Enduromopoista
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- Raimo
- Pyörä: BMW R80GS & XT1200Z
- Viesti:
Enduromopoista
Kummipoika täyttää kesällä 15 ja kummisetänsä iloksi ilmoitti, että "Enskamopo se olla pittää, skootteri ei riitä". Lupasin olla kaverina, ainakin kunnostusjutuissa.
Noh, nyt sitten olen ihmeissäni tutkinut netin syövereitä enduromopoista, ja onpas niitä olemassa. Kun itse olin kohdeiässä, niin tiet vilisivät Raisuja, SuperSportteja ja Solifer-Suzukeja.
Nyt on Derbejä, Yamahoita, Riejuja, Aprilioita jne.
Onko kenelläkään foorumilaisella sivustaseuraajana tai jopa omia kokemuksia näistä nestejäähtyväisistä enskamopoista.
Jousitukset ovat kuin -90 luvun alkupuolen piikeistä, mutta moottorien kestävyys mietityttää.
Rahaa on tarkoitus upottaa vajaa 2 tEuroa, ja rahoittajana toimii lähinnä poika itse, joten jos on varoituksen sanaa joistain merkeistä, malleista tms. niin nyt niitä tarvis. Yhtä Derbin DRD:tä pitäisi käydä katsomassa, mutta miten ne toimivat (ja muut jammut, aprillit yms.) ?
Ai niin, viritysvinkit eivät kiinnosta.
Noh, nyt sitten olen ihmeissäni tutkinut netin syövereitä enduromopoista, ja onpas niitä olemassa. Kun itse olin kohdeiässä, niin tiet vilisivät Raisuja, SuperSportteja ja Solifer-Suzukeja.
Nyt on Derbejä, Yamahoita, Riejuja, Aprilioita jne.
Onko kenelläkään foorumilaisella sivustaseuraajana tai jopa omia kokemuksia näistä nestejäähtyväisistä enskamopoista.
Jousitukset ovat kuin -90 luvun alkupuolen piikeistä, mutta moottorien kestävyys mietityttää.
Rahaa on tarkoitus upottaa vajaa 2 tEuroa, ja rahoittajana toimii lähinnä poika itse, joten jos on varoituksen sanaa joistain merkeistä, malleista tms. niin nyt niitä tarvis. Yhtä Derbin DRD:tä pitäisi käydä katsomassa, mutta miten ne toimivat (ja muut jammut, aprillit yms.) ?
Ai niin, viritysvinkit eivät kiinnosta.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
-
EsaM
- Pyörä: Honda XR 600 + Sherco SER300
no mul oli tai se on veljellä aina vaan -02 derbi senda. ihan hyvä peli jos virittelee, menee orkkiksena tukkoon ja ratastukset on tyyliin 12/70. viritys on naurettavan helppoa jos malttaa laittaa vähä rahaa. käytettynä löytyy palikkaa joka lähtöön. runko kestävä ja sopii isommallekki kuskille!
Kickstar my heart!
Ei noita uusia enduromopoja voi vanhoihin verrata on ne kokonaan
eri planeetalta. Jarrut ja runko ainakin ovat paljon parempia.
Vakiona noi pelit menee äkkiä tukkoon, niin paljon on pakopuolta
kuristettu. Etelä euroopassa noi pelit saa kai kulkea lujempaa.
Hyvin ne koneet kestää, kun ei liikaa viritellä ja käyttää kunnon
2-t öljyjä. Talviajossa vois heittää tipan öljyä myös suoraan tankkiin.
Happi
eri planeetalta. Jarrut ja runko ainakin ovat paljon parempia.
Vakiona noi pelit menee äkkiä tukkoon, niin paljon on pakopuolta
kuristettu. Etelä euroopassa noi pelit saa kai kulkea lujempaa.
Hyvin ne koneet kestää, kun ei liikaa viritellä ja käyttää kunnon
2-t öljyjä. Talviajossa vois heittää tipan öljyä myös suoraan tankkiin.
