KTM 950 SuperEnduro

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: KTM 950 SuperEnduro

Viesti Kirjoittaja THä »

Itse joskus tuota seurailin kun oli rattaat tasajaolla. Ihan tieajoakin joku ainakin 15 tkm luokkaa. Totesin, ettei ole ainakaan omassa ajossa merkitystä. Kisaenskassa taas tuntuu kura jne syövän vitjat ja rattaat. Ei ole hirmu kallista laittaa kerta vuoteen vaihtoon. Tainno takarattaita kun on useassa eri vanteessa, niin ne nyt kestää kyllä etenkin kun ajaa teräksellä. Eturatas ja ketjut kun laittaa kerta vuoteen vaihtoon, niin tuntuu pärjäävän.

Tietty jos tietä surraa useamman kympin vuoteen, niin sitten ehkä olisi hyvä sekoittaa noita jakoja, mutta en toisaalta yöuniani menettäisi vaikka olisi tasajakoisetkin välit ja ketjut.
Neljä vaihdetta riittää.
Jani M
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 950 SuperEnduro

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Kotarin pikkunelariin toimivin välitys on 13/52, joka on tasan 1:4. Toinen mitä olen käyttänyt on 14/52, mutta ketjujen tai rattaiden kestossa ei ole mitään välityksestä johtuvaa eroa.

690:ssä on tosiaan 15/45 välitys vakiona, joka on tasan 1:3 ja 2019 mallista lähtien 15/46. 2019-mallilla ei ole vielä niin paljoa kilometrejä alla, että olisi tarvinut vaihtaa ketjuja, mutta eturattaalla pääsi saman 10 tkm ja epäilen että saman 20 tkm pääsee näilläkin ketjuilla ja takarattaalla kuin 15/45 välityksellä (nyt on 16,5 tkm).

En ole koskaan ymmärtänyt mistä tämä myytti ketjuvälityksen tasajaon haitallisuudesta on lähtenyt liikkeelle, kun eihän ne etu- ja takaratas kosketa toisiansa, joten ainoastaan ketjun lenkkimäärän ja kummankin rattaan piikkimäärän jaollisuudella erikseen voi olla jotain merkitystä, mutta tuskin kumminkaan on näin voimakkaasti jousituksen mukana värähtelevän ja jatkuvasti kuraa ja hiekkaa saavan ketjukäytön yhteydessä.

Hammaspyörävälityksissä sillä oikeasti on merkitystä, jos välitys on tasajaollinen, sillä silloin samat hampaat osuvat aina toisiinsa ja tästä varoitetaan alan oppikirjallisuudessa. Tämä voi olla tämän ketjuvälityksen tasajakomyytinkin alkuperä.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
SaPeKa
Viestit: 589
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 11:11 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: KTM 950 SuperEnduro

Viesti Kirjoittaja SaPeKa »

Siis tasajaollisuus ei ole suositeltavaa ketjuvoimansiirrossa ketjun lenkkien ja hammaspyörien hampaiden suhteen. Hammaspyörien jaollisuudella toisiinsa ei samanlaista merkitystä. Eli jos hammasmäärä on tasajaollinen ketjun lenkkien kanssa, koskettaa aina samat hammaspyörän hampaat samoja ketjun lenkkejä. Tässä on riski, että ketju alkaa kulumaan epätasaisesti. Mutta kuten todettua, niin ei isommin ole merkitystä moottoripyörissä - varsinkaan kurapyörissä.
Sami
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM 950 SuperEnduro

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tuossa on nyt jo jotain tolkkua, sait myytyä.
Kylätason kurapyöräilijä.
juhap
Viestit: 1025
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 10:16 pm
Pyörä: SE

Re: KTM 950 SuperEnduro

Viesti Kirjoittaja juhap »

SaPeKa kirjoitti: Ti Joulu 15, 2020 6:31 pm Siis tasajaollisuus ei ole suositeltavaa ketjuvoimansiirrossa ketjun lenkkien ja hammaspyörien hampaiden suhteen. Hammaspyörien jaollisuudella toisiinsa ei samanlaista merkitystä. Eli jos hammasmäärä on tasajaollinen ketjun lenkkien kanssa, koskettaa aina samat hammaspyörän hampaat samoja ketjun lenkkejä. Tässä on riski, että ketju alkaa kulumaan epätasaisesti. Mutta kuten todettua, niin ei isommin ole merkitystä moottoripyörissä - varsinkaan kurapyörissä.
Noniin nyt tuli jo jotain tolkkua tähän ketjuun. Jaksaa tuo kulkea noilla 16/45 välityksilläkin, joten laitetaan uudet tuota samaa satsia.
Rautakauppias
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Syys 15, 2010 9:21 am
Pyörä: 950 SE / CBR1000RR

Re: KTM 950 SuperEnduro

Viesti Kirjoittaja Rautakauppias »

Jos jolla kulla pyörii varaston nurkassa SE satula jouten niin saa huikata! Tarttee saada talveks vakiosatula...

Laitakaa viestiä jos löytyy!

