KTM 690 Enduro (/R)

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Pallisti
Viestit: 104
Liittynyt: To Huhti 05, 2018 12:35 am
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Suomi

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Pallisti »

Norjassa kävin vasta ja ei kauheasti satasta kovempaa tee mieli ajaa, vakiovälit käytössä. Mittarinopeus 95 tuntuis ehkä optimaalisimmalta matkavauhdilta, menee sitä tärinöittä ja pienellä bensalla.

Toi 13,5 litran tankin riittävyys on päässyt kyllä yllättämään, sillä ajaa helposti sen 300 kilsaa ja enemmänkin jos jaksaa himmailla. Vaikeaa se himmailu kyl on.
Jani M
Viestit: 2103
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Minulla on 15/48 välitykset ja niillä 110 km/h mittarivauhdin pitäminen on vielä ihan ok pitemmillä asfalttisiirtymillä. Matka-ajossa polttoaineen kulutus on joka tapauksessa pienempi kuin sorateitä räppäillessä.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Teemu.T
Viestit: 2
Liittynyt: Su Heinä 10, 2022 3:45 pm
Pyörä: Ktm 690 smc

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Teemu.T »

B12 kirjoitti: Ma Heinä 11, 2022 7:38 am
Teemu.T kirjoitti: Su Heinä 10, 2022 4:02 pm Morjesta, tosiaan kyseessä ois tommonen vuoden 2008 ktm 690smc joka ei starttaa sen jälkeen kun se on esim yön seisonut.
sitten kun sitä lykkää vaihde päällä silleen et kone vähän pyörähtää niin starttaa ja käy normaalisti. pyörässä varashälytin joka ohitettuna tällähetkellä.
kellään vinkkiä mistä alkaa vikaa selvittelemään?
Eikö napista tapahdu mitään, vai eikö jaksa pyörittää? Vai pyörittää, mutta ei lähde käyntiin? Vai lyökö starttikytkin tyhjää?
Tosiaan napista ei tapahdu yhtään mitään. Virrat päälle laitettaessa kaikki normaalia mutta ei edes yritä startata. Sitten kun lykkää vaihepäällä vähän et kone pyörähtää nii starttia painamalla käyntiin ja toimii siihen asti normaalisti kun sitä useemman tunnin seisottaa.
_rieska_
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2018 6:55 pm
Pyörä: KTM 690E

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja _rieska_ »

Laita testiksi akku laturiin yöksi ja kokeile ladatulla akulla törähtääkö käyntiin. Siellähän voi olla vaikkpa akku vanhuuttaan väsynyt, joku piuha mennyt huonoksi tai startti puhdistuksen tarpeessa...
Avatar
Mänäk
Viestit: 50
Liittynyt: Ti Huhti 30, 2013 8:34 pm
Pyörä: Husqvarna 701 LR
Paikkakunta: Kokkola

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Mänäk »

Mänäk kirjoitti: To Touko 19, 2022 10:17 am
_JPA_ kirjoitti: Ma Touko 16, 2022 2:08 pm
Justeeri kirjoitti: Ma Touko 16, 2022 11:54 am Joo ei ole hätänen kaveri. Torni piti tulla kolmessa viikossa. Melkein 10 viikkoa kesti tuleminen.
Oli isä kipeänä, sitten se oli ite kipeänä, sitten oli eno kipeänä taisi olla kissakin välillä kipeänä. Valojen saatavuudessa oli ongelmia. Sitten oli naapurin kissa kipeänä.
Kaikenmaailman selitykset se keksi.

Laitoin sähköpostin että jos se paketti ei nyt lähde tulemaan soitan luottokuntaan ja pyydän rahojen palautusta.
Kas kummaa kaikki oli heti terveitä ja valotkin oli just saapunut ja paketti lähti seuraavana päivänä tulemaan.

Tekis mieli tilata sieltä seat conseptin jakkara kun se on sielä edullinen verrattuna muualle mutta taidan jättää ostamatta kun sen varmaan saisi vasta syksyllä.
Onhan se omanlaisensa ennätys jos firmalla on kaikilla mantereilla huono maine. :(
Tuskin heillä on kovin paljon palaavia asiakkaita. Monella varmaan ensimmäinen ja viimeinen ostos samalla kertaa.
Tarakan ostin pari vuotta sitten ja sivulaukkuraudat kiinostaisi, mutta eipä huvita kokeilla tuuriaan.
En tiedä kävisikö muut tellingit tuon tarakan kanssa.
Kuva
No nii vähän kun uhitteli että perun tilauksen yms. ja pyydän luottokunnalta rahat takaisin, niin sai sentään vastauksen. Vastaili että saivat vihdoin ja viimein alumiinia maanantaina ja lähettävät panssarit tänään anodisointiin. Sitten menee anodisoinnissa pari viikkoa...
No niinhän siinä kävi ettei mitään tapahtunut lupauksista huolimatta. Vähän yli 2kk oli rahat sisässä ja peruin tilauksen, kun ei oikein saanut vastauksia. Kesti taas 2-3 viikkoa ja muutaman emailin jälkeen rahat palautui kortille n. 2,5kk rumba ja tavarat jäi saamatta. Ei tarvi tilailla mitään Nomadilta enää.
Justeeri
Viestit: 366
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 11:21 am
Pyörä: KTM 690 enduro r 2020
Paikkakunta: Mänttä

