KTM EXC 450 vaihdelaatikko ongelmia
Valvoja: Moderaattorit
-
Kristoffer
- Viestit: 4
- Liittynyt: Su Heinä 03, 2011 10:15 pm
- Pyörä: KTM EXC 450R -03
KTM EXC 450 vaihdelaatikko ongelmia
Terve!
Mulla on EXC 450 -03 jolla olen onnelisesti ajanut vuoden verran ennen kuin viimeksi huomasin että nelosvaihde "nykii" kiihdytyksessä.
Pyörä talliin, moottori pöydälle ja vaihdelaatikko auki.
Tutkiessani hammasrattaita niin näkyi että rattaassa joka siirtyy sivulle ja otta nelosvaihteen rattaasta kiinni, oli kulunut "hampaiden" kulmat pyöreäksi ja vastaavat kolot toisessa samoin.
Silmämääräisen tarkastuksen perusteella laakerit ja muut ovat ihan kunnossa mutta mikähän on tässä ollut syynä että nämä rattaat on halunnut pois toisistaan alunperin? Onko niin helppoa että ne on vain kuluneet vuosien varrella?
Nyt kun kerran on kone auki ja en tiedä paljoa sen huoltohistoriasta niin aion uusia osia ja seuraava kysymys olis että mitä kaikkea kannattaisi vaihtaa?
Mäntä, laakerit, kaikki tiivisteet, nokkaketju, venttiilit?, muuta?
Vielä sitten viimeinen kysymys että mistä saisi osia järki hinnalla ja toimitusajalla? Kannattaako ostaa laakerit erikseen laakeriliikkeeltä vai tilata koko satsi?
Kiitoksia jo etukäteen!
//Kristoffer
Mulla on EXC 450 -03 jolla olen onnelisesti ajanut vuoden verran ennen kuin viimeksi huomasin että nelosvaihde "nykii" kiihdytyksessä.
Pyörä talliin, moottori pöydälle ja vaihdelaatikko auki.
Tutkiessani hammasrattaita niin näkyi että rattaassa joka siirtyy sivulle ja otta nelosvaihteen rattaasta kiinni, oli kulunut "hampaiden" kulmat pyöreäksi ja vastaavat kolot toisessa samoin.
Silmämääräisen tarkastuksen perusteella laakerit ja muut ovat ihan kunnossa mutta mikähän on tässä ollut syynä että nämä rattaat on halunnut pois toisistaan alunperin? Onko niin helppoa että ne on vain kuluneet vuosien varrella?
Nyt kun kerran on kone auki ja en tiedä paljoa sen huoltohistoriasta niin aion uusia osia ja seuraava kysymys olis että mitä kaikkea kannattaisi vaihtaa?
Mäntä, laakerit, kaikki tiivisteet, nokkaketju, venttiilit?, muuta?
Vielä sitten viimeinen kysymys että mistä saisi osia järki hinnalla ja toimitusajalla? Kannattaako ostaa laakerit erikseen laakeriliikkeeltä vai tilata koko satsi?
Kiitoksia jo etukäteen!
//Kristoffer
-
THA
- Viestit: 3707
- Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: KTM EXC 450 vaihdelaatikko ongelmia
Käy ne muutkin rattaat läpi, ton mopon askiss aei ole mitään pintakäsittelyongelmia, mutta juurikin ne kuormaa pienellä alalla kantavat kytkentähampaat kuluu ja 3. vaihe kantsii tarkastaa myös. Onhan se orkkis väleillä kuitenkin? Jos on sekotusaski niin kakkonen kans. + tietty nuo kaikki laakerit, orkkiksena on ainakin ennen ollu sama hintaluokka kuin laakeriliikkeessä (josta toki tilaamalal kaikki saa).
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Re: KTM EXC 450 vaihdelaatikko ongelmia
Tarkasta samalla kampuran suoruus.
