Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Jani M
Viestit: 2109
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Nyt kun näitä keskikoon adventurepyöriä on jo liki joka merkillä, niin laittelin niiden speksit samaan taulukkoon. Muut arvot on valmistajien ilmoittamia, mutta toimintasäde on laskettu tankin tilavuudesta ja kulutuksesta. Osa hinnoista on jo 2023 malleille, mutta osa on vielä tämänvuotisten hintoja. Kuutiotilaavuusskaala on jo niin laaja, että luokka voidaan jakaa 660-800 cc alempaan- ja 850-900+ cc ylempään keskiluokkaan. Korostin väreillä kummankin luokan ääriarvoja.

Oikeastaan enää muita "länsimaisia" merkkejä ei ole ilman edustusta kuin Kawasaki, sillä sen Versys 650 on 17/17 vanteineen enemmän allroad kuin adventure.
Screenshot 2023-09-11 213443.png
Viimeksi muokannut Jani M, Ma Syys 11, 2023 9:41 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Jani, kurapyöräfoorumin insinööripornotähti. :D
Tulen lukemaan tämän ajatuksella, kiitos.
Avatar
timo
Viestit: 3020
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna

Viesti Kirjoittaja timo »

Jani, myöskin kävelevä rupulikumi-tietopankki. Kiitos.
Jani M
Viestit: 2109
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Hyvä, jos on jollekin avuksi. Olen aina välillä makustellut 690:n vaihtamista joko isompaan tai sitten 450/500:een, mutta sen mitä olen näitä keskikoon adventureita koeajanut (790, Tenere ja Norden), niin olen todennut ne turhan isokokoisiksi ja painaviksi itselle. Speksivertailun perusteella Aprilia olisi näistä parhaiten minulle sopiva ollen kevyin, siinä on pisimmät joustot, istuinkorkeus on kohtuullinen lyhyehkölle ja toimintasäde on hyvä. Pitää ehkä koeajaa, mutta tuskin 690 vaihtuu.

Itse taulukkoon sen verran kommenttia, että kaikissa pyörissä on 150/70 leveä takarengas riippumatta onko vanne 18 vai 17. Eturengas on 90/90 kaikissa 21:ssä ja 19 etuvanteella on joko 100/90 tai 110/80 kumi.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
XL250R
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Jani M kirjoitti: To Joulu 15, 2022 9:55 pm Hyvä, jos on jollekin avuksi. Olen aina välillä makustellut 690:n vaihtamista
Hyvä talukko, kiitos!

Miten menee kuusysikympin vakuutusmaksut suuruusluokkana? Kallista halpaa vai siltä väliltä?
Jani M
Viestit: 2109
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna

Viesti Kirjoittaja Jani M »

XL250R kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 11:37 am Miten menee kuusysikympin vakuutusmaksut suuruusluokkana? Kallista halpaa vai siltä väliltä?
Vakuutushintoja on turha vertailla, kun ne riippuu niin paljon kuskin iästä, asuinpaikasta, vahinkohistoriasta, yhtiöstä ja ties mistä, eikä minulla ole ollut mitään näistä adventurepyöristä itsellä, niin ei ole siitäkään vertailupohjaa. Ei ole toisaalta väliäkään, kun pyörä valitaan käyttötarkoituksen mukaan ja vakuutukset on sitten mitä on. Tuolla on vakuutuksista sivukaupalla juttua: viewtopic.php?f=2&t=29981&start=525
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
B12
Viestit: 444
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna

Viesti Kirjoittaja B12 »

XL250R kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 11:37 am
Jani M kirjoitti: To Joulu 15, 2022 9:55 pm Hyvä, jos on jollekin avuksi. Olen aina välillä makustellut 690:n vaihtamista
Hyvä talukko, kiitos!

Miten menee kuusysikympin vakuutusmaksut suuruusluokkana? Kallista halpaa vai siltä väliltä?
Ei se erityisen halpa ole kyllä. Ei nyt ihan törkeäkään sen puoleen. Ota joku pyörän rek numero vaikka nettimotosta ja käy vakuutusyhtiöiden laskureilla testaamassa...

