Yamaha XT660Z Tenere 2008

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

heikolahjanen
Viestit: 10
Liittynyt: To Tammi 20, 2022 12:03 am
Pyörä: XT 660Z
Paikkakunta: Lahti

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja heikolahjanen »

Päivää taloon. Uusi kurapyöräilijä astuu joukkoon tummaan, vaikka tämä Tenere-tupa on näemmä hiljentynyt viime aikoina.

Tuli alkutalvesta ostettua itselle pukinkonttiin pikkuteneren julkaisuvuoden yksilö (eli tuleva keräilymalli) vuodelta 2008. Mittarissa 42 tkm. Papereista selvisi että pyörä on tuotu saksasta 2009 alle 10 tkm ajettuna, eikä ilmeisesti kovin monella ole kiertänyt. Ainakaan tästä piiiitkästä langasta (luettu alusta asti, meni monta päivää) en hokassut tunnistettavia kuvia tästä kamppeesta. Hyvin pitkälti näyttäisi säilyneen vakiokuntoisena, ihme sinänsä kun yleisimmät modit on erittäin hyvin dokumentoitu mm täällä.

Ajokokemusta tennarista on motoliikkeen parkkipaikalla tehdyn hätäisen kokeilun verran. Toimivaksi toteamisen jälkeen mopo kelkottiin omaan talliin, jossa sitä olen alkanut pikku hiljaa ihmettelemään. Parkkipaikkapyörityksessä huomasin että keula tuntui vähän omituiselta, mutta laitoin sen karkeampien renkaiden piikkiin. Näyttäisi siltä että kriittisiä huoltoja on jonkin verran laiminlyöty, mm. takalinkusta löytyi ruostuneet neulalaakerit ja vetopakan kumit aivan finaalissa. Täytyy aukoa ohjauslaakerikin rasvausta varten, veikkaan että epämääräiseen tuntumaan löytyy syy sieltä. Kovin kovalla käytöllä ei ilmeisesti ole ollut kun etukumin paistoleima oli vuodelta 2013.

Ihmettelinpä vain että onko tämä pikku-Tenere suomessa todellakin jotenkin harvinainen kampe? Todella vähän näitä on myynnissä ollut, kun syksyn ja talven aikana näitä seuraillut. Ja hinnat niissä vähissäkin on tähtitieteelliset. Ei näitä paljon ole tien päällä näkynyt kun nyt alan muistelemaan, vai johtuuko se vain siitä että ne koluaa kaikki sorateitä laavulle makkaranpaistoon minne katupyörällä ei ole viitsinyt itse mennä.

Eipä mulla tämän kummempaa kyselyä tällä kertaa, ehkä niitä tulee sitten kun pääsee ajelemaan enemmän. Näyttää toistuvan samat kysymykset aika usein täällä, joku noheva voisi päivittää tuota wiki-sivua ja koostaa sinne nämä FAQ kyssärit.
Avatar
DOMI
Viestit: 965
Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Paikkakunta: Anjala

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja DOMI »

Edelliseen vastauksena senverran, että paraimmillaan kaakonkulmalta oli samaan aikaan Eestin suossa upoksissa kolme pikkutennaria. Varmaankin kyllä niin, ettei näitä niinpaljon näe isompien pikiteiden huoltareilla tai kaupunkien kaduilla. Yleensä tulee taajamat kierrettyä metsäteiden kautta ja huoltoasematkin saa satutettua usein ihan reitin varren pienille asemille, pidemmän toimintasäteen ansiosta.

Kuva

Kuva
STN
Viestit: 474
Liittynyt: Pe Huhti 07, 2006 6:28 pm
Pyörä: xt660z. Tunturi Start

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja STN »

Ei voi kuin kompata Domia. Näitä on varmasti myyty kymmenen vuoden aikana melkoinen määrä. Ei vain näy nettimotossa.
Sama tulee varmaan käymään T7(Koheltajalla ollut jo monta vuotta, Ennätys?) kanssa, alkuhuumassa ostaneet myy alussa pois ja sen jälkeen jää käyttäjille.
Aivan verraton pyörä! Kohta kymmenen vuotta ilman yhtään vikaa(kop,kop).

