KTM 950 SE putkessa paukahtaa korkeilla kierroksilla

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Kape
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2017 1:21 pm
Pyörä: KTM 950 Super Enduro R

KTM 950 SE putkessa paukahtaa korkeilla kierroksilla

Viesti Kirjoittaja Kape »

Eli potilaana KTM 950 Super Enduro vuosimallia 2007, ajettu reilu 24tkm ja Wingsin sliparit paikallaan killereiden kanssa.

Täyskaasulla kiihdyttäessä korkeilla kierroksilla pyörä pamauttaa putkessa kerran, ikään kuin rajoitin tulisi vastaan mutta paukahtaa nimenomaan vain kerran eli ei mielestäni ole rajoittimelle vetämisestä kyse.
Paikallaan kaasutellessa rajotin löytyy iloisesti ja vedot tuntuu olevan hyvinkin tallella, mutta heräsi epäilys tuosta korkeilla kierroksilla tekevästä "pätkäisystä" että lieneekö normaalia?
Vaihteella ei ole tässä asiassa merkitystä, kolmos- ja nelosvaihteella pamaus ilmeni viimesimmillä ajoilla kovassa kiihdytyksessä.

Voisko olla kyse huonoista tulpista tällainen täyskaasulla ilmenevä yksittäinen putkessa pamautus? Pamaukseen asti pyörää vetää normaalisti ja pamaus tuntuu ikäänkuin rajoittimelta mutta normaalia rajoitinta vasten huudatusta siinä kohtaa ei ehdi tapahdua. Kiekkamittariahan ei Supereissa ole mutta perstuntumalla sanoisin että tämä oire tapahtuu jossain 8000-9000rpm kohdilla.

Vinkkejä otetaan vastaan.


Kape
skuikka
Viestit: 1998
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE & Montesa 315
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: KTM 950 SE putkessa paukahtaa korkeilla kierroksilla

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Aloita nykäisemällä molemmat puolat ylös ja painamalla kunnolla pohjaan. Ne tahtoo välillä nousta ylös ja sitten alkaa haasut oikut. Akun kenkien kiinnitys ja latausjännite kannattaa myös tarkastaa.
Kape
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2017 1:21 pm
Pyörä: KTM 950 Super Enduro R

Re: KTM 950 SE putkessa paukahtaa korkeilla kierroksilla

Viesti Kirjoittaja Kape »

skuikka kirjoitti: Ma Touko 03, 2021 11:39 am Aloita nykäisemällä molemmat puolat ylös ja painamalla kunnolla pohjaan. Ne tahtoo välillä nousta ylös ja sitten alkaa haasut oikut. Akun kenkien kiinnitys ja latausjännite kannattaa myös tarkastaa.
Kiitos vinkeistä, aloitetaan näistä.
Kape
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2017 1:21 pm
Pyörä: KTM 950 Super Enduro R

Re: KTM 950 SE putkessa paukahtaa korkeilla kierroksilla

Viesti Kirjoittaja Kape »

Molemmista pytyistä käytetty puolat irti ja huolella takaisin paikalleen, myös akun kenkiä käytetty irti ja uudelleen kiinni. Sama pätkiminen jatkui, tarpeeksi korkeat kierrokset kun saavuttaa niin pätkäisee voimakkaasti ja pamahtaa putkessa kuten ennenkin. Jos jatkaa kaasun pohjassa pitämistä ni pauke toistuu sekunnin välein... testilenkiltä takasin tullessa takapytyn puola oli juuresta tiivisteen kohalta ”turvonneen” näkönen niinkun olisi pyrkinyt ajon aikana ulos kuopastaan, voisko kieliä rikkinäisestä puolasta? Tulppaa en tällä haavaa saanu irti kun ei erikoistyökalua siihen löydy eikä normaalit tulppa-avaimet LC8:n kanteen sovi..
Avatar
TomppaV
Viestit: 685
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv, R100GS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: KTM 950 SE putkessa paukahtaa korkeilla kierroksilla

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Ja jännitteensäädin toimii?

