XR 650 L ja R

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
JUHHisi
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Paikkakunta: Häme

Re: XR 650 L ja R

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Noniin, safaritankki viimeinkin saapui.
23.3 sen tilasin mx24:stä, 5.4 PITI olla perillä, mutta siihen päälle odotutti vielä 12 (pitkää) päivää :cry: !
Ja tokihan koko tuon odotteluajan olisi ollut ajokelejä, mutta nyt sitten povataan takatalvea ja 15cm lunta :x, joten testiajoa tankilla ei vielä ole, mutta sain sen edes askarreltua paikoillensa:

Kuva

Tallissa testaillessa 24litrasen leveys ei tuntunut häiritsevältä polvissa, ja tapeilla seisaaltaan ollessa leveys on sama. Mittanauhan mukaan 10cm tulee leveyttä lisää vakiotankkiin/ilmanohjaimiin verrattuna. Eli siis n.5cm puolellensa lisää leveyttä syylärien kohdalla.

Kuva

Tankin alareunoihin tuli lisäkannakkeet joita sovittaessa täytyy olla tarkkana ettei kannakkeet hankaa syyläreihin. Mulla täytyi toisesta kannakkeesta vähän rälläkällä pyöristää kulmaa ettei paina reikää syyläriin. Kaikenkaikkiaan tankki on todella tukevasti kiinni, ja voisin väittää että syylarien hajoamista ei enään tarvitse mettiä tolla tankilla. Tankin täytyy haljeta rikki huolella ennekuin syylareihin kohdistuu osumaa.
Kuva
Safaritankin sopivuus muutenkin oli hiukan tiukka. Sai hetken aikaa käännellä ja väännellä että ne moottorin yläpuolella olevat kiinnityskorvien reijät/kierteet osui kohdillensa. Myös oikealla puolella tankin muovi otti syyläriin kiinni, mutta tuolla lisäkannakkeella sen sai väännätettyä irti syylärista. Saa nähdä "muotoutuuko" tankki ajan kanssa paremmin kohdilleen kun moottori ja kesä sitä lämmittää.. :)

Kuva

Bensahanat on molemmille puolille omansa, ja y-haara letkuineen+klemmareineen tulee mukaan. (klemmarit ei kuvassa)
Tankin ja oikean syylarin väliin jää hyvin tilaa jos haluaa flektin laitella. Ja sen verran testailin jo täyttää, että ensimmäiset 2 litraa jää bensahanojen alapuolelle!! :lol: Tankin molemmille puolille "ilmanohjaimiin" hukkuu 1litra, ja vasta kun 3litraa oli kaadettuna tankkiin rupesi bensahanojen suodatinputken kastumaan :D .. Joten viimeuset ~40km pitää keulien lähestyä bensistä. Saapa nähä mitä virkavalta siitä tuumaa, mutta minkäs sille mahtaa kun muuten jäät tielle. :P
Avatar
pmw
Viestit: 653
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI
Paikkakunta: Tampere

Re: XR 650 L ja R

Viesti Kirjoittaja pmw »

Yllättävän siisti kyllä. Varmaan saa vielä kevyemmän näköiseksi jos teippailee tyylikkäästi, ettei ole niin isoa punasta aluetta. Kyllä tolla kelpaa jo huristella. Tuolla taitaa ajaa sen 400 km normiajoa aika hyvin
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
Avatar
JUHHisi
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Paikkakunta: Häme

Re: XR 650 L ja R

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Joo täytyy sanoa että omaan silmään näyttää paremmalta kuin mitä ajattelin sen näyttävän! :lol:
Olin jo vähän asennoitunut että tankki on mikä on, ja hyväksyn sen rumuuden koska toimintamatka.. Mutta nyt jo on oma silmä vähän tottunut ja ehkä joku "pöllömpi" ei välttämättä edes tajua että tuossa "vähän" alkuperäistä tuhdimpi säiliö kyseessä. 8)
Ja tuon tankin myötä lempinimi "BigRedPig" osuu entistä paremmin kohdilleen! :mrgreen:

Oikeastaan enempi häiritsee tuo mun penkki.. Se on jonkun edellisen omistajan jäljiltä päällystetty uudella päällisellä ja alle on ilmeisesti tungettu jotain lisäfylliä. Onhan se nyt vähän leveämpi ja mukavampi kuin orkkis, mutta ulkonäkö/sopivuus ei oikein ole enään 5/5. :x Safaritankin myötä ton penkin etureunan epämuodot huomaa jo kaukaa.
Kuva
Avatar
TomppaV
Viestit: 732
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: XR 650 L ja R

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Aika köykäsen näköistä nuo läpinäkyvät bensaletkut? Mä ehkä laittaisin perinteistä mustaa kumi bensaletkua.