Äkkiseltään voisi luulla että on joku siirtäjä mutkalla tai jotain, ei ne ihan helposti toisiaan hylji vaikka vähän pyöristyvätkin. Joka tapauksessa rattaat makaa jonkun 40€ kappale.
Äkkiseltään voisi luulla että on joku siirtäjä mutkalla tai jotain, ei ne ihan helposti toisiaan hylji vaikka vähän pyöristyvätkin. Joka tapauksessa rattaat makaa jonkun 40€ kappale.
-
Kristoffer
- Viestit: 4
- Liittynyt: Su Heinä 03, 2011 10:15 pm
- Pyörä: KTM EXC 450R -03
Re: KTM EXC 450 vaihdelaatikko ongelmia
Kiitoksia vastauksista!
Orkkis tai sekoitusaskista en ole takuuvarma tällä hetkellä, pitää verrata rattaat piirrustuksiin ja katsoa. Kaikki muut rattaat kuitenkin näytti hyvältä ilman kulumisen jälkejä.
Kun katsoo siirtoratasta niin siinä on ne ~4mm hampaat mistä 1mm on kulunut pyöreäksi.
Vaihderattaassa missä on vastaavat kolot, näkyy ~4mm syvät painumat että siirtoratas on ollut paikoillan tarpeeksi syvällä. Kuitenkin nämä haluaa eroon toisistaan kun vääntöä tulee vähän enemmän.
Vaihdeohjainta? kun katsoo niin älyttömän pieni on se kohta joka nelosvaihdetta pitää "päällä". Tämä kuitenkin näyttä ihan symmetriseltä eikä kuluneelta mutta pakkohan se on sielä myös luistaa vähän kun rupee nykisemään.
Uutta siirtäjää taidan samalla tilata varmuuden vuoksi, ei varmaan paljoa maksa.
Kampuran suoruudesta, miten tätä varmistaa parhaiten? Onnistuuko tarpeeksi tarkkaan kotikonstein ja silmämääräisesti vai pitääkö viedä tarkastettavaksi jonnekin?
Kannen ajattelin viedä jonnekin jos viisampi osaisi arvioida kuntoa ja mahdollisia huoltota.
Maalaisjärkeä ja tekninen ymmärrys mulla on mutta en oo koneita ruuvannu 10-15 vuoteen ku oli manki ja DT piikki alla.
Mielenkiinnosta ja oppimisen takia olen jääräpäänä valinnut itseni huoltomieheksi tällä kertaa
//Kristoffer
Orkkis tai sekoitusaskista en ole takuuvarma tällä hetkellä, pitää verrata rattaat piirrustuksiin ja katsoa. Kaikki muut rattaat kuitenkin näytti hyvältä ilman kulumisen jälkejä.
Kun katsoo siirtoratasta niin siinä on ne ~4mm hampaat mistä 1mm on kulunut pyöreäksi.
Vaihderattaassa missä on vastaavat kolot, näkyy ~4mm syvät painumat että siirtoratas on ollut paikoillan tarpeeksi syvällä. Kuitenkin nämä haluaa eroon toisistaan kun vääntöä tulee vähän enemmän.
Vaihdeohjainta? kun katsoo niin älyttömän pieni on se kohta joka nelosvaihdetta pitää "päällä". Tämä kuitenkin näyttä ihan symmetriseltä eikä kuluneelta mutta pakkohan se on sielä myös luistaa vähän kun rupee nykisemään.
Uutta siirtäjää taidan samalla tilata varmuuden vuoksi, ei varmaan paljoa maksa.
Kampuran suoruudesta, miten tätä varmistaa parhaiten? Onnistuuko tarpeeksi tarkkaan kotikonstein ja silmämääräisesti vai pitääkö viedä tarkastettavaksi jonnekin?
Kannen ajattelin viedä jonnekin jos viisampi osaisi arvioida kuntoa ja mahdollisia huoltota.