Tulpat on kiinni?
Taas lähti mopo käsistä
Kape
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2017 1:21 pm
Pyörä: KTM 950 Super Enduro R

Re: KTM 950 SE putkessa paukahtaa korkeilla kierroksilla

Viesti Kirjoittaja Kape »

TomppaV kirjoitti: Ti Touko 04, 2021 7:21 pm Ja jännitteensäädin toimii?

Tulpat on kiinni?
Jännitteensäätimen oli edellinen omistaja juuri uusinut ennen kuin pyörä tuli minulle, pitäisi siis olla ehjä.
Takapytyn tulppa oli valolla katsottuna aavistuksien hikoillut, herätti mielenkiinnon tuo puolan selvä irtoaminen muutaman kilsan testilenkillä. Pitänee laittaa tilaukseen kotarin oma erikoisavain tulppaa varten ja samalla uusia tulpat kun niitä tarkistelee.

Kiitoksia vastauksista.
skuikka
Viestit: 1998
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE & Montesa 315
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: KTM 950 SE putkessa paukahtaa korkeilla kierroksilla

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Jos tulppa vuotaa palopainetta niin se puolahan voi sen takia nousta paikaltaan ja sitten tulee kosketushäikkää. Ihan mahdollista että siinä on syy. Jos on yleismittari käsillä niin saat sen säätimen tarkastettua. Mittaat vaan paljon näyttää akun navoilla jännitettä käynnissä. Kannattaa koittaa kierroksillakin.
Ymmärtääkseni se puolien taipumus hiljalleen kiivetä ylös johtuu sekin ilmanpaineesta. Se tulppakuilu on melko tiivis ja kun kone lämpiää, lämpenee siellä oleva ilma ja paine nousee. Jos puola nousee vaikka kymmenesosamillin, putoaa paine koneen jäähdyttyä alle ulkoilmanpaineen ja sillä on sitten aikaa tasaantua seuraavaan ajoon saakka. Toistetaan tarpeeksi monta kertaa niin millin osista tulee kokonaisia millejä.
maja2
Viestit: 157
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM RACING EN 250 FI, BETA RR 480

Re: KTM 950 SE putkessa paukahtaa korkeilla kierroksilla

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Biltemastakin löytyy hoikkia tulppahylsyjä:

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000023462
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Kape
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2017 1:21 pm
Pyörä: KTM 950 Super Enduro R

Re: KTM 950 SE putkessa paukahtaa korkeilla kierroksilla

Viesti Kirjoittaja Kape »

skuikka kirjoitti: Ti Touko 04, 2021 9:48 pm Jos tulppa vuotaa palopainetta niin se puolahan voi sen takia nousta paikaltaan ja sitten tulee kosketushäikkää. Ihan mahdollista että siinä on syy. Jos on yleismittari käsillä niin saat sen säätimen tarkastettua. Mittaat vaan paljon näyttää akun navoilla jännitettä käynnissä. Kannattaa koittaa kierroksillakin.
Ymmärtääkseni se puolien taipumus hiljalleen kiivetä ylös johtuu sekin ilmanpaineesta. Se tulppakuilu on melko tiivis ja kun kone lämpiää, lämpenee siellä oleva ilma ja paine nousee. Jos puola nousee vaikka kymmenesosamillin, putoaa paine koneen jäähdyttyä alle ulkoilmanpaineen ja sillä on sitten aikaa tasaantua seuraavaan ajoon saakka. Toistetaan tarpeeksi monta kertaa niin millin osista tulee kokonaisia millejä.
Kiitos neuvoista, uudet tulpat menee samalla tilaukseen ja pitää kaivella yleismittari jostain niin saa sen säätimen tsekattua myös. Tosiaan 15 min koeajon aikana oli takapytyn puola jo pyrkinyt selvästi pullahtamaan ulos, toivottavasti tässä ei palopaineen vuotamista kummemmasta ole kyse.
Testailin myös vauhdissa kytkin pohjassa kaasutella niin sillonkin rajotin löytyy ihan normaalisti eikä samanlaista pätkimistä ole ollenkaan, tämä vähän ihmetyttää..
Vastaa Viestiin