Suzuki V-Strom 800

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Jani M
Viestit: 2109
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Suzuki V-Strom 800

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Uusimmassa Bikessa oli koeajoraportti.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
Roiske
Viestit: 1397
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Suzuki V-Strom 800

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Jokikoneeseen pitäisi tulla yksi näytille tällä viikolla. Koeajoon ei tule, kun on ilmeisesti vaan kymmenkunta pyörää saatu edes Suomeen. Jos ei myöhemmin kesällä tule lisää, niin saattaa koeajo jäädä haaveeksi ainakin tältä kesältä.
Avatar
PAH
Viestit: 931
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 5:46 pm
Pyörä: 890 R
Paikkakunta: Joensuu

Re: Suzuki V-Strom 800

Viesti Kirjoittaja PAH »

Motouutiset on vertaillut uutta V-Stromia ja Transalpia.

https://motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/koeajot/12829
Heikki
juhap
Viestit: 1025
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 10:16 pm
Pyörä: SE

Re: Suzuki V-Strom 800

Viesti Kirjoittaja juhap »

PAH kirjoitti: Pe Heinä 14, 2023 10:24 am Motouutiset on vertaillut uutta V-Stromia ja Transalpia.

https://motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/koeajot/12829
tuo Suzuki on kyllä komeen näköinen.
Avatar
PAH
Viestit: 931
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 5:46 pm
Pyörä: 890 R
Paikkakunta: Joensuu

Re: Suzuki V-Strom 800

Viesti Kirjoittaja PAH »

Mastercutor kirjoitti: Pe Touko 05, 2023 12:00 pm Onko kukaan vielä ehtinyt / päässyt kokeilemaan tienpäällä tätä uutta mallia?

Mielellään kuulisi kokemuksia / tuntemuksia.
Tämä tuli kokeiltua kun sain mahdollisuuden ajaa koeajopyörä Tuusulasta Joensuuhun. Heti alkuun sain pyörä stumppaamaan kun kytkin otti heti kiinni kun kahvaa vähän irroitti. Tämä sattui vain yhden kerran ja kytkimeen tottui nopeasti.
Kone vetää nikottelematta jo pienillä kierroksilla ja reagoi herkästi kaasuun, pintakaasulla ajaessa tuntuu numeroita tehokkaammalta. Täyskaasukiihdytyksissä sitten huomaa että tehoa on vaan 84 hv. ja painoa 230 kg.
Heti alkuun vetäisin motaria Lahteen. Pelkäsin ennakolta miten tuuli ravistaa kypärää kuten usein tämän tyylisissä pyörissä. Tuuli kyllä humisi voimakkaasti mutta minkäänlaista ravistusta ei tuntunut. Meno oli vakaata 150km/h nopeuteen asti, kovempaa en sakkojen pelossa ajanut.
Lahden jälkeen siirryin pienemmille teille joilla ei kutosvaihteelta pienemmälle juuri tarvinnut vaihtaa. Quickshifter toimii kiihdytyksissä hienosti mutta alaspäin vaihtaessa vaihteet vähän töksähtelee.
Reittiin kuului myös sorateitä mutta siellä vieras pyörä hillitsi haluja enempää räppäämiseen. Ajotiloja ja muita säätöjä on niin monta etten niitä alkanut opettelemaan. Luistoneston laitoin OFF asentoon ja ajomoodin Aktiveen mitkä pysyivät muistissa vaikka virran katkaisi.
Polttoaineen kulutus oli viiden litran paikkeilla vaikka ajotyyli ei ollut "pisaralla pisimmälle".
Satula oli minulle ehkä liiankin pehmeä tai reunat jotenkin painoi sisäreisiä ja takamus välillä puutui, aika ajoin piti nousta tapeille.
Pyöräyksilössä oli eturenkaan tasapainoituksessa tai jossain muualla vikaa kun keula pompotti voimakkaasti 60-70 km/h nopeudessa. Jokikoneessa lupasivat tutkia ja korjata asian ettei vika pilaa muuten hyvää pyörää.
Ei ole mahdotonta ettenkö joskus hankkisi tämän tyylin pyörää kun kasvan aikuiseksi ja kyllästyn kuraleikkeihin. :P
Heikki
Avatar
Roiske
Viestit: 1397
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Suzuki V-Strom 800

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Kävin minäkin tämän koeajamassa heti PAH:n jälkeen ja hyvin samoilla linjoilla olen pyörän suhteen. Moottori on alhaalta ja keskialueelta tosi väännökäs, josta tykkäsin. Ajoasento oli minulle hyvä niin istuen kuin seistenkin. Toki istuma paikka on melko takana eikä eteenpäin pääse kuin seisten. Satula tuntui ihan mukavalle istua, vaan ei siitä puolen tunnin ajolla voi sanoa miten pidemmän päälle käy. Tuulisuoja oli minulle varsin hyvä, pientä suhinaa kypärässä mutta ei mitään pyörteilyä.

Kävin ajamassa myös huonompaa tietä, polkua ja patikkoa, jossa huomasi että keulaa kantaa paremmin kuin takapää, en tosin mitään säätöjä kerinnyt kokeilla. Harmillisen sileät ensiasennus renkaat hillitsivät maastokelpoisuuden testausta. Paino ei juurikaan tuntunut tai häirinnyt suuremmin.

