dr_ kirjoitti: ↑Ke Kesä 30, 2021 9:05 am
Mikä voisi olla vikana RD07a:ssa, kun hitaassa maastoajossa kone vähän ajan päästä alkaa sammuilemaan. Erityisesti jos on pattista tai mäkistä ja hidasta maastoa, esim metsäkoneen ura. Lähtee käyntiin uudestaan, mutta ei meinaa pysyä tyhjäkäynnillä käynnissä ja kun laittaa vaihteen päälle, niin alkaa sammumaan. Moottori pysyy käynnissä joten kuten, jos luistattaa kytkimellä ja/tai antaa reilusti kierroksia. Ihan niinkuin kaasarit alkaisi tulvia tai tulpat kastuu? Kone toipuu kun palaa tasaisemmalle ja nostaa nopeutta. Tasaisella hidas ajo on aivan ok, jotenkin se liittyy tuohon jos pyörä pomppii tai on jyrkkiä ylä-/alamäkiä. Maantieajo, liikennevaloissa seisoskelu, tyhjäkäynti ja muu toimii oikein hyvin. Sivujalan kytkin on ohitettu.
Kaasarit tulvii. Joissain afrikkalaisissa näin vain on, kun hitaampaan patikkoon menee ja löytyy juuri se oikea "rytmi", joka saa homman sekaisin. Neulanvettiilit on vaihdettavat, mutta niiden istukat ei ole, toisin kuin useimmissa kaasareissa. Ongelma on loppujaan varmaan kaasarien rungossa ja neulanvettiilin istuvuudessa niihin. On useammankin afrikkalaisen kanssa saman ongelman kanssa tullut painittua. Joissain yksilöissä/kaasareissa vastaavaa ongelmaa ei ole ikinä. On kokeiltu kaikki eri pumput ja tilpehöörit. Paras lopputulos, ilman uusien kaasarien hankintaa on ollut petrol king säädettynä 0.1bar ja pumppu oman mieltyksen mukaan, mutta mielellään facet.
Kiitos tästä tiedosta! Nyt on vihdoin bensapaine mitattu ja se oli 0,3bar. Pumppu on pierburg. Normiajossa tämä toimii mutta patikossa tulvii heti. Nyt on petrol king säädetty antamaan 0,1bar mutta pitäis vielä keksiä asennuspaikka sille Petrol Kingille johonkin kun tilaa ei siinä oikein ole.
Lisäyksenä vielä, kun sitä ite ehdin vähän säätäessä ihmetellä, niin Petrol kingin säätöruuvi sai olla melkeen kokonaan irti/auki 0,1 bar säätöön. Ja mittasin paineen bilteman mittarilla.
Viimeksi muokannut dr_, Su Heinä 31, 2022 1:24 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
dr_ kirjoitti: ↑Ke Kesä 30, 2021 9:05 am
Kiitos tästä tiedosta! Nyt on vihdoin bensapaine mitattu ja se oli 0,3bar. Pumppu on pierburg. Normiajossa tämä toimii mutta patikossa tulvii heti. Nyt on petrol king säädetty antamaan 0,1bar mutta pitäis vielä keksiä asennuspaikka sille Petrol Kingille johonkin kun tilaa ei siinä oikein ole.
Minulla on sama asennus pohdinnassa. Laittaisitko tietoja kun olet saanut asennettua?
Elämä ei koostu niistä päivistä, jotka ovat menneet, vaan niistä, jotka jäivät muistiin.
-Pjotr Pavlenko-
dr_ kirjoitti: ↑Ke Kesä 30, 2021 9:05 am
Mikä voisi olla vikana RD07a:ssa, kun hitaassa maastoajossa kone vähän ajan päästä alkaa sammuilemaan. Erityisesti jos on pattista tai mäkistä ja hidasta maastoa, esim metsäkoneen ura. Lähtee käyntiin uudestaan, mutta ei meinaa pysyä tyhjäkäynnillä käynnissä ja kun laittaa vaihteen päälle, niin alkaa sammumaan. Moottori pysyy käynnissä joten kuten, jos luistattaa kytkimellä ja/tai antaa reilusti kierroksia. Ihan niinkuin kaasarit alkaisi tulvia tai tulpat kastuu? Kone toipuu kun palaa tasaisemmalle ja nostaa nopeutta. Tasaisella hidas ajo on aivan ok, jotenkin se liittyy tuohon jos pyörä pomppii tai on jyrkkiä ylä-/alamäkiä. Maantieajo, liikennevaloissa seisoskelu, tyhjäkäynti ja muu toimii oikein hyvin. Sivujalan kytkin on ohitettu.
