Kierre korkkas Tenere 600 öljynsuod kansi.

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

x-mean
Pyörä: sattuman kaupalla

Kierre korkkas Tenere 600 öljynsuod kansi.

Viesti Kirjoittaja x-mean »

Olisko kellään asiantuntemusta,mikä olisi paras ratkaisu,kun onnistuin kiertämään -88 xt600z öljynsuotimen kannen "strategisen" alimman ruuvin kierteet tohjoksi lohkosta :oops:
Ongelmana on,että juuri alimman pultin lähistöllä menee jotain öljykanavata :shock:
Itse sain kyllä kierteen vielä pitämään,mutta jouduin käyttämään n.5mm normaalia pidempää,harvakierteistä pulttia.
Mahtaako tuo 5mm haitata jotain :?:
Oman muistikuvani mukaan lohkossa oli kyllä jokin kanava,eli en tiedä onko paksumpikaan ruuvi ja kierteytys tuohon hyvä :roll:
Ainakaan en ole pyörän käynnissä huomannut mitään poikkeavaa,ja suodattimen kannen "ilmaruuvia" kun aukaisee,niin öljyä kyllä sieltä läpi pulppuaa.
Kunnon räjäytyskuvaa,mistä näkisi hyvin,en tohon löytänyt. :|
Viimeksi muokannut x-mean, Ma Elo 22, 2011 5:25 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Foorumin "sekakäyttäjä"
JUHHisi
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97

Re: APUVA,kierre korkkas Tenere 600 öljynsuod kansi.

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Esim Helicoil ? http://www.youtube.com/watch?v=RFYa6sjhh_E

tai

LUMIWELD vois olla yks konsti. Itse korjasin peilin kierteet kytkinkahvan rungosta tolla aineella..

Eli siis ensiks sulatetaan tätä LUMIWELD ainetta haluttuun kohtaan ja tökätään ruuvvi sinne sulaan LUMIWELD "nesteeseen", annetaan olla hetki, ja kierrät ruuvvin pois. Näin sulla on uus alumiini jenka, joka tuntuis kestävän rauhallista käyttöä.

Tärkeintä hommassa tuntuis olevan puhtaus ja lämpötila. Eli ensiks varmaan kannattais porata se öljynsuodattimen kierre esim.7mm poralla puhtaaks sitten lämmittää toholla (sininen liekki) sitä lohkoa/kierrettä ja samlla sulattaa tota LUMIWELD tankoa sinne reikään. Kun reijän pohjalla on jonkinäkönen nökäre sulanuttaa LUMIWELDIÄ niin tökkää sen ruuvvin sinne reikään, niin se aine "kopio" sen ruuvvin kierteen itteensä.
http://personal.inet.fi/koti/ari.lehtim ... rtelua.htm

Tai sitten kokeilet sitä 5mm pidempää pulttia jossa on ihan samat kierteet kun siinä alkuperäisessä ruuvvissa. Siellä voi olla ehjää "käyttämätöntä" kierrettä pohjalla.
x-mean

Kiitän,tuo Lumiweld oli mulle uusi juttu.Pidempi orginaalijenga on kokeiltu,ei pitänyt,mutta harvakierteisempänä,pidempänä piti.
Helicoil tiedossa,mutta en oikeen tiedä passaako tonne mennä porailemaan,helicoilhan sen vaatii,tai uusi kierretappi myös.
Ehkä toi ei ole niin vakavaa(?)Kts aloituspuheenvuoro.
Foorumin "sekakäyttäjä"
Juhana
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350

Viesti Kirjoittaja Juhana »

En lähtisi tuonne tekemään mitää virityksiä,7mm kierteen teko voisi auttaa, ja tietysti 7mm pultti.vapaa reikä 6mm ja nousu 1
Dassault
Pyörä: CRF250L

Viesti Kirjoittaja Dassault »

Jos siinä on ainevahvuutta ympärillä, niin voisit kokeilla kierteenkorjausholkkia joita saa wurth.ltä.
Itsellä ainakin on hyviä kokemuksia sylinterin pakoputkenvaarnojen korjauksesta. Laittaa vain lukitteen (Loctite 2701 ja pysyy :mrgreen: ) kanssa kiinni ja lyhentää sitten paikallaan oikeaan korkoon.
Liitteet
Kierrekorjausholki.jpg
Kyllä se siitä...
MViktor
Pyörä: R 850 GS

Viesti Kirjoittaja MViktor »

x-mean kirjoitti:Olisko kellään asiantuntemusta,mikä olisi paras ratkaisu,kun onnistuin kiertämään -88 xt600z öljynsuotimen kannen "strategisen" alimman ruuvin kierteet tohjoksi lohkosta :oops:
|
Juu, siellä on kanava, jonka se pultti kiinniollessaan pitää suljettuna. Sen kanavan tarkoituksena on tyhjentää öljynsuodatin, kun vaihtaa öljyjä, ettei valu ympäriinsä, kun kannen avaa.

Jos se sitten jää falskaamaan, niin kun kone käy, se päästää öljyt takaisin koneeseen ja nokka-akselin sekä kiertokangen voitelu jää heikoille.

Helicoil ei tämän takia käy korjaukseen, se jää vuotamaan. Sen ehkä voi korjata siten, että juottaa umpeen tinalla sen kanavan sieltä öljynsuodattimen puolelta ja sitten laittaa helicoilin. Mutta tämä on vain arvelua, ei varmaa tietoa.

Kuvassa kaavio öljynkierron ensiöosasta.