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Mänäk kirjoitti: To Heinä 14, 2022 8:11 pm
Mänäk kirjoitti: To Touko 19, 2022 10:17 am
_JPA_ kirjoitti: Ma Touko 16, 2022 2:08 pm
Onhan se omanlaisensa ennätys jos firmalla on kaikilla mantereilla huono maine. :(
Tuskin heillä on kovin paljon palaavia asiakkaita. Monella varmaan ensimmäinen ja viimeinen ostos samalla kertaa.
Tarakan ostin pari vuotta sitten ja sivulaukkuraudat kiinostaisi, mutta eipä huvita kokeilla tuuriaan.
En tiedä kävisikö muut tellingit tuon tarakan kanssa.
Kuva
No nii vähän kun uhitteli että perun tilauksen yms. ja pyydän luottokunnalta rahat takaisin, niin sai sentään vastauksen. Vastaili että saivat vihdoin ja viimein alumiinia maanantaina ja lähettävät panssarit tänään anodisointiin. Sitten menee anodisoinnissa pari viikkoa...
No niinhän siinä kävi ettei mitään tapahtunut lupauksista huolimatta. Vähän yli 2kk oli rahat sisässä ja peruin tilauksen, kun ei oikein saanut vastauksia. Kesti taas 2-3 viikkoa ja muutaman emailin jälkeen rahat palautui kortille n. 2,5kk rumba ja tavarat jäi saamatta. Ei tarvi tilailla mitään Nomadilta enää.
On kyllä käsittämätön firma miten he toimivat.
Tota samaa palautetta ne on saanut ympäri maailmaa ja mikään ei muutu.
Joku päivä saavat huomata että missä asiakkaat on kun ei tilauksia tule.
Minä en ainakaan viitsi toista kertaa tilata kun ei tiedä koska tavaran saa.
Avatar
Ariel
Viestit: 250
Liittynyt: La Kesä 28, 2014 12:11 am
Pyörä: RE Himalayan
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Ariel »

Parin viikon Euroopan reissu takana.

On 130km/h aika maksimi jota voi motarilla ajaa, vaikka Rade fairing kit ja matala etulokkari helpottaa, on pyörä kuitenkin
niin kevyt että tuuli riepottelee.

McCruise mainio varuste. https://www.mccruise.com/
Motokanapy satula ainakin omaan ahteriin sopii hyvin,
mennessä ajettiin 2 >600km päivää ja paluun viimeinen
päivä n. 750km. En usko et Kotarin kakkosnelosella olis
onnistunut kuin väkisin. Motokanapy löytyy Facebookista.

Aikalailla ravistaa ruuvit irti jotka ei ole lukitteella kiini.
Mutta kyllä 690 matkapyörästä käy, yli 4000km tuli ajettua.
jv
Justeeri
Viestit: 366
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 11:21 am
Pyörä: KTM 690 enduro r 2020
Paikkakunta: Mänttä

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Joo huomasin pohjoisen reissulla taas että kyllä 690 matkaa taittaa.
2600km ajettiin 5 päivään.
Ja viimeisenä päivänä 910km moottorimarssi kotio. Vakio penkillä :D
RoyalBluez
Viestit: 17
Liittynyt: Su Kesä 10, 2018 10:27 am
Pyörä: KTM 690 Enduro R 2012

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja RoyalBluez »

Ariel kirjoitti: La Tammi 22, 2022 11:28 am
Vaajakoskella?
Siellä juuri, Marinella.

Vedin >30v kansainvälistä jälkimarkkinointi osastoa ja jonkinlainen käsitys on miten tämmöset
jutut voi hoitaa, me ihmiset ollaan sen verran outoja otuksia et tosi pienillä jutuilla oikeissa
paikoissa on käsittämättömän iso vaikutus.
Viime kesänä Marinella teetin 690:lle 20tkm huollon ja oli tehty vähän liikaakin huoltomanuaalin mukaan... Hiilikuituinen staattorin kopan suojus irroitettu koneen YKK:lle kääntämistä varten. Huollon jälkeen sitten yritetty liimata tiivistesilikonilla(!) koppa takaisin. Pyörä seisoi mulla puolitoista päivää pihassa eikä yllättäen ollut kopan suojus kiinnittynuyt. Siinä sitten iltapäivän putsailin massoja pois kopasta ja liimailin mustalla Permatexillä takaisin.