Tuo kytkin häiritsi koeajopyörässä niin paljon että säädin sen itse tiukemmalle, varmaan reilu 20mm vapaa liikettä kahvassa. Säädön jälkeen kytkin irroitti vaikka pari sormea olikin kahvan välissä. Eturenkaan sanoivat tasapainottaneensa, mutta ei se sillä korjaantunut, varmaan runkovian takia pystyheittoa.

Tuossa vielä videolinkki, jossa tuo kaveri ajelee autraliassa muutakin kuin kestopäällystettä.

https://www.youtube.com/watch?v=1ag4SWkVjx0
Avatar
jlohikoski
Viestit: 208
Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 9:04 pm
Pyörä: gs1150adv R1200gs
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Suzuki V-Strom 800

Viesti Kirjoittaja jlohikoski »

Kävin eilen testaamassa vstrom 800 Jokiniemessä Suzukin koeajotapahtumassa kauniissa aurinkoisessa kevätsäässä.

Livenä vstom näyttää paremmalta, mutta mielestäni ulkonäkö voisi enemmänkin muistuttaa aavikkoraceria tai vanhaa dr biggiä. Nyt nokka plexi yhfistelmä ei oikein miellytä silmää. Makuasia.

Pyörän päälle istuessa huomasi pyörän korkeuden. Yli 180cm ja kantapäät jäi ilmaan. Pyörää kyllä jaksoi liikutella ainakin piellä päkiöilläkin.

Tienpäälle lähtiessä onneksi ulkonäköasiat unohtuu heti. Pyörä on täyttä asiaa. Ajoasento on isoenduromaisen luonteva istualtaan ja seisten. Pyörän tähti on kuitenkin moottori. Enpäs ole tuskin ikänä koittanut pyörää jonka moottori toisi heti hymyn huulille: erittäin ponteva heti alakierroksilta aivan ylös asti. Voima on silti mukavan helposti annosteltavassa muodossa, liiallista on/off rykimistä tai silmitöntä säntäämistä ei esiintynyt. Moottorin luonne yhdistettynä loistavasti toimivaan vaihdelaatikkoon qvik siftereineen on kyllä mainio yhdistelmä mutkapaanoilla. Mutkasta toiseen tykittely oli yhtä herkkua, kun vaihteita voi potkia ylös alas mielinmäärin juuri ajattelematta, tuppi nurin. Itse olen pitänyt sifteriä ylimpänä turhakkeena, mutta nyt täytyy myöntää että kyllähän se tykittelyssä ajonautintoa lisää.

Pyörä tuntui olevan hyvin balanssissa, liiallista nyökkäämistä jarrutuksissa ei esiintynyt, eikä yli tai aliohjattavuutta soralla suritellessa. Jonkinmoista tottumista pyörä kyllä vaatii, massaa ja voimaa kuitenkin on isonpyörän oloisesti, huippukevyeltä käsiteltävyys ei tuntunut, mutta kunhan pyörään tottuu, niin suzukissa tuntuu olevan potentiaalia tosi kovaksi soratietykiksi. Kaikki merkit mukaanlukien. Ominaisuudet rungosta ja moottorista ei lopu suomen maanteillä kesken.

Jousitus tuntui vähän pintakovalta, mutta säädöistä ei ollut tietoa. Liiallista tärskähtelyä ei soran ja pien routaheitoissa ei silti tuntunut.

Suoralla piellä kiinnitti huomiota olematon plexi ja tuulensuojaus. Muistaakseni jopa vanha Drbig oli parempi tuossa suhteessa. Vai kultaako muistot. Joka tapauksessa ajamaan toki pysyy siirtymääkin, aivan älytöntä painetta rintakehään ei tule, mutta ei tosiaankaan hiljainen ja tuuleton ohjaamo ei suzukissa ole. Soratietykittelyssä tai kesäkuumalla ei tuulisuus tosin haittaa.

Moottorin ja rungon puolesta matkanteko kyllä onnistuu. Pyörä meni vakaasti ja rennosti. Vaikka kierroksia oli n.4500 100kmh niin ne ei tuntunut missään. Tärinää en huomannut, ja moottorin käyntiääni oli koko ajan mukavaa v-twinimäistä murinaa.

Aivan kävelyvauhdin täyskäännös ohjausntapissa mutkittelu ei ollut aivan niin helppoa kuin olisin voinut kuvitella. Ohjausgeometria on enempi vakaampaan suuntaan tehty. Joka tuntui pienenä kankautena kävelyvauhsissa.
Ykkönen oli vähän suurehko ja aivan tyhjäkäynnin tuntumassa alkasi moottorin pulssit tuntumaan. Pientä stumppaamisen pelkoa oli ilmassa. Kytkimellä pystyi toki asiaa korjaamaa. Eli kävelyvauhti kannonkiertoon pikkupoluilla ei vtrsommi ei mielestäni oikein sovellu. Toki yli 1000 luokan adv:llä ei ole jakoa strommille ketteryydessä. Eikä 800 luokka ole tehtykään varsinaiseen enduroon.

Yhteenvetona Vstrom800 teki vaikutuksen juuri niillä alueilla, millä näillä laitteilla enemmäkseen ajetaankin: maantie ja soratiekäytössä. Matkanteko onnistuu rennosti, kunhan tuuliolosuhteet saa kuskille mieleisekseen.
Vastaa Viestiin