Kokemuksia F800GS:stä

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Lortdadu
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Elo 16, 2010 4:18 pm
Pyörä: BMW F 800 GS
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja Lortdadu »

Lähtökohtaisesti Sachsin takaiskari ei ole huollettava, jos viet sen bemarin valtuutettuun huoltoon niin todennäköisesti vaihtavat korkeintaan jousen. Takaiskarissa ei ole vakiona kaasunippaa eikä se ole purettavissa, mutta asiantuntevan iskarihuoltajan on mahdollista avata se ja koneistaa siitä huollettava.

Käytin omani nyt keväällä MP Racingilla Hyvinkäällä koneistettavana sekä huollettavana ja tulos oli mielestäni hyvä. Halvemmalla pääsin kuin uusi OEM iskari tai Öhlinsin/Bitubon vastaava uusi huollettava. Yhtä hyvähän siitä ei tule kuin aito Öhlins tai Bitubo, mutta ehdottomasti parempi kuin alkuperäinen. Huollossa vaihtoivat laadukkaampia Öhlinsin sisuskaluja (välimäntää ja tiivistettä) ja laittoivat myös kaasunipan. Ihmeellisempiä muutoksia säätöihin ei ole käsittääkseni mahdollista tehdä.

Oma iskari taisi olla tasan 10v vanha ja 40tkm rullattu eikä kertaakaan huollettu. Se oli onneksi vielä siinä kunnossa että sen sai koneistettua hyväksi, mutta vuotoa oli jo ilmennyt tuolla iällä. Jos olet Uudellamaalla tai liikut sillä suunnalla niin ehdottomasti suosittelen MP Racingin palvelua.
Avatar
Totti
Viestit: 1064
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja Totti »

Kiitoksia vastauksista. Takakeppi on nyt ollut muutaman vuoden ja vajaat 40tkm.
Hyvin hämärä muistikuva on että MP Racing olisi tehnyt minun Africa Twinin takaiskarista huollettavan.
Odotellaan pimeää syksyä ja soitellaan nuo läpi.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Dorado
Viestit: 8
Liittynyt: To Syys 09, 2021 9:25 pm
Pyörä: BMW 800 GSA

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja Dorado »

Olisi tarkoitus hankkia GSA800 kulkineeksi, mutta korkeus hirvittää. Koitin etsiä kokemuksia, mutta en löytänyt kunnollista vastausta. Kuskin mitat olis 173 cm pituutta ja painoa alle 80 kg. Yltääköhän kintut maahan ja saako istumakorkeutta alemmas säätämällä esim. takajousi löysimmälle? Penkillä vissiin saa laskettua alemmaksi jonkun sentin. Lähinnä kiinnostaisi lyhyempien kuskien kokemukset. Viekö pyörä miestä, vai mies pyörää. Soralle tekisi asfalttipyörien jälkeen mieli...
Kode
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 9:47 pm
Pyörä: F800GS /-11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja Kode »

Hei!
Vastauksia kysymyksiisi täältä. 8GS,n omistaja 173cm ja 85kg.
- Jalat ei yllä maahan. Täytyy opetella liukumaan penkiltä toiselle puolelle niin saa toisen jalan tukevasti maahan. Tämä OK.
- Penkillä saa vähän alemmaksi. Ei riittävästi ja miinuksena tulee kuoppa jossa istut. Sanoisin että ei ehkä madallettua penkkiä. Hyvä optio.
- Etupäätä voi ehkä sentin laskea liikuttamalla putkia kolmioiden läpi Jos pakko. Ei paljoa kun asento ja ohjauskulma muuttuu.
- Takajousesta vapaata painumaa alarajalle. Tämäkin vähän huono kun sitten jo kohta pohjaa tuo iskari. Ajo-ominaisuudet menee.
- Jos ajat kovilla teillä ja metsäpoluilla jossa pyörä vaan pysyy liikkeessä, pärjäät kyllä ilman muuta.
- Jos aiot märälle, niljakkaille savipoluille, enskareiteille tai pehmeälle missä kantoja sun muuta, että joudut pysähtelemään jatkuvasti. Ei onnistu.
Pyörän pitää siis pysyä liikkeessä :mrgreen:

- Renkaat huonoimman tien mukaan.
- Riippuu siis lopulta ihan siitä missä ajat ja kuinka taitava olet.

https://youtu.be/n0ZyVxw4Lzw
Minkä huollan, sen myös korjaan.
Dorado
Viestit: 8
Liittynyt: To Syys 09, 2021 9:25 pm
Pyörä: BMW 800 GSA

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja Dorado »

Kiitokset asiantuntevista kommenteista!
Myös muiden lyhyempien kuskien kommentteja ja vinkkejä kuulisin mielelläni.