Happi
Mulla oli aqua ja monkey en suosittele näitä mopoja jotka on tehty se max 60kg- säännöksen aikaan. Joo ihan totta, mikä älynväläys rajoittaa mopon painoa=rimpula jarrut, ei jousitusta, ei vilkkuja tai mitään muutakaan turhaa uutena
Ja näistä uusista kevari50cc-mopoista Aprilli ja Derbi taitaa tehdä makeimmat enskat, onhan niitä eksoottisempiakin merkkejä. Moottori on monella merkillä sama Minarelli, vähän muutettuna (?)
Kovasti pojat intoilee että kulkeva 100 vakiona eli siis sellaisena kun tehtaalla on suunniteltu.
No minä haluaisin ajaa testin vaikka 20km sitä nopeutta

Ja näistä uusista kevari50cc-mopoista Aprilli ja Derbi taitaa tehdä makeimmat enskat, onhan niitä eksoottisempiakin merkkejä. Moottori on monella merkillä sama Minarelli, vähän muutettuna (?)
Kovasti pojat intoilee että kulkeva 100 vakiona eli siis sellaisena kun tehtaalla on suunniteltu.
No minä haluaisin ajaa testin vaikka 20km sitä nopeutta
joo tiikeriin ei kannata seota kun seurannut kaverin taivalta semmosella niin koko ajan hajoo ja osat maksaa sekä aika hirvee ajaakkin semmonen
pärrästä fotoja ----> http://www.motot.net/galleria/5065
- Raimo
- Pyörä: BMW R80GS & XT1200Z
- Viesti:
Jos noita viritysvinkkejä olisin halunnut, niin olisin kysäissyt motot.net:istä tai joltain muulta mopoilijoiden palstalta. Vaikuttaa siltä, että kaikkiin myytävänä oleviiin enskamopoihin on tuo pakoputken avarrus tehty, ja se siitä.Raimo kirjoitti:Ai niin, viritysvinkit eivät kiinnosta
Runko ja jousitus on todellakin asiallisista osista tehty, vaikka esim. tuossa Derbin DRD:ssä näytti olevan Paiolin takaiskari ja Marzocchin perinteinen keula, muttei haitarikumeja. Joten odotettavissa on stefaremonttia keulassa.
Mutta edelleenkin, miten usein mäntä vaihtoon. Onko esim. 10 tkm sopiva väli vai tiheämmin. Lisäksi, onko jotain merkkiä/mallia, joissa on enemmän ongelmia.
Täystehoinen enskamopo se paras olisi minullekin, jos metsässä ajaisin
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Valitettavasti en osaa sanoa männän vaihtovälistä mitään.
Hienoin enskamopo, jonka päällä olen istunut oli Husqvarna.
Siinä paikallisessa mp-liikkeessä istuin pyörän päälle ja luulin sitä
piikkiseksi.
http://www.mp-racing.fi/husqvarna_2003.htm
Tuolta löytyy kuvia.
Happi
Hienoin enskamopo, jonka päällä olen istunut oli Husqvarna.
Siinä paikallisessa mp-liikkeessä istuin pyörän päälle ja luulin sitä
piikkiseksi.
http://www.mp-racing.fi/husqvarna_2003.htm
Tuolta löytyy kuvia.
Happi
myös gasgasilla on todella laadukkaan näköisiä enduro mopoja on vaan varmaan käytettyjen saatavuus ja uusien hinta vähän rajoittava tekijä
pärrästä fotoja ----> http://www.motot.net/galleria/5065
Ei se männänvaihto nyt niin suuri homma ole, ja kyllä sillä varmaan ajaisi, se on varmuuden vuoksi vaihdettava, alumiini väsyy ja lopulta mäntä hajoaa, vieden pytyn nicasil yms pinna paskaksi.
En muista oliko aikoinaan kmx kevarissa 5t vai 15t tuo vaihtoväli. Halpa remppa verrattuna pytyn hajoamiseen. Ja kun pytty on irti, niin voi vähän valuraatia poistaa kanavista. Isontaa tuskin uudemmissa kannattaa. menee vain alatehot. Ai niin, eihän mopossa ole alatehoa:)
Tulppia menee kaksitahtisissa todella tiheään. 1000km Tuntui olevan KMX:llä maksimi. Sen jälkeen teho laskee eikä enää kierrä täysiä kierroksia puhtaasti. Putsauksella voi päästä vielä jonkun 100km, mutta kun kerran vaihtaa, niin heittää saman tien uuden.