Viktor
Liitteet
speisekreislauf_34l.jpg
Tunturi Sport > Monkey > GT 125 > CB 350 T > yli 20 v. taukoa > XT 600Z (myyty) > R 1100 GS (savuna ilmaan) > R 850 GS, nyt lastutettuna J.Gemin lastulla ja pörinäpöntollä. Pörisee ainakin katu-uskottavastii.
doope
Pyörä: ex-dr650

Viesti Kirjoittaja doope »

x-mean kirjoitti:Kiitän,tuo Lumiweld oli mulle uusi juttu.Pidempi orginaalijenga on kokeiltu,ei pitänyt,mutta harvakierteisempänä,pidempänä piti.
Helicoil tiedossa,mutta en oikeen tiedä passaako tonne mennä porailemaan,helicoilhan sen vaatii,tai uusi kierretappi myös.
Ehkä toi ei ole niin vakavaa(?)Kts aloituspuheenvuoro.
lumiweldiä löytyy ihan motonetistä techno weldin nimellä http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=78-1000
Eero R.
Pyörä: NX650

Viesti Kirjoittaja Eero R. »

Juhana kirjoitti:En lähtisi tuonne tekemään mitää virityksiä,7mm kierteen teko voisi auttaa, ja tietysti 7mm pultti.vapaa reikä 6mm ja nousu 1
Ääni tälle jos vain mahdollista teknisesti, mä voin tuoda sulle lainaan 7mm kierretapit&vääntimen.

Eero
Eero R.
Pyörä: NX650

Viesti Kirjoittaja Eero R. »

Juhana kirjoitti:En lähtisi tuonne tekemään mitää virityksiä,7mm kierteen teko voisi auttaa, ja tietysti 7mm pultti.vapaa reikä 6mm ja nousu 1
Ääni tälle jos vain mahdollista teknisesti, mä voin tuoda sulle lainaan 7mm kierretapit&vääntimen.

Eero
ceevu
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610++++

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Kaveri kävi tuon ex mopon kanssa tänään ja oli sitä mieltä että se on juur tuo alin pultti jonka takaosasta menee kannen voitelukanava.Voi olla että myös suodatinpesän tyhjennys on tuosta mutta se ei ole se oleellinen,paitsi että hankaloittaa korjausta.Helicoili ei vuoda sen enempää kuin normaalikaan kierre kunhan vaan on materiaalia mihin laittaa,myös riittävän syvään.
Jopo87
Pyörä: WR250F -01 ja R6 -00

Viesti Kirjoittaja Jopo87 »

MViktor kirjoitti:
Helicoil ei tämän takia käy korjaukseen, se jää vuotamaan.

Viktor
Ei kai se helicoil voi vuotaa yhtään sen enempää kuin alkuperäinen pulttikaan? Mulla kävi WR250F:n kanssa samalla lailla ja helicoililla tuo koneistamolla korjattiin. Luulisi nyt että ne koneistamolla tietää jos helicoilia ei öljynpainetta takanaan pitävään pultinreikään voi kayttää. Ja korjataanhan noilla sytystystulppien kierteitäkin ym muuta painetta takanaan pitävää. Reikää siihen helicoiliin ei porattu, eli kanava tukossa koko ajan. Niin ja se oli siis pelkästään suodatinkotelon tynjennysruuvi, josta öljy valuu suodattimesta lohkoon --> vähemmän sotkua vaihdettaessa.

Tietysti eri asia jos tuo helicoilin vetää kieroon tjsp. niin silloinhan se voi vuotaa. Mutta ei kai muuten? Kierteellähän se helicoil sinne tulee kuten alkuperäinen pulttikin...
Yamppu

Viesti Kirjoittaja Yamppu »

Joskus muinoin olen korjaillut kyseisiä tapauksia,muistaakseni koppa irti ja takapuolelta rautainen kierreholkki oli minun versio.
Eli miksipä ei helicoili kävisi,kunhan ei laita liian pitkää että sulkee poikittaisen kanavan.
Hitsaamaahan tuota ei muistaakseni pysty magnesiumin takia,tai pystyy mutta se on oma lajinsa sitten..
Yamppu

Viesti Kirjoittaja Yamppu »

Ainiin muistin juuri että laitoin muuten joskus nuo kaikki pinnapulteiksi ,koska olen innokas oljynvaihtelija.
Päihin sitten ruostumattomat pallokanta mutterit niin jo vain kestää kulutusta (ei kuitenkaan tarkoita että väännetään isommalla jatkolla kiinni...)

Eli sinne holkki taakse liimalla kiinni,sopivanmittainen pinnapultti liimalla kierteeseen.
Taisin muistaakseni vielä "herkutella" tekemälla pinnapultin sorvaamalla varreltaan ohuemman joten öljy kulkee vierestä hyvin ja kierre pohjan puolella mallia "kiilautuva",eli kierrepakalla jätetään viimeiset kierteet tekemättä joten ikään kuin kiristetään pohjaan. Toimii varmaan tavallinen kierretankokin tuossa. Kahteen muuhun laitoin normaalit pinnapultit.

No saakohan tuosta mitään selvää,kuitenkin näin minä tein ja jos tuosta sitten avuksi.
x-mean

Eero R. kirjoitti:

Eero
Toverille tattista,mutta mulla on kierresarja,ja justiinsa hokasin että siinähän on myös 7mm versio,toisin kuin luulin.Ei ollut luulo taaskaan tiedon väärti,sano :shock:
Ei ole vaan oikeen kiinnostanut kolmatta kertaa avata suotimen kantta,mutta nyt sen sitten tein,ja kohta näkee kuin käy :roll:

Kiitti vaan vastaajille.
MViktorin kuva oli erittäin havainnollistava :P
Foorumin "sekakäyttäjä"
Vastaa Viestiin