Juha Räsänen
p. 050-3843598
B12
Viestit: 444
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: KTM 950 SuperEnduro

Viesti Kirjoittaja B12 »

SaPeKa kirjoitti: Ti Joulu 15, 2020 6:31 pm Siis tasajaollisuus ei ole suositeltavaa ketjuvoimansiirrossa ketjun lenkkien ja hammaspyörien hampaiden suhteen. Hammaspyörien jaollisuudella toisiinsa ei samanlaista merkitystä. Eli jos hammasmäärä on tasajaollinen ketjun lenkkien kanssa, koskettaa aina samat hammaspyörän hampaat samoja ketjun lenkkejä. Tässä on riski, että ketju alkaa kulumaan epätasaisesti. Mutta kuten todettua, niin ei isommin ole merkitystä moottoripyörissä - varsinkaan kurapyörissä.
Nokka-akselin käyttö on vähän hankala järjestää siten, että rattaiden hammasluku ei ole tasajaollinen. Ihan höpöä on tuo vanha viisaus tasajaollisuudesta. Muita muuttujia on paljon enemmän.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Avatar
SaPeKa
Viestit: 589
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 11:11 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: KTM 950 SuperEnduro

Viesti Kirjoittaja SaPeKa »

^One more time...
Ketjun lenkkien määrä ei ole hyvä olla tasajaollinen hammasrattaan hampaiden määrällä. Ei pitäisi olla ongelmia toteuttaa jakopäässäkään.
Sami
B12
Viestit: 444
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: KTM 950 SuperEnduro

Viesti Kirjoittaja B12 »

Piti ihan ottaa esille 800 sivuinen insinöörin raamattu "Koneenosien suunnittelu" (WSOY).

Hammaspyöräkäytöissä ei puhuta mitään mistään hampaiden määrän suhteista. Pienin suositeltava hammasmäärä eri tilanteisiin toki on mainittu. Laskentaesimerkkinä oli yhdessä esimerkissä 32 ja 64 hampaiset, eli kaikkien "viisauksien" vastaiset.

Ketjukäytöissä ei puhuta yhtään mitään ketjulenkkien määrästä. Välityssuhde ja akseliväli määrää sen. Ainoa tätä asiaa liippaava mitä ketjukäytössä mainitaan, on pienemmän pyörän hammasluku. Sen tulisi olla mielellään pariton ja jaoton, eli mopokokoluokassa joko 17 tai 19 hampainen. Alle 17 hampaista ei suositella lainkaan, eli käytännössä lähes kaikki moottoripyörän eturattaat ovat suosituksen vastaisia. Isomman rattaan suhteesta pienempään, eikä ketjulenkkien määrästä puhuta mitään.

Eli ihan lyhyesti, ei ole käytännössä mitään muuta merkitystä, mutta ei pidä laittaa liian pientä eturatasta. Siitä tulee erilaisia geometriavirheitä ja kuluminen on nopeampaa ketjussa ja rattaassa. Ts eturattaan pienentäminen ei ole hyvä tapa muuttaa välitystä.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Avatar
SaPeKa
Viestit: 589
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 11:11 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: KTM 950 SuperEnduro

Viesti Kirjoittaja SaPeKa »

Tyhmäähän tälläisesta nyansista on inttää, kun kaikki on samaa mieltä ettei jaollisuudella ole moottoripyörien ketjuvoimansiirrossa käytännössä merkitystä. Tuo pieni etuhamppi tosiaan vaikuttaa enemmän kulumiseen.

Mutta ihan teoriatasolla muistan sen verran kone-elin tmv kurssilta, että silloin opetettiin ketjuvoimansiirrossa välttämään tasajaollisuutta hampaiden ja lenkkien välillä. Pikaisen gooklailun perusteella sama on mainittu myös wikipediassa. https://fi.wikipedia.org/wiki/Ketjuv%C3%A4litys.
Ketjuvälityksessä pitäisi pyrkiä siiheen että ketjun pituus ja minkään ketjupyörän hammasluku eivät olisi jaollisia keskenään.
No joo, eiköhän tämä ollut tässä, kun ei kuulu superiin ja on muutenkin pilkunviilausta.
Sami
Ana
Viestit: 568
Liittynyt: La Heinä 03, 2010 12:28 am
Pyörä: SE+ muut
Paikkakunta: Uusimaa

Re: KTM 950 SuperEnduro

Viesti Kirjoittaja Ana »

Hhm, mul kyl kuluu takakummi enempi ku kettinki. Onkohan mul kaasuvieteri liian piukal :?: Tarttee kattoo huoltomanuskasta :D
Ana.
juhap
Viestit: 1025
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 10:16 pm
Pyörä: SE

Re: KTM 950 SuperEnduro

Viesti Kirjoittaja juhap »

Nyt oli pakko kyllä kokeilla osuuko kakki tuulettimeen.
Motonetistä tarttui mukaan 15/45 välitykset joten kevväämmällä selvii hajooko kaikki kun rattaat on mitä on :D
B12
Viestit: 444
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: KTM 950 SuperEnduro

Viesti Kirjoittaja B12 »

juhap kirjoitti: La Tammi 23, 2021 7:34 pm Nyt oli pakko kyllä kokeilla osuuko kakki tuulettimeen.
Motonetistä tarttui mukaan 15/45 välitykset joten kevväämmällä selvii hajooko kaikki kun rattaat on mitä on :D
Samanlaiset on 690:ssä ja alkuperäisillä ajettu jo yli 20tkm. Ihan sointikunnossa ovat vielä.

Tuossa wikipedian artikkelissa ei ole minkäänlaisia lähdeviittauksia ja sen on kirjoittanut joku Late Pullinen omasta päästä tai jostain muusta päästä. :D
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Avatar
MArko
Viestit: 160
Liittynyt: Su Touko 29, 2005 11:45 am
Pyörä: SE
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: KTM 950 SuperEnduro

Viesti Kirjoittaja MArko »

Minkälaista bensapumppua näihin on nykyään päivitetty, mielellään ilman painesäädintä. 10v ikäinen facet näyttää hiukan vuotavan, vaihdoin alkuperäisen takaisin.
JAKEE
Viestit: 32
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2018 11:23 am
Pyörä: SE
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 950 SuperEnduro

Viesti Kirjoittaja JAKEE »

Facetin 40171 toimii ilman paineensäädintä. 40151 säätimellä.
Vastaa Viestiin