DR350SE -95 naputus

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

0LL1
Viestit: 189
Liittynyt: Ke Huhti 29, 2009 3:16 pm
Pyörä: XT660R+Explorer XC
Paikkakunta: Kiuruvesi

DR350SE -95 naputus

Viesti Kirjoittaja 0LL1 »

Pikkutohtorista kuuluu jostakin venttiilikoneiston suunnalta terävä napsahdus aina puristustahdin alussa.
Samalla pakoventtiilit "nytkähtävät" hieman. Tämän totesin venttiilivälysten tarkastuksen yhteydessä.
Kyseessä on sähkökäynnisteinen malli jossa ei mitään puolipuristus vipuja ole näkyvissä.
Voiko tuo olla jokin esihistoriallinen jäänne aiemman vuosimallin puolipuristus viritelmästä vaiko jotain asiaankuulumatonta kilahtelua ?
Koneen käydessä kuuluu sitten terävähkö naputus vähän kuin ylisuuri venttiilivälys. Ne välykset kyllä on oikeissa rajoissa.
Ääni ei ole kovinkaan voimakas ja siksi en ole siihen hirveästi huomiota kiinnittänyt aiemmin.
Kyseinen ääni on kyllä kuulunut sen ajan mitä pyörä on minulla ollut eli muutaman viikon / 500 km.

Olli
0LL1
Viestit: 189
Liittynyt: Ke Huhti 29, 2009 3:16 pm
Pyörä: XT660R+Explorer XC
Paikkakunta: Kiuruvesi

Re: DR350SE -95 naputus

Viesti Kirjoittaja 0LL1 »

Kertokaas nyt joku jolla on samanlainen mopo, että kuuluuko sieltä normaalisti edellä kuvaeltua naputusta.
Rauta
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 10:07 pm
Pyörä: KTM 690 Enduro R -20
Paikkakunta: Hamina

Re: DR350SE -95 naputus

Viesti Kirjoittaja Rauta »

Mulla sama pyörä mut 96 ja kuuluu kans naputusta, on
kuulunu aina eli toivottavasti kuuluu asiaan.
0LL1
Viestit: 189
Liittynyt: Ke Huhti 29, 2009 3:16 pm
Pyörä: XT660R+Explorer XC
Paikkakunta: Kiuruvesi

Re: DR350SE -95 naputus

Viesti Kirjoittaja 0LL1 »

Tulpat kun pisti korviin, niin ei kuulu enää naputusta :P

Toinen murhe on öljyn syönti. Sitä menee aika paljon. Vaihtuu ikäänkuin itsestään.
Öljynä on nyt muistaakseni Motul 15W50. MP öljy kuiteskin.
Olisiko veikkauksia mihin öljy piiloutuu ?
Avatar
mti
Viestit: 518
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: DR350SE -95 naputus

Viesti Kirjoittaja mti »

Jos ei ulkoisia vuotoja niin putkestahan se öljy savuaa ilmaan pikkuhiljaa :) Vaihda ne öljyt mineraaleihin 10w40 tai 15w40 ni saattaapi vähentää tuota öljyn kulutusta ja parntaa muutenkin ykspyttyisen ilmajäähyn mekaanista toimintaa. Jos se vie reilusti öljyä eli puolta litraa tonnilla niin venttiilinvarren kumit tai männän renkaat alkaa olla kuluneet.
Mulla iso darrassa öljypinta ei ole tippunut yhtään 3000km:llä ja olenkin ajatellut että onko siinä jotain vikaa :D Yksipyttyisen kuuluu syödäkkin (vähän) öljyä.
0LL1
Viestit: 189
Liittynyt: Ke Huhti 29, 2009 3:16 pm
Pyörä: XT660R+Explorer XC
Paikkakunta: Kiuruvesi

Re: DR350SE -95 naputus

Viesti Kirjoittaja 0LL1 »

mti kirjoitti: Vaihda ne öljyt mineraaleihin 10w40 tai 15w40 ni saattaapi vähentää tuota öljyn kulutusta ja parntaa muutenkin ykspyttyisen ilmajäähyn mekaanista toimintaa.


