750 Elefant
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- timpuktu
- Viestit: 412
- Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:49 pm
- Pyörä: Elefant 750
- Paikkakunta: Oulunsalo
Re: 750 Elefant
Joo, pitää heitellä osat puolelta toiselle ja kiikuttaa vielä skooppikin talliin ja katsoa löytyykö syytä kipinän katoilemiseen.
Puolat on muistaakseni VFR:sta. Niillä on ajettu muutamia tuhansia ja hyvin ne toimi siihen asti kunnes aikoinaan otin koneen pöydälle. Kokeilin aiemmin sekä R-tulpilla, että tavallisilla DB8EA9:llä ja sekaisin ja tyhjäkäynnillä kipinä tulee vaikka olisi samalla puolalla sekatulpatkin.
Liipaisupatti näyttää olevan ok.
Oikeastaan ainoa muutos edelliseen ajosetuppiin verrattuna on, että Paddock Hill Racing neuvoi vähentämään ennakkoa muutaman asteen tuplatulppien takia. En oikein usko, että se tuohon pimenemiseen voisi vaikuttaa. Muuten syttyosat on samat kuin ennenkin ja olleet paikallaan koko ajan. No toinen muutos on, että pickupit siirtyivät lohkosta toiseen samalla kun muutkin sisuskalut vaihtoivat paikkaa rikkinäisistä lohkoista ehjiin.
Puolat on muistaakseni VFR:sta. Niillä on ajettu muutamia tuhansia ja hyvin ne toimi siihen asti kunnes aikoinaan otin koneen pöydälle. Kokeilin aiemmin sekä R-tulpilla, että tavallisilla DB8EA9:llä ja sekaisin ja tyhjäkäynnillä kipinä tulee vaikka olisi samalla puolalla sekatulpatkin.
Liipaisupatti näyttää olevan ok.
Oikeastaan ainoa muutos edelliseen ajosetuppiin verrattuna on, että Paddock Hill Racing neuvoi vähentämään ennakkoa muutaman asteen tuplatulppien takia. En oikein usko, että se tuohon pimenemiseen voisi vaikuttaa. Muuten syttyosat on samat kuin ennenkin ja olleet paikallaan koko ajan. No toinen muutos on, että pickupit siirtyivät lohkosta toiseen samalla kun muutkin sisuskalut vaihtoivat paikkaa rikkinäisistä lohkoista ehjiin.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''
- timpuktu
- Viestit: 412
- Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:49 pm
- Pyörä: Elefant 750
- Paikkakunta: Oulunsalo
Re: 750 Elefant
Käytin vielä pickupit irti ja testasin ettei johdoissa ole vikoja. Ei ole. Mutta kun laitoin nuo kuvan uudet boksit niin niiden juoruledit kertovat, että toiselta pickupilta ei tule tasaisesti kipinää edes tyhjäkäynnillä.
Noilla bokseilla alkoi kuitenkin käymään paremmin ja nyt ottaa kierroksia. Oikeastaan kuullostaa kierroksilla melko hyvältä, mutta vaikuttaisi reagoivan kaasuun vähän tahmeasti. Lisäksi etupytyltä tulee reilun vaaksan mittainen oranssi ketunhäntä (pakosarjan päästä) ja pauketta ei saa pois säätämällä kaasaria.
Seuraavat säädöt sitten kun uudet pickupit tulee.
Noilla bokseilla alkoi kuitenkin käymään paremmin ja nyt ottaa kierroksia. Oikeastaan kuullostaa kierroksilla melko hyvältä, mutta vaikuttaisi reagoivan kaasuun vähän tahmeasti. Lisäksi etupytyltä tulee reilun vaaksan mittainen oranssi ketunhäntä (pakosarjan päästä) ja pauketta ei saa pois säätämällä kaasaria.
Seuraavat säädöt sitten kun uudet pickupit tulee.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''
-
- Viestit: 2004
- Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
- Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
- Paikkakunta: jokela
Re: 750 Elefant
Ostitko pickupit kotariosana vai ducatina? vai löytykö tarvikekin vielä?
- timpuktu
- Viestit: 412
- Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:49 pm
- Pyörä: Elefant 750
- Paikkakunta: Oulunsalo
Re: 750 Elefant
Ajattelin, että electrexsworldilta tilaamalla tulisi helpoiten oikeanmalliset ja ehkä edukkaammasta päästäkin olisivat. KTM:n pickupit oli kuvissa eri reikäjaolla. Tarvikkeena olisi löytynyt lisäksi ainakin Stein Dinseltä ja Kämnalta. Kämnalla taisi olla väärä reikäjako, vaikka ducatiin möivät.
Ducatiosana en kysellyt.
