Kohtuu selkeät ohjeet miten kurapyörän pinnavannetta voi yrittää oikoa ja toinen pätkä miten se pinnataan.
pinnojen vaihto, kiristys seuraavassa videossa
https://www.youtube.com/watch?v=DeBEXq2dGnU
oikaisu sivu/pystysuunnassa
https://www.youtube.com/watch?v=FCQtuGfz3c8
Pinnavanteen pinnaus / oikaisu youtube
Valvoja: Moderaattorit
Re: Pinnavanteen pinnaus / oikaisu youtube
Mulla on tapana aloittaa oikaisu siten, että edellisenä päivänä harjaan nippelien ja pinnojen kosketuskohdat puhtaaksi ja annostelen ruosteenirrotusöljyä näkyvillä olevaan kierteeseen. Sitten seuraavana päivänä vielä hieman lisää öljyä ennen hommaan ryhtymistä.
Olennaista on ymmärtää, että pinna on käytännössä pultti, joka on toisesta päästään kiini navassa ja toisesta päästään mutterissa. Nippeli on vastaavasti mutteri, joka tukeutuu vanteeseen. Pinna on kuin naru - silläkään ei voi työntää, vaan ainoastaan vetää. Nippeli/pinna -kombinaattia pitää katsella ikään kuin vanteen sisältä käsin; siten on helppo ymmärtää kumpaan suuntaan nippeliä on käännettävä, jotta pinna kiristyy tai löystyy. Siis vanteen sisältä katsoen pinna kiristyy kun nippeliä käännetään kiinni päin (=myötäpäivään), koska vanteeseen vastaava nippeli ei muuta omaa paikkaansa vaan vetää pinnaa kierteen läpi vanteen sisälle.
Kuten videokin osoitti, niin jos vanne heittää selvästi ulospäin, niin silloin pitää kiristää muutamaa pinnaa, jotka menevät heiton kohdalla navan vastakkaiselle puolelle. Ja 1/4 kierros on suositeltava maksimikiristys aina kerrallaan. Kannattaa myös kilkutella pinnoja meisselillä, jotta löytäisi mahdolliset ylikireät pinnat. Joskus nimittäin on järkevämpää heiton kohdalla löysätä ylikireää pinnaa kuin kiristää vastakkaisen puolen pinnoja.
Olennaista on ymmärtää, että pinna on käytännössä pultti, joka on toisesta päästään kiini navassa ja toisesta päästään mutterissa. Nippeli on vastaavasti mutteri, joka tukeutuu vanteeseen. Pinna on kuin naru - silläkään ei voi työntää, vaan ainoastaan vetää. Nippeli/pinna -kombinaattia pitää katsella ikään kuin vanteen sisältä käsin; siten on helppo ymmärtää kumpaan suuntaan nippeliä on käännettävä, jotta pinna kiristyy tai löystyy. Siis vanteen sisältä katsoen pinna kiristyy kun nippeliä käännetään kiinni päin (=myötäpäivään), koska vanteeseen vastaava nippeli ei muuta omaa paikkaansa vaan vetää pinnaa kierteen läpi vanteen sisälle.
Kuten videokin osoitti, niin jos vanne heittää selvästi ulospäin, niin silloin pitää kiristää muutamaa pinnaa, jotka menevät heiton kohdalla navan vastakkaiselle puolelle. Ja 1/4 kierros on suositeltava maksimikiristys aina kerrallaan. Kannattaa myös kilkutella pinnoja meisselillä, jotta löytäisi mahdolliset ylikireät pinnat. Joskus nimittäin on järkevämpää heiton kohdalla löysätä ylikireää pinnaa kuin kiristää vastakkaisen puolen pinnoja.
Re: Pinnavanteen pinnaus / oikaisu youtube
Tässä hyvä video pinnavanteen kasaamisesta valitettavan huonolla kuvanlaadulla. Onnistuin tämän avulla vaihtamaan pyörännavan vanhempaan Hondaan.
https://youtu.be/pSTfKEGmP8c
Rihtaukseen taisin katsella opit juuri samasta rocky mountain videosta johon oli linkki ensimmäisessä viestissä.
https://youtu.be/pSTfKEGmP8c
Rihtaukseen taisin katsella opit juuri samasta rocky mountain videosta johon oli linkki ensimmäisessä viestissä.