Mikä vikana kun AT meinaa nykiä ajoittain...

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

tappi
Pyörä: Africa twin rd07 vm.1999

Mikä vikana kun AT meinaa nykiä ajoittain...

Viesti Kirjoittaja tappi »

Hommasin AT:n kuukausi takaperin ja nyt sillä olen ajanut 260 km ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen ostokseeni...mutta tänään ollessani lenkillä, olin ajanut noin 50 km tommosta 110 - 120 km/h matkavauhtia asfalttia niin kone meinasi alkaa hyytyä...ikäänkuin bensa alkaisi loppua....ehdin jo luulla että meno loppuu kokonaan, vauhti tippui noin 80 km/h kunnes taas meno jatkui normaalisti....tämän teki pari kertaa....toisella kerralla mäkeä noustessa....olin ajanut tankillisella 240 km kun tämä ilmeni...voiko kyse olla siitä että olisi pitänyt laittaa varatankille??.... Pääsin pyörällä kaupunkiin jonne n.30 km ja siellä Tankattuani pyörän ja ajettuani sen jälkeen 15 km ei ongelmaa ilmennyt vaikka kiihdytin rekankin ohi...eli kesti kääntää kaasua ilman em.ongelmaa...
Miten tuo varatankki systeemi oikein pelaa....pitääkö älytä itse ajoissa joko tankata tai kääntää varatankille ja miten tuo 240 km sopisi siihen että menisi jo varatankille??
Kukapa se osaisi sanoa....?? Uusi kun olen näissä hommissa:-)
kuramopotin
Pyörä: cube

Re: Mikä vikana kun AT meinaa nykiä ajoittain...

Viesti Kirjoittaja kuramopotin »

Voisiko olla bensapumppu sökö?
maqe
Pyörä: Gsf 1200 S

Viesti Kirjoittaja maqe »

no mulla ainakin on sammunut ihan lennossa kun pää tankki on loppunut. .

jotenkin tuntuis että bensan paine putoaa liikaa kun tankki vähenee? Ehkä bensansuodatin voisi olla jo vaihto kunnossa?
kurapyörä
Pyörä: Africa twin 750

Viesti Kirjoittaja kurapyörä »

tappi kirjoitti:Hommasin AT:n miten tuo 240 km sopisi siihen että menisi jo varatankille??
Itsellä menee varatankille riippuen ajosta sekaajossa pääsee ennen kuin joutuu kääntämään varatankille n 290km eikä oma ajo ole kyllä mikään taloudellisin

Omassa at:ssa rupeaa vähän ennen varatankille menoa pitämään aavistuksen pientä nykimistä
Kyllähän se siitä olisi pitänyt mennä lisää mutaa tekee gutaa..
Pöhlöjä videoita
http://www.youtube.com/user/arvaa03
kari.k
Pyörä: honda at, honda ta, jawa353.

Viesti Kirjoittaja kari.k »

mulla lähes poikkeuksetta 250km ja sit varatankille. jos vaimo kyydis niin sitten pääsee kyl emempi :shock:
Teppi
Pyörä: AT XRV 650 -88

Viesti Kirjoittaja Teppi »

Mulla jotakuinkin 260 km ja nykimään rupee, oisko se menovesi vähissä?
kyllähän jokainen suoralla tiellä, mutta mennään metsään...

https://www.kuraukot.fi/
ekes
Pyörä: Desert Express

Viesti Kirjoittaja ekes »

maqe kirjoitti: jotenkin tuntuis että bensan paine putoaa liikaa kun tankki vähenee? Ehkä bensansuodatin voisi olla jo vaihto kunnossa?
Mulla on vähän samaa tuntumaa, omassa Domissa ihan samanlainen ominaisuus ja olettaisin sen johtuvan bensahanan tukkoisuudesta - en ole asiaa tarkistanut, kun ajaa vaan pitää........
mal
Pyörä: V-Strom 1000

