Bensansaanti(?) ongelma

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

sallamunnah
Viestit: 79
Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 9:54 pm
Pyörä: Yamaha XV 750, Yamaha YZ250F
Paikkakunta: Tampereen seutu

Bensansaanti(?) ongelma

Viesti Kirjoittaja sallamunnah »

Kun asia on universaali, rohkenen esittää sen tänne vaikka ongelma ei juuri kurapyörässä ilmenekään. Nolona totean, että aiemmat kurapyörät ovat (hetkellisesti) vaihtuneet maantiemalliin. Eli potilas on Yamaha XV Virago 750 vm. 1992.

Juttuna on, että mopotti on alkanut lähes säännönmukaisesti kerta per ajokerta ykskaks ryytymään kesken ajon lennosta ja saman tien. Tilanteeseen näyttäisi auttavan, että moottorijarrutellessa kääntää bensahanan varatankille. Aavistuksen erikoiseksi asian tekee se, että aina on tankissa ollut reilusti yli varatankin bensaa. Tehnyt tempun ihan täydelläkin tankilla. Lisäksi on sitten aina pelittänyt ajosession loppuun ilman ongelmia vaikka varatankille käännön (ja mopon virkoamisen) jälkeen kääntää hanan takaisin nomiasennolle.

Tilanne ei ole ilmennyt tähän mennessä kuin kerran per ajolenkki. Ongelma on toistaiseksi tainnut itse asiassa tulla aina jotakuinkin n. 10 minuutin ajon jälkeen.

Pelissä on alipaineella toimiva bensahana asennot normi, pri ja res

Omaa mutuilua asiasta:

- Ei liity polttoainelinjassa olevaan bensansuodattimeen kun tekee sekä normi- että varatankkiasennossa
- Ei liity korvausilmaan kun tekee sekä normi- että varatankkiasennossa
- Voisiko tankissa / bensahanan suodattimessa olla roskia tai hana jotenkin rikki? Tämäkin tuntuu erikoiselle koska asia ei ole koskaan ilmennyt toista kertaa saman ajolenkin aikana
- Ei liitykään mitenkään bensaan eikä bensahanaan. Ehkä jotain ihan muuta vikaa?

Tarkoitus ottaa kyllä tankki ja hana irti sopivassa kohtaa. Kannattaisikohan hana tässä yhteydessä vaihtaa joka tapauksessa uuteen, ehkäpä ihan perinteiseen ilman alipainetta?

Sellainen on jäänyt hötäköissä vielä paremmit toteamatta, että kun tilanne on päällä, niin miten on sähköjen laita. Puolivarma havainto on että ainakin vilkut olisi toiminut, ettei ainakaan ihan kaikki sähköt ole hävinneet. Seuraavan kerran kun tilanne on päällä täytyykin vaan olla tekemättä mitään ja antaa rullailla moottorijarrulla tien sivuun ja katsoa virkooko se vaikkei bensahanaan koskekaan. Lisäksi sitten jos ei herää henkiin niin katsoo tien poskessa sähköjen toiminnan ja startin jne.

Onko muilla kokemuksia / ajatuksia tällaisista tilanteista?

Turvallisia ja mukavia ajeluita kaikille!

Kiitos
Avatar
viitsu
Viestit: 289
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2010 10:59 am
Pyörä: R 1150 GS-01, XChallenge
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Bensansaanti(?) ongelma

Viesti Kirjoittaja viitsu »

Mutuilua tämäkin, saako oikeasti korvausilmaa. Törmännyt kerran vastaavaan, vaihdettu tankinkorkkiin uusi tiiviste joka ei ollut oikein asennettu. Tukki korvausilma reitin. Seuraavan kerran kun sammuu saako korkin normaalisti (helposti) auki. Vai päästääkö imua äänen.
sallamunnah
Viestit: 79
Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 9:54 pm
Pyörä: Yamaha XV 750, Yamaha YZ250F
Paikkakunta: Tampereen seutu

Re: Bensansaanti(?) ongelma

Viesti Kirjoittaja sallamunnah »

Juu, ajattelin tuon tankin korkin ja korvausilman saannin tarkistaa joka tapauksessa kun taas pääsen mopon luokse.

Tosiaan mopo on syystä tai toisesta aina toipunut ryytymisestään nopeasti, muutamissa sekunneissa (n. 5-10 sek) ennen vauhdin isompaa hidastumista. Ensi kerralla täytyy pitää sipuli viileänä ja olla tekemättä mitään ennen pysähtymistä ja sitten tsekata myös tuo korkkiasiakin.

