2t vai 4t

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

VAK
Pyörä: pyöräkuume on kova

2t vai 4t

Viesti Kirjoittaja VAK »

Tästä asiasta on varmasti puitu ennenkin, mutta aloitetaan nyt uusi ketju kuitenkin.

Olen alkanut pohtimaan pyörän vaihtamista kevyempään kilvettömään.
Nykyinen menopelikin on ollut melkein koko kesän ilman kilpeä. 525 on
krossiradalla ihan liikaa minun taidoillani.

Seuraava pyörä tulisi olemaan joko 250 SX (2t) tai 250 SXF (4t).
Piikkisellä ajamista ei hermo kestä, kun ei viitsi vinguttaa. Tehoja siinäkin
olisi ihan tarpeeksi. Kumpaakin olen kokeillut ja tehoa piisaa molemmissa
tarpeeksi 2t:ssa aivan liikaakin.

Lähinnä kiinnostaa huolto ja muu kunnossapito. Onko SXF:n titaaniventtilit
tosiaan niin herkät, kun on annettu ymmärtää? 2t olisi siinä mielessä
parempi valinta, että huolto olisi helpompaa ja edullista. 4t:n
öljynvaihtotiheyteen olen tottunut, joten se ei ole ongelma.

Jos hankkisi pyörän uutena, niin onko 4t:lla ajaminen merkittävästi
kalliimpaa?

Pyörä: Suzuki

Viesti Kirjoittaja Juice »

Jos uudesta kyse niin ehdottomasti nelari.

Ei se bensan sekoittelu + rasvapaskan katsominen pakoaukon juuressakaan hääviä ole. Olkoonkin sitten helpompi huoltaa, mutta "luulisin" että nelari on kuitenkin pidemmän päälle kestävämpi, eikä koneen osissakaan liene järkyttäviä hintaeroja 2-tahtiseen.
jonkko
Pyörä: KTM 640 Adventure

Viesti Kirjoittaja jonkko »

Ja heti ku nelarin kansi menee niin kuulema vähintään tonnin maksaa et .....
Kuulopuhetta :D
VAK

Viesti Kirjoittaja VAK »

Perheeseen kuuluu lasten 50 miniadventure, joten en laske 2t:n miinuspuoliksi bensansekoittelua, käryä, nokea tai lommoontuvaa paisaria.
jonkko kirjoitti:Ja heti ku nelarin kansi menee niin kuulema vähintään tonnin maksaa et .....
Miten todannäköinen tuollainen kannen "meneminen" on? Tarkoittaako se nokkaketjun tai venttilien katkeamista. Mitä ensinnä hajoaa jos pyörää muuten huolletaan hyvin. Venttilien välykset pidetään toleransissa. Öljyt ja suodattimet 3h välein ja ilmansuodatin joka ajokerran päätteeksi ja useimminkin, mikäli olosuhteet sen vaativat.

2t:n huollon olen opetellut karvaasti kantapään kautta aikoinaan 80yz:lla...

jonkko
Pyörä: KTM 640 Adventure

Viesti Kirjoittaja jonkko »

VAK kirjoitti:Perheeseen kuuluu lasten 50 miniadventure, joten en laske 2t:n miinuspuoliksi bensansekoittelua, käryä, nokea tai lommoontuvaa paisaria.
jonkko kirjoitti:Ja heti ku nelarin kansi menee niin kuulema vähintään tonnin maksaa et .....
Miten todannäköinen tuollainen kannen "meneminen" on? Tarkoittaako se nokkaketjun tai venttilien katkeamista. Mitä ensinnä hajoaa jos pyörää muuten huolletaan hyvin. Venttilien välykset pidetään toleransissa. Öljyt ja suodattimet 3h välein ja ilmansuodatin joka ajokerran päätteeksi ja useimminkin, mikäli olosuhteet sen vaativat.

2t:n huollon olen opetellut karvaasti kantapään kautta aikoinaan 80yz:lla...

