Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
- Viestit: 2109
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna
Nyt kun näitä keskikoon adventurepyöriä on jo liki joka merkillä, niin laittelin niiden speksit samaan taulukkoon. Muut arvot on valmistajien ilmoittamia, mutta toimintasäde on laskettu tankin tilavuudesta ja kulutuksesta. Osa hinnoista on jo 2023 malleille, mutta osa on vielä tämänvuotisten hintoja. Kuutiotilaavuusskaala on jo niin laaja, että luokka voidaan jakaa 660-800 cc alempaan- ja 850-900+ cc ylempään keskiluokkaan. Korostin väreillä kummankin luokan ääriarvoja.
Oikeastaan enää muita "länsimaisia" merkkejä ei ole ilman edustusta kuin Kawasaki, sillä sen Versys 650 on 17/17 vanteineen enemmän allroad kuin adventure.
Oikeastaan enää muita "länsimaisia" merkkejä ei ole ilman edustusta kuin Kawasaki, sillä sen Versys 650 on 17/17 vanteineen enemmän allroad kuin adventure.
Viimeksi muokannut Jani M, Ma Syys 11, 2023 9:41 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 2214
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna
Jani, kurapyöräfoorumin insinööripornotähti.
Tulen lukemaan tämän ajatuksella, kiitos.
Tulen lukemaan tämän ajatuksella, kiitos.
Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna
Jani, myöskin kävelevä rupulikumi-tietopankki. Kiitos.
-
- Viestit: 2109
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna
Hyvä, jos on jollekin avuksi. Olen aina välillä makustellut 690:n vaihtamista joko isompaan tai sitten 450/500:een, mutta sen mitä olen näitä keskikoon adventureita koeajanut (790, Tenere ja Norden), niin olen todennut ne turhan isokokoisiksi ja painaviksi itselle. Speksivertailun perusteella Aprilia olisi näistä parhaiten minulle sopiva ollen kevyin, siinä on pisimmät joustot, istuinkorkeus on kohtuullinen lyhyehkölle ja toimintasäde on hyvä. Pitää ehkä koeajaa, mutta tuskin 690 vaihtuu.
Itse taulukkoon sen verran kommenttia, että kaikissa pyörissä on 150/70 leveä takarengas riippumatta onko vanne 18 vai 17. Eturengas on 90/90 kaikissa 21:ssä ja 19 etuvanteella on joko 100/90 tai 110/80 kumi.
Itse taulukkoon sen verran kommenttia, että kaikissa pyörissä on 150/70 leveä takarengas riippumatta onko vanne 18 vai 17. Eturengas on 90/90 kaikissa 21:ssä ja 19 etuvanteella on joko 100/90 tai 110/80 kumi.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 2109
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna
Vakuutushintoja on turha vertailla, kun ne riippuu niin paljon kuskin iästä, asuinpaikasta, vahinkohistoriasta, yhtiöstä ja ties mistä, eikä minulla ole ollut mitään näistä adventurepyöristä itsellä, niin ei ole siitäkään vertailupohjaa. Ei ole toisaalta väliäkään, kun pyörä valitaan käyttötarkoituksen mukaan ja vakuutukset on sitten mitä on. Tuolla on vakuutuksista sivukaupalla juttua: viewtopic.php?f=2&t=29981&start=525
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 444
- Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
- Pyörä: 690 Enduro R -15
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna
Ei se erityisen halpa ole kyllä. Ei nyt ihan törkeäkään sen puoleen. Ota joku pyörän rek numero vaikka nettimotosta ja käy vakuutusyhtiöiden laskureilla testaamassa...
Meillä on nyt taloudessa Trumpan cruiseri ja Waimolla Wespa 300 ja niissä hyvin edukkaat vakuutukset omasta mielestä.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna
Tuota rekkarijuttua olen käyttänyt kun todella kauppa polttelee. Tallissa tällä hetkellä neljä kapistusta ja bonarit tapissa.
Joskus voisi hommata lisäongelmia, mutta ei hinnalla millä hyvänsä.
Vakuutuksissa tuntuu olevan pyöräkohtaisia yliheittoja melkoisesti, mutta ehkä syystä?
Joskus voisi hommata lisäongelmia, mutta ei hinnalla millä hyvänsä.
Vakuutuksissa tuntuu olevan pyöräkohtaisia yliheittoja melkoisesti, mutta ehkä syystä?
