2- vai 4-T crossi/kisaenduro

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Creature
Viestit: 507
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 1:56 am
Pyörä: Suzuki DR 800
Paikkakunta: Espoo

2- vai 4-T crossi/kisaenduro

Viesti Kirjoittaja Creature »

Kauan on aikaa siis... kun omistin KTM GS 125:n. Kiinnostais hankkia taas mettään ja crossiradalle pyörä.

Kokemusta isommista ei ole, joten tietoa kaipaan. Piikki repivine tehoineen on pois laskuista. Niin ikään viis-kuussataset lienee tällaiselle alottelijalle liian iso pala.

Lähinnä olen ajatellut jotain 200-250 2-T/250-400 4-T.

Lähinnä nyt kyselisin, että onko vaikka tollanen 400 Husaberg jo liian työläs pideltävä harrastelijalle :?: Tarkoitus on edetä suht vauhdikkaasti eikä vaan körötellä.
Avatar
IceFire
Viestit: 533
Liittynyt: La Syys 24, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: 2- vai 4-T crossi/kisaenduro

Viesti Kirjoittaja IceFire »

Creature kirjoitti:Lähinnä nyt kyselisin, että onko vaikka tollanen 400 Husaberg jo liian työläs pideltävä harrastelijalle :?: Tarkoitus on edetä suht vauhdikkaasti eikä vaan körötellä.
Spoorissa ja radalla on, polulla/soralla ei. Valkokilpisinä varmaan ihan fiksu peli. En kyllä ilman kilpiä noin tehokasta hommaisi.
-Eero K
Avatar
alepos
Viestit: 213
Liittynyt: Ke Loka 13, 2004 12:28 am
Pyörä: Wee-Strom
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja alepos »

Nykyisenä husabergistinä haluan muistuttaa, että jos suinkin mahdollista niin valitse päivitetty versio jossa on Kokusan-sähköt ja kiihoituspumpullinen Keihin FCR-karburaattori. Noissa nelisatasissa niitä ei taida juurikaan vielä olla. Vaikuttavat käynnistettävyyteen ja menohaluihin jonkinverran. Käytännössä vm.04 pitäisi olla kaikissa.
TR8
Viestit: 300
Liittynyt: Ma Heinä 09, 2007 9:45 pm
Pyörä: KTM 250 EXC 4T
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja TR8 »

Eikös noi pienemmän iskutilavuuden moottorit tee pyörästä hieman helpommin/ketterämmin ajettavan pienempien moottorin hyrrävoimien vuoksi.

- 250 nelaria pitää kierrättää vrt 4-satku

- itse kyllästyin 2T:n huoltoihin ja ajokamppeiden käryyn
- 4-T pelaa kuin junan vessa ja 400-kone jaksaa mennä tumppaamatta vaikka kuski tumpuloi vaikka kuinka, toisaalta kuskista tulee helposti myös 2. lk:n matkustaja...
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Liikaa voimaa voi ainakin SXC:ssä paikata käyttämällä isompaa (eli liian isoa) vaihdetta, saa nähdä kauanko laite kestää moista väärinkäyttöä mutta vähentää huomattavasti tahatonta hyökkäilyä. Kun laite ei tule kisakäyttöön niin toisaalta mitä väliä on sillä kuinka nopea se on pahoissa paikoissa, kunhan on hauskaa. Isompaa ei sitten jatkossa tarvitse vaihtaa isompaan kun taidot kehittyvät ja rupeaa tekemään mieli lisää tehoa :roll: Jos pyörällä ajaa vähänkään tiellä niin sitten niitä tehoja ehkä saattaa jo kaivatakin. 250 nelarillakin pärjää kunhan on välitykset kohdallaan ja ei ole erityisen pehmeää/jyrkkää (ei kokemusta mutta mitä on kavereita tarkkaillut), 250 2-t taasen on vaikuttanut erinomaiselta laitteelta kaikkeen muuhun paitsi pieninkin siirtymä tietä niin johan välitykset loppuivat :?: :shock: Isolla nelarilla pystyi kattamaan kahdella vaihteella, 2 ja 3, koko 2-t pyörän nopeusalueen, oli mitä ilmeisimmin melko lyhyet välitykset ko. pyörässä mutta silti.

Luulempa että minäkään en kyllä juurikaan paremmin pysyisi muiden matkassa jos olisi pienempi tehoinen mopo, jos se olisi selvästi kevyempi ja maastokelpoisempi vrt exc tms. niin sillä jo saattaisi olla merkitystä.


