KTM 950 SuperEnduro
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- Jukka
- Site Admin
- Viestit: 2805
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
- Pyörä: KTM 350 EXC-F
- Paikkakunta: Tornio
- Viesti:
KTM 950 SuperEnduro
viewtopic.php?t=2064
Täällä vanha ketju joka jossa on jotain vikaa... Näyttää tyhjää sivua
aina sillon tällön.
Eli avataas uusi suupperiketju!
Täällä vanha ketju joka jossa on jotain vikaa... Näyttää tyhjää sivua
aina sillon tällön.
Eli avataas uusi suupperiketju!
Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.
Bruce Lee
Bruce Lee
kertokaa kokemuksia/eroja (plussat ja miinukset) eli minkä takia adventure on kannattanut vaihtaa super enduroon vai joutuuko risteyttämään ? http://dkadv.smugmug.com/photos/265167423_RkYBz-M.jpg
Tuolla on kaikkea vanhaa jupinaa eli kaipaamaasi vertailuakin: viewtopic.php?t=2064&postdays=0&postorder=asc&start=90talkku kirjoitti:minkä takia adventure on kannattanut vaihtaa
Kun näihin kovan luokan huumeisiin on seonnut, ei keppana enää tunnu miltään. Mihin siis tuon voi vaihtaa?
- Kipa
- Viestit: 1974
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
- Pyörä: SE ja kolmipökö
- Paikkakunta: Hämeenperä
En tiedä vielä, kuukauden päästä varmaan paljon viisaampi.... Veikkaan, että lumella molemmat ovat todella hienoja ajaa, kesäkelillä superi lienee suvereeni?talkku kirjoitti:kertokaa kokemuksia/eroja (plussat ja miinukset) eli minkä takia adventure on kannattanut vaihtaa super enduroon vai joutuuko risteyttämään ? http://dkadv.smugmug.com/photos/265167423_RkYBz-M.jpg
Kipa
Älä yritä hämätä. Laita suksi superin(kin) nokkaan ni kokeillaan sitten. Epäilen että tökkii sun Adventures http://lumilomat.com/severinkelkat/imag ... X550_F.jpg vähemmän.Kipa kirjoitti:Veikkaan, että lumella molemmat ovat todella hienoja ajaa, kesäkelillä superi lienee suvereeni?
Kipa
jk.mun polkupyöräni tyyppi on Logic ja auton Silverado. Pitäiskö mun lisätä ne tuohon nimeni alle?
- Kipa
- Viestit: 1974
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
- Pyörä: SE ja kolmipökö
- Paikkakunta: Hämeenperä
Höh. Täällähän oli ketju, jossa kysyttiin mikä SE? Nyt oli haussa, että mikä Adventure. Senkin trollintappaja!timo kirjoitti:Älä yritä hämätä. Laita suksi superin(kin) nokkaan ni kokeillaan sitten. Epäilen että tökkii sun Adventures http://lumilomat.com/severinkelkat/imag ... X550_F.jpg vähemmän.Kipa kirjoitti:Veikkaan, että lumella molemmat ovat todella hienoja ajaa, kesäkelillä superi lienee suvereeni?
Kipa
jk.mun polkupyöräni tyyppi on Logic ja auton Silverado. Pitäiskö mun lisätä ne tuohon nimeni alle?
Kipa
- sahuri
- Viestit: 143
- Liittynyt: To Heinä 14, 2005 1:53 am
- Pyörä: SE & EXC
- Paikkakunta: Filippiinit
- Viesti:
Keulan säätö
"Kuinka paljon tarvitsee purkaa, että noihin pakkoihin pääsee käsiksi "
Muoviset esijännitysprikat jousen päältä löytää yläkorkin irroittamalla helposti.
Jätä kuitenkin vähintään yksi ohut muoviprikka, ettei jousi "syö korkkia".
Simmipakan saa nopeasti käteen kun ottaa koko keulaputken moposta irti.
Kääntää ylösalaisin, ampuu pulttipyssyllä simmipakan irti pohjasta.
Säästyy kokonaan purkamiselta, jos haluaa vain simmejä säätää.
Pari isoa simmilevyä pois ja yksi pienehkö siirretään parin isoimman alle.