STN
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

STN kirjoitti: La Helmi 19, 2022 3:09 pm Ei voi kuin kompata Domia. Näitä on varmasti myyty kymmenen vuoden aikana melkoinen määrä. Ei vain näy nettimotossa.
Ja sitten kun on myynnissä nettimotossa niin 10v vanhasta pyörästä pyydetään lähes samaa hintaa mitä ne silloin maksoi uutena, aivan järjettömiä hintapyyntöjä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Koheltaja kirjoitti: La Helmi 19, 2022 7:59 pm
STN kirjoitti: La Helmi 19, 2022 3:09 pm Ei voi kuin kompata Domia. Näitä on varmasti myyty kymmenen vuoden aikana melkoinen määrä. Ei vain näy nettimotossa.
Ja sitten kun on myynnissä nettimotossa niin 10v vanhasta pyörästä pyydetään lähes samaa hintaa mitä ne silloin maksoi uutena, aivan järjettömiä hintapyyntöjä.
Toisaalta, on niitä varmasti jätetty paljon ostamattakin ihan numeroiden valossa(teho/paino), vaikka kyseessä on todella mukava matkaenduro hyvin vääntävän moottorinsa ansiosta. Itse sen ostin uutena ja käyttöön meni kymmeneksi vuodeksi. Toisin kuin T7 oli juuri se alkuhuuma pyörä, joka ei vaan koskaan tuntunut omalle ja lähti kiertoon ekan kesän jälkeen.

Hinnat on kyllä pilvissä käytetyillä lähes kautta linjan. Itsekin taisin maksaa uutena tenerestä 9900e ja nyt saman vuosimallin pyörä 8980e On se ostovoima laskenut.
ankara
Viestit: 684
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 10:45 am
Pyörä: AustriaTwin&LadyDomina
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja ankara »

DOMI kirjoitti: La Helmi 19, 2022 12:36 pm Edelliseen vastauksena senverran, että paraimmillaan kaakonkulmalta oli samaan aikaan Eestin suossa upoksissa kolme pikkutennaria. Varmaankin kyllä niin, ettei näitä niinpaljon näe isompien pikiteiden huoltareilla tai kaupunkien kaduilla. Yleensä tulee taajamat kierrettyä metsäteiden kautta ja huoltoasematkin saa satutettua usein ihan reitin varren pienille asemille, pidemmän toimintasäteen ansiosta.

Kuva

:o no niin, siinähän on kuvassa hyvinkin tuttu Tenere, ilmeisesti vieläkin hyvissä voimissa! Ajattelin ensin että näkyy kahtena, mutta silmälasien pesun jälkeen näkyykin että vain toinen noista oli minulla. Tuon kun aikoinaan hommasin niin arvelin että ei tarvitse koskaan pyörää enää vaihtaa, muka. Se oli hourailua, levoton mieli ja sielu kun on niin pyöriä on sen jälkeen tullut ja mennyt ja merkitkin vaihtui mutta yhteen on tullut aina harharetkiltä palattua 8) . Oikein mukava peli tämä Tenere oli. Vannoin hankkiessani että minulle on ihan riittävästi potkua 660:ssa, mutta ehkä vähän hengetön omaan makuun kuitenkin oli (maku oli pilattu jo vahvalla annoksella LC8:a tuossa vaiheessa).
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Roiske kirjoitti: La Helmi 19, 2022 9:49 pmToisaalta, on niitä varmasti jätetty paljon ostamattakin ihan numeroiden valossa(teho/paino), vaikka kyseessä on todella mukava matkaenduro hyvin vääntävän moottorinsa ansiosta. Itse sen ostin uutena ja käyttöön meni kymmeneksi vuodeksi. Toisin kuin T7 oli juuri se alkuhuuma pyörä, joka ei vaan koskaan tuntunut omalle ja lähti kiertoon ekan kesän jälkeen.
Mulla meni huuri toisinpäin, muut pyörät on lähteneet kiertoon aika nopeasti ja T7 oli se mitä olin vuosia etsinyt, täydellinen pyörä omaan käyttöön. Pyörän rakensin monivuotiseksi kumppaniksi mutta toisin kävi, pyörä myyntiin mutta tällä kertaa ei tule uutta tilalle. Joku on joskus sanonut että huipulta on hyvä lopettaa ja pyörän osalta tuo pitää paikkansa.
Kylätason kurapyöräilijä.
heikolahjanen
Viestit: 10
Liittynyt: To Tammi 20, 2022 12:03 am
Pyörä: XT 660Z
Paikkakunta: Lahti