Eli jos pyörä on tulossa todella vain crossiradalle ja metsään niin varmaan mikä tahansa noista ehdottamistasi käy ihan hyvin?
antti
Avatar
satusetä
Viestit: 296
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 5:11 pm
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja satusetä »

Hämmennetäänpä lisää soppaa... Itseltä löytyy 250 2-tahti exc ja lisäksi on tullut kokeiltua 250 4-tahtista enska että krossi mallina.

Enskamallin crf honda on kyllä todella helppo peli ajaa ja varmasti kellokin tykkäisi. Todella nöyrä ja kiltti moottori mutta tuntuu kyllä puhdittomalta.

Krossi mallin crf taas tuntui selvästi pirteämmältä ylhäältä, mutta enskaa ehkä väärän luonteinen moottori. Tehoeron huomaa selkeästi etenkin pehmeällä, esim. hiekkakuopalla leikkiessä. Jos nyt vielä vertaa kawan crossimalliin, niin hondan mosa oli kyllä alhaalta parempi, tehoa varmaan suhteellisen saman verran.

Eniten on tullut ajettua tietenkin omalla 2-tahti excllä. Moottoria olen kokeillut parilla putkella, joista excn "vakio enskaputkella" tuntuu todella tasaiselta ja helpolta ajaa. "Krossiputkella" taas tehoa sai selvästi lisää ja vääntö hieman kärsi alhaalta. Ainakin exc:n lootassa on 5. vaihde välitetty todella pitkäksi joten siirtymät ei pahempaa ongelmaa ole tuottanu ja välit ovat aika lyhyet. 13/51 väleillä kulki sen 130km/h joten siirtymillä ajaminen ei ollut mikään ongelma, toisaalta punakilpi pelillä ei taida paljoa siirtymiä joutua ajamaankaan. Myöskin hyödyllistä on, että 2-tahtisella oppii pakosta käyttämään takajarrua, kun moottorijarrutus on olematon.

Isoa nelaria pitäisi vielä päästä testaamaan samoin kuin 300 2-tahtista, niin sitten oisi hyvää vertailu pohjaa.

Huollon suhteen mielestäni nelari on vaativampi, mutta tietenkin kaikkia pyöriä pitää huoltaa. 2-tahtisessa ei tarvitse venttiileitä/nokkaketjua vaihtaa/säätää, vaikkakin kaikissa kisaenskoissa saa mäntää veiviä jne. vaihtaa tiuhaan tahtiin. Varsinkin käytettyn ns. "tunnit täynnä" nelarin ostaminen voi tulla äkkiä kalliiksi, kun pitää vaihtaa yläkerrasta kaikki osta.

2-tahtisen käry vaatteissa voi olla joillekkin ongelma, mutta yleensähän ne ajokamat haisee hieltä, suolta, turpeelta tai mudalta... Öljyllä ja oikeilla säädöillä on kumma vaikutus hajunmuodostukseen.
jjs76
Viestit: 52
Liittynyt: Ke Marras 21, 2007 7:24 pm
Paikkakunta: Pertteli (Salo)

Viesti Kirjoittaja jjs76 »

2t huoltojen tiheys???
250 EXC:llä ajaa männällä sen 100-150 tuntia (A-kuski ehkä vähemmän), veivillä ajaa sen 300 tuntia ja samalla kannattaa vaihtaa runkolaakeritkin.
Kuinkas moni ajaa kisaenskalla yli 100h vuodessa. Männänvaihtoon menee se tunti, joten miten voi kylllästyä 2t:en huoltamiseen. Kaikki muuthan kuluu samalla on sitten 2t/4t.
Avatar
miki.
Viestit: 585
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 9:47 pm
Pyörä: KTM 525 exc
Paikkakunta: Rollo

Viesti Kirjoittaja miki. »

jjs76 kirjoitti:2t huoltojen tiheys???