Liikehän ei minkäänlaista korvausta suostunut asiasta antamaan, kun oli kuulemma "epästandardi asennus" suojakopan takia, ja siksi kampiakselin päähän ei päässyt käsiksi. Kuulemma "merkkiliike", niin ei mukamas voi vääntää takarenkaasta konetta YKK:aan, vaan tehtävä kirjan mukaan. Muualta toki olen leiman saanut huoltokirjaan, eikä hiilikuitusuojia ole revitty irti. Tai ainakaan niitä ei ole tarvinnut asiakkaan kiinnittää itse takaisin.
KTM 690 Enduro R 2012
Avatar
Ariel
Viestit: 250
Liittynyt: La Kesä 28, 2014 12:11 am
Pyörä: RE Himalayan
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Ariel »

Taitaa vaan olla esimerkiksi Marinen suhteen niin ettei paikan johto eikä KTM Nordic ole lainkaan tietoinen näistä pikku jutuista, puitteethan on hienot.
Pitäisköhän laittaa viestiä sinne, vaikka pyörällä on mukava ajella, olis Marinelle matkaa alle 100 sivu, Orimattilaan
jossa homma toimii on 250 sivu.
Motopalvelua Orimattilassa voi varauksetta suositella.
Useammalta taholta olen kuullut ettei vaan löydy huoltoon
kavereita jotka ottaisi ns. homman haltuun. Koskee myös autokorjaamoja.
jv
Jani M
Viestit: 2103
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Kyselin täällä talvella kommentteja supermotovanteista, mikä poiki tarjouksen, johon tuli tartuttua. Ajelin alkukesästä ensi reilun 1000 km totutellen, kun minulla ei ole ollut ikinä mitään katupyörää. 690:stä kuoriutui niillä oikein kiva mutkatiepyörä, mutta vähän tuntuu vauhdit karkaavan, kun vauhti ei tunnu asfaltilla lähellekään siten kuin nappuloilla. Nyt laitoin ne toista kertaa alle ja suuntasin radalle, mikä oli tausta-ajatuksena koko hommassa. Kivaa hommaa sekin, mutta yllättävän vaikeaa. Pitää mennä toistekin, kun ajoaika jäi vähän lyhyeksi.

Setin mukana tuli 42 takaratas, mutta minulla on enskavanteissa 48 ja lenkin pidemmät ketjut, niin ketjut jäi pitkiksi tuolle 42:lle. Mittailin ja laskeskelin, että 44:lla säätövara vielä riittää, ja se myös toteutui. 17" katurenkaalla tulee aika tarkkaan sama välitys tuolla 44 takarattaalla kuin 48:lla 18" renkaan kanssa, ja se tuntuu sopivan ihan hyvin myös asfalttiajamiseen. Kesän ekat ajot ajoin enskavanteiden rataspakalla ja 48 rattaalla, mutta sillä välitykset jäi armotta lyhyeksi.

Ekalla kerralla, kun sumot oli alla, ABS meni vikatilaan ja se korjautui vasta, kun vaihtoi enskat takaisin alle. Tällä toisellakin kerralla kävi sama juttu, mutta yllättäen radalla ajaessa vikatila hävisi ja nyt ABS:t on toimineet normaalisti sen jälkeen jo parin päivän ajot. En ole säätänyt mittaristoa kummallakaan kerralla pienemmälle rengashalkaisijalle, kun GPS näyttää oikean nopeuden ja matkan, mutta ekan kerran vikatila ei näyttänyt olevan siitä kiinni.

SMC:n sivujalka tuntuu olevan juuri sopivan mittainen sumoille. Sillä pyörä jää sopivasti enemmän kallelleen kuin enskavanteilla originaalijalalla.
20220612_144351.jpg
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
JMS
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 10:23 am
Pyörä: KTM 890AdvR -23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja JMS »

Onkos kenellekään vielä kokemuksia Euro5 pyörän oman ECUn optimoinnista?

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Avatar
Ariel
Viestit: 250
Liittynyt: La Kesä 28, 2014 12:11 am
Pyörä: RE Himalayan
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Ariel »

Onkos kenellekään vielä kokemuksia Euro5 pyörän oman ECUn optimoinnista?
Ihan pakko 2021 pyörän omistajana kysyä et miksi pitäis päästä ECU:a ropaamaan?
jv
aandi
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2022 10:18 am
Pyörä: KTM 690 Enduro R

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja aandi »

Euro5 mallien alavääntö on onneton verrattuna aiempiin. Itselläni ollut kolme vanhaa 2008-2010 smc ja niiden jälkeen viime vuonna 2021 Smc. Myin sen pois ja ostin 2020 enduro r koska alaväännön puute tekee pyöräStä hirveän vanhoihin verrattuna.
JMS
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 10:23 am
Pyörä: KTM 890AdvR -23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja JMS »

Ariel kirjoitti:
Onkos kenellekään vielä kokemuksia Euro5 pyörän oman ECUn optimoinnista?
Ihan pakko 2021 pyörän omistajana kysyä et miksi pitäis päästä ECU:a ropaamaan?
Turhat rajoitukset olisi kiva saada pois ja a/f-suhde kohdalleen koko kierrosalueelle. Säätö vastaamaan pyörän muihin muutoksiin.
Erikoista ettei kukaan olisi vielä tuota operaatioita tehnyt. Viime vuonna en onnistunut löytämään suomesta ketään, joka olisi tuohon pystynyt. ECU olis pitänyt lähettää keskieurooppaan modaukseen.

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Vastaa Viestiin