Tää oli vaa semmoist mitä kuulin yheltä ku kilpailee punakilpi enskal,sanos van ton mulle et 2t on halvempi pitää,eli huoltaa/korjata joss ja kun jottain menee.

Ja crossil ja punakilpienskal on kyll sen verran tehoeroja et crossinhan joutuu aikas useasti huoltaa.
VAK

Viesti Kirjoittaja VAK »

Saattaisi kääntyä 2t puoleen. Vielä kun niitä saa. Uskon 525:n kestävän
ainakin 200h, sillä Suomienskassa ei ainakaan ole kone lujalla(tosin saattaa
keittää, jos ei ole flektiä). Krossiradallakin mennään aivan pinta kaasulla 2/3
vaihteella ranteet kierroksen jälkeen puurona...

Iso nelari varmasti kestää, mutta tuleeko pikkunelarin käyttö kalliiksi?

Voisiko joku harrastelija kertoa kokemuksiaan tai näyttää vaikka
ajopäiväkirjaa josta näkee ajetut tunnit, huollot ja remontit.

timo
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN

Viesti Kirjoittaja timo »

OR-proon palstoilla suomen tunnetuimmat enduron erityisasiantuntijat väittelevät verissä päin samasta aiheesta. Vastausta kysymykseesi on sieltä turha hakea.

Jos unohdetaan se tilanne, mihin FIM ja moottoripyöriä valmistavat yritykset haluavat lajia ohjata, kannattaa harkita 2-tahtista.

Enemmän iloa on laitteesta silloin kun kilpaluokkiin sijoittumaton harrastelija saa sillä ajaa ja oppia- unohtaen päivän trendit. Paisarilaitteet pärjää mielestäni tässä sarjassa hyvin- edelleen.
Aika vähän olen kuullut haukkuja esim. pienemmästä "keskikoon" kotarista. Tässä vielä lyhennetyllä akselivälillä:
:wink:
http://www.trailandenduro.com.au/photos ... 1E9E64.jpg
VAK

Viesti Kirjoittaja VAK »

En saa linkkiä auki. URL:sta päätellen siinä on 200SX? Mulla oli sellainen -03 mallinen joitain vuosia sitten. Oli typerimpiä tekoja mennä hukkaamaan se(piti myydä taloprojektin alta pois). Todella keveä ja riittävän väännökäs ja tehokas kone sellaisenaan. Ainut harmi oli se, että meni tulppia, kun matkanopeus oli ryömintätasoa kallioisella kivikolla. Tämäkin "vika" poistui, kun hommasi oikean lämpöisen tulpan. 200SX:ää ei enää valmisteta :-(

2t:llä voisi oppia takajarrun käytönkin.

Viisari kääntyy yhä enemmän 2t:n puoleen...

VAK

Viesti Kirjoittaja VAK »

Kuva

Nyt löyty. Tarkoitit varmaan tätä? Tos on ihan liian jyrkkä jättö. Pitäs ainakin kannon kierto onnistua, vai onkohan se kuitenkaan onnistunut?

edittiä: siinä olisi vielä vähän varaa nostaa pumppuja jos ei käänny tarpeeksi hyvin.

Pyörä: ktm 250 exc-f

Viesti Kirjoittaja freewind »

ääni 2 tahtiselle.huollot ja korjaukset halvempia kun nelarissa ja helpompi hoitoisia :)
VAK

Viesti Kirjoittaja VAK »

Poikkesin tänään töistä palatessani Motokeitaalla. Hypistelin pyöriä kuumehorkassa täristen jo jonkin aikaa ennen kuin myyjä tuli kysymään, että onko jokin vialla. Pohdiskelin ääneen, että miten moottorin luonne muuttuu sytkäkäyrän muuttamisella. Tähän ei suoraa vastausta löytynyt. Ajattelin, että saisiko 250 2t konetta käppyrää muuttamalla lauhkeammaksi. Myyjä sanoi, että itse ei ainakaan puolikasta 2t peliä ostaisi, eikä piikkistä liioin. Juttu kääntyi nelareihin. Hyvä vaihtoehto ehkä olisi 250 nelari, mutta kunnossapito pidemmän päälle tulee vaikeammaksi kuin 2t pelin. Iso nelari voisi olla ratkaisu, saahan tehoa säädettyä siitä oikeanpuoleisesta tupista. Sitten heräsin ja tajusin, että mähän ostin täältä sellaisen tammikuussa.