Maalaisjärkeä ja tekninen ymmärrys mulla on mutta en oo koneita ruuvannu 10-15 vuoteen ku oli manki ja DT piikki alla.
Mielenkiinnosta ja oppimisen takia olen jääräpäänä valinnut itseni huoltomieheksi tällä kertaa
//Kristoffer
Re: KTM EXC 450 vaihdelaatikko ongelmia
Kampuran voi tarkastaa laittamalla sen rullille (mikä tahansa käy, vaikka renkaan tasapainoitukseen tarkoitettu) tai sorviin ja mittakellolla mittaamalla. Onnistuu myös koneessa kiinni ollessa vetorattaan päästä. Mittakelloja saa biltemasta (aivan riittävän hyvä) parillakympillä jalkoineen, ja sitä kannattaa käyttää kampuran päittäisvälyksen tarkasteluun useamminkin, (helppoa, vain neljä magneeton kopan ruuvia auki ja tietää jo paljon koneesta jos on seurannut). Tämä siksi että nuo tahtoo mennä kieroon jonka jälkeen päälaakerit ei kestä, kokemusta on
Kannen voit katsoa avaamalla venttiilejä ja katsomalla onko reuna kulunut teräväksi, jos ei niin ei muuta kuin antaa mennä vain jos ei polta öljyä.
Onneksi nää on aika idioottivarmaa(tm) tekniikkaa vielä niin voi tumpelokin huseerata
Niin ja se huoltomanuaali kannattaa ladata ja printata, googlella ktm 250-525 repair manual tjsp.
Ja tosiaan ei maksa vaivaa alkaa laakeriliikkeestä hakemaan osia, monet ovat jopa kalliimpia. Käsittääkseni ktm:n varaosahinnat on aika samat halki maan ja jopa maanosan, eli ei pitäisi kauheasti väliä olla, mutta katso toki silti ktm-versandista suuntaa, lista osista kannattaa paikalliselle kauppiaalle lähetättää sähköpostilla ja pyytää tarjous.
Kannen voit katsoa avaamalla venttiilejä ja katsomalla onko reuna kulunut teräväksi, jos ei niin ei muuta kuin antaa mennä vain jos ei polta öljyä.
Onneksi nää on aika idioottivarmaa(tm) tekniikkaa vielä niin voi tumpelokin huseerata
Niin ja se huoltomanuaali kannattaa ladata ja printata, googlella ktm 250-525 repair manual tjsp.
Ja tosiaan ei maksa vaivaa alkaa laakeriliikkeestä hakemaan osia, monet ovat jopa kalliimpia. Käsittääkseni ktm:n varaosahinnat on aika samat halki maan ja jopa maanosan, eli ei pitäisi kauheasti väliä olla, mutta katso toki silti ktm-versandista suuntaa, lista osista kannattaa paikalliselle kauppiaalle lähetättää sähköpostilla ja pyytää tarjous.
-
Kristoffer
- Viestit: 4
- Liittynyt: Su Heinä 03, 2011 10:15 pm
- Pyörä: KTM EXC 450R -03
Re: KTM EXC 450 vaihdelaatikko ongelmia
Hyvä selostus, kiitoksia!
Taidan kuitenkin tumpelona mennä tänään Motokokkolaan jos ne voisi arvioida kampuran, kannen ja vaihteistorattaiden kuntoa niin saa sitten ihmetellä ja oppia ensi kertaa varten. Jos näyttää että kiertokankea olisi aika vaihtaa niin teen täyden remontin, jos kaikki näyttää hyvältä vaihdan vain tarvittavat rattaat, männänrenkaat ja runkolaakerit.
Biltema on kätevästi lähellä Motokokkolaa niin pitää kotimatkalla hakea mittauskello ja momenttiväännin.
Huoltomanuaalin olen tulostanut ja meinasin seurata tarkkaan ja merkata kaikki osat mitä koneeseen menee. Ettei vain jää jotain pois tai menee ylimääräistä.