Tosiaan 2014 vuoden GSA olisi tuossa tarjolla. Pyörän kunto olisi ok, mutta se on jonkun matkan päässä, niin siksi tätä kautta kysyn viisaammilta kommentteja...
Asko
Viestit: 43
Liittynyt: Su Marras 04, 2012 9:45 pm
Pyörä: F800GS

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja Asko »

169cm, F800Gs. Alussa jousituksessa normikorkeus ja normisatula. Varpaat nippanappa ylsi maahan. Kippasin joskus jopa paikoiltaan, kun olikin kuoppa jalan alla. Eka kesän jälkeen hommasin matalan satulan ja ajoin sillä yhden kesän mutta sekään ei oikein riittänyt. Seur. talvena madalsin pyörää 5cm uudella takaiskarilla (jokin Touratechin n. 800€ jousi, en muista enää). MP-huolto Jarkko Honkanen huolsi etuputket ja lyhensi etujousta sopimaan takajouseen. Tällä olen pärjännyt muutaman vuoden. Kokonaispudotus ehkä 5...7cm.
Dorado
Viestit: 8
Liittynyt: To Syys 09, 2021 9:25 pm
Pyörä: BMW 800 GSA

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja Dorado »

Täytyypä vielä kysyä oletteko kaksi päällä reissunneet pyörillänne? Voi omanlaiset manööverit vaatia, että homma toimii, jos ei jalat yllä tukevasti tien pintaan...
Kode
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 9:47 pm
Pyörä: F800GS /-11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja Kode »

Dorado kirjoitti: Ti Syys 14, 2021 10:09 pm Täytyypä vielä kysyä oletteko kaksi päällä reissunneet pyörillänne? Voi omanlaiset manööverit vaatia, että homma toimii, jos ei jalat yllä tukevasti tien pintaan...
Hei!
Joo, on kaksipäällä ajettu. Kyytiläisen kanssa pitää vaan olla hyvä kommunikaatio kun pyörän päälle nousee ja kun tulee pois.
Jos hätiköi kaatuu satavarmasti :mrgreen: Kannattaa kotipihalla vähän treenata.
Hyvä jos onnistuu laittamaan sivuseisontatuen ennen kun kyytiläinen nousee pois. Tämä toimii tietty myös lähtiessä hyvin.
Jos kyytiläinen on pidempi, niin hän saattaa onnistua myös hivuttamaan jalkansa maahan ensimmäisenä ja siten pitää prätkää pystyssä siinä samalla.
Yhteistyöllä kyllä onnistuu. Kokeilemalla selviää mikä on parastapa molemmille. Ajaessa pysähdellessä onnistuu ilman ongelmia kun vähän liukuu penkillä, että saa jalkaa maahan.
Pyörä kuitenkin on kaksi päällä useamman sentin alempana.
On siis tullut kaaduttua huoltoaseman pihassa ja opittu siten :mrgreen:

Kaksipäällä sitten se madallettu istuin vois auttaa. Jos tuntuu ettei selviä niin madallussarjaa sitten.
Minkä huollan, sen myös korjaan.
Dorado
Viestit: 8
Liittynyt: To Syys 09, 2021 9:25 pm
Pyörä: BMW 800 GSA

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja Dorado »

Kiitos taas vastauksesta! Eiköhän tuolla sitten pärjäile! Täytyy (jos pakko) ensin laskea satulaa. Jos ei riitä, niin sitten jousitusta. Noihin on ilmeisesti saatavilla lisäosa (joku jousikuppi tms.), joka tiputtaa takajousen alapäätä, jolloin tietysti perä laskee. Tämä olisi ilmeisesti halvin vaihtoehto. Tämän vaihtoehdon tarjosi 38Service Joensuussa. Vissiin tämän modauksen hintakin vielä ihan ok. Etupäätä sitten alaspäin sen minkä saa putkia laskemalla. Ja tosiaan vain, jos pakko.

Ensiviikollahan tuon näkee, miten käy, kun pääsee ajelemaan... Nimimerkillä 2014 GSA varattu :D
Taaavi
Viestit: 8
Liittynyt: La Touko 22, 2021 10:40 pm
Pyörä: BMW F800GS

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja Taaavi »

Adventure malli on vakiona korkeampi kuin normaali gs.

Itella on 2009 gs ja 2014 adventure.

gs:ssa on vakio korkea penkki ja jalat yltää hyvin maahan, normaalilla takajousen esikiristyksellä. (kuski 171cm 78kg)

Adventuressa laskin keulaa 10mm ja löysäsin reippaasri takajousta.

Muita huomiota.

Adventuressa penkki on aivan erilainen kuin gs:ssa, leveämpi ja siinä ikävä pykälä.(Apukuski istuu huomattavasti korkeammalla)

Omassa modasin rajusti että sain pykälän pois ja edestä riittävän kapeaksi.

WP:n keula on normaalissa maantie ajossa huonompi, maastossa parempi.