Viesti Kirjoittaja mal »

Kyllä se varatankin puolelle noilla kilsoilla menee,omallani ajelen n.250-300 km ennenkuin rupeaa
nytkyttelemään.
Ja lukemani ja kuulemani perusteella se alkup.pumppu ei oikeen tykkää siitä jos kuivaa hörppii.
Omaani vaihdoin Pierburgin kilsoilla 68500 ja oli kyllä alkuperäinen surkeassa kunnossa.
tappi

No niimpä se oli että varatankkiahan se nytkytteli :P ....kävin kaikaseen 60 km lenkin reipasta ajoa eikä nykinyt vähääkään...Totesin samalla jotta ompa peijakkaan hyvä kampe tämä AT myös soralla...tuli päästeltyä lähes samoja vauhteja kuin asfaltilla, vaikka aikomus oli käydä testaamassa silleen varovasti :P
Pitää näköjään varatankille kääntökin opetella käytännön kautta....olin siinä luulossa että 300 km kun ajaa ni sitte kantsii kääntää, mutta se oli tripissä ilmeisesti siitä syystä jotta sillon kantsis hakeutua huoltikselle...
Olen kuitenkin tähän ostokseeni erittäin tyytväinen...juuri sopiva pyörä meikäläiselle!!
Nyt vaan pitäs keksiä mimmoset renkaat hommaan...olen aikeissa laittaa Bridgestonen Trail Tekit..tai sit Anakeet...Osaisko joku neuvoa siinä?...Eli ajan pääasiassa asfalttia, mutta myös soraa, oisko suhde jotain 70/30...mutta teiltä en poikkea...
tappi

Eiköhän alkanut nykiä jälleen...eli heti seuraava reissu tuon "onnistuneen" lenkin ( 35 km ) jälkeen ajettuani nyt 50 km reipasta maantie- ajoa alkoi hyytyä...vauhti tippui hetken...ikäänkuin ei saisi bensaa ...ja sit taas mentiin. Pysähdyttyäni määränpäähän ja sieltä sitten jatkettuani ajoin 45 km ilman ongelmia...kunnes taas lievä hyytyminen hetkeksi!!...Mitä helvettiä tämä nyt oikein on....??? Eräs mekaanikko sanoi, että voisi johtua jopa jännitteensäätimen ongelmista, eli käski mitata akun jännitteen...sanoi että voi olla että alkaa lataamaan hetken ajettua "yli"....ja siten bensapumppu voisi olla eka jolle virtaa ei sitten riitä....bensapumppu tähän on vaihdettu BIERBURGIN pumpuksi entisen omistajan toimesta. Pyörällä ajettu nyt 50 000 km. Joka kerta pyörä palautuu entiselleen varsin pian...kun ajaa hetken tasakaasulla tyyliin 20 sekuntia...TYhjäkäynti ei takkuile.
Voiko tämä siis olla yhtä hyvin sähköpuolen vika??...Kertokaa hyvät ihmiset...meikä kun ei osaa kuin ajaa....
Å
Pyörä: Liian monta

Viesti Kirjoittaja Å »

Tutkikaa se jännitteensäädin ja sen liittimet sekä muutkin vasemman poskipanelin alla olevat isommat liittimet. Vanhoja AT:n tyyppivikoja. Juttua löytyy foorumilta.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
TeemuV
Pyörä: XRV 750