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja heikolahjanen »

Roiske kirjoitti: La Helmi 19, 2022 9:49 pm Hinnat on kyllä pilvissä käytetyillä lähes kautta linjan. Itsekin taisin maksaa uutena tenerestä 9900e ja nyt saman vuosimallin pyörä 8980e On se ostovoima laskenut.
Tämäpä. Aika huumorihinnalla on roikkunut tuo yksi Tenere koko talven nettihautomossa. Pikkaisen lisää niin alkaa saamaan T7 mallia. Omaa silmää tuo T7 miellyttää suuresti, mutta kokeillaan nyt ensin tällä vanhemmalla miltä se sorahuruttelu maistuu. Pikitiepyörä säilyi tallissa, niin saa mukavasti vaihtelua harrastukseen, vaikka jo pari kertaa olen päättänyt että yksi pyörä riittää.

Teneren maltillinen teho vähän mietityttää, mutta ihan varmasti pyörän kyvyt riittää pidemmälle kun kuskin. Toisaalta vaakakupissa on sitten matalavireisyyden tuoma kestävyys ja hyvä polttoainetalous. Olen tietenkin jo hankkinut valmiiksi vähän osia perusvirityksiin, mutta pitää ensin ajella vähän aikaa vakiokuosissa että saa perstuntumaa paremmin viritysten toimivuuteen.
Mhuttu
Viestit: 61
Liittynyt: La Kesä 09, 2018 8:20 am
Pyörä: Tenere 700 2021
Paikkakunta: Oulu

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja Mhuttu »

Itse kun vaihdoin 2013 660 teneren uuteen T7 niin sai kyllä huippuhyvityksen kun 6 kesää ajettu ja 30 tkm nii 2500 e hinta vain pudonnut. Eniten 660 teneressä ärsytti kun satasta ei ollut hyvä ajaa oikein 5 eikä 6 vaihteella. 5 vaihteella kone huusi ja 6 ei kunnolla vetänyt. Mutta luotettava peli
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Hetkinen... 660 Teneressä 6 vaihdetta?

Moottori siinä on mainion vääntävä mutta samalla tärisevä, toinen miinus on 2-3 vaihteen pitkä väli mutta sen kanssa tulee toimeen. Pakoputkiston hengitys kannattaa laittaa kuntoon niin alavääntö kasvaa ja pystyy viitosella ajamaan 60-70 nopeuksia ilman ettei kone ala ravistamaan. Vakiokunnossa viitosta ei viitsi tarjoilla alle 80 vauhdeissa kun kone alkaa rytkyttämään.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
DOMI
Viestit: 965
Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Paikkakunta: Anjala

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja DOMI »

Sliparit ja välitys 15/47 tekee ihmeitä ajettavuuteen, enkä itse ole kokenut värinöitä ongelmana vaikka stongan kiinnikkeiden vaimennuskumiholkit on korvattu OTR:n alumiinisilla. Moottorin värinät voi olla vähän yksilöstäkin kiinni, itsellä 130Tkm on mennyt pienillä huolloilla ja tykännyt ajaa pitempiäkin reissuja, sekä talviajoa ja jopa vähän kuntotreeniä helpommilla endurourilla. Välitys on vakiona liian pitkä, niinkuin kaikissa ns."katuenduroissa" mutta helppo korjata kuntoon ja pari piikkiä takana vaikuttaa paljon, en menisi siitä tiheempään jos tekee pidempiä reissuja. Itse olen säädättänyt ja huollattanut takaiskarin iskarivelholla, leveämmät ja hieman alemmaksi tuovat jalkatapit, stonga vaihdettu leveämpään ja suorempaan fatbar malliin, sekä viety hieman eteenpäin, sorvauttanut takanapaan pesän leveämmälle laakerille(tämä mielestäni suunniteltu liian kevyeksi), linkun laakereita huolleltu ja öljyjä vaihdeltu säännöllisesti. Ajeluita Eestissä topikissa on aika paljon kuvia ja videoita, millaista ajoa on tullut. Ei aina ihan helpollakaan ole jammua päästetty ja tietysti rekkarin kiinnike ja takalippa muotoutunut hieman uudelleen :P
Avatar
PAH
Viestit: 924
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 5:46 pm
Pyörä: 890 R
Paikkakunta: Joensuu

