Uutena foorumilaisena liityn joukkoon. Harvassa on hyvät foorumit, joissa olisi jotakin kunnollista keskustelua kurapyöristä. Useiden liikkenne sakkojen yms. johdosta tein syksyllä päätöksen, ja myin kyykkypyöräni pois. Tarkoituksena aloittaa taas ajamaan motocrossia. Ei enää ainaista sakkojen pelkuuta yms. Olen aikoinani ajanut crossi useamman vuoden, sillon enimmäkseen 250 2-tahti CR hondalla.
Nyt tahtoisin varmatoimisen/ luotettavan pelin alleni. Olen jo pidemmän aikaa käynyt jaakobinpainia itseni kanssa pyöristä. Se on joko 500 CR, tai tuo 520 KTM. CR:n on ainakin sarjassaan erittäin luotettava ja "huoleton" harraste peli. Mutta mites tuo nelari? Uskaltaakos ostaa käytettynä? Huoltaminen ei sinänsä pelota, työkalut pysyy kyllä käsissä jne. Mutta ei kuitenkaan koko aikaa tahtoisi viettää pyörää ropaten, vaan ajaakin pitäisi.
Apuja siis olisin vailla. Kaiken moiset kokemukset/ arviot kummastakin pyörästä, niiden huolloista, yms. ovat enemmän kuin tervetulleita. Kiitokset jo etukäteen.
Edelleen olet kenties väärässä foorumissa, täällä enempi lienee porukka keskittynyt matkaenduroihin eli pyöriin joilla voi ajaa 300km yhtäsoittoa. Oli sitten alustana asfaltti tai suo.
Nuo cr-pyörät on aika tuntemattomia täällä.
Parhaimman vastineen saat osoitteesta:
"minä nyt en löydä sitä off-road pro:n sivua"
Löytäisikö joku muu?
Olen itsekkin uusi kaveri tällä foorumilla. Olkoon tämä sitten ensimmäinen viestini. En omista rekisteröityä kurapyörää/matkaenskaa kuten useimmat tällä foorumilla, mutta silti tuli rekisteröidyttyä. Täällä on paljon asiantuntevaa porukkaa ja mielenkiintoisia keskustelun aiheita, mitkä koskettaa ja kiinnostaa myös tälläistä metsärässäilijääkin. Totta, että kannattaisi varmaan käydä offroadpro:n foorumilla ( www.offroadpro.net ) ja sieltä löytyisi enemmän väkeä joilla on kokemusta kyseisistä pyöristä. Uskoisin kuitenkin että täältäkin löytyy crossimiehiä vaikka matkaenskailuun tämä foorumi keskittyykin..
Ja itse asiaan.. CR:stä en osaa sanoa mitään mutta 520sx ktm:n uutena omistajana voin jakaa viisauttani kyseisestä mallista. Valmistettu muistaakseni vuosina 00-03. 00-01 vuosina tyyppivikoina on ollut kiertokangen laakerit ja "automatic decompressor bolt", mikä vapaasti suomennettuna on ilmeisesti automaattisen puolipuristimen pultti(??).. Kuitenkin kyseinen pultti(ja mutteri), mikäli ei ole kunnolla kiristetty, saattaa aueta ajossa ja saa kaikkea kivaa aikaan pyöriessään venttiilien ja jakoketjun seassa. 02 vuonna pultin ja mutterin kiinnitystä parannettiin ja 03 vuonna korvattiin jollain kiinteällä mallilla joka ei voi aueta. 02 ja 03 vuosina kiertokangen laakerit ovat myös olleet kestävää laatua. Kannattaa myös tarkistaa että kolmosvaihde toimii kunnolla.. Menee kunnolla vaihteelle eikä vaihde luiskahda pois. Nämä siis yleisimmät viat. Tietysti käytetty on aina käytetty. Yksilöllisia vikoja ja maanantaikappaleita löytyy. Säännöllisillä öljynvaihdoilla ja venttiilivälysten säädöllä pitäisi kuitenkin pärjätä pitkälle. Itse en ole paljoa ehtinyt tähän omaan laitteeseen tutustumaan mutta yleinen käsitys on että tuo 520sx ja exc on ihan luotettava laitos. Itsekkin mietin pitkään, että minkä vehkeen sitä ostaisi metsäpolkujen tutkiskeluun. 4tahtinen oli itselleni itsestäänselvyys. Päädyin sitten pitkän ja hartaan nettisurffailun ja positiivisten kokemusten jälkeen kyseisestä merkistä intissä, tähän ktm:ään. En ainakaan vielä ole päätöstäni katunut. KTM pärristä löytyy todella paljon lisäinfoa jenkkien ktmtalk.com sivuilta..
Nyt tahtoisin varmatoimisen/ luotettavan pelin alleni. Olen jo pidemmän aikaa käynyt jaakobinpainia itseni kanssa pyöristä. Se on joko 500 CR, tai tuo 520 KTM. CR:n on ainakin sarjassaan erittäin luotettava ja "huoleton" harraste peli. Mutta mites tuo nelari? Uskaltaakos ostaa käytettynä? Huoltaminen ei sinänsä pelota, työkalut pysyy kyllä käsissä jne. Mutta ei kuitenkaan koko aikaa tahtoisi viettää pyörää ropaten, vaan ajaakin pitäisi.
Vähemmän tuossa kaksarissa varmaan sitä huoltamista on ja korjaaminen on halvempaa jos jotain isompaa sattuu.
Sen CR:n ajettavuus ei ole tältä vuosituhannelta, vaikka muuten ihan hyvä crossi aikoinaan on ollutkin tai lähinnä kai madallettuna ihanteellinen jääratapyssy. Ei varmaan kovin soveltuva crossiin varsinaisesti ainakaan nykyisillä crossiradoilla 2t-potkun ja kovien hyrrävoimien takia. EXC on puolestaan ihan uptodate peli, joka venyy myös supermotoon ja jäärataan, koska siinä on 6-lovinen laatikko. Siitä ääni EXC:lle. Varsinaista crossia varten senkin alustaa pitää fiksata, mutta enskahan se onkin jo valmiiksi. Hyrrävoimat ovat suurin ongelma tässäkin, kun tulee vähän vaihtelevampaa polkua. Kestävyydeltään varmaan aika samanlaisia, kun ovat olleet pitkään markkinoilla, niin lastentaudit ovat paranemaan päin. EXC:ssä joutuu öljyä vaihtelemaan useammin, mutta eipä tarvitse sihtailla valoa vasten, että näkyykö 2t-öljyn indikaattoriväriä bensanäytteessä.
Muutaman kiekan olen kokeillut kaverin 520 KTM radalla ja sen pohjalta fiilikseksi jäi, että se on aika keulapainoinen. Hönkää pisaa, mutta noissa kummassakaan se tuskin on ongelma. Toki oma vertailupohjani on oma 250 nelari Yamaha, joten sen vuoksi paino saattaa tuntua. Helppo se iso nelarikin on kyllä ajaa... Kumpikin vaativat rautaisen lihaskunnon - se on varma.