Sehän tässä ehkä eniten ihmetyttää ettei ongelma ole koskaan samalla ajokerralla toistunut :?:
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1390
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Bensansaanti(?) ongelma

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Voisiko alipainehanan kalvot alkaa olla ehtoo puolella ja eivät alussa aukea kunnolla tms. ja kun kääntelet hanaa niin asettuvat loppureissuksi oikeasti kunnolla auki? Mitä jos pihasta lähdettäessä kääntelet hanaa jo useamman kerran nin tuleeko koko reissulla enää ongelmaa (pyörä jo käynnissä, mutta ongelma ei ilmennyt, eli toimiiko samat proseduuri ennaltaehkäisevänä)?
Mika TA-91
sallamunnah
Viestit: 79
Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 9:54 pm
Pyörä: Yamaha XV 750, Yamaha YZ250F
Paikkakunta: Tampereen seutu

Re: Bensansaanti(?) ongelma

Viesti Kirjoittaja sallamunnah »

Huomenta.

Eilen ehdin pikku lenkin hätäisesti heittää ja taas ajelun alussa n. 5 minuutin jälkeen iski booaus. Nyt päätin katsoa mitä käy kun ei tee mitään. Laskettelin moottorijarrulla kohti piennarta ja mopo heräsi henkiin samanlailla kuten aiemminkin noin 5-10 sekunnin jälkeen ennen pysähdystä. En siis koskenut bensahanaan. Ajelin ajeluni loppuun, ei uusia ryytymisiä.

Lisähavaintoja, mitkä voi toki olla ihan akuuttiin asiaan liittymättömiäkin:

- ajelun jälkeen tulpat ovat olleet hyvinkin märät
- uudet tulpat laitettu (sama juttu niillä)
- uusi ilmansuodatin
- käynnistyksen yhteydessä bensa hieman haisee, lähtee kyllä hyvin käyntiin tilanteessa kuin tilanteessa
- ehkä nyt muutaman viikon kuherruskuukauden jälkeen arvioituna käynti voi tuntua hieman karkealle ja kaasuun vastaaminen ehkä aavistuksen epäröivää. Toki minulla ei ole minkäänlaista kokemusta tällaisesta pyörästä, eikä sen moottorityypistä, että käynti voi olla ihan ok:kin.
- Moottorijarrulla kun laskettelee esim. liikennevaloihin niin pakoputkessa hieman tussahtelee mutta ei pauku tms. Tämä ilmiö toteutuu vain 3000 kierroksen kohdalla +- n. 100 kierrosta, ei muilla.
- puristukset mitattu, tasaiset ja ok

Toki tässä on alkanut panikoimaan vian olevan sähköissäkin, jolloin mennään todelliselle epämukavuusalueelleni. On tullut luettua tarinoita tci yksiköistä ja varsinkin niiden hinnoista, jos tarttee uusia :oops:

Mittailinkin vielä ehtoolla ajolenkin jälkeen lämpimikseni muutamien helposti tutkittavien sähköosien vastuksia.

- Puola / Puola + tulpanjohto: molemmissa 5,1 ohms / 19280 (toinen 19260) ohms. Kirjan mukaan (20 asteen lämpötilassa!) 3,57 ohms to 4,83 ohms ja 11200 ohms to 15180 ohms. Mittasin siis tuon puola + johto tuloksen tulpanjatulta ja ainakin jossain videossa tuon hatun vastus 5000 ohms vähenentään tuloksesta eli tämä ok?

Pelkän puolan vastus rajaarvojen yläpuolella? Onko "pienellä?" ylityksellä merkitystä? Onko sillä vaikutusta mittaustulokseen, että puolathan olivat ajolenkin jäljiltä varsin lämpimät, eli selvästi yli 20 asteiset?

- Pick up coil: 243 ohms, kirjan mukaan 182 to 222 ohms. Mutta tämäkin siis lämpöisestä mitattuna.

Yllätyksekseni annoin muuten huoltomanuaalin minulle kertoa, ettei tässä 750:ssä ole bensapumppua vaikka 535:ssa ja 1100:ssa on :?:

Hermostuttaa kun ei näistä teknisistä jutuista mitään ymmärrä :evil: Eli että saako se nyt liian vähän bensaa, mutta kun tulpatkin on märät niin eikös se silloin saa sitä jo liikaakin? Voisiko kipinä vaan olla sitten liian heikko? Mitenkäs ja millä tuon voisi mitata? Manuaali julistaa että vähintään 6 mm loikkaan pitäisi kirkkaalla sinisellä kaarella pystyä.

