Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

andreask
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Touko 19, 2021 7:51 am
Pyörä: Honda CRF1100L Adventure Sport 2021
Paikkakunta: Espoo

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja andreask »

LateK kirjoitti: Ke Elo 10, 2022 1:40 pm :P
pauli kirjoitti: Ti Elo 09, 2022 9:48 am Nyt saatiin Lapin Tour päätökseen! Viikko sitten lähettiin Veikkolasta Rallyllä itärajaa pitkin Lentiiraa,iso-syöte,salla,hossa,rautavaara ,sumiainen. Honda jakso mennä yllättävän hyvin teltan ja laukkujen kanssa. Kulutus oli siinä 3L luokkaa. Kilometrejä tuli 2850km. Nyt on total 12450km. Pitäis viedä 12000km huoltoon varmaan Frank Nymannille! Todella kummallinen sirinä tulee koneesta 4000 ja 5000 rpm kohdalla? Onko muilla tätä sirinän ääntä? Paljonko muilla on km ajettu?
Mulla 10tkm ja tykkään kyllä !

Tuossa videossa noin 18min kohdalla on selitys tuohon kilinään, räminään :shock:

https://youtu.be/GMTa0a_Dn8E
Meinasitko päivittää saman setin?
Honda CRF1100L Adventure Sport 2021
Honda CRF300L 2022
LateK
Viestit: 286
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
Pyörä: Honda CRF 300 Rally -21
Paikkakunta: Espoo

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja LateK »

”Meinasitko päivittää saman setin?”


Tätä vähän Paulin kanssa makusteltiin…
Hmm… Paljonkohan noi tarvittavat osat maksais…
Seeäräf
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Elo 19, 2022 11:34 am
Pyörä: Bmw

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja Seeäräf »

Onko kokemuksia iskaripäivityksistä?

Takaiskari painuu aika alas jo kuskin painosta (80kg)..
Miettinyt kannataako vaihtaa jousi vai koko iskari (esim yss, hagon).
Onkohan käytännössä pakko päivittää myös etuiskareiden sisuskalut.

Onko suosituksia?
XL250R
Viestit: 171
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Taakse uusi iskari sopivalla jousella ja eteen kokeilua eriviskositeettisilla öljyillä määrää vaihdellen, mikäli sag ei alunperin mene kuskin painolla ihan pieleen.
Iskari-/keulaöljyissä ei voi viskositeettimerkintää vertailla kuin yhden öljymerkin puitteissa. Yhden viskositteetti 7.5 voi olla toisella 10 tai 15.

Ohuemmalla viskositeetilla saadaan lisää alkuherkkyyttä ja öljymäärän pienellä lisäyksellä vaimennuksen progressiivisuutta.
mlau
Viestit: 4
Liittynyt: La Kesä 27, 2015 4:52 pm
Pyörä: YZ250

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja mlau »

Iski laiskuus, ja ei jaksa kahlata läpi koko ketjua, että onko tästä ollut jo miten paljon puhetta, mutta mitä muita pyöriä pidätte hyvinä/parempina vaihtoehtoina CRF 300L Hondalle ?

Kyseessä dualsport-tyyppinen ajo. Ei mitään hard enduroa, ja missä sillä pyörällä ajetaan sinne metsälenkeille ja takas tyyliin 20-40 km yhteen suuntaan. Ajokokemusta n. 20v takaa YZ250-enskalla 4 kesää + tietty perus mopoilut yläasteella. Pituutta 188 ja paino 85 kantturoissa.
B12
Viestit: 398
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja B12 »

mlau kirjoitti: Ti Elo 23, 2022 9:17 am Iski laiskuus, ja ei jaksa kahlata läpi koko ketjua, että onko tästä ollut jo miten paljon puhetta, mutta mitä muita pyöriä pidätte hyvinä/parempina vaihtoehtoina CRF 300L Hondalle ?

Kyseessä dualsport-tyyppinen ajo. Ei mitään hard enduroa, ja missä sillä pyörällä ajetaan sinne metsälenkeille ja takas tyyliin 20-40 km yhteen suuntaan. Ajokokemusta n. 20v takaa YZ250-enskalla 4 kesää + tietty perus mopoilut yläasteella. Pituutta 188 ja paino 85 kantturoissa.
No ei varmaan ihan 1:1 vaihtoehto, mutte KTM 690 Enduro /Husku 701 on varmaan se ultimate dual sport tänä päivänä. Hintaa tuplasti, mutta kaikkea muutakin sitten tuplasti tai enemmän.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Jani M
Viestit: 1970
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja Jani M »