Kaasarit tulvii. Joissain afrikkalaisissa näin vain on, kun hitaampaan patikkoon menee ja löytyy juuri se oikea "rytmi", joka saa homman sekaisin. Neulanvettiilit on vaihdettavat, mutta niiden istukat ei ole, toisin kuin useimmissa kaasareissa. Ongelma on loppujaan varmaan kaasarien rungossa ja neulanvettiilin istuvuudessa niihin. On useammankin afrikkalaisen kanssa saman ongelman kanssa tullut painittua. Joissain yksilöissä/kaasareissa vastaavaa ongelmaa ei ole ikinä. On kokeiltu kaikki eri pumput ja tilpehöörit. Paras lopputulos, ilman uusien kaasarien hankintaa on ollut petrol king säädettynä 0.1bar ja pumppu oman mieltyksen mukaan, mutta mielellään facet.
Kiitos tästä tiedosta! Nyt on vihdoin bensapaine mitattu ja se oli 0,3bar. Pumppu on pierburg. Normiajossa tämä toimii mutta patikossa tulvii heti. Nyt on petrol king säädetty antamaan 0,1bar mutta pitäis vielä keksiä asennuspaikka sille Petrol Kingille johonkin kun tilaa ei siinä oikein ole.
Lisäyksenä vielä, kun sitä ite ehdin vähän säätäessä ihmetellä, niin Petrol kingin säätöruuvi sai olla melkeen kokonaan irti/auki 0,1 bar säätöön. Ja mittasin paineen bilteman mittarilla.
Helpoin ja löytämistäni paras asennuspaikka on, kun taittelee vasemmalle puolelle ylemmän runkoaisan ympärille, heti takarungon liitoskohdan etupuolelle nätisti rungon ympäri kietoutuvan rungon profiilia mukailevan kiinnike läpyskän kotoa löytyvästä materiaalista. Siihen tekee sitten kiinnitysreijät paineensäätimen kahdelle kiinnityspultille ja koko komeus roikkumaan siihen alapuolelle. Säädin jää juuri ja juuri näkyviin siitä tankin alta. En osaa liittää kuvia tänne, mutta toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitan. Juu se säätöruuvi pitää laittaa ihan löysälle. Joskus testailin, niin taisi olla noin. 0.06 baria, jolloin se pultti tippuu jengoilta.
Mikähän hondassa oli tänään kun lähdin kotoa täydellä tankilla, n. 40km päässä alkoi nykiä satasen vauhdissa ja lopulta meno loppui kokonaan.
Aikani bussipysäkillä raavin päätä ja käänsin bensahanan varatankki-asentoon. Tämän jälkeen lähti tulille melkein heti ja toimi 200km eteenpäin kotiin asti, myös vajaalla tankilla.
Bensapumpulla ei ole kauhean paljon ajettu eikä se ollut lämmin tms.
Bensahanassa on sihti jonka voisi kurkata, tuskin se tukossa on kylläkään. Harmillisen usein näissä on ongelmaa bensapumpussa vaikka pitäisi olla kunnossa.
Näyttää lataussäädin korkanneen. Tässäkin on tuo staattorin savunnut liitin aikanaan vaihdettu suoriin puristusliittimiin minkä jälkeen toimi varmaan sen seitsemän vuotta. Akku otti kuitenkin 12Ah latausta vaikka olikin ajettu ihan 8V:iin kun pääsin eilen perille. Pitää varmaan mitata se <1Ohm staattorin piuhoista varmuuden vuoksi?
Mikä on nykyhetken säätimen optimivaihto? Onko jotain mallia missä tuon pyöreän liittimen piuhat on heti oikeinpäin? Staattorin liitintä ei mulla ole muutenkaan, oli silloin mennyt vähän muodottomaksi.
