkö pyörä akkua parkissa ollessaan.
QC:tä en ole tosin kokeillut ja vähän epäilen että löytyykö laisinkaan.
Näillä voi taas tutkailla akun ja latauksen sielunelämää enempikin:
https://www.ikh.fi/fi/akkutesteri-bluetooth-crx87
Muuten hyvä laite mutta ei kestä suomen oloja eli kaksi mennyt pimeäksi, lisäksi jos on suoraan akun navoissa kiinni niin tyhjää akkua omalta osaltaan silloin kun pyöräälä ei ajeta.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
- Sotanorsu666
- Pyörä: Husqvarna 701 Enduro
Pannutin maastopyörällä ja sit betakin seissyt pari kk, kun tulehtu toisessa jalassa haava. Nyt käynyt 2 kertaa ajamassa sillä viime ja tällä viikolla. Viime viikolla lähti eka napista tulille, mut sit ei enää ja työntämällä lähti. Sit lähti taas kun ajo hetken niin aina napista. Sit olin maanantaina hansiksella ajamassa. Siellä syttyi check + moottorin vikavalo mittariin kerran ja sit se sammu itestään juomatauolla ja pyörä toimi normaalisti. Tänään vaihtelin öljyt ja suodattimen ja nyt taas näytössä luki se check ja moottorivalo, kun olin kirjaamassa vaihtotunnit vihkoon. Mittarissa näkyi vain kello, nollaantunut aikatrippi ja akun jännitettä kuvastava 12.jotain V. Muita tietoja ei näkynyt mittaristossa. Ajattelin sitten, että akku varmaan sipissä, kun seissyt pari kk ajamatta. Laitoin sen laturiin ja se jäikin sinne syöttämään virtaa. Muutama tunti tästä kävin tallissa, niin laturin mittari näytti 0v ja napista ei tapahtunut mitään. Voidaanko tästä päätellä, että mahdollisesti akkukaupan kautta ja vika korjattu ? No kävin eilen hakemassa motonetistä MTX litiumin tuonne tilalle ja tänään pitäisi laittaa se kiinni pyörään. Paketissa luki akun olevan käyttövalmis, mutta tuotetiedoissa lukee, että pitkän käyttöiän varmistamiseksi tuote on ladattava älylaturilla(sama asia kuin ylläpitolaturi?) ennen käyttöönottoa ja pyläörän seistessä pidempään.
Kuinkas porukka toiminut noiden kanssa ? Suoraan kiinni mopoon vai laturin kautta ? Kiire ei ole, kun ei kerkeä ajamaan, mutta eihän minulla tietenkään ole tuollaista "älylaturiakaan", mutta äkkiähän sellaisen tuosta motonetistä hakee. Onko niissä mitään hirveitä eroja halpa vs. kallis ? Minulle riittää virran kulku seinästä pyörän akkuun. Vanha laturi taitaa olla jostain 70-80 luvulta, joten sen voisi päivitellä kyllä tuollaiseen ylläpitomalliin.
Kuinkas porukka toiminut noiden kanssa ? Suoraan kiinni mopoon vai laturin kautta ? Kiire ei ole, kun ei kerkeä ajamaan, mutta eihän minulla tietenkään ole tuollaista "älylaturiakaan", mutta äkkiähän sellaisen tuosta motonetistä hakee. Onko niissä mitään hirveitä eroja halpa vs. kallis ? Minulle riittää virran kulku seinästä pyörän akkuun. Vanha laturi taitaa olla jostain 70-80 luvulta, joten sen voisi päivitellä kyllä tuollaiseen ylläpitomalliin.
Vanhoissa latureissa ei yleensä ole kuin muuntaja ja tasasuuntaussilta. Sellainen antaa sykkivää jännitettä, jos munskin toisiokäämi antaa 12V niin huippujännite on 1,4-kertainen (-miinus kahden diodin kynnysjännite). Viimeistään sen jälkeen kun lyijyakku on täysi niin "ylijännite" alkaa hajottaa akkuvettä vedyksi ja hapeksi. Etenkään litiumakkuun en tuollaista laittaisi. Ei sitä silti kannata roskiin dumpata, se on käyttökelpoinen silloin kun lyijyakku on päässyt niin tyhjäksi ettei älylaturi sitä ymmärrä. Kelpaa latauksen aloitukseen oikein hyvin.
Älylaturi sopii ainakin meikäläiselle sikäli että sellaisen voi rauhassa unohtaa lyijyakkuun kiinni pitemmäksikin aikaa. Se ei nosta jännitettä liian korkealle, joten elektrolyysiä ei tapahdu.
Litiumakkuja alkaa olla aika monenlaisia, takavuosina oli sellaisia joihin oli oma laturinsa moninapaisella johdolla. Se suoritti latauksen loppuvaiheessa kennojen balansoinnin (mittasi joka kennon erikseen). Taitaa olla niin että noihin ajoneuvokäyttöön tarkoitettuihin kennoihin on valittu sellainen kemia että normaali laturi kelpaa (älysellainen), eihän ne muuten kestäisi normaalissa käytössä. Siinähän tunteja tulee valtavasti. Mulla taitaa olla Vartan litiumi tossa SF:ssä, siinä ei ole kuin normaalit navat eikä mitään balansointiliitintä. Oikein viileellä kelillä on hieman laiska, joka kerta on kyllä lähtenyt, auttaa jos pitää valoja hetken päällä.
