Äänestys vaijerin rasvausöljyistä
Valvoja: Moderaattorit
- rainerb
- Pyörä: AT RD07a + ST1100
Äänestys vaijerin rasvausöljyistä
Kokeillaan nyt tätäkin perjantai ratoksi... 
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
- Juhana
- Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Re: Äänestys vaijerin rasvausöljyistä
Aseöljyspray sattui käsille viimeksi,tykkirasvaa ei kannattane käyttää,vaikka olis millainen 'tykki' alla 
- rainerb
Delvakit on kai "jotain ihan muuta"hlpvu8 kirjoitti:delvakki puuttuu, mitä hel...tiä
Hyvä konsti on, vaijeri yläpäästä irti, pieni muovipussi nippusiteellä vaijerin kuoreen kiinni.
Öljyä pussiin ja antaa valua vaikka yön yli.
Onko muita hyviä konsteja vaijerien rasvaukseen?
Pekka

Pekka
- rainerb
Minulla toimi tuo Bilteman rasvauslaite oikein hyvin ja nopeasti, kun vaijerit olivat irti toisesta päästä. Eilen vain, kovilla pakkasilla meni kaikki paikat jumalattoman jäykiksi - ei toiminut kaasu, ei kytkin. Jotain hyvälaatusta yleisvoiteluöljyä minulla on, mutta ei vissiin erityisen pakkasen kestävää. Pitää tehdä vaijereihinkin vissiin öljynvaihto..Pekkavee kirjoitti:Hyvä konsti on, vaijeri yläpäästä irti, pieni muovipussi nippusiteellä vaijerin kuoreen kiinni.
Pekka
![]()
![]()
Vaijerin rasvauksessa olen käyttänyt tavallista kumista mehupullon korkkia johon olen nahkapaskalla tehnyt aavistuksen pienemmän reiän kuin vaijerin kuori. Menee hyvin nipan läpi ja siihen sitten olen ruiskuttanut aseöljyä valumaan. Toimii.
Rasvasin viimeksi myös bilteman laitteella, WD40:stä (onko tämä "sama" kuin CRC?) painepullosta. Miten siihen laitteeseen edes saa öljyä muuten kuin painepullosta?rainerb kirjoitti:Minulla toimi tuo Bilteman rasvauslaite oikein hyvin ja nopeasti, kun vaijerit olivat irti toisesta päästä. Eilen vain, kovilla pakkasilla meni kaikki paikat jumalattoman jäykiksi - ei toiminut kaasu, ei kytkin. Jotain hyvälaatusta yleisvoiteluöljyä minulla on, mutta ei vissiin erityisen pakkasen kestävää. Pitää tehdä vaijereihinkin vissiin öljynvaihto..Pekkavee kirjoitti:Hyvä konsti on, vaijeri yläpäästä irti, pieni muovipussi nippusiteellä vaijerin kuoreen kiinni.
Pekka
![]()
![]()
Työkaveri suositteli aseöljyä, ja ennen sitä vaijerin sisustan puhdistamista jarrujen puhdstusaineella - Bräkleenillä. Tuollainen teflon-pohjainen voisi olla ihan hyvä, myös, ja varsinkin uusissa pyörissä, joissa on muovitetut vaijerit tai vaijerin sisustat. Niissä öljy turvottaa muoveja.
- rainerb
Ei siihen saakkaan. Painehan se sitten tunkee öljyt vajerin kuoren sisään. Sitten on valmista, kun toisesta päästä tulee tavaraa ulos... Helppoa kuin heinän teko!psi kirjoitti:
Rasvasin viimeksi myös bilteman laitteella, WD40:stä (onko tämä "sama" kuin CRC?) painepullosta. Miten siihen laitteeseen edes saa öljyä muuten kuin painepullosta?
Käy siihen pilteman koneeseen aseöljypullon nokkakin. Tai injektioruisku.
Jo muutaman vuoden ajan oon laittanut injektioruiskulla automaattiöljyä. Se öljy kun ei pakkasesta paljon säikähdä. Irrottaa vaan yläpään vaijerista, tyrkää neulan sisään vaijerin ja kuoren välistä (siis siitä sisäänmenoaukosta), sitten vaan pursottaa öljyä sisään samalla neulaa pois vetäen. Kun öljy on valunut, niin toistaa saman homman - niin kauan, että alapäästä tulee ölyä ulos. Prosessia voi tehostaa irroittamalla vaijerin alapään, jolloin voi helpommin liikutella/pyöritellä vaijeria kuoren sisällä. Neuloja on eri kokoja, jos vaijerin ja kuoren väli (siis siinä aukossa) sattuu olemaan tiukka. Mahdollisimman paksua neulaa kannattaa käyttää, jolloin homma nopeutuu.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Teflonspray nestemäisenä ja vaijerinvoitelu apuri niin hyvä tulee...teflonia on sprayna jotain jauhemaistakin, siitä ei ole kokemuksia.
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
Minulla Maguran vaijerinrasvauslaite varmaan jostain 50-60 -luvulta. Ei kyllä toimi paksummissa vaijereissa. Eikä ohuemmissakaan
Kyllä tuo muovipussi teipattuna tai nippusiteellä toimii paljon paremmin.
Kyllä tuo muovipussi teipattuna tai nippusiteellä toimii paljon paremmin.
-
THA
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Viesti:
2.5W keulaöljyöä vaan sisään, Silkolene Pro RSF 2.5W on se valinta omana mopoon talviajoon ja kyllä liikkuu vaijerikin notkeesti! Mä työnnän kuoren päälle 10cm pätkät kunnolla nahtia letkua vaan, kaadan täyteen illalla ja aamulla irti, ehkä 2-3 kertaa talvessa. Tosin tänä talvena tullu vähän ajoa ja samat huoltokerrat, kokeilin kotimaista (kun kerran omassa liikkeessä myynnissäkin on) eli Finn-Elox'n multispraytä (koska on todettu parhaaks fillareihin ketjuvaihteellisen ketjuihin ja vaijereihin) ja se ei kyllä niiaa pakkasessakaan (-24 kovin reissu) yhtään. Mutta ei se kyllä kauaa kestä, jos joka päivä ajais niin ainakin kerran kuussa, ellei jopa kaks, sais rasvata uusiks. Tosin mun mopot seisoo ajoreissujen välit lämpösessä, tedä sit jos pysyis koko ajan kylmässä voitelu pisempään.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Suurin osa nykyvaijereista ei ole öljyillä rasvattavia ja osa ei kaipaa rasvausta ollenkaan.JIIÄSSÄ kirjoitti:Teflonspray nestemäisenä ja vaijerinvoitelu apuri niin hyvä tulee...teflonia on sprayna jotain jauhemaistakin, siitä ei ole kokemuksia.
Öljyt unohtaisin ja silicon tai teflon olisi aine jota voisi suositella, jollei vaihda takkuilevaa vaijeria suosiolla uuteen.
Weteraani kurapyöräilijä