Ducatiosana en kysellyt.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''
-
- Viestit: 2004
- Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
- Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
- Paikkakunta: jokela
Re: 750 Elefant
Kotarilla on oikeallakin reikäjaolla olevat,varaosanumerokin on varmaan vielä jossain jemmassa...Ne kun löytyy usein hyllystä. Toki jos kerran 20 vuodessa tarvii uusia niin joutaa niitä ehkä päivän pari odottamaan. tämä siis sillä oletuksella että toi -87 on sama,ja vahva epäilys on ettei cagivalla ole ollu ruutia muuttaa moista joka vuosi.
- timpuktu
- Viestit: 412
- Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:49 pm
- Pyörä: Elefant 750
- Paikkakunta: Oulunsalo
Re: 750 Elefant
Olisikohan jopa kaikissa 2v remmiDucateissa sama pickup? Kaikissa KTM pickupeissa mitä löysin oli 35mm reikäväli.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''
Re: 750 Elefant
cagiva elefantin ja navigatorin risteytys https://www.youtube.com/watch?v=NImYLutkSgA
Re: 750 Elefant
Terve kanssa Norsuilijat
Nyt kun kävi niin että lääkäri lopetti minun kaksipyöräisllä ajelut, ajattelin kysyä että mikäköhän olisi "päivän hinta"
rakkaalle Norsulleni (elefant 900ie Lucky Explorer)?
Näitä kun ei ole myynnissä oikein missään.
Toinen rakas, jolle pitas myös hinta keksiä on Honda CR500 1985 (eka vesijäähdytteinen).
Kuvat taitaa löytyä tästä viestiketjusta.
PS.
Kyllä "pikkusen" kyrsii koko myynti ajatus!
T:
JousKe
Nyt kun kävi niin että lääkäri lopetti minun kaksipyöräisllä ajelut, ajattelin kysyä että mikäköhän olisi "päivän hinta"
rakkaalle Norsulleni (elefant 900ie Lucky Explorer)?
Näitä kun ei ole myynnissä oikein missään.
Toinen rakas, jolle pitas myös hinta keksiä on Honda CR500 1985 (eka vesijäähdytteinen).
Kuvat taitaa löytyä tästä viestiketjusta.
PS.
Kyllä "pikkusen" kyrsii koko myynti ajatus!
T:
JousKe
Re: 750 Elefant
Vaikea sanoa, Mobilessa on pari myynnissä 4500-5000 euroa. Riippuu kilometreistä, kunnosta ja siitä löydätkö sille halukasta ostajaa. Voi olla haastavaa täällä mutta ajan kanssa varmaan onnistuu. Jollain hassulla vaihtokaupalla saattaa olla helpompaa.
-
- Viestit: 2203
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: 750 Elefant
Kannattaa myös FB:n Elefanttiryhmästä kurkkia, siellä kaupataan noita välillä. Orkkis ie:llä saattaa hyvinkin olla kysyntää myös naapurimaissa.
- timpuktu
- Viestit: 412
- Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:49 pm
- Pyörä: Elefant 750
- Paikkakunta: Oulunsalo
Re: 750 Elefant
Nyt on ''uusi'' etujarrusatula hankittuna. Tuntuu olevan kunnossa, mutta nyt letku tuntuu ihan toivottoman joustavalta. Pitänee lähteä letkun kanssa kauppaan ettimään sopivaa.
Sellaisen huomasin, että pakko vähän shimmata jarrusatulaa laittamalla shimmiä iskarin korvakoiden ja satulan väliin. Jos shimmejä ei laita niin jarru laahaa ja levy jopa ''taipuu'' hiukan kun satulan pultit kääntää kiinni. Tarvii shimmiä n. 1,2 - 1,5mm. En saanut ihan varmaksi selville vielä, kun ei ollut oikeankokoisia shimmejä tarpeeksi. Kuitenkin 1,7 oli jo vähän liikaa, mutta sekin laahasi vähemmän kuin kokonaan ilman, meni yli jo tuolla.
Voisihan se tietysti mennä ilman shimmejäkin, mutta laittaa tuonkin nyt kun kerran huomasi. Kuluu levy ja palat tasaisemmin, eikä laahaa nin paljoa.
Sellaisen huomasin, että pakko vähän shimmata jarrusatulaa laittamalla shimmiä iskarin korvakoiden ja satulan väliin. Jos shimmejä ei laita niin jarru laahaa ja levy jopa ''taipuu'' hiukan kun satulan pultit kääntää kiinni. Tarvii shimmiä n. 1,2 - 1,5mm. En saanut ihan varmaksi selville vielä, kun ei ollut oikeankokoisia shimmejä tarpeeksi. Kuitenkin 1,7 oli jo vähän liikaa, mutta sekin laahasi vähemmän kuin kokonaan ilman, meni yli jo tuolla.