Litiumien hinnat on tullu alas aika mukavasti, eivät ole juuri sen kalliimpia kuin merkkiakutkaan. Se vähän laimentaa intoa hankkia (kallista) spessulaturia kun se ei kuitenkaan takaa sen pidempää ikää. Itse olen sitä käyttänyt ctekin perässä kerran (vaikka mun mallissa ei litiumia mainitakaan).
Ctekki on jo varmaan 15 vuotta ollut käytössä ja kukkuu edelleen. Joissakin halpislatureissa kuulemma johdot murenee, veneessä on Lidlin tuote, sekin on kyllä toiminut. Sitähän en osaa sanoa mitä mieltä akku on sen toimivuudesta, mutta siitä näkee jännitteen, virran yms. Ctekissä ei ole kuin merkkiledit.
Säilytystä ajatellen litiumeille suositellaan yleensä 50-60% varaustasoa. Itsepurkautumista ei juurikaan tapahdu, joten irrottaisin kaapelin jos seisokki on muutamaa viikkoa pitempi, pyörä kun saattaa ottaa hituvirtaa, joka ajan oloon kyllä purkaa akun, vaikka pieni onkin.
Älylaturi sopii ainakin meikäläiselle sikäli että sellaisen voi rauhassa unohtaa lyijyakkuun kiinni pitemmäksikin aikaa. Se ei nosta jännitettä liian korkealle, joten elektrolyysiä ei tapahdu.
Litiumakkuja alkaa olla aika monenlaisia, takavuosina oli sellaisia joihin oli oma laturinsa moninapaisella johdolla. Se suoritti latauksen loppuvaiheessa kennojen balansoinnin (mittasi joka kennon erikseen). Taitaa olla niin että noihin ajoneuvokäyttöön tarkoitettuihin kennoihin on valittu sellainen kemia että normaali laturi kelpaa (älysellainen), eihän ne muuten kestäisi normaalissa käytössä. Siinähän tunteja tulee valtavasti. Mulla taitaa olla Vartan litiumi tossa SF:ssä, siinä ei ole kuin normaalit navat eikä mitään balansointiliitintä. Oikein viileellä kelillä on hieman laiska, joka kerta on kyllä lähtenyt, auttaa jos pitää valoja hetken päällä.
Litiumien hinnat on tullu alas aika mukavasti, eivät ole juuri sen kalliimpia kuin merkkiakutkaan. Se vähän laimentaa intoa hankkia (kallista) spessulaturia kun se ei kuitenkaan takaa sen pidempää ikää. Itse olen sitä käyttänyt ctekin perässä kerran (vaikka mun mallissa ei litiumia mainitakaan).
Ctekki on jo varmaan 15 vuotta ollut käytössä ja kukkuu edelleen. Joissakin halpislatureissa kuulemma johdot murenee, veneessä on Lidlin tuote, sekin on kyllä toiminut. Sitähän en osaa sanoa mitä mieltä akku on sen toimivuudesta, mutta siitä näkee jännitteen, virran yms. Ctekissä ei ole kuin merkkiledit.
Säilytystä ajatellen litiumeille suositellaan yleensä 50-60% varaustasoa. Itsepurkautumista ei juurikaan tapahdu, joten irrottaisin kaapelin jos seisokki on muutamaa viikkoa pitempi, pyörä kun saattaa ottaa hituvirtaa, joka ajan oloon kyllä purkaa akun, vaikka pieni onkin.
SF 1098S
MTS V4S
MTS V4S
Oon ymmärtänyt että vanhan mallinen "tyhmä" laturi ois litiumakuille parempi kuin noi älylaturit. LiFePO-kennoilla maksimi latausjännite on muistaakseni 4,2 volttia, ja 12 V akussa niitä on se neljä sarjassa, joten aika ronskia jännitettä saa antaa ennen speksien ylittymistä.
Oon lataillut tyhmällä laturilla itse LiFePO-kennoista kasattua litiumakkua ongelmitta, seurannut vaan jännitettä ja lopettanut latauksen kun akku on täysi.
Oon lataillut tyhmällä laturilla itse LiFePO-kennoista kasattua litiumakkua ongelmitta, seurannut vaan jännitettä ja lopettanut latauksen kun akku on täysi.
Bilteman akuista semmoinen huomio että niillä on kolmen vuoden takuu joka myös toimii.. Esim Motonet on "ajokausi" riippumatta akun merkistä.
Jos ei valmistaja muuta kautta anna parempaa takuuta.
Bilteman lifepoista hyvät kokemukset.
Jos ei valmistaja muuta kautta anna parempaa takuuta.