Viesti Kirjoittaja TeemuV »

tappi kirjoitti:Eiköhän alkanut nykiä jälleen...eli heti seuraava reissu tuon "onnistuneen" lenkin ( 35 km ) jälkeen ajettuani nyt 50 km reipasta maantie- ajoa alkoi hyytyä...vauhti tippui hetken...ikäänkuin ei saisi bensaa ...ja sit taas mentiin. Pysähdyttyäni määränpäähän ja sieltä sitten jatkettuani ajoin 45 km ilman ongelmia...kunnes taas lievä hyytyminen hetkeksi!!...Mitä helvettiä tämä nyt oikein on....??? Eräs mekaanikko sanoi, että voisi johtua jopa jännitteensäätimen ongelmista, eli käski mitata akun jännitteen...sanoi että voi olla että alkaa lataamaan hetken ajettua "yli"....ja siten bensapumppu voisi olla eka jolle virtaa ei sitten riitä....bensapumppu tähän on vaihdettu BIERBURGIN pumpuksi entisen omistajan toimesta. Pyörällä ajettu nyt 50 000 km. Joka kerta pyörä palautuu entiselleen varsin pian...kun ajaa hetken tasakaasulla tyyliin 20 sekuntia...TYhjäkäynti ei takkuile.
Voiko tämä siis olla yhtä hyvin sähköpuolen vika??...Kertokaa hyvät ihmiset...meikä kun ei osaa kuin ajaa....
Tarkistapa kaasuttimien kalvot, ettei ole reikiä, ja laita tankkiin reipas loraus Masinolia.
mopopoitsu
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

TeemuV kirjoitti:Tarkistapa kaasuttimien kalvot, ettei ole reikiä, ja laita tankkiin reipas loraus Masinolia.
Ei kai näin tuoreessa vehkeessä vielä pitäisi kalvot takuta?
Suodattinmen/tankin tukkoisuuden näet kun otat letkun irti ja kattot että pensaa lorajaa kunnolla.
Sähköjen liittimiä ei todennäköisesti ole koskaan irroteltu, joten ne on hyvä käydä läpi kuten edellä kerrottiin.
Edellinen omistaja ei tietenkään antanut alkup. pensapumppua mukaan, että olis sitä voinut kokeilla. Ja mopo ei tietenkään ole piiputtanut edellisen omistajan aikana yhtään?
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
Jukka Haapamäki
Pyörä: CRF 450R/X

Viesti Kirjoittaja Jukka Haapamäki »

Tervehdys! Vanhaa omistajaa ei tarvitse hakea tämän kauempaa. Temppuilihan se tuon pumpun vaihdon jälkeen pari kertaa, silloin kun polttoainemäärä kävi vähäiseksi. Osuiko ne kerrat sitten ihan sattumalta loppu litroille, en tiedä enää, nyt oli siis ollut polttoainetta reilummin? Vanha pumppu ei lähtenyt Tapion matkaan, mutta on se tallessa. Minulla ei ollut Mörön kanssa sittemmin mitään ongelmaa, vaikka muutaman tankillisen ehdin talven turvin ajellakin. Tankkasin toki ennen kuin 300km oli tripissä.

Nyt viikonloppuna ajelin testaillen XLV600 Transalpia, jossa ilmeni kaiketi ihan samanlaista oireilua?
Alkoi käydä satunnaisesti vain toisella sylinterillä. Sunnuntaina löydettiin puolalle menevistä johdoista liitäntöineen hieman sanomista. En ole nyt kuulostellut asian perään, loppuiko oireet. Voisi tuo AT:n temppuilu siis mennä sinne virtapuolellekin, kaiketi?

Olihan näistä jännitteensäätimistä, ja parista muusta tyypillisestä Twinin heikosta kohdasta juttua Tapion kanssa, kuten edesmenneistä maadoituspiirin temppuiluistakin... mutta kyllä nyt jurppii itseäkin. Vika ei varmasti kummoinen ole, kunhan sen paikallistaa.

Mahdollisesti uuden polttoainepumpun (Facet), tai jännitteensäätimen kustannuksiin voin osallistua. Vaihtoehtona voit puolestani pitää myös Twinin toimittamista minun tutkiskeltavaksi?

-Jukka-
an13
Pyörä: 690

Viesti Kirjoittaja an13 »

Kannattanee tarkistaa CDI boksit, sytytyspuolat, penkin alla vasemmalla oleva virtaliitin, tulpanjohdot+hatut.
Vastaa Viestiin