Siitä voi lähteä hakemaan löysempää säätöä. Simmipakan purku/kasaus hellin käsin, ettei mene hajalle. Ja että mutteriholkki menee ylimmän levyn sisään kiristettäessä, eikä rusennu.. Pakan kasauskiristys "hellästi", menee pakan akselitappi herkästi poikki.
Näin ei tarvi öljyjä ottaa pois, vaan pääsee nopeasti säätämään simmipakkaa. Takaisin kiristys varovasti, max 40 nm momentilla (ei pulttipyssyllä)
Muoviset esijännitysprikat jousen päältä löytää yläkorkin irroittamalla helposti.
Jätä kuitenkin vähintään yksi ohut muoviprikka, ettei jousi "syö korkkia".
Simmipakan saa nopeasti käteen kun ottaa koko keulaputken moposta irti.
Kääntää ylösalaisin, ampuu pulttipyssyllä simmipakan irti pohjasta.
Säästyy kokonaan purkamiselta, jos haluaa vain simmejä säätää.
Pari isoa simmilevyä pois ja yksi pienehkö siirretään parin isoimman alle.
Siitä voi lähteä hakemaan löysempää säätöä. Simmipakan purku/kasaus hellin käsin, ettei mene hajalle. Ja että mutteriholkki menee ylimmän levyn sisään kiristettäessä, eikä rusennu.. Pakan kasauskiristys "hellästi", menee pakan akselitappi herkästi poikki.
Näin ei tarvi öljyjä ottaa pois, vaan pääsee nopeasti säätämään simmipakkaa. Takaisin kiristys varovasti, max 40 nm momentilla (ei pulttipyssyllä)
SE sahuri
0400-511321
0400-511321
- sahuri
- Viestit: 143
- Liittynyt: To Heinä 14, 2005 1:53 am
- Pyörä: SE & EXC
- Paikkakunta: Filippiinit
- Viesti:
Taitaa mennä tuurin puolelle
Joo, kunhan olen kysellyt sopivan hetken ollen alan hemmoilta miten exc/super mopottimien keulaa/simmipakkaa voisi löysätä.
Sen kummemmin en ole asia opiskellut.
Ko. keula on helppo purkaa ilman erikoiskaluja.
jk: Pohjapropun(simmipakan) irroittamalla saa kaiken ölkin pois helposti.
Muuten ei tahdo kaik ölkki tulla ilman hirveetä runkkaamista.
Olikos tuo USD keula sen 640 keula?
Itsellä kun oli JP:n 640 Adventure, käytin keulan alan liikkeessä simmityksessä/ölkin vaihdossa. 640 kohdalla kun tuntui et mopo ei ole maailman tappiin minulla, en jaksanut opiskella sen purkua/säätöä.
Orkkis säädöissä 640 keula oli kivireki sekin...
Valitettava tosiasia on että hivenen epämukavan kovalla keulalla vaihti on kovempaa (jopa minulla). Mutta hieman pehmeämmällä jousituksella jaksaa ajaa pidempään. Ainakin tuolla pikkumetsämopotin puolella huomaa että kun jousituksen ajomukavuus kun on kohdillaan, jaksaa ajaa pisemmänkin lutakon kierron ilman kuljettajan hyytymistä.
Huolto-Kaksikko ja Ari Skog on ainakin meikäläiselle tehneet aina hyvän työn ja säädöt halutun mukaiseksi. Varmasti hoituu muillakin alan ammattilaisilla.
jk: Porukka ostaa kymppitonnien härpäkkeitä ja laittaa ajovarusteisiin hitosti rahaa. Mutta sitten ne ei tajua/raaski laittaa 200-300 € jousituksen huoltoon/säätöön.
Joo, kunhan olen kysellyt sopivan hetken ollen alan hemmoilta miten exc/super mopottimien keulaa/simmipakkaa voisi löysätä.
Sen kummemmin en ole asia opiskellut.
Ko. keula on helppo purkaa ilman erikoiskaluja.
jk: Pohjapropun(simmipakan) irroittamalla saa kaiken ölkin pois helposti.
Muuten ei tahdo kaik ölkki tulla ilman hirveetä runkkaamista.
Olikos tuo USD keula sen 640 keula?
