Osaisiko joku pointteroida hyvän ja selkeän dokumentin tämmöiselle materiaaleista tietämättömälle insinöörille? Mitä tarkoittaa esim. seuraava laakerimerkintä "6004 C3"? Sitten on vielä näitä jotain tyyliin "2RS", jne?
-Veijo-
Kysymyys laakerimerkinnöistä?
Valvoja: Moderaattorit
Tuon linkin takaa löytyy tietoa FAG-laakereiden merkinnöistä.
http://www.prema.com.pl/en/informator/oznaczenia5.htm
Ilkka
http://www.prema.com.pl/en/informator/oznaczenia5.htm
Ilkka
- Raimo
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Viesti:
Mainio tuo Ilkan laittama linkki, kiitos.
Toisekseen itse olen laittanut aina 2RS (siis molemminpuolin stefa-suojattuja laakereita) pyöränlaakereiksi, joten laakerinrasvauksesta ei tarvitse huolehtia, kunhan vain säännöllisesti vaihtaa ja tarkistaa laakerit. Jos jollakin on toisenlaisia kokemuksia 2RS:ien käytöstä, niin ne kyllä kiinnostavat.
Ai niin, jos jossakin kohteessa tarvitsee suojaamatonta laakeria, niin 2RS:stä tai ZRS:stä sellaisen saa kun puukonkärjellä kaivaa suojat irti
Niin ja vielä, monessa moottorissa öljynkierto tapahtuu esimerkiksi vaihteistoakselille 1RS (stefa toisella puolella) -laakerin avulla, eli siinä kohteessa ei saa käyttää avointa laakeria. Eli laakerin stefan ja moottorilohkon välissä on kammio, jonka kautta öljy menee vaihteistoakselin sisälle, ja 1RS-laakerin stefa pitää öljylle ainoana reittinä sen akselin.
Pari juttua tuli mieleeni noista laakerijutuista. Kun pyöränlaakerin uusinta on paikallaan, niin ensinnäkin laakeriliikkeistä usein tarjoavat suoraan C3-laakeria, mikä on täysin turha pyörälaakereiden nopeuksissa ja lämmöissä. Itse pyydän aina standartivälyksisiä laakereita, se on toinen juttu, että tunteeko C3-välystä ajossa.Veijo kirjoitti:Sitten on vielä näitä jotain tyyliin "2RS", jne?
Toisekseen itse olen laittanut aina 2RS (siis molemminpuolin stefa-suojattuja laakereita) pyöränlaakereiksi, joten laakerinrasvauksesta ei tarvitse huolehtia, kunhan vain säännöllisesti vaihtaa ja tarkistaa laakerit. Jos jollakin on toisenlaisia kokemuksia 2RS:ien käytöstä, niin ne kyllä kiinnostavat.
Ai niin, jos jossakin kohteessa tarvitsee suojaamatonta laakeria, niin 2RS:stä tai ZRS:stä sellaisen saa kun puukonkärjellä kaivaa suojat irti
Niin ja vielä, monessa moottorissa öljynkierto tapahtuu esimerkiksi vaihteistoakselille 1RS (stefa toisella puolella) -laakerin avulla, eli siinä kohteessa ei saa käyttää avointa laakeria. Eli laakerin stefan ja moottorilohkon välissä on kammio, jonka kautta öljy menee vaihteistoakselin sisälle, ja 1RS-laakerin stefa pitää öljylle ainoana reittinä sen akselin.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89