Kuinkas moni ajaa kisaenskalla yli 100h vuodessa.
Meidän porukoilla sunnuntaienskailuissa aika monella tuo 100h vuodessa täyttyy, mulla on 60h heinä - helmi mukaanlukien 2kk:n ajamaton saikku. vielä ois 4kk eikä sais ajaa kuin 40h :cry:

Onhan tuo nelari paljon lepposampi ku 250 2T, mutta kyllä noita saa/joutuu roplaamaan oli ne sitte nelareita tai kakstahteja että pysyvät luotettavassa ajokunnossa. Kotareihin osat ovat helposti saatavilla ja suht. edullisia vrt. muut eksoottisemmat merkit.
Avatar
x-mean
Viestit: 1165
Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 6:28 pm
Pyörä: sattuman kaupalla

Viesti Kirjoittaja x-mean »

Välikysymys :?: Onko kukaan kokeillut sitä mansikanhajuista 2-t öljyä?
Tässäkin muunmuassa keskusteltu http://www.offroadpro.net/fin/keskustel ... ?nro=48135Offroadpro kuulemma testannut 8.9.2006 ja hyväksi havainnut.En tosin ole lehteä lukenut :roll:
Foorumin "sekakäyttäjä"
j.a
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Syys 18, 2007 5:24 pm
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja j.a »

tarkoitat kai shell VSX2 tms olen käyttänyt ko öljyä muutaman vuoden ja haisee palaessaan tosi pahalle :D
Avatar
x-mean
Viestit: 1165
Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 6:28 pm
Pyörä: sattuman kaupalla

Viesti Kirjoittaja x-mean »

j.a kirjoitti:tarkoitat kai shell VSX2 tms olen käyttänyt ko öljyä muutaman vuoden ja haisee palaessaan tosi pahalle :D
Ipone:n öljyä,selviää linkistä offroadiin edellä. :wink:
Foorumin "sekakäyttäjä"
Jani M
Viestit: 2109
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: 2- vai 4-T crossi/kisaenduro

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Creature kirjoitti:Kauan on aikaa siis... kun omistin KTM GS 125:n. Kiinnostais hankkia taas mettään ja crossiradalle pyörä.
Enskalla pärjäät molemmissa, crossilla metsässä on hankaluuksissa, jos ei ole Salminen. Eli jättäisin crossit pois laskuista, jos ajo ei painotu selkeästi enemmän crossiradalle.
Creature kirjoitti:Kokemusta isommista ei ole, joten tietoa kaipaan. Piikki repivine tehoineen on pois laskuista. Niin ikään viis-kuussataset lienee tällaiselle alottelijalle liian iso pala.

Lähinnä olen ajatellut jotain 200-250 2-T/250-400 4-T.
Isompi pyörä repii samalla kaasunkäytöllä vielä enemmän kuin piikki :) Kaiken kokoisilla pyörillä takuulla ehtii. Panttila ajo viime vuonna Himos Cross Countryssä 85:lla Kavalla kympin sakkiin veteraaneissa semmoista kyytiä ja niin hurjassa mutavellissä, ettei voinu kattoa kuin H Moilasena :D Lähinnä pyörän kokovalintaan vaikuttaa, minkä kokoinen itse olet. Pienelle kaverille iso pyörä on voimia syöviä käsitellä. Isolla jannulla on enemmän valinnanvaraa.
Creature kirjoitti:Lähinnä nyt kyselisin, että onko vaikka tollanen 400 Husaberg jo liian työläs pideltävä harrastelijalle :?: Tarkoitus on edetä suht vauhdikkaasti eikä vaan körötellä.
Suht vauhdikas eteneminen on aika suhteellinen käsite :wink: Kisavehkeet on nimensä mukaisesti suunniteltu kilvanajoon sinkki kireellä eikä köröttelyyn. Nelisatku on ehkä vielä kohtuu lepponen pideltävä. Isommilla saa käytännössä useimmissa tilanteissa antaan tasoitusta pienemmille vehkeille. Noi yleisesti ottaen mulla tulee tuolla pikkunelarillakin metsässä erittäin paljon useammin tilanteita, että pyörä tuntuu vievän vähän liikaakin, kuin että kaipaisi lisää tehoa. Itseasiassa en ole enkapolulla päätynyt ikinä tilanteeseen, että olisi ollut yhtäaikaa konessa maksimikierrokset ja maksikaasun asento. Paras korjaus tehottomuuden tunteeseen on koittaa pitää kaasua pohjassa vaikka ensin 2% ajoajasta ja lisätä siitä sitten asteittain :roll:

2T/4T-valintaan ei oikein voi antaa neuvoja. Molemmissa on puolensa. Kokeile, niin oma suosikki selviää. Huolloista sen verran, että jos pyörät roplaaminen on oleellinen osa harrastusta, niin nelari tarjoaa siihen useampia mahdollisia kohteita :wink:
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
satusetä
Viestit: 296
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 5:11 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: 2- vai 4-T crossi/kisaenduro