Bilteman lifepoista hyvät kokemukset.
-
vapaaduunari
- Pyörä: BMW F800GS
Vastailen tuohon LiFePo-akkujen lataukseen. EN kyllä itse niitä lataisi muulla kuin niihin tarkoitetuilla latureilla.
Ne nuo vanhat laturit vaan tyrkkää latausjännitettä vakiona sen 4A tai mikä sen laturin teho onkin.
Toki jos latausta tarkkailee riittävästi niin varmaan pärjää.
Itselläni kun noita moottoreita/pienkoneita/akkuja piisaa niin kaikille on omanlaisensa laturi.
Ne nuo vanhat laturit vaan tyrkkää latausjännitettä vakiona sen 4A tai mikä sen laturin teho onkin.
Toki jos latausta tarkkailee riittävästi niin varmaan pärjää.
Itselläni kun noita moottoreita/pienkoneita/akkuja piisaa niin kaikille on omanlaisensa laturi.
Kahta en vaihda - pikkuteitä ja Bemaria.
- Sotanorsu666
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aku ... 2000035493
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aku ... 2000045784
Kävin eilen Biltemassa hakemassa tuollaisen akun ja laturin ja palauttamassa motonettiin tuon MTX litiumin. Tuo Betan alkuperäinen litiumi kesti alle 2v. Pyörä on 2020 mallia, mutta otettu käyttöön 2021 Lopen Endurolla. Vaihtopäätökseen vaikutti tuo 3 vuoden takuu. Hinta ei enää huimaa, jos kestää tuon takuuajan, mutta vuoden välein 80€ akkuun alkaisi jo kyrsimään, vaikla ei se koko taloutta kaataisikaan.
Kävin eilen Biltemassa hakemassa tuollaisen akun ja laturin ja palauttamassa motonettiin tuon MTX litiumin. Tuo Betan alkuperäinen litiumi kesti alle 2v. Pyörä on 2020 mallia, mutta otettu käyttöön 2021 Lopen Endurolla. Vaihtopäätökseen vaikutti tuo 3 vuoden takuu. Hinta ei enää huimaa, jos kestää tuon takuuajan, mutta vuoden välein 80€ akkuun alkaisi jo kyrsimään, vaikla ei se koko taloutta kaataisikaan.
Fiksu laturi speksien perusteella. Vastaava ctek taitaa olla reilusti yli satkun, eikä siinä ole näyttöä.Sotanorsu666 kirjoitti: ↑La Elo 06, 2022 9:33 am https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aku ... 2000035493
SF 1098S
MTS V4S
MTS V4S
- Sotanorsu666
Joo kaverilla tollanen ollut käytössä jonkun aikaa ja kehui tuota. Vähän vaan kyrsii, kun ei vika ollutkaan akussa. Starttinappi oli ihan mykkänä ja vähän huonosti tasaisella sai tollasta 350cc nelaria työntämällä käyntiin sandaaleissa yksin. Kerran vähän hörähti, mutta sitten sammui.. Ja sitten lähtikin startilla käyntiin ja vanhalla akulla. Outoa. Joku sähköpuolen hommahan tuo on, koska starttinappi oli aivan mykkä. Näytössä palaa edelleen check teksti ja moottorin häiriövalo. Pitää varmaan alkuviikosta soitella Snellmannille ja kysellä vähän vinkkejä.Hanski T kirjoitti: ↑La Elo 06, 2022 1:02 pmFiksu laturi speksien perusteella. Vastaava ctek taitaa olla reilusti yli satkun, eikä siinä ole näyttöä.Sotanorsu666 kirjoitti: ↑La Elo 06, 2022 9:33 am https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aku ... 2000035493
Yhdenkään mopon (tai auton) laturi ei ole mitenkään fiksu vaan lataa vaan esiastettuun vakiojännitteeseen (jossa usein jonkin asteinen lämpötilakerroin).
Tästä voidaan päätellä että ajoneuvoihin tarkoitetut LiFePo-akut tätä kestävät oikein mainiosti, joten tyhmälatureilla lataus on ainakin pääosin ihan ok, kunhan ei puske ylijännitettä.
Tästä voidaan päätellä että ajoneuvoihin tarkoitetut LiFePo-akut tätä kestävät oikein mainiosti, joten tyhmälatureilla lataus on ainakin pääosin ihan ok, kunhan ei puske ylijännitettä.
Samaan tulokseen tulin. Mutta perinteinen munski ja tasuri antaa sykkivää tasajännitettä. Jos toision jännite on 14V niin huippujänö onkin jo 19,9V, josta tasuriin jää 1V. Sellaiseen laturiin en jättäisi mitään akkua pidemmäksi aikaa.whcrg kirjoitti: ↑La Elo 06, 2022 11:25 pm Yhdenkään mopon (tai auton) laturi ei ole mitenkään fiksu vaan lataa vaan esiastettuun vakiojännitteeseen (jossa usein jonkin asteinen lämpötilakerroin).
SF 1098S
MTS V4S
MTS V4S