PS.

jos on selässä välilevyt kasassa , joutuu investoimaan jousitukseen paritonnia ja ostamaan uuden geeli penkin 500e.
Penkin pykälän takia ajoasento jaa liian pystyksi ja rasittaa selkää,sekä takajousen esa-säätö ei ole oikotie onneen.
Ohjaustankoa taytyi nostaa 30mm.
BMW F800GS 2008
BMW F800GS Adventure 2014
Kode
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 9:47 pm
Pyörä: F800GS /-11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja Kode »

Taaavi kirjoitti: Ke Syys 15, 2021 9:47 pm Adventure malli on vakiona korkeampi kuin normaali gs.

Itella on 2009 gs ja 2014 adventure.

gs:ssa on vakio korkea penkki ja jalat yltää hyvin maahan, normaalilla takajousen esikiristyksellä. (kuski 171cm 78kg)

Adventuressa laskin keulaa 10mm ja löysäsin reippaasri takajousta.

Muita huomiota.

Adventuressa penkki on aivan erilainen kuin gs:ssa, leveämpi ja siinä ikävä pykälä.(Apukuski istuu huomattavasti korkeammalla)

Omassa modasin rajusti että sain pykälän pois ja edestä riittävän kapeaksi.
Hei!
Tämä olikin todella hyvä huomio mitä en tajunnut sanoa. Teknisten tietojen mukaan pyörien korkeudessa on n.1cm ero, mutta tuo penkin muoto voi vaikuttaa todella paljon miten käpälät saa maahan.
Penkin muotoilua voi sitten harrastella talvikuukausina.
Minkä huollan, sen myös korjaan.
Kode
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 9:47 pm
Pyörä: F800GS /-11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja Kode »

Hei!
Kokemuksia ohjausiskareista 8gs,ään ja myös noin muuten.
Kannattaako tuomoiseen investoida?
Minkä huollan, sen myös korjaan.
Taaavi
Viestit: 8
Liittynyt: La Touko 22, 2021 10:40 pm
Pyörä: BMW F800GS

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja Taaavi »

Yleensä

Ohjausiskaria tarvitaan rata-ajossa.
Jyrkkä keulakulma & keula kevittää kiihdytyksissä niin ilman ohjausiskaria lähtee helposti ''woblaamaan''.
Muutenkin ratapyörissä rajoitetaan ohjauksen kääntymiskulmaa reippaasti.

Jos samaan pystyy katuajossa niin silloin tarvitsee ohjausiskarin.

Muuten katuajossa ohjausiskari kevyimmässäkin asennossa on liian jäykkä.
Ainakin Öhlinsin ja wp:n iskarit on tehty rata-ajoon eikä niitä saa tarpeeksi löysälle katuajossa.

Nämä ovat omia ajokokemuksia radalla ja kadulla.
BMW F800GS 2008
BMW F800GS Adventure 2014
Kode
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 9:47 pm
Pyörä: F800GS /-11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja Kode »

Hei!
Kiitos näistä näkemyksistä.
Minkä huollan, sen myös korjaan.
vapaaduunari
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 6:17 pm
Pyörä: BMW F800GS
Paikkakunta: Napapiirin tuntumassa

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja vapaaduunari »

Moro! Noihin em. pyörän alustaan sekä korkeusjuttuihin vastailisin. Oma pyörä on F800GS (Ei Adve) 2008. Pyörän korkeus minullakin alussa arvelutti koska suunnilleen ajosaappaiden kärjet ylsivät maahan. Pärjäsin kuitenkin.
Sitten tuli ajankohtaiseksi alustan täydellinen läpikäynti kaikkien laakereiden vaihdolla. Siinä yhteydessä huomasin että takaiskari oli kuolannut aika riskisti... Moitin sitä jo ajossa kyllä. Romukoppaan meni. Itseasiassa löytyy vielä jos joku haluaa kokeilla sen modausta. Lähtis sopivasti...
Päädyin laittamaan Wilbersin 641 takaiskarin jossa on muistaakseni 2cm korkeudesäätömahdollisuus. Sillä pudotin heti sen 2cm pois takaa.
Keulaputkiin tuli Andreanin sisuskalut ja keulaa pudotin kolmioista kylmästi samat 20mm.
Alusta on nyt oikein hyvä kun olen saanut Wilbersin hyviin säätöihin ja keulan samoin. Varsinkin takapää toimii nyt todella hyvin.

Penkin teetin Top Selleriellä, lämmityksellä ja geelityynyllä. Huikea parannus vakioon ja vaikka penkki onkin leveämpi niin tuolla koko kombinaatiolla pyörä on kyllä nyt niin paljon miellyttävämpi ettei samaksi uskoisi. Jalatkin yltävät maahan reilusti paremmin ja siten korkeahkon pyörän käsittely on paljon varmempaa. Olihan se kaikkineen iso satsaus vanhaan ratsuun mutta nyt se tuntuu omalta kun olen vielä korottanut stongaa 30mm ja laittanut 28mm madaltavat jalkatapit.

Minullakin siis pituutta tuo 173cm. Toki joillakin on pitemmät jalat, yksilöitä kun olemme.
Kahta en vaihda - pikkuteitä ja Bemaria.
Vastaa Viestiin