Kun taas ensi viikolla kerkiää, niin täytyy käydä sen bensatankin, hanan ja bensakorkin kimmppuun...
Eläin
Viestit: 42
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2020 10:27 pm
Pyörä: KTM990ADV

Re: Bensansaanti(?) ongelma

Viesti Kirjoittaja Eläin »

Mopo on jo sen verran iäkäs, että ei olisi yllätys jos tankista ja bensansuodattimesta löytyisi irtoskeidaa reilusti. Ehkä syy ei ole siellä mutta tsekkaus / putsaus ei ainakaan vie tilannetta huonompaan suuntaan. Vastaavasti selvittää tuleeko korvausilma tankin korkin kautta vai mistä ja puhtaaksi puhaltaminen ei ainakaan huononna tilannetta.

Tavallisen hanan huono puoli on että jos ei muista ajon jälkeen sulkea JA jos kaasari ei pidä niin valuttaa bensat läpi.

Olikos tässä yksi vai kaksi kaasaria? Irrotus / putsaus on taas yksi askel työläämpään suuntaan. Mutta kaasarit in täynnä pieniä reikiä / kanavia.

Onko milikuvaa millaisessa ajo-olosuhteessa sammuu? Ihan random vai aina tasakaasulla vai kaasua sulkiessa vai miten?
sallamunnah
Viestit: 79
Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 9:54 pm
Pyörä: Yamaha XV 750, Yamaha YZ250F
Paikkakunta: Tampereen seutu

Re: Bensansaanti(?) ongelma

Viesti Kirjoittaja sallamunnah »

Eläin kirjoitti: Pe Kesä 11, 2021 1:45 pm Mopo on jo sen verran iäkäs, että ei olisi yllätys jos tankista ja bensansuodattimesta löytyisi irtoskeidaa reilusti. Ehkä syy ei ole siellä mutta tsekkaus / putsaus ei ainakaan vie tilannetta huonompaan suuntaan. Vastaavasti selvittää tuleeko korvausilma tankin korkin kautta vai mistä ja puhtaaksi puhaltaminen ei ainakaan huononna tilannetta.

Tavallisen hanan huono puoli on että jos ei muista ajon jälkeen sulkea JA jos kaasari ei pidä niin valuttaa bensat läpi.

Olikos tässä yksi vai kaksi kaasaria? Irrotus / putsaus on taas yksi askel työläämpään suuntaan. Mutta kaasarit in täynnä pieniä reikiä / kanavia.

Onko milikuvaa millaisessa ajo-olosuhteessa sammuu? Ihan random vai aina tasakaasulla vai kaasua sulkiessa vai miten?
jep.

Tosiaan tarkoitus ensi viikolla käydä tankin, korkin, hanan ja hanassa olevan suodattimen kimppuun ja kurkistaa mitä niistä löytyy.

On joka kerta ryytynyt tasakaasulla ajaessa niin maantie- kuin taajamanopeuksissakin. Joka kerta n. 5-10 min lähdöstä, eikä ainakaan toistaiseksi koskaan toista kertaa per ajokerta. Kaksi kaasaria on.

Onko muuten kukaan ikinä huomannut mitään vaikutusta jo valmiiksi tukkoisessa kaasarissa näillä bensan sekaan lisättävillä polttoainejärjestelmän puhdistusaineilla? Vai onko niiden idea ennaltaehkäistä likaantumista ja/tai pullistaa valmistajan kukkaroa?
whcrg
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Syys 01, 2020 1:26 pm
Pyörä: EXC-F 350

Re: Bensansaanti(?) ongelma

Viesti Kirjoittaja whcrg »

Alipainehanan kalvot ja etenkin alipaineletkun kunto olisi hyvä tarkistaa. Ja tietty hanan ja tankin puhdistus ja mielellään myös kaasuttimen puhdistus jos mitenkään mahdollista...
sallamunnah
Viestit: 79
Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 9:54 pm
Pyörä: Yamaha XV 750, Yamaha YZ250F
Paikkakunta: Tampereen seutu

Re: Bensansaanti(?) ongelma

Viesti Kirjoittaja sallamunnah »

Putsaillessa tankista tuli tyhjennysvaiheessa hieman ruostemutua ja lastuja. Pesin tankin fosforihapolla. Bensahanan suodattimesta en löytänyt mitään kiinni juuttunutta könää. Pesin hanan ultraäänipesurilla ja vaihdoin siihen uudet tiivisteet ja ne "alipainekalvot". Purin ja putsasin korkin paineilmalla.

Ei auttanut em. toimenpiteet :cry: Nyt itse asiassa ryytyi yhteensä neljä kertaa 10 km matkalla kahdella eri "stintillä". Eli ei putsauksista tuntunut olevan vaivaan hyötyä, ehkä päin vastoin.