Voisihan se tietysti mennä ilman shimmejäkin, mutta laittaa tuonkin nyt kun kerran huomasi. Kuluu levy ja palat tasaisemmin, eikä laahaa nin paljoa.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''
- timpuktu
- Viestit: 412
- Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:49 pm
- Pyörä: Elefant 750
- Paikkakunta: Oulunsalo
Re: 750 Elefant
Laitanpa muistiin, että:
Takajarrusatulan liukujen kumit löytyi saksalaisesta nettikaupasta
Fits for example for the Brembo floating caliper P2 SL2 28
- Length cover long: ca. 27 mm / with no. 22.4648.20
- Length cover small: ca. 22 mm / with no..: 22.4646.30
- Length plastic cover: ca. 15,5 mm
takajarrun männät 2kpl + mäntien kumit 2 + 2 kpl:
Brembo Seal Kit with piston for Brembo calipers P2 SL2 28A,B. Brembo seal kit with pistons for the Brembo 2-piston-caliper, floating SL2 28A, SL2 28B (22470940 / 22471070) with piston diameter 2 x 28 mm
- used in OEM for example in different old models Aprilia, Cagiva, Husaberg, Moto Guzzi, Yamaha
- piston diameter 28 mm / length 28 mm
Takajarrupaloina olen käyttänyt ison gs:n etupaloja. Ottaa vähän kiinni ohuemman liukutapin kumiin, mutta se korjaantuu hiomalla pois vähän palan metalliosasta.
Etujarruun tilasin kokeeksi kumit (sopivuus selviää aikanaan):
Brembo Seal Kit for Brembo calipers 05
- Brembo seal kit for the Brembo caliper P2I05N, old version (20284220, 20367910) and the Brembo caliper P2F05 (20267640, 20267641)
- used in OEM for example in different models Aprilia, Benelli, Cagiva, Ducati, Laverda, Moto Guzzi etc.
Takajarrusatulan liukujen kumit löytyi saksalaisesta nettikaupasta
Fits for example for the Brembo floating caliper P2 SL2 28
- Length cover long: ca. 27 mm / with no. 22.4648.20
- Length cover small: ca. 22 mm / with no..: 22.4646.30
- Length plastic cover: ca. 15,5 mm
takajarrun männät 2kpl + mäntien kumit 2 + 2 kpl:
Brembo Seal Kit with piston for Brembo calipers P2 SL2 28A,B. Brembo seal kit with pistons for the Brembo 2-piston-caliper, floating SL2 28A, SL2 28B (22470940 / 22471070) with piston diameter 2 x 28 mm
- used in OEM for example in different old models Aprilia, Cagiva, Husaberg, Moto Guzzi, Yamaha
- piston diameter 28 mm / length 28 mm
Takajarrupaloina olen käyttänyt ison gs:n etupaloja. Ottaa vähän kiinni ohuemman liukutapin kumiin, mutta se korjaantuu hiomalla pois vähän palan metalliosasta.
Etujarruun tilasin kokeeksi kumit (sopivuus selviää aikanaan):
Brembo Seal Kit for Brembo calipers 05
- Brembo seal kit for the Brembo caliper P2I05N, old version (20284220, 20367910) and the Brembo caliper P2F05 (20267640, 20267641)
- used in OEM for example in different models Aprilia, Benelli, Cagiva, Ducati, Laverda, Moto Guzzi etc.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''
- timpuktu
- Viestit: 412
- Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:49 pm
- Pyörä: Elefant 750
- Paikkakunta: Oulunsalo
Re: 750 Elefant
No nyt on takajarrusatulaan uudet kumit, ja tilasin kyllä uudet männät ja tiivisteetkin kun samoilla toimituskuluilla sai, mutta entisetkin näkyy toimivan, joten jätän varalle uudet.
Kumma miten paljon on nuo vanhat kumit turvonneet paikallaan ollessa. Ihan sama osanumero on kaikissa osissa. Ensin oli päästä lievä kirosana kun otin kumiosat paketista. Näytti, että ei nämä voi oikeat osat olla. Oikeilta ne vaan vaikuttaa, menivät paikalleen ja pienemmän liukutapin kumiholkin sisälle tuleva muoviholkkikin on oikeankokoinen ja toimiva.
Sain myös katteen keulaosan kasattua ja myös sen takaosan maalattua mittarien puolelta mustaksi. Tuossa kuvassa se on nyt kokeeksi kasattuna.
Kumma miten paljon on nuo vanhat kumit turvonneet paikallaan ollessa. Ihan sama osanumero on kaikissa osissa. Ensin oli päästä lievä kirosana kun otin kumiosat paketista. Näytti, että ei nämä voi oikeat osat olla. Oikeilta ne vaan vaikuttaa, menivät paikalleen ja pienemmän liukutapin kumiholkin sisälle tuleva muoviholkkikin on oikeankokoinen ja toimiva.