Hieno tankki, näyttää hyvältä.
Taas lähti mopo käsistä
Avatar
pmw
Viestit: 653
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI
Paikkakunta: Tampere

Re: XR 650 L ja R

Viesti Kirjoittaja pmw »

JUHHisi kirjoitti: Ke Huhti 24, 2024 1:49 am Joo täytyy sanoa että omaan silmään näyttää paremmalta kuin mitä ajattelin sen näyttävän! :lol:
Olin jo vähän asennoitunut että tankki on mikä on, ja hyväksyn sen rumuuden koska toimintamatka.. Mutta nyt jo on oma silmä vähän tottunut ja ehkä joku "pöllömpi" ei välttämättä edes tajua että tuossa "vähän" alkuperäistä tuhdimpi säiliö kyseessä. 8)
Ja tuon tankin myötä lempinimi "BigRedPig" osuu entistä paremmin kohdilleen! :mrgreen:

Oikeastaan enempi häiritsee tuo mun penkki.. Se on jonkun edellisen omistajan jäljiltä päällystetty uudella päällisellä ja alle on ilmeisesti tungettu jotain lisäfylliä. Onhan se nyt vähän leveämpi ja mukavampi kuin orkkis, mutta ulkonäkö/sopivuus ei oikein ole enään 5/5. :x Safaritankin myötä ton penkin etureunan epämuodot huomaa jo kaukaa.
Kuva
Mulla on kaksi penkkiä ylimääräisenä, jos kiinnostaa:
Kuva

Kuva

Tuolta löytyy muutenkin kaikkea muuta: https://pmw.kk4.fi/m/xr650r/inventory.php?imgList

Pääasiallisesti pidän noita varaosina, mut jos joku juttu kiinnostaa niin saa heittää viestiä mulle. Tuossa ei ole kaikki kamat mitä mulla on, osa on viä inventoimatta.
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
Avatar
JUHHisi
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Paikkakunta: Häme

Re: XR 650 L ja R

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

TomppaV kirjoitti: Ke Huhti 24, 2024 8:07 am Aika köykäsen näköistä nuo läpinäkyvät bensaletkut? Mä ehkä laittaisin perinteistä mustaa kumi bensaletkua.
Täytyy seurailla tilannetta. Toivotaan että liki 400€ tankin mukaan laittavat bensalle soveltuvaa letkua mukaan :) . Äkkiähän nuo tuppaa kovettumaan bensasta jos on jotain vääränlaista muovia/kumia.
pmw kirjoitti: Ke Huhti 24, 2024 2:43 pm Tuossa ei ole kaikki kamat mitä mulla on, osa on viä inventoimatta.
No kyllä nyt on hyvin (ja hyvää) rompetta nurkissa! Ja joo, penkki voisi kiinnostaa, mutta ehkä ennen sitä täytyy tuo oma purkaa ja katsoa onko se "pelastettavissa".. :roll:

Nyt lumien sulattua pääsin lopulta vähän ulkoiluttamaan uutta tankkia ja kyllähän sen istualtaan ajaessa huomaa että erilaiselta tuntuu polvien kohdalta - eli vähän leveämpi on.
Toisaalta tuli myös huomattua että kun supermotolokasuojalla eturengas roiskii vettä ja kuraa eteenpäin mm.ajovaloon, niin nyt eteenpäin roiskuva kura osuu safaritankin ilmanohjaimiin eikä kura tule polviin/reisille. Eli jalat on vähän paremmin suojassa leveän tankin takana sadekelillä! :)

Tankkaamassakin kävin, ja vähän mittailin että paljon on milläkin kohtaa bensaa tankissa:
Kuva
Eli tuo 3-4litraa oli se mitä tallissa tankkasin kanisterista että bensahanat "kastui" ja pääsin lähtemään Shellille..
Shellin mittari näytti 10Litraa kun bensa oli tuossa ilmareikien alareunassa, ja 15litraa kun ilmareikien yläreunassa.
En vielä uskaltanut kokeilla piripintaan tilavuutta, vaan lähdin "rauhallisesti" kokeilemaan ajettavuutta tuolla ~15+3litran täytöllä. :wink:
Avatar
JUHHisi
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Paikkakunta: Häme

Re: XR 650 L ja R

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

On se vaan melkoista leikkiä tuon xrr öljyjen vaihto :)

Neljästä eri reijästä tiputtaa samaan aikaan, ja kun luulet moottorin olevan tyhjä ölpästä, niin aina kun pyörittää moottoria käynnistyspolkimesta niin johan sitä öljyä ilmestyy taas lohkon pohjalle jostain :mrgreen: .
Neljännen tai viidennen polkemisen jälkeen ei enään tullut...
Kuva