Aiempia vastusmittauksia tehdessä löytyi penkin alta työkalulaatikon kupeesta joku jälkiasennettu tappokatkaisija minkä piuhat on kytketty pick up coilin ja tci yksikön välisiin pihoihin. Poistin katkaisijan ja vähän perkailin sen johtoja.

Lisäksi viimeisimmän ryytymisen yhteydessä, missä vauhti meni nolliin ja yrittäessäni startata ei startista tapahtunut mitään. Starttauksen yhteydessä olin näkevinäni "kojelaudassa" että bensavalo ja öljyn merkkivalo olisivat vilahtaneen. Starttasi toki sitten uusintayrityksellä normaalisti. Tallilla kun tarkemmin tutkin, ollee tämä valoyhdistelmä merkkivalo sille, että sivujalka on alhaalla ja vaihde pesässä.

Illalla vielä vähän herkistelin tuota sivujalan kytkintä ja mittailin sen vastusta. Mittauksessa erikoista oli se että "jalka ylhäällä asennossa" vastus vaihteli prosentuaalisesti varsin paljon. Viittaisiko tämä vialliseen katkaisijaan tai sen piuhoihin? Tämän kytkimen toiminnanhan kait pystyisi testimielessä ohittamaan sillä ettei kytke kytkimen johtoa?

Tosiaan en ole vielä ehtinyt testaamaan noita tappokatkaisimen poistoa / sivujalkakytkin asiaa...

Onko muuten porukoilla nuo sivujalan turvamekanismit kuinka temppuilleet?
Avatar
Hsippe
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Suzuki DL1000 Hva TXC310 TE310 TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Bensansaanti(?) ongelma

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

sallamunnah kirjoitti: Ke Kesä 16, 2021 9:35 am Onko muuten porukoilla nuo sivujalan turvamekanismit kuinka temppuilleet?
Kyllä se sivujalan kytkin monesti on ensimmäinen ketkuilija vanhenmassa japsipyörässä.
Se on alhaalla alttiina vedelle ja paskalle (joissain malleissa myös ketjurasvalle) ja myös jalan mekanismi voi väljistyä sen verran että kytkimen toiminta on epävarmaa.
sallamunnah
Viestit: 79
Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 9:54 pm
Pyörä: Yamaha XV 750, Yamaha YZ250F
Paikkakunta: Tampereen seutu

Re: Bensansaanti(?) ongelma

Viesti Kirjoittaja sallamunnah »

sallamunnah kirjoitti: Ke Kesä 16, 2021 9:35 am
Aiempia vastusmittauksia tehdessä löytyi penkin alta työkalulaatikon kupeesta joku jälkiasennettu tappokatkaisija minkä piuhat on kytketty pick up coilin ja tci yksikön välisiin pihoihin. Poistin katkaisijan ja vähän perkailin sen johtoja.

Lisäksi viimeisimmän ryytymisen yhteydessä, missä vauhti meni nolliin ja yrittäessäni startata ei startista tapahtunut mitään. Starttauksen yhteydessä olin näkevinäni "kojelaudassa" että bensavalo ja öljyn merkkivalo olisivat vilahtaneen. Starttasi toki sitten uusintayrityksellä normaalisti. Tallilla kun tarkemmin tutkin, ollee tämä valoyhdistelmä merkkivalo sille, että sivujalka on alhaalla ja vaihde pesässä.

Illalla vielä vähän herkistelin tuota sivujalan kytkintä ja mittailin sen vastusta. Mittauksessa erikoista oli se että "jalka ylhäällä asennossa" vastus vaihteli prosentuaalisesti varsin paljon. Viittaisiko tämä vialliseen katkaisijaan tai sen piuhoihin? Tämän kytkimen toiminnanhan kait pystyisi testimielessä ohittamaan sillä ettei kytke kytkimen johtoa?

Tosiaan en ole vielä ehtinyt testaamaan noita tappokatkaisimen poistoa / sivujalkakytkin asiaa...

Onko muuten porukoilla nuo sivujalan turvamekanismit kuinka temppuilleet?
No nyt on menty vähän reilu 100 km ilman ryytymisiä. Tiedä sitten kumpi noista auttoi, vai paraniko vaan issekseen :?: Jos vielä ongelmia tulee niin sitten täytyy testimielessä "ohittaa" jalan kytkin. Toisaalta ei uusi näyttäisi paljoa maksavan, niin voisihan tuon vaikka muutenkin vaihtaan.
Vastaa Viestiin