-
- Viestit: 2109
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna
Täydentelin aukkoja taulukossa Bike lehteä lähteenä käyttäen ja lisäsin Ducati Multistrada V2:n.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna
Niin se vaan inflaatio pyörii enskoissakin kun tonniset alkaa olla keskikokoisia.
Hyvä taulukko, kiitos julkaisusta.
Hyvä taulukko, kiitos julkaisusta.
SF 1098S
MTS V4S
MTS V4S
-
- Viestit: 2109
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna
Niinhän se on. 90-luvun isot möhköenskat 750 AT, 750 Super Tenere ja 750/800 Dr Big menisivät kaikki nykyiseen alempaan keskiluokkaan . Jahka KTM:ltä joskus tulee 490 Adve, niin ehkä sitten alkaa tulla muiltakin noita vanhan ajan 400-650 cc keskiluokan pyöriä.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 104
- Liittynyt: Su Loka 12, 2008 5:30 pm
- Pyörä: Suzuki DL650 V-Strom -18
Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna
Kyllä tuo 650 V-Strommin voisi taulukkoon laittaa vaikka enemmän allroad pyörä sekin. Samaa sarjaa mielestäni kuin Moto Guzzi tai 750 gs. Tehojakin saman verran kuin Teneressä.
-
- Viestit: 2214
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna
Sori Jani, änkeän apajille. Tässä hengitystieinfektioiden maailmaan tutustuessa tajusin että saan ne joskus kaipailemani ajoasentojen mitat sivukuvista kun otan akselivälin referenssiksi.
Jokainen pyörä on tuplatsekattu mittaamalla kaksi eri kuvaa ja jos hajonta on ollut parin prosentin sisällä, olen olettanut olevani tontilla. Oma perstuntuma tukee havaintoja, AT:n lyhyyttä muistan kummastelleeni, samoin Tennarin korkeaa stongaa. 1250 ja 890:t tuntui aika samankokoisilta omaan Superiin verrattuna.
Stongan pää on pallon kohdalla ja jalkatapin metallisosan yläpinnan keskikohta nollassa.
Ja mitat siis:vaaka=vaakasuuntainen etäisyys tappien ja ohjaustangon välillä. Pysty: niiden korkeusero.
Jokainen pyörä on tuplatsekattu mittaamalla kaksi eri kuvaa ja jos hajonta on ollut parin prosentin sisällä, olen olettanut olevani tontilla. Oma perstuntuma tukee havaintoja, AT:n lyhyyttä muistan kummastelleeni, samoin Tennarin korkeaa stongaa. 1250 ja 890:t tuntui aika samankokoisilta omaan Superiin verrattuna.
Stongan pää on pallon kohdalla ja jalkatapin metallisosan yläpinnan keskikohta nollassa.
Ja mitat siis:vaaka=vaakasuuntainen etäisyys tappien ja ohjaustangon välillä. Pysty: niiden korkeusero.
Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna
no nyt on HC-dataa
ehkä eniten tuossa mietityttää että onko 790A /AR / 890 A/AR tosiaan eri stonga / riserit ?
risereiden paikkaa ja asentoa ainakin voi säätää.
ehkä eniten tuossa mietityttää että onko 790A /AR / 890 A/AR tosiaan eri stonga / riserit ?
risereiden paikkaa ja asentoa ainakin voi säätää.
"Kuulut nyt ainutlaatuiseen READY TO RACE -ajatuksen innoittamaan Adventure -yhteisöön, jonka seikkailijat eivät tyydy arjen työmatka-ajoon."
Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna
Alkuperäiseen taulukkoon kommentti: MotoGuzzi TT:ssä on vuosimallikohtaisia eroja. Esittelymallin jälkeen pari vuotta myöhemmin tuli upgrade jossa teho / vääntö kasvo parilla yksiköllä. Toki nuokin lukemat ovat ihan hehtaarilla ja ko pyörä muutenkin semmonen että ei sitä taulukoiden perusteella hankita. Esittely / upgrade-mallit erottaa siitä osoittaako tankin grafiikan jakolinja eteen vaiko taaksepäin, tehoa oleellisempi muutos oli tubeless-vanteiden tulo. Suosittelen kyllä kokeilemaan, on mieleen jäävä tapaus, siis positiivisessa mielessä.
"Kuulut nyt ainutlaatuiseen READY TO RACE -ajatuksen innoittamaan Adventure -yhteisöön, jonka seikkailijat eivät tyydy arjen työmatka-ajoon."