Sain myös katteen keulaosan kasattua ja myös sen takaosan maalattua mittarien puolelta mustaksi. Tuossa kuvassa se on nyt kokeeksi kasattuna.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''
- timpuktu
- Viestit: 412
- Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:49 pm
- Pyörä: Elefant 750
- Paikkakunta: Oulunsalo
Re: 750 Elefant
Jos joskus huollatte Brembo PS13 kytkinpääsylinteriä tai etujarrupääsylinteriä, niin tuossa ohjevideo. https://www.youtube.com/watch?v=iD5lo89axN4
Eli periaatteessa noin, mutta lopussa ei saa yhtään lyödä sitä rinkulaa, se meni ainakin minulla käsin painamalla kun oli juuri sopiva holkki tehty. Ensin löin hiukan pienellä muovikalikalla holkkia ja se aiheutti sen, että ilmeisesti pölysuojahatun lieri siinä valkoisen muovirinkulan kohdalla meni liian tiukalle ja jumitti männän. Vähän työläs oli purkaa ja korjata. Toisekseen minusta näyttää, että kaveri laittaa sen rinkulan väärinpäin paikalleen. Ainakin purkamissani kolmessa pääsylinterissä sen rinkulan ikäänkuin laajin osa oli se mistä painetaan rinkula paikalleen ja ikäänkuin sisäänpäin supistettu osa oli kaikissa kumin lieriä vasten. Saattaa olla, että jos laittaa väärinpäin niin rinkula kiilautuu pääsylinterin rungon ja kumin lierin väliin ja kiilaa kumia liian kovasti muovirinkulaa vasten. Eli rinkulan pitänee painaa kumin lieriä muovirinkulan laippaa vasten, että laippa taas painaa o-rengasta.
Eli periaatteessa noin, mutta lopussa ei saa yhtään lyödä sitä rinkulaa, se meni ainakin minulla käsin painamalla kun oli juuri sopiva holkki tehty. Ensin löin hiukan pienellä muovikalikalla holkkia ja se aiheutti sen, että ilmeisesti pölysuojahatun lieri siinä valkoisen muovirinkulan kohdalla meni liian tiukalle ja jumitti männän. Vähän työläs oli purkaa ja korjata. Toisekseen minusta näyttää, että kaveri laittaa sen rinkulan väärinpäin paikalleen. Ainakin purkamissani kolmessa pääsylinterissä sen rinkulan ikäänkuin laajin osa oli se mistä painetaan rinkula paikalleen ja ikäänkuin sisäänpäin supistettu osa oli kaikissa kumin lieriä vasten. Saattaa olla, että jos laittaa väärinpäin niin rinkula kiilautuu pääsylinterin rungon ja kumin lierin väliin ja kiilaa kumia liian kovasti muovirinkulaa vasten. Eli rinkulan pitänee painaa kumin lieriä muovirinkulan laippaa vasten, että laippa taas painaa o-rengasta.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''
-
- Viestit: 2004
- Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
- Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
- Paikkakunta: jokela
Re: 750 Elefant
Tarttee ruveta metsästämään takaratasta tuohon fanttiin. Ratas oli ihan hyvä kotoa lähtiessä,mutta vesisade läpi ruotsin,tanskan,ja puoleen väliin saksaa ilman öljyämistä söi rattaan melko finaaliin. Mukana oli kyllä eteen toinen... Positiivista oli että kuluminen loppui kun alkoi hölväämään öljyä joka välissä. Etujarrupalat piti tilata englannista,tuli kitinän kanssa. Special for elefant only,mutta löytyi kuitenkin. Ei tuo etujarru nyt päätä huimaa,ruotsiin riittää ihan hyvin kun siellä ei mennä mihinkään,mutta saksassa saisi olla parempikin.
Toinen mikä pitää etsiä,ruotsalainen (villi)sika rikkoi sivumuovin. Jos 600 tenereen oli liki mahdotonta löytää moista niin mitenkähän tähän...
Huvittavaa että stormilla on turuus hyllyssä takaratas,louis ja polo ei kumpikaan osanneet edes löytää ratasta tuohon,eikä berliinistäkään onnistunu löytämään hyllystä koko kaupungista. Ehkä siinä oli kyllä vikaa liikkeen etsijässäkin...Sinne edes olisi saanu tilattua,jos olisi ollut aikaa.
Toinen mikä pitää etsiä,ruotsalainen (villi)sika rikkoi sivumuovin. Jos 600 tenereen oli liki mahdotonta löytää moista niin mitenkähän tähän...
Huvittavaa että stormilla on turuus hyllyssä takaratas,louis ja polo ei kumpikaan osanneet edes löytää ratasta tuohon,eikä berliinistäkään onnistunu löytämään hyllystä koko kaupungista. Ehkä siinä oli kyllä vikaa liikkeen etsijässäkin...Sinne edes olisi saanu tilattua,jos olisi ollut aikaa.