Keula - Rauhallisuus ja vakaus

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

mattipoeka
Pyörä: 690 Enduro R/FE-350

Keula - Rauhallisuus ja vakaus

Viesti Kirjoittaja mattipoeka »

Tervehdys..

Erehdyin kokeilemaan kaverin KTM EXC Six Days 250 vm. 2011 pyörää tuolla Tillolassa ja isoin ero omaan pyörään (Husaberg TE-250 vm. 2011) oli keula. Kotarissa se oli vakaa, ajossa piti linjansa, jämäkämpi eikä ollut niin "herkkä" urista. Nyt haluaisinkin ehdottomasti omaan pyörään yhtä rauhallisen ja hyvän keulan :)

Vinkkejä? :D
--------
Mattipoeka

KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
--------
Ex. KTM 990 SM-T 2010
Ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
Ex. KTM 990 SuperDuke 2008
Ex. KTM 690 Enduro 2009
Ex. Husaberg TE 250 2T 2011
Sami K
Pyörä: Dude

Re: Keula - Rauhallisuus ja vakaus

Viesti Kirjoittaja Sami K »

Onko sulla laskettu keulaa kolmioiden läpi?
skuikka
Pyörä: SE ja 29% R1200GSA:sta

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Tylsä vastaus, mutta onko oikeat jouset kuskin painolle, onko painumat kohdallaan? Jos juu, niin osaavan iskarisepän juttusille. Keula jos tökkii tai sukeltelee, niin meneehän se pyörä mihin sattuu. Ja onhan keulaputket linjassa ettei töki vaan kitkan takia?
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Pitäiskö mun tulla joku ilta käymään kurkkaamassa Husan setuppeja? :wink:
Kylätason kurapyöräilijä.
samiahonen
Pyörä: ktm exc 125

Viesti Kirjoittaja samiahonen »

Itse mitä seuraillut kun tuttu iskareita sääti niin jouset ensinnäkin oikeat öljyn määräkin (kai) jonkin verran vaikuttaa ja sitten shimmi pakka se kannattaa viedä osaajalle tai itse yrittää ja jos ei ole hyvä muuttelee vaan (kunhan alkupereinen asento muistissa jos haluaa palauttaa) jaja napsuja tietenkin kannaittaa vaan kokeilla samaa paikkaa ajelee ja vääntelee niitä ja kun menee parempaan niin aina voi hienosäätää. :)
HarriI
Pyörä: 990 Adv

Viesti Kirjoittaja HarriI »

Mistä itse lähtisin liikkeelle.

Huoltaisin iskarit ja palauttaisin alustan tehdasasetuksiin. Tarkistaisin sagin, jos ok, niin kokeilemaan. Voisi pyytää kaveria katsomaan vierestä kuinka alusta käyttäytyy. Tuumata hiukan mitä haluaa alustasta. Uudemmat pyörät voi olla hiukan vakaampia jos alkujaankin.

Alustansäätö keskusteluja on myös muissa topiceissa, kannattaa katsoa ja tuumata niitäkin.

Omassa pyörässä olen tyytyväinen ihan tehdasasetuksiin. En osaa sanoa itselle mitä haluaisin muuttaa :roll:

mattipoeka kirjoitti:Tervehdys..

Erehdyin kokeilemaan kaverin KTM EXC Six Days 250 vm. 2011 pyörää tuolla Tillolassa ja isoin ero omaan pyörään (Husaberg TE-250 vm. 2011) oli keula. Kotarissa se oli vakaa, ajossa piti linjansa, jämäkämpi eikä ollut niin "herkkä" urista. Nyt haluaisinkin ehdottomasti omaan pyörään yhtä rauhallisen ja hyvän keulan :)

Vinkkejä? :D
EsaM
Pyörä: Honda XR 600 + Sherco SER300

Viesti Kirjoittaja EsaM »

Sami K kirjoitti:Onko sulla laskettu keulaa kolmioiden läpi?
Kokeilin tätä eilen. Paras säätö mikä olen ikinä onnistunut alustalle tekemään.
Alko EXC alimitoitettu alusta tehdä jotain töitäkin vaihteeksi, kuinkahan hienosti se menis ku investois vieterit omalle painolle... :lol:
Kickstar my heart!
mikko73h
Pyörä: Yamahat

Viesti Kirjoittaja mikko73h »

Kiristä hieman ohjauslaakeria!
Vain niin vähän ettei pukilla käännä keulaa linkkuun.
Keep calm and love fossil fuels.
BryGgi
Pyörä: EXC 300 TPI -20

Viesti Kirjoittaja BryGgi »

Suotta edes yrittää mitään poppakonsteja ilman oikean jäykkyisiä jousia. SAG ja painauma kohdilleen ja pyörä perusasetuksiin ja testaamaan.
Itse koin tuon jousiongelman myös itse toissakesänä. Kuin olisi uudella pyörällä ajanut kun jouset laittoi jäykemmät, enää ei mopo kulkenut syvällä ja ns jäylällä alueella kun kivikkoon ajoi. Vaan toimi herkästi ja loogisesti. Pehmeällä radalla keulaputkia tiputetaan ja kovalla toisinpäin jotta saadaan lisää pitoa etuselle.

Mutkakäyttäytymisessä voi myös päätellä mitä pitää säätää, jos pyörä yliohjautuu eli kaatuu sisäkurviin on putkia tiputettava ja toisinpäin. Jos säätö ei riiqtä niin katse takapäähän ja esijännitykseen
Vastaa Viestiin