On noi uudet enskamopot niin hienoja, että ottaa melkein päähän, ettei semmoisia ollut omassa mopo-iässä.
JakeT.
En muista oliko aikoinaan kmx kevarissa 5t vai 15t tuo vaihtoväli. Halpa remppa verrattuna pytyn hajoamiseen. Ja kun pytty on irti, niin voi vähän valuraatia poistaa kanavista. Isontaa tuskin uudemmissa kannattaa. menee vain alatehot. Ai niin, eihän mopossa ole alatehoa:)
Tulppia menee kaksitahtisissa todella tiheään. 1000km Tuntui olevan KMX:llä maksimi. Sen jälkeen teho laskee eikä enää kierrä täysiä kierroksia puhtaasti. Putsauksella voi päästä vielä jonkun 100km, mutta kun kerran vaihtaa, niin heittää saman tien uuden.
On noi uudet enskamopot niin hienoja, että ottaa melkein päähän, ettei semmoisia ollut omassa mopo-iässä.
JakeT.
- Hannu^
- Pyörä: CRF450X
Omalta kohdaltani voin sanoa että Tiikeri KESTÄÄ!!! Omani oli semmonen menijä että ei toista jos nyky mopoja pistettäs semmoseen rääkkiin ni ne olis ekan päivän jälkeen ihan mutkalla ja muutenkin ihan ruoska kunnossa...
Mut joo Gasgas olis ainakin oma valintani nykyään tai sitten MBK X-limit joka on ihan ok näkönen. Nämä Aprilia ja Derbi räpättimet nyt ovat mitä ovat ja voin sanoa että kokemusta löytyy monestkin tapauksesta. Derbit tahtoo kulua aivan liian äkkiä ja sillon ne muuttuu siitä ajettavasta mopottimesta nuhapumpuiksi ja Aprilia on melkeen sama ku aprillipila.
Mut jos on mielenkiintoa ni ainakin itse suosittelen Tiikeriä vesikoneella ja osat nyt ei kyllä mitään mahottoman hintasia olleet näihin uusien enskamopottimien hintoihin verrattuna.
Ja siinä missä korjaat itse Tiikerin 15minuutissa ni sama aika menee uuden enskan kanssa siihen et mietit mistä alotat pyörän purkamisen et pääset käsiksi korjausta tarvitsevaan kohteeseen. Olen nimittäin ollut mukana suht uuden Yamaha DT:n kaasarin irrotuksessa/putsauksessa ja oli ihan sairashomma ainakin tuossa tapauksessa
Mut joo Gasgas olis ainakin oma valintani nykyään tai sitten MBK X-limit joka on ihan ok näkönen. Nämä Aprilia ja Derbi räpättimet nyt ovat mitä ovat ja voin sanoa että kokemusta löytyy monestkin tapauksesta. Derbit tahtoo kulua aivan liian äkkiä ja sillon ne muuttuu siitä ajettavasta mopottimesta nuhapumpuiksi ja Aprilia on melkeen sama ku aprillipila.
Mut jos on mielenkiintoa ni ainakin itse suosittelen Tiikeriä vesikoneella ja osat nyt ei kyllä mitään mahottoman hintasia olleet näihin uusien enskamopottimien hintoihin verrattuna.
Ja siinä missä korjaat itse Tiikerin 15minuutissa ni sama aika menee uuden enskan kanssa siihen et mietit mistä alotat pyörän purkamisen et pääset käsiksi korjausta tarvitsevaan kohteeseen. Olen nimittäin ollut mukana suht uuden Yamaha DT:n kaasarin irrotuksessa/putsauksessa ja oli ihan sairashomma ainakin tuossa tapauksessa
Nopeat elävät
Kuolleet eivät
Kuolleet eivät