Kuume loppui saman tien. Elikkä harjoituksia jatketaan 525:lla.

Tämä haihattelu on ilmeisesti aivan kivenheiton päähän kohoavan motokrosshallin lieveilmiöitä...

Eilen kampesin rupulit alle ja 17" rinkulat laitoin naftaliiniin.

Olisi kuitenkin ollut metkaa järjestää äänestys: "2t vai 4t krossiin/enskaan"

-tuuliviiriville
FinMoto

Viesti Kirjoittaja FinMoto »

moi,
tuon tähän 300 2t kuvioihin mukaan.
Kestävä, vääntävä, estartti, ei paljon 250 2t kalliiimpi, paljon 250 4t halvempi,
mulla siis on 300 2t ktm 2007. Ajettu 120h, vajaa 5000km, ei mitään ylimääräistä huoltoa tai ongelmaa.
Kone edelleen kuin uusi.
Tankkiin menee 07 mallissa 11litraa, kotona aina 20litraa sekotusta valmiina, työkalukassissa 2dl öljy pitkiä reissuja varten,
ei sotke, vaihteistoöljyn vaihto joka 10-20 tai ohjeen mukaan vasta joka 40h, ei filtteriä.
Ehdotan koeajoa.
VAK

Viesti Kirjoittaja VAK »

ei, ei. 300 2t peli on aivan liian raaka peli mulle. Tosin kyllä mä tuotakin aijon käydä kokeilemassa, mikäli se kuuluu koeajopäivän kalustoon. Kyllä 2t koneet hienoja pelejä on. Vielä saattaa tulla sekin aika, että 2t käryä ym. muistellaan kyynel silmäkulmassa, mikäli maailma pelastetaan kieltämällä 2t koneet kokonaan päästönormein. Toivottavasti joku tuo myös pyöriin suorasuihkutuksen, kuten 2t-kelkoissa.

FinMoto

Viesti Kirjoittaja FinMoto »

VAK kirjoitti:ei, ei. 300 2t peli on aivan liian raaka peli mulle. Tosin kyllä mä tuotakin aijon käydä kokeilemassa, mikäli se kuuluu koeajopäivän kalustoon. [/url].

300 tuo vääntöä lisää 2t:hen, sen huipputehon käyttö on ihan sitten ranteesta kiinni. Käy ihmeessä kokeileen. 2007 ktm 300 yks lineaarisimmista koneista ....
Sitten on vielä se GasGas300 ...
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

FinMoto kirjoitti:moi,
tuon tähän 300 2t kuvioihin mukaan.
Kestävä, vääntävä, estartti, ei paljon 250 2t kalliiimpi, paljon 250 4t halvempi,
mulla siis on 300 2t ktm 2007. Ajettu 120h, vajaa 5000km, ei mitään ylimääräistä huoltoa tai ongelmaa.
Kone edelleen kuin uusi.
Tankkiin menee 07 mallissa 11litraa, kotona aina 20litraa sekotusta valmiina, työkalukassissa 2dl öljy pitkiä reissuja varten,
ei sotke, vaihteistoöljyn vaihto joka 10-20 tai ohjeen mukaan vasta joka 40h, ei filtteriä.
Ehdotan koeajoa.
Niin, ja sivusta katsoneena kevyesti kulkee ja sutia lyö niin pitkään kuin haluaa... :lol:
Vastaa Viestiin