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja PAH »

Koheltaja kirjoitti: Su Helmi 20, 2022 7:07 am Pyörän rakensin monivuotiseksi kumppaniksi mutta toisin kävi, pyörä myyntiin mutta tällä kertaa ei tule uutta tilalle. Joku on joskus sanonut että huipulta on hyvä lopettaa ja pyörän osalta tuo pitää paikkansa.
Kuulostaa omaan korvaan kovalta päätökseltä, liekö ihan lopullinen?
Minulla meni ruuhkavuosina 17 kautta sivu suun kun tuntui ettei ole aikaa eikä oikein rahaakaan. Harrastukseen palasin 2003 ja päätin että niin pitkään jatkan kun pääsen omin voimin pyörälle nousemaan. On se lähteminen aina niin hienoa!

Ettei mene ihan ohi aiheen niin kyllä YAMAHA tekee huippu pyöriä, nuorena minäkin ajelin -72 350 RD:llä :)
Heikki
EETERE
Viestit: 6
Liittynyt: Su Huhti 25, 2021 2:18 pm
Pyörä: Tenerext660z
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja EETERE »

Tunturiporo kirjoitti: Pe Heinä 02, 2021 6:28 pm Kiitoksia neuvoista😊
Löytyykö Rovaniemellä pyöräilijöitä?
Löytyy, tunnen muutaman pölypyöräilijän😄
heikolahjanen
Viestit: 10
Liittynyt: To Tammi 20, 2022 12:03 am
Pyörä: XT 660Z
Paikkakunta: Lahti

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja heikolahjanen »

Nyt on eka tonni kelattu Tennarilla. Lähinnä ajellut vielä asvaltilla ja sorateitä. Vähän koitin harjoitella agressivisempaa endurotyylistä etenemistä metsäautotiellä, ja varsin pehmeältä alusta tuntuu jo heti alkuunsa. Laitoin Pipercrossin suodattimen ja poistin snorkkelin, sekä tein "Kev modin". Muutosta tuli parempaan. Putkisto on vielä alkuperäinen. Moottorin matalahkoa tehoa en ole kokenut häiritseväksi, kulkeehan tämä konetielläkin sen mitä tarvii ja ylikin. Soralla ja metsäteillä en enempää tehoa osaa edes kaivata.

Ei sillä kyllä viitsi isoa kovaa ajella vaan nopeasti tekee mieli kurvata liittymästä pienemmille laduille. Tämäkin lähinnä johtuu tuulen riepottelusta ja metelistä kypärän sisällä. Askartelin jonkinlaisen ilmanohjaimen ajovalon alapuolelle. Vaihdoin korkeamman lasin vähän matalampaan, tuli pikkaisen hiljaisempi. Tuntuu olevan aika tarkka tuulilasin / kuskin mitalle ja kypärän mallille. Mulla pitää tuo lipallinen ADV kulho ihan tajutonta meteliä jo 70-80 vauhdissa, ilman tulppia ei voi ajaa kun taajamassa. Täriseehän se ja katteet / tuulilasi tai jokin resonoi tietyillä jengoilla, mutta niin kai se on näissä kaikissa.
Avatar
DOMI
Viestit: 965
Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Paikkakunta: Anjala

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja DOMI »

heikolahjanen kirjoitti: Ma Touko 09, 2022 8:38 pm katteet / tuulilasi tai jokin resonoi tietyillä jengoilla, mutta niin kai se on näissä kaikissa.
Resonointi tulee todennäköisesti umpion kiinnityksistä. Niillä pulteilla on taipumusta hieroutua löysiksi sinne umpioon. Hieman hankala korjata kunnolla, itse päädyin liimamassalla lukitsemaan pultit uudelleen ja pieni täppä lukitsemaan umpio, mutta niin että joustaa vielä säädettäessä säätöruuvista valon suuntausta. Pleksi on kiinni kumiholkeissa muoviruuveilla, joten se ei kyllä pitäisi resonoida. Onhan se mukavampi kurvailla ilman ylimääräisiä sirinöitä.
Vastaa Viestiin