Mineraalia on jo sisässä.
mti kirjoitti: Jos se vie reilusti öljyä eli puolta litraa tonnilla niin venttiilinvarren kumit tai männän renkaat alkaa olla kuluneet.
Vai tonnille ... Hyvä kun riittää pari tankkausväliä mittatikussa pituutta. Sen puoli litraa saa lisätä jo 400-500 km jälkeen.
Ihmetyttää vaan kun ei edes puske savua näkyvästi ja persdynon mukaan tehotkin suht ok. Bensaa menee metsäautoteitä sahatessa n. 4 l/100km eli ei mielestäni paha tällaisen satakiloisen nuorukaisen alla.
Avatar
JIIÄSSÄ
Viestit: 1111
Liittynyt: To Syys 22, 2005 9:50 am
Paikkakunta: Tampere

Re: DR350SE -95 naputus

Viesti Kirjoittaja JIIÄSSÄ »

Vaihtuu ikäänkuin itsestään.
Öljynä on nyt muistaakseni Motul 15W50. MP öljy kuiteskin.
Olisiko veikkauksia mihin öljy piiloutuu ?
Ootko ihan varma että se todella syö öljyä vai oletko vaan vaihtelevin tyylein tarkastellu tikkua, sehän on surullisen hankala prosessi niin yksinkertaiseksi asiaksi 350:ssa...
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
Avatar
mti
Viestit: 518
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: DR350SE -95 naputus

Viesti Kirjoittaja mti »

Itsekkin muistelen että 650SE:kin oli aika tarkka siitä että pyörä on just eikä melkein suorassa ja tasaisella. Muuten öjypinta näytti mitä sattui.
0LL1
Viestit: 189
Liittynyt: Ke Huhti 29, 2009 3:16 pm
Pyörä: XT660R+Explorer XC
Paikkakunta: Kiuruvesi

Re: DR350SE -95 naputus

Viesti Kirjoittaja 0LL1 »

Itseäni minäkin ensiksi epäilin, mutta kyllä tuo tarkistus on tullut tehtyä ohjeiden mukaan ja kyllä tuota ölppää häviää johonkin.
Pitää käydä kaverin pajalla mittaamassa aluksi puristukset ja miettiä sitten lisää.
Teuhka
Viestit: 4
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 6:53 pm
Pyörä: Suzuki dr350

Re: DR350SE -95 naputus

Viesti Kirjoittaja Teuhka »

Itsellä kanssa kyseinen 350, mutta vuoden 91 naputtaa kanssa aikas lailla ja vie öljyä aika reilusti, missä vika, välykset on kyllä juuri oikeat? mistäs muuten näitä venttiilivarrenkumeja löytää? ei tahdot mistää löytyä ainakaan netistä.
Teuhka
Viestit: 4
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 6:53 pm
Pyörä: Suzuki dr350

Re: DR350SE -95 naputus

Viesti Kirjoittaja Teuhka »

Itsellä kanssa kyseinen 350, mutta vuoden 91 naputtaa kanssa aikas lailla ja vie öljyä aika reilusti, missä vika, välykset on kyllä juuri oikeat? mistäs muuten näitä venttiilivarrenkumeja löytää? ei tahdot mistää löytyä ainakaan netistä.
Avatar
TeroV
Viestit: 81
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 1:01 am
Pyörä: VaraTero

Re: DR350SE -95 naputus

Viesti Kirjoittaja TeroV »

Rauta
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 10:07 pm
Pyörä: KTM 690 Enduro R -20
Paikkakunta: Hamina

Re: DR350SE -95 naputus

Viesti Kirjoittaja Rauta »

Meinasin omastani vaihtaa ennen talvea ketjun+kiristimen ja porauttaa+mäntä tietty,
katotaan hiljeneekö. Nii ja noi kumit, menee nimittäin öljyä aika reilusti.
Vastaa Viestiin