Meillä on nyt taloudessa Trumpan cruiseri ja Waimolla Wespa 300 ja niissä hyvin edukkaat vakuutukset omasta mielestä.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
XL250R
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Tuota rekkarijuttua olen käyttänyt kun todella kauppa polttelee. Tallissa tällä hetkellä neljä kapistusta ja bonarit tapissa.
Joskus voisi hommata lisäongelmia, mutta ei hinnalla millä hyvänsä.
Vakuutuksissa tuntuu olevan pyöräkohtaisia yliheittoja melkoisesti, mutta ehkä syystä?
Jani M
Viestit: 2109
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Täydentelin aukkoja taulukossa Bike lehteä lähteenä käyttäen ja lisäsin Ducati Multistrada V2:n.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
Hanski T
Viestit: 572
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Niin se vaan inflaatio pyörii enskoissakin kun tonniset alkaa olla keskikokoisia. :D
Hyvä taulukko, kiitos julkaisusta.
SF 1098S
MTS V4S
Jani M
Viestit: 2109
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Niinhän se on. 90-luvun isot möhköenskat 750 AT, 750 Super Tenere ja 750/800 Dr Big menisivät kaikki nykyiseen alempaan keskiluokkaan :shock:. Jahka KTM:ltä joskus tulee 490 Adve, niin ehkä sitten alkaa tulla muiltakin noita vanhan ajan 400-650 cc keskiluokan pyöriä.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
van seagal
Viestit: 104
Liittynyt: Su Loka 12, 2008 5:30 pm
Pyörä: Suzuki DL650 V-Strom -18

Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna

Viesti Kirjoittaja van seagal »

Kyllä tuo 650 V-Strommin voisi taulukkoon laittaa vaikka enemmän allroad pyörä sekin. Samaa sarjaa mielestäni kuin Moto Guzzi tai 750 gs. Tehojakin saman verran kuin Teneressä.
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Sori Jani, änkeän apajille. Tässä hengitystieinfektioiden maailmaan tutustuessa tajusin että saan ne joskus kaipailemani ajoasentojen mitat sivukuvista kun otan akselivälin referenssiksi.
Jokainen pyörä on tuplatsekattu mittaamalla kaksi eri kuvaa ja jos hajonta on ollut parin prosentin sisällä, olen olettanut olevani tontilla. Oma perstuntuma tukee havaintoja, AT:n lyhyyttä muistan kummastelleeni, samoin Tennarin korkeaa stongaa. 1250 ja 890:t tuntui aika samankokoisilta omaan Superiin verrattuna.
Stongan pää on pallon kohdalla ja jalkatapin metallisosan yläpinnan keskikohta nollassa.
Ja mitat siis:vaaka=vaakasuuntainen etäisyys tappien ja ohjaustangon välillä. Pysty: niiden korkeusero.
Liitteet
kaavio.PNG
IMG-20221227-WA0000.jpg
Eläin
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2020 10:27 pm
Pyörä: 890

Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna

Viesti Kirjoittaja Eläin »

no nyt on HC-dataa :D
ehkä eniten tuossa mietityttää että onko 790A /AR / 890 A/AR tosiaan eri stonga / riserit ?
risereiden paikkaa ja asentoa ainakin voi säätää.
"Kuulut nyt ainutlaatuiseen READY TO RACE -ajatuksen innoittamaan Adventure -yhteisöön, jonka seikkailijat eivät tyydy arjen työmatka-ajoon."
Eläin
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2020 10:27 pm
Pyörä: 890

Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna

Viesti Kirjoittaja Eläin »

Alkuperäiseen taulukkoon kommentti: MotoGuzzi TT:ssä on vuosimallikohtaisia eroja. Esittelymallin jälkeen pari vuotta myöhemmin tuli upgrade jossa teho / vääntö kasvo parilla yksiköllä. Toki nuokin lukemat ovat ihan hehtaarilla ja ko pyörä muutenkin semmonen että ei sitä taulukoiden perusteella hankita. Esittely / upgrade-mallit erottaa siitä osoittaako tankin grafiikan jakolinja eteen vaiko taaksepäin, tehoa oleellisempi muutos oli tubeless-vanteiden tulo. Suosittelen kyllä kokeilemaan, on mieleen jäävä tapaus, siis positiivisessa mielessä.
"Kuulut nyt ainutlaatuiseen READY TO RACE -ajatuksen innoittamaan Adventure -yhteisöön, jonka seikkailijat eivät tyydy arjen työmatka-ajoon."
Vastaa Viestiin