Meneeköhän mulla nyt joku juttu ohi. Netti on täynnä "kohtuuhintaisia" (~70€) mosfet -säätimiä, mutta vain RD04:lle. Ainoastaan wemoto:sta löytyy rd07:lle ja sekin näyttää tulevan vain klipsuliittimilla, maksaa kuitenkin 147€+pk.
Aika nätisti olivat puristusliittimet lämmenneet. Muoviosat menivät ihan mustiksi ja olivat hyvin hauraita kun purin. Johdon pito/puristus näytti olevan ihan ok. Sisäosa (abiko jatko) näytti olevan kuparin väristä, niinkuin itse johdotkin.
edit: tuossa oli siis päällä kutistesukkaa, näkyy vähän sinisenä jämänä
Ohjauslaakerissa on aika selvä kanitus keskiasennossa. Onko kokemusta voiko tuollainen korjaantua ihan rasvaamalla vai meneekö laakerit uusiksi? 55tkm ajettu ja voin melkein taata ettei ole koskaan avattu/rasvattu.
Ja sitten kaivataan kokemuksia uusista laakereista; alkuperäisethän on mallia kuula ja korvausosina saa rullalaakeria esim prox:ltä valmiina pakettina. Onko toiminnassa tai asennuksen vaikeudessa eroa?
Alkamassa on siis pura-pyöräsi-atomeiksi tyyppistä laatuaikaa syysiltojen ratoksi Jousitus irti, venojen säätö ym puuhastelua. Takakeppi lähtenee skogille, etupumppuihin riittänee öljyjen vaihto.
Ohjauslaakeriin tulee kulumisvika / kuoppa. Ei korjaannu muuten kuin vaihtamalla. Laakerit kannattaa päivittää tarvikkeena saataviin kartiorullalaakereihin.
Asennus menee ihan vastaavalla tavalla kuin alkuperäisten. Kiristysmomentista on monta mielipidettä.
Ongelmallisin työvaihe on vanhan laakerin sisäkehän irroittaminen etukolmiosta.
-joko dremelillä kehään ura ja taltalla poikki
-tai erillinen erikoisulosvetäjä Motion Pro:lta
Elämä ei koostu niistä päivistä, jotka ovat menneet, vaan niistä, jotka jäivät muistiin.
-Pjotr Pavlenko-
Peräremppa etenee, iskari kävi lenkin skogilla. Haarukan orkkislaakerit ja stefat kaikki kunnossa ja ehjiä. Tätä se on japsien laatu... putsaus ja rasvalla kasaus. Seuraavaksi ohjauslaakerien kimppuun.
JTapani kirjoitti: ↑Pe Loka 07, 2022 12:57 pm
Ongelmallisin työvaihe on vanhan laakerin sisäkehän irroittaminen etukolmiosta.
-joko dremelillä kehään ura ja taltalla poikki
-tai erillinen erikoisulosvetäjä Motion Pro:lta
Sisäkooli irtosi ajamalla kulmahiomakoneella ura leveään kohtaan, lämmitystä sisäkoolille ja tuurnalla em. uraan lyömällä lähti aika nätisti.
Sitten alatiiviste paikalleen ja uusi laakeri 300 asteiseen uuniin. Meni pudottamalla paikalleen pohjaan asti. MUTTA laakerin alle ja alatiivisteen väliin jää noin 1,5 - 2mm tyhjä tila, normaalia? Ei se ainakaan lyömällä enää syvemmälle mennyt (lyönnissä apuna vanha kooli + vesijohtoputki).
Keula kasassa onnistuneesti. Uusien laakerien ulkokoolit meni paikalleen kierretanko/prikat/vanha ulkokooli -viritelmällä.
Ohjausakselin kiristin niin että ensin niin kireälle että liikkui tahmeasti. Siitä noin varttikierros takaisin jolloin liikkui herkästi mutta välystä ei tuntunut. Myös keula paikallaan etupyörä ilmassa kääntyy höyhenenkevyesti yhdellä sormella ohjastamalla. Voi olla melkoinen vaikutus ajettavuuteen vrt. vanhat kuluneet kuulalaakerit.
Nutjobpartsilta lähti tilaukseen pultteja, tiivisteitä ym. sälää. Seuraavaksi venttiiliensäätö, tulppien vaihto ja jotain muuta puuhastelua. Jäähdytinnesteetkin voisi vaihtaa.