Itsellä kun oli JP:n 640 Adventure, käytin keulan alan liikkeessä simmityksessä/ölkin vaihdossa. 640 kohdalla kun tuntui et mopo ei ole maailman tappiin minulla, en jaksanut opiskella sen purkua/säätöä.
Orkkis säädöissä 640 keula oli kivireki sekin...
Valitettava tosiasia on että hivenen epämukavan kovalla keulalla vaihti on kovempaa (jopa minulla). Mutta hieman pehmeämmällä jousituksella jaksaa ajaa pidempään. Ainakin tuolla pikkumetsämopotin puolella huomaa että kun jousituksen ajomukavuus kun on kohdillaan, jaksaa ajaa pisemmänkin lutakon kierron ilman kuljettajan hyytymistä.
Huolto-Kaksikko ja Ari Skog on ainakin meikäläiselle tehneet aina hyvän työn ja säädöt halutun mukaiseksi. Varmasti hoituu muillakin alan ammattilaisilla.
jk: Porukka ostaa kymppitonnien härpäkkeitä ja laittaa ajovarusteisiin hitosti rahaa. Mutta sitten ne ei tajua/raaski laittaa 200-300 € jousituksen huoltoon/säätöön.
SE sahuri
0400-511321
0400-511321
Tuon verran hukkuu jo pelkkiin etulokareihinsahuri kirjoitti:ei tajua/raaski laittaa 200-300 € jousituksen huoltoon/säätöön.
Voihan tuosta kivireestä askarrellapaskarrella helpomman mopottimen metsään. Ja iliman muuta kannattaa. Minäkin madalsin sen talveksi, vaihdoin "raanavetet" tolppiin ja käänsin nupit softille. Onhan se tottakai mukavampi nyt. Onneksi hitaan ajoneuvon kyltin voi irroittaa ja kaikki jalat maassa-säädöt on helppo palauttaa kohdalleen kun kevät saa
Aidoksi metsäenduroksi siinä on kuitenkin yksi sylinteri liikaa, sitäpaitsi semmoinenhan on keksitty jo. Menee ostos hukkaan jos tuolla aikoo pelkkää kannonkiertoa ja solisluusiksakia harrastaa.
Tuon painoinen ja noin nopea mopo on kyllä parhaimmillaan kivirekenä. Luodinnopeana kivirekenä.
Muuten Marko, asiasta ihan toiseen, ootko jo löytänyt herkkyyttä halkoon?
http://www.msmk.fi/forum/viewtopic.php?t=45
Palauta äkkiä tuohon se opetuskuva "oikeista" palikoista, ei näy nyt
Re: Keulan säätö
Kiitos, kuulostaa sen verran suoraviivaiselta että jopa minä saatan onnistua siinäsahuri kirjoitti:Muoviset esijännitysprikat jousen päältä löytää yläkorkin irroittamalla helposti.
Jätä kuitenkin vähintään yksi ohut muoviprikka, ettei jousi "syö korkkia".
Simmipakan saa nopeasti käteen kun ottaa koko keulaputken moposta irti.
Kääntää ylösalaisin, ampuu pulttipyssyllä simmipakan irti pohjasta.
Säästyy kokonaan purkamiselta, jos haluaa vain simmejä säätää.
Tavoite ei ole tehdä keulasta varsinaisesti löysää, vaan minimoida sen "pintakovuus" ja ymmärsin että se oli sinullakin noiden säätöjen tavoite. Itseasiassa uutena otin about kaiken puristusvaimennuksen pois kun luulin, että se on säädetty liian jäykäksi, mutta lopputulos oli että se tuntui edelleen yhtä kovalta kuopissa/kivissä/juurissa yms, mutta alkoi käydä hypyissä ja muussa kovemmassa käytössä uhkaavan syvällä. On sitten pitänyt pikkuhiljaa lisäillä sitä vaimennusta sitä mukaa kun on vauhdit nousseet.sahuri kirjoitti: Pari isoa simmilevyä pois ja yksi pienehkö siirretään parin isoimman alle.
Siitä voi lähteä hakemaan löysempää säätöä. Simmipakan purku/kasaus
Tietty voisi ensin kokeilla pelkästään esijännitysprikkojen vähennystä (keula ei laske yhtään kun istun pyörän päälle vaikka esijännityssäätö on nollassa) ja öljyn ohennusta, mutta kun tuo sun resepti kerran on hyväksi havaittu niin samalla vaivalla nuo shimmilevytkin puljaa ennen ajokauden alkua.