Tässä yksi remppakuva mikä ihmetyttää.
1. Ei näytä ihan tehdashitsaukselta, onkohan väännetty joskus rikki?
2. Tuo lovi näyttäis olevan jouselle mutta ei kuitenkaan sovi tuo millään muulla tavalla.
3. Ei irtoa millään. Tiedossa on että kierteet on "väärinpäin" niin ei johdu siitä

Taidan kuitenkin tumpelona mennä tänään Motokokkolaan jos ne voisi arvioida kampuran, kannen ja vaihteistorattaiden kuntoa niin saa sitten ihmetellä ja oppia ensi kertaa varten. Jos näyttää että kiertokankea olisi aika vaihtaa niin teen täyden remontin, jos kaikki näyttää hyvältä vaihdan vain tarvittavat rattaat, männänrenkaat ja runkolaakerit.
Biltema on kätevästi lähellä Motokokkolaa niin pitää kotimatkalla hakea mittauskello ja momenttiväännin.
Huoltomanuaalin olen tulostanut ja meinasin seurata tarkkaan ja merkata kaikki osat mitä koneeseen menee. Ettei vain jää jotain pois tai menee ylimääräistä.
Tässä yksi remppakuva mikä ihmetyttää.
1. Ei näytä ihan tehdashitsaukselta, onkohan väännetty joskus rikki?
2. Tuo lovi näyttäis olevan jouselle mutta ei kuitenkaan sovi tuo millään muulla tavalla.
3. Ei irtoa millään. Tiedossa on että kierteet on "väärinpäin" niin ei johdu siitä

Re: KTM EXC 450 vaihdelaatikko ongelmia
Tässä yksi remppakuva mikä ihmetyttää.
1. Ei näytä ihan tehdashitsaukselta, onkohan väännetty joskus rikki?
2. Tuo lovi näyttäis olevan jouselle mutta ei kuitenkaan sovi tuo millään muulla tavalla.
3. Ei irtoa millään. Tiedossa on että kierteet on "väärinpäin" niin ei johdu siitä
1. Näyttää alkuperäiseltä.
2. Oikeinpäin se on siinä.
3. Pulttikone tai lukitset kampuran jumiin sillä lukituspultilla (koneen edessä pultti).
Oikea konsti näkyy kyllä siinä kirjassa...
1. Ei näytä ihan tehdashitsaukselta, onkohan väännetty joskus rikki?
2. Tuo lovi näyttäis olevan jouselle mutta ei kuitenkaan sovi tuo millään muulla tavalla.
3. Ei irtoa millään. Tiedossa on että kierteet on "väärinpäin" niin ei johdu siitä
1. Näyttää alkuperäiseltä.
2. Oikeinpäin se on siinä.
3. Pulttikone tai lukitset kampuran jumiin sillä lukituspultilla (koneen edessä pultti).
Oikea konsti näkyy kyllä siinä kirjassa...
Re: KTM EXC 450 vaihdelaatikko ongelmia
Täkäläisestä biltemasta oli mittakellot loppu, vissiin koko maasta kun ei tässä kuussa ollut tulossa. Jos saat kampuran irti niin suuntaa saa myös mittaamalla limppujen paksuus tapin kohdalta ja vastapuolelta.
-
Kristoffer
- Viestit: 4
- Liittynyt: Su Heinä 03, 2011 10:15 pm
- Pyörä: KTM EXC 450R -03
Re: KTM EXC 450 vaihdelaatikko ongelmia
Joo, kokkolan biiltemmassa oli loppu ja luvattiin v32-34, ehkä.
Kyselin samalla vähän hintoja pajalla... karkeasti laskettu täsy remontti kustantaa ~1700e, mutta se on sitten kaikki tehty sillä rahalla.
Kiertokangen vaihto siinä isoin roisto on ~550e hinnalla.
No, pitää vielä tutkia missä voisi säästää vähäsen ja kattella nuo osat läpi.
Tai sit ostaa toisen samalaisen pyörän tolla rahalla
Kyselin samalla vähän hintoja pajalla... karkeasti laskettu täsy remontti kustantaa ~1700e, mutta se on sitten kaikki tehty sillä rahalla.
Kiertokangen vaihto siinä isoin roisto on ~550e hinnalla.
No, pitää vielä tutkia missä voisi säästää vähäsen ja kattella nuo osat läpi.
Tai sit ostaa toisen samalaisen pyörän tolla rahalla
Re: KTM EXC 450 vaihdelaatikko ongelmia
Miksi kiertokanki pitää vaihtaa? Kestävät melkeinpä pyörän iän, tai ainakin pitäisi. Vaihtotyö moottoripajalla ei paljoa maksa, kiertokanki sitten lähteestä riippuen parisataa. Eikö 550€ saa jo kokonaan uuden kampuran?
Pikainen kustannusarvio tuollaiselle
Mäntä 200€
Kiertokanki 200€, kampuran teko 100€
Kaikki laakerit 200€ (tuskin tarvis kaikkia vaihtaa)
Tiivisteitä sun muita satasella jos haluaa
Pikainen kustannusarvio tuollaiselle
Mäntä 200€
Kiertokanki 200€, kampuran teko 100€
Kaikki laakerit 200€ (tuskin tarvis kaikkia vaihtaa)
Tiivisteitä sun muita satasella jos haluaa
Re: KTM EXC 450 vaihdelaatikko ongelmia
Itse en suosittelis vääntämään sitä lukituspulttia vasten, taisi olla jossain oppaassakin kielletty. Mielummin koittais lukita kiertokangesta tai sitten vaikka tuppo rättiä rattaiden väliin. Pulttipyssy on kyllä aika oiva.Mr.T kirjoitti:T
3. Pulttikone tai lukitset kampuran jumiin sillä lukituspultilla (koneen edessä pultti).
My way is not the highway...
Re: KTM EXC 450 vaihdelaatikko ongelmia
Kampuroista vähän vielä, pitäisi kai tehdä oma ketjukin omille projekteille. Itsellä tuo korkeapuristeinen 560 väänti kampuran aivan solmuun kunnes sitten vetopuolen laakeri antautui koska rullalaakerit eivät juuri kestä heittoa. Ei siinä sen dramaattisempaa, oioin kampuran järeää viilapenkkiä ja moskaa sekä rullia ja mittakelloa käyttäen suunnilleen suoraksi, heittoa oli 0.18mm laakereiden kohdalla kun päistä laittooi pyörimään, tapin reiät olivat siis antaneet periksi ja koko keksintö oli nitkahtanut, kiertymää ei ollut minun keinoin mitattavaa määrää. Tietenkin on selvä ettei se mitoissaan tuolla tavalla pysy vaan hakeutuu tuttuun asentoon välittömästi uudelleen mutta tähän on ratkaisu kuulalaakereista, tarkemmin viistokuulalaakereista jotka kykenevät ottamaan huomattavan suuri sivuttaisvoimia. Hoonasin laakereiden sisäkoolit väljiksi koska ne eivät irtoa kuten rullalaakereissa ja asensin kampuran niiden väliin aavistuksen jännitykseen niin että kylmänä siinä oli vähän vastusta kun pyöritti. _Pitäis_ pysyä suorana ja kestää pidempään kuin rullalaakereilla. Varsinainen etu on kuitenkin se, että voi uusiokäyttää vanhoja kampuroita. Uuden ostaminenkin kun on vähän tuuripeliä miten sattuu kestämään, pahimmassa tapauksessa on samassa kunnossa kuin vanha hyvin pian jos jäällä tai asfaltilla rääkkää. Saas nähdä miten kestää, mutta eipä tuossa ole kauheasti menetettävääkään.