Runkosihdistä löytyi yksi hippu ja öljynsuodattimen paperin purin suoraksi eikä siinäkään oikein mitään
Kuva

Venttiilien tarkistus ei vieläkään aiheuttanut toimenpiteitä..
En ole tainut v.2015 koneremontin jälkeen niitä joutunut säätää :!:
Avatar
JUHHisi
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Paikkakunta: Häme

Re: XR 650 L ja R

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Tuota minun possua on pitkään, ellei peräti koko minun omistamisen ajan vaivannut satunnaisesti korkealle jäävä tyhjäkäynti, jonka saa yleensä hiljenemään normaaliiksi "töräyttämällä" kaasua nopeasti.. Asia häiritsee kun pienillä poluilla moottorin veto ei aina lopukkaan kaasun ollessa nollassa.
Oon tässä 10vuoden aikana vaihtanut suuttimia ja säädellyt neulaa ilman ratkaisua, ja lopulta opetellut elämään asian kanssa, mutta nyt taas piti oikein uhrata aikaa ja lukea jokunen kymmenen ulkomaan foorumia läpi kunnes lopulta "tärppäsi" :
https://www.thumpertalk.com/forums/topi ... /#comments

Lukemani perusteella AirCutValve (ACV) aiheuttaa monessa muussakin mopossa samoja ongelmia. Jostain luin että ACV on "keksitty" lisätä kaasareihin joskus 80-luvulla kun ilmeisesti jotkut osavaltiot (mm.Kalifornia?) alkoivat mittaamaan/vaatimaan tiukempia päästöjä prätkistä.. ACV avaa ilmakanavan pilottisuuttimelle moottorijarruttaessa jolloin moottorijarrun aikaiset päästöt pienenee tjms.. :roll:

ACV ei siis ole mitenkään välttämätön, vaan sen voi tulpata, eli kokeilemaan:
Kuva
ACV kalvon takana noin klo.7:ssä on pieni reikä, siihen sopi 2,5mm ruuvi, ja klo.11ssä olevaan reikään leikkasin isota o-renkaasta tulpan. Kuvaushetkellä kalvon tapin tilalla vetoniitti testitulppana, mutta laitoin lopulta kalvon siihen takaisin.

Lopputulemana ylös/huutava tyhjäkäynti on huomattavasti harvinaisempaa, kaasu kiinni :arrow: moottorijarru ja muutenkin tyhjäkäynti on tasaisempaa eikä aaltoile..
Edelleen välillä tyhjäkäynti jää hiukan isolle / moottorijarru ei aina jarruta kunnolla, mutta ongelma pieneni huomattavasti.
Täytyy vielä joskus värkätä lisää/parantaa tulppia, ja jotkut meinasivat että ACV tulppauksen jälkeen pilottisuutinta pitäisi pienentää kun extrailmaa ei enään päästetä tyhjäkäyntipiirille.
Avatar
pmw
Viestit: 653
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI
Paikkakunta: Tampere

Re: XR 650 L ja R

Viesti Kirjoittaja pmw »

Onko tuo alkuperäinen kaasari? Mulla on Mikunin suoraveto eikä tee tuommoista. En muista tekikö vakiokaasarilla, mutta sen muistan että sillä ajaminen oli kuin olisi ajanut vanhalla turboautolla.

Mulla on XR nokkaketjun vaihdossa. Pieni rallatus alko kuuluun ja ketju olikin venynyt. Nokkaketjuhan näissä moottoreissa on ainoa oikea heikkous, sen kun päivittää järeempään on kyllä kestävä moottori. Samalla menee jotain laakereita vähän uusiksi yms, kuulemma kaikki näytti koneessa hyvältä ja lähes uudelta, nyt se 45tkm ajettuna. Itse ei osaaminen riitä tohon, niin Honda-ammattilainen suorittaa huoltoa. Yksi tiiviste piti vain lohkoon tilailla, ja siinä menee hetki
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
Avatar
JUHHisi
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Paikkakunta: Häme

Re: XR 650 L ja R

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

pmw kirjoitti: Su Touko 12, 2024 1:17 pm Onko tuo alkuperäinen kaasari?
Kyllä on ihan alkuperäinen kaasari.
Hyvin pitkälti kaikissa XRissä on samanlaiset Keihinit ja ymmärtääkseni kaikissa myös ACV.
Mun 400cc XR ei oo ikinä ollut vastaavaa probleemaa kuin tuossa 650r ssa vaikka ACV toiminnassa.
Vastaa Viestiin