Hannu
- sahuri
- Viestit: 143
- Liittynyt: To Heinä 14, 2005 1:53 am
- Pyörä: SE & EXC
- Paikkakunta: Filippiinit
- Viesti:
Ei kai sitä nyt voi kovin montaa kuukautta samalla lokarilla ajaa ???
Jepu, itse asiassa vaihdoin saman tien Öhlinssin ohuimmat öljyt (Öhlins 2) tuo kakkonen ei ole viskositeetti.
Ja taisinpa vielä laskea öljyn pinnan minimiin. Nyt en kyllä ulkoa muista pinnan tasoa... Villi veikkaus et öljyn pinta putket sisässä 12 cm yläreunasta ilman jousta. Sen alle jos laittaa, keula ei toimi. Mut tarkista jostain öljyn pinnan säätöväli.
Mutu tuntuma on et toi simmitys vaikuttaa eniten herkkyyteen.
Öljyn viskositeetti ja määrä herkkyyteen/kovuuteen.
Ja ne jousen esijännitysprikat kovuuteen.
Herkkyydelä tarkoitan nimismiehen kiharoihin yms. reagointia.
Kovuudella tarkoitan sitä kuinka herkästi pohjaa tai keula tuntuu löllöltä.
Takaiskarille en tehnyt muuta kuin löysäsin jousen esijännitystä. Jotta takapää pehmenisi hieman ja seisaaltaan tasakaasulla kakkosella ajettaessa jaloilla hyppyytäessa etu ja takapää eläisi samalla tavalla.
Eli jousitus olisi suurin piirtein "samaa paria"
Mutta kuten eräs MM-mies neuvoi kaveriaan:
"sädä pari naksua jousitusta"
"mihin suuntaan"
"ei sen väliä, lumesäätö pelaa aina "
Jepu, itse asiassa vaihdoin saman tien Öhlinssin ohuimmat öljyt (Öhlins 2) tuo kakkonen ei ole viskositeetti.
Ja taisinpa vielä laskea öljyn pinnan minimiin. Nyt en kyllä ulkoa muista pinnan tasoa... Villi veikkaus et öljyn pinta putket sisässä 12 cm yläreunasta ilman jousta. Sen alle jos laittaa, keula ei toimi. Mut tarkista jostain öljyn pinnan säätöväli.
Mutu tuntuma on et toi simmitys vaikuttaa eniten herkkyyteen.
Öljyn viskositeetti ja määrä herkkyyteen/kovuuteen.
Ja ne jousen esijännitysprikat kovuuteen.
Herkkyydelä tarkoitan nimismiehen kiharoihin yms. reagointia.
Kovuudella tarkoitan sitä kuinka herkästi pohjaa tai keula tuntuu löllöltä.
Takaiskarille en tehnyt muuta kuin löysäsin jousen esijännitystä. Jotta takapää pehmenisi hieman ja seisaaltaan tasakaasulla kakkosella ajettaessa jaloilla hyppyytäessa etu ja takapää eläisi samalla tavalla.
Eli jousitus olisi suurin piirtein "samaa paria"
Mutta kuten eräs MM-mies neuvoi kaveriaan:
"sädä pari naksua jousitusta"
"mihin suuntaan"
"ei sen väliä, lumesäätö pelaa aina "
SE sahuri
0400-511321
0400-511321
Vaihtui sitten pikku adventure SE:hen. 06-malli löysi tiensä talliin.
Nyt tarttis apuja saattaa jousituksen säädöt tehdas asetuksiin, josta vois sitten lähtee hakeen omia asetuksia. Kaikki muut säädöt luulen tietäväni paitsi takajousen esijännityksen. Manuaalissa sanotaan: basic setting, spring preload 8mm. Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa?
Nyt tarttis apuja saattaa jousituksen säädöt tehdas asetuksiin, josta vois sitten lähtee hakeen omia asetuksia. Kaikki muut säädöt luulen tietäväni paitsi takajousen esijännityksen. Manuaalissa sanotaan: basic setting, spring preload 8mm. Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa?