Keulan huolto

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

pkilpo
Pyörä: CRF1100L ES DCT -25,Husky FE450 -16

Re: Keulan huolto

Viesti Kirjoittaja pkilpo »

Pitäs Transalp XL600VJ eli -88 malliin huoltaa keula.

Ongelmana tai ominaisuutena siinä on nyt kova kolina ja tärinä kun ajaa kuoppaisella routatiellä esim. nimismiehen kiharoissa.

Voisikohan tuohon saahan parannusta erilaisilla öljyillä? Valitettavasti en tiedä mikä viskositeetti siinä on nyt.

Luultavasti puslat ainakin menee vaihtoo öljyjen lisäksi jos ne tuon kolinan aiheuttaa vai
onkohan se tuo paluujousto?

Sinänsä jousitus ei pohjaa kovin helposti ja iskunvaimennustakin on, etujarrutus ei jätä keulaa pompottamaan.

Tarkoitus on edelleen ajella tällä pyörällä rauhallista maisema-ajoa huonopintaisillakin teillä. Mikään huippualustahan tässä ei oo eikä semmosta kannata tavoitellakaan. Toistaiseksi yritän pitää tätä alkuperäiskuntoisena koska pyörällä on vähän ajettu(alle 40tkm) ja on siisti.

Mettärymmyytykseen on tuo XR 8)
Kuraköröttelijä
THA
Pyörä: Yamaha ja TM
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Se siis ei ole ennen täristänyt? Ja esijännitystä on ihan perkuleesti ja vielä vähän päälle? Saattas nimittäin olla niinkin pieni juttu kun top-out jousi poikki.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
pkilpo

Se on mun mielestä pahentunut, ikäänkuin jousitus ei pysyisi niitten nopeitten kuoppien mukana.
No aukasta ne pitää katon räjäytyskuvasta sitten tuon mainitsemasi jousen. Kiitti.
Kuraköröttelijä
Skogis
Pyörä: F800GS, Gas Gas EC300

Viesti Kirjoittaja Skogis »

Kuinka löysä se on nyt 4.8 jouseilla? Jos sä joskus tarkistat kuinka paljon se menee kasaan niin laita tiedot tänne. Itse olen kuvitellut että 4.8 olisi optimaaliset jouset kun ne ovat alkuperäisasennettu 990 adventuressa ja myös uudempi pikku adventuressa. Mutta olen kyllä luennut että muut foorumilaset tilaavat paljon jäykemmät jouset. Toisaalta kuskien painot ei ole tietty ;)
mark.o
Pyörä: Honda XL650V
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mark.o »

pkilpo kirjoitti:Pitäs Transalp XL600VJ eli -88 malliin huoltaa keula.

Ongelmana tai ominaisuutena siinä on nyt kova kolina ja tärinä kun ajaa kuoppaisella routatiellä esim. nimismiehen kiharoissa.

Kannattaa tarkistaa ohjauslaakeri, kolina saattaa tulla siellä sijaitsevasta välyksestä joka on aiheutunut laakerin muuttumisesta kasaksi ruostetta. Itselläni oli tilanne juuri tällainen, kuulosti että koko keula olisi entinen.
pkilpo

mark.o kirjoitti:

Kannattaa tarkistaa ohjauslaakeri, kolina saattaa tulla siellä sijaitsevasta välyksestä joka on aiheutunut laakerin muuttumisesta kasaksi ruostetta. Itselläni oli tilanne juuri tällainen, kuulosti että koko keula olisi entinen.
Ok kiitti neuvosta voi hyvinkin olla tuo ohjauslaakeri myös. Tutkiskelin tuota Haynesin manuaalia juuri. Täytyy purkaa tuo keula. Ei muuten tuossa mallissa oo ylä/ala pikkujousia ollenkaan iskarissa, ainoastaan tuo iso jousi. Eli tarkistan puslan kunnon onko sen teflonit kuluneet, vaihdan stefan ja pölysuojan öjyjen lisäksi. Näiden lisäksi pitää vaihtaa haitarikumet, ovat ihan hapertuneet. Ja standardiöljy on 5W.
Liitteet
XLV_iskari.png
Kuraköröttelijä
Hillis
Pyörä: SE

Viesti Kirjoittaja Hillis »

Ex alpissani keulan pohjaaminen loppui vaihtamalla jäykemmät jouset. Liukuholkkien vaihdolla poistui kolina. Vaikka keulaöljyt oli vaihdettu silloin tällöin, niin silti oli iskareihin kertynyt aika paljon mömmöä 20v aikana.
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Niin kun se keula tarttis huoltaa sillon tällön pöristelyajossakin muutenkin kun vana laskee mehut ulos ja uudet sisään...
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
pkilpo