Viesti Kirjoittaja satusetä »

Pyörän valinnassa kannattaa laittaa paljon painoa varaosien saatavuuteen. Mikään ei jurpi enempää kuin odottaa koko ajokausi osia pyörään. Kaveri odotti pari vuotta vanhaan kawaan etuiskarin vaimennuksensäätöpakettia pari kuukautta. Ktm ja hondan varaosapalvelu pelaa hyvin ja osat ainakin ktm osalta ovat ihan samoissa hinnoissa kuin muualla Euroopassa ja muutenkin kohtuu hintaisia. Eksoottisimpiin merkkeihin voi olla vaikeampaa saada osia kohtuulliseen hintaan tai toimitusaikaan.
Jani M kirjoitti:Enskalla pärjäät molemmissa, crossilla metsässä on hankaluuksissa, jos ei ole Salminen. Eli jättäisin crossit pois laskuista, jos ajo ei painotu selkeästi enemmän crossiradalle.
Kivastihan se enska menee krossiradalla. Sisäänvaimennuksen säädöillä saa tarvittaessa kätevästi lisää jäykkyyttä alustaan. "Enskaputkella" tuntuu olevan tuo 250 mukavan tasainen ajaa ja varmasti helpompi ja "nopeampi" ajaa, jos ei ole mikään pro-tasoinen kuski.

Tänään oli kivat mutaleikit EMK:n radalla Ämmässuolla. "Talven" toinen piikkirengaskeikka ja lunta tai jäätä ei juuri missään ollut. Märkää savea kyllä riitti, pari tuntia ajoaikaa ja samanverran kamojen ja mopon pesuun.

Kuva
Liitteet
1.JPG
(123.8 KiB) Tiedosto ladattu 71 kertaa
Avatar
Creature
Viestit: 507
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 1:56 am
Pyörä: Suzuki DR 800
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Creature »

Hyviä kommentteja.

Tosiaan tuo nelarin moottorijarrutus taitaa olla yks huomionarvoinen ominaisuus. Kai noita muutenkin olennaisesti eri tavalla ajetaan.

Sain aikoinani tilaisuuden kokeilla KTM piikkicrossia ja omaan enskaan verrattuna tuntui aivan erilaiselta. Muutkin kokeilemani crossit tuntui on-off -peleiltä eli karrikoiden: ei liiku mihinkään ja sitten repäisee yhtäkkiä kierrosten noustessa, eikä itsevarmuus ja taito riitä pitelemään pyörää kurssissa. Oma Kotari oli helpompi ajaa kun voima tuli ulos tasaisemmin. Kumpiko sitten on olennaisempi tekijä, vaihdeaskin ominaisuudet vai ratasvälitykset?

Crossi ei varmaankaan just ole tarkoituksen mukainen omaan käyttöön. ”Siirtymiä” pelipaikalle olis mukava myös ajella. Toisaalta varmaan säästyy ajan mittaan myös murheilta kun hommaa peräkärryn tai pakun.
Avatar
FinMoto
Viestit: 315
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 11:56 am
Paikkakunta: Kello

Viesti Kirjoittaja FinMoto »

Moi,
mulla on nyt ollu 230 ajotunnin verran 2t 300.
Sillä oon käyny joskus krossiradalla ja silloin säätänyt alusta kovemmalle.
Metsässä ja poluilla ja talvella taas löysemmälle.
Kummatkin säätöjen äärilaidat löytyi vakio putkista ja iskareista.
Sama kaasarin säädöt kesät talvet neulalla, enintään oikean neulan etsimistä ja suuttimien kokeilua kun se on niin helppoa. Lisä säätöjä 2t vielä läpillä ja jousella.
300 ainakin 07 ja 08 tosi lineaarisia moottoreita. Sähköstartti.
Huollot 20 tunnin välein 0.7 litraa vaihteistoöljyt alas ja uutta sisään.
Jarrupaloja silloin tällöin, taka jarrua säästäisi umpilevyllä.
300 vääntää hyvin. Ei tarvi kiertää jos ei halua.
Todella helppo ja jokapaikan pyörä tämmöselle harrastajalle. Ei oo ajanu kisaa koskaan.
Vastaa Viestiin