THA kirjoitti:Niin kun se keula tarttis huoltaa sillon tällön pöristelyajossakin muutenkin kun vana laskee mehut ulos ja uudet sisään...
Jees oot piinallisen oikeassa. Tuota keulaa ei oo varmaan tuon kummemmin huollettu 22 vuoteen. Pyörä on ollut mulla kaksi vuotta sitä ennen seissyt lämpimässä tallissa yli kymmenen vuotta todella vähällä ajolla. Eka omistaja ajoi silla 15tkm sis. euroopan turneen. Oon siis kolmas omistaja.
Kuraköröttelijä
pkilpo

Tilasin cmsnl:stä osat. Hintaa tuli yhteensä: kaksi pölysuojaa+kaksi stefaa+kaksi teflonpuslaa+venttiilinkorkki(ei kuulu tähän huoltoon :lol: )+alv 68€.

Stormilla ei ollu ja emc:llä hinta ois ollu kaksinkertainen. Haitarikumeja ei vaan saanu, ehkä jotkut yleisosat kelpais tuohon. Mutta eihän ne pakolliset oo, jostain vois hommata, jos jollain vaikka ois semmoset siniset :?:
Kuraköröttelijä
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Saa niitä sinisiäkin, mutta kun mustana lk. 15 egee tai jopa alle, paljonko sinisestä väristä kannattaa extraa maksaa?
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Pastori
Pyörä: Pyörätön

Viesti Kirjoittaja Pastori »

THA kirjoitti:Ensinnäkin laskitko yhtään mitään ennen jousien ostoa? Olis pitäny ainakin. Nyt kun lyöt ton kii, niin eihän siitä tietty 30cm keulajoustolal shopperia tuu kun keula painuu puolimatkaan jo mopon painosta, mutta ajettavuus ainakin on perseestä.

Eli nyt ensinnäkin katot minkä pitusella keulalla oikeesti voit ajaa, sit sen verta lyhennät sitä keulaa ja vastaavasti jousia, tos näk lopputulos on n. 5.3 jouset katkasun ja päättämisen jälkeen.
Soittelin äskön piruuttani tonne Jousivesalle ja siellä tekisivät uudet jouset. Lähetän vaan noi entiset malliksi. Nyt vaan taas mietityttää mikäköhän jäykkyys olisi varmanpäälle se riittävä. Sais olla aika jäykätkin kun yli puolet ajoista tulee ajettua asfaltilla.

Hitto kun tuonkin firman ois tajunnu aikasemmin :roll:
Skogis
Pyörä: F800GS, Gas Gas EC300

Viesti Kirjoittaja Skogis »

Minäkin olen yrittänyt saada selville mikä olisi sopivat jouset. Eilen luin kaikki mitä minä löysin aiheista netistä ja tämä olen selvinnyt. Suurin osan kotareista ovat vatustettu 4.8 jouseilla, pikku ja iso adventure, 660 rallye, 690 ralye j.ne.. Super endurossa sen sijaan löytyy 5.9 jouseet! Nämä tiedot tästä http://www.ktmshop.se/. Racetech:in laskin mukaan ne kaikki tarvitsee 6.5 N/mm 75 kg kuskin kanssa. Dakarin vakiojouset ovat 6,2. Näillä tiedoilla valinta ei tulee yhtään helpompi mun mielestä :roll: . 4,8 toimisi varmasti ihan hyvin jos takana myös olisi 25-30 cm joutoliike ja pehmeä jousi. Jos 5,9 ei ole liikaa superilla, se varmasti myös pelaa dakarilla. Seuraava haaste on sitten saada oikea simmitys paluuvaimenukseen, mun mielestä vielä vaikeampi ymmärtää kuin puristusvaimennuksen säätö.
Pastori
Pyörä: Pyörätön

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Hemmetti! Kyllä noi mulla olevat 4.8 jouset ovat tuhoontuomittu idea. On tuota painoa kuitenkin 95kg. Veikkaan että kuskeineen ja rojuineen painoa alkaa olla sen verran että pyöreesti 6.0 N/mm alkaa olla ehkä sinnepäin.
markusj
Pyörä: T7, XC290

Viesti Kirjoittaja markusj »

Eri mallien jousivakioista ei mtn tietoo, mutta se:n palikat on tosi jäykänjämäkät ainakin kuivapainolataan n 75kg:n kuskin alla. Kärsii kyllä sitten tehdä melkein mitä vaan jos pää kestää.
Vanhemmassa kaasari adv.s :ssä mukavuusaluetta mielestäni enempi. Toki mopo parikytk.kg painavampikin.
-markus-
Vastaa Viestiin