B12 kirjoitti: Ti Elo 23, 2022 9:44 pm No ei varmaan ihan 1:1 vaihtoehto, mutte KTM 690 Enduro /Husku 701 on varmaan se ultimate dual sport tänä päivänä. Hintaa tuplasti, mutta kaikkea muutakin sitten tuplasti tai enemmän.
Paitsi painossa ei ole suurta eroa (CRFL vähän kevyempi kuin 690/701 ja Rally suunnilleen saman painoinen).
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Koheltaja
Viestit: 8261
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

KLX250S ja WR250R olisi ollut lähimpänä mutta niitä ei tuoda maahan joten 300L on nyt hallitsevassa roolissa tuon kokoluokan pyörissä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Kairaaja
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Joulu 28, 2021 8:55 am
Pyörä: Honda CRF300l

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja Kairaaja »

mlau kirjoitti: Ti Elo 23, 2022 9:17 am Iski laiskuus, ja ei jaksa kahlata läpi koko ketjua, että onko tästä ollut jo miten paljon puhetta, mutta mitä muita pyöriä pidätte hyvinä/parempina vaihtoehtoina CRF 300L Hondalle ?

Kyseessä dualsport-tyyppinen ajo. Ei mitään hard enduroa, ja missä sillä pyörällä ajetaan sinne metsälenkeille ja takas tyyliin 20-40 km yhteen suuntaan. Ajokokemusta n. 20v takaa YZ250-enskalla 4 kesää + tietty perus mopoilut yläasteella. Pituutta 188 ja paino 85 kantturoissa.
Hintaansa ja takuuaikaan (4v.) se on oikein hyvä pyörä. KTM, Husqvarna ei ole vertailukelpoisia tässä hintaluokassa. Takaiskaripäivityksen se tarvii, mutta ei siitä sen enempää.
mlau
Viestit: 4
Liittynyt: La Kesä 27, 2015 4:52 pm
Pyörä: YZ250

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja mlau »

Kiitoksia vastauksista. Näin olen vähän pähkäillyt itsekin, että ei siinä paljoa ole vaihtoehtoja, ennen kuin sitten menee tuonne n. 700 kuutioisiin.
Eiköhän tuosta Hondasta saa ihan toimivan pelin, kun päivittelee vähän. Ilmeisesti taakse kunnon iskari ja eteen paremmat jousetko ?
Ja tehoja saanee tarvittaessa ruuvattua lisää jollain ecu-virityksellä ?

Jos vanhat merkit paikkansa pitää, niin tykkään pitää kyllä vauhtia yllä metässä, että siinä mielessä tuo iskunvaimennusosasto noussee jonkinlaiseen rooliin. Näyttänyt jonkin verran karsealta alustan toiminta, mitä on katsonut YT ajovideoita vakiona.

Ompas muuten yllättävän pitkä takuuaika... iskarimuutokset tuskin rikkoo takuuta, mutta ecuilu pitää varmaan jättää vähemmälle ?!
Kairaaja
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Joulu 28, 2021 8:55 am
Pyörä: Honda CRF300l

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja Kairaaja »

mlau kirjoitti: Ke Elo 24, 2022 10:25 am Kiitoksia vastauksista. Näin olen vähän pähkäillyt itsekin, että ei siinä paljoa ole vaihtoehtoja, ennen kuin sitten menee tuonne n. 700 kuutioisiin.
Eiköhän tuosta Hondasta saa ihan toimivan pelin, kun päivittelee vähän. Ilmeisesti taakse kunnon iskari ja eteen paremmat jousetko ?
Ja tehoja saanee tarvittaessa ruuvattua lisää jollain ecu-virityksellä ?

Jos vanhat merkit paikkansa pitää, niin tykkään pitää kyllä vauhtia yllä metässä, että siinä mielessä tuo iskunvaimennusosasto noussee jonkinlaiseen rooliin. Näyttänyt jonkin verran karsealta alustan toiminta, mitä on katsonut YT ajovideoita vakiona.

Ompas muuten yllättävän pitkä takuuaika... iskarimuutokset tuskin rikkoo takuuta, mutta ecuilu pitää varmaan jättää vähemmälle ?!
Tuo ECU-homma on muistaakseni toistaiseksi vielä hankalampi homma, olikohan niin, että ECU joka antaisi hiukan enempi tehoa, ei sovi liittimiltään euroopan vientimalleihin.
Itse en ole vielä kaivannut juurikaan lisätehoa. Iskaripäivitys pitää tehdä jossain vaiheessa, todennäköisesti silloin kun ajokelit ovat surkeimmillaan ennen kunnon talventuloa.
Monenlaista minulla on tuohon suunnittelussa, mutta katsotaan mitä saa aikaiseksi, mm.lisävaloja.
Avatar
sivuluisu
Viestit: 173
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Onhan tuo aika tuhnu YZ:aan verrattuna. Joku viissatanen kisanelari vois olla vastaava.
XL250R
Viestit: 171
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Kolmesatku CRF on varmasti pätevä laite moneen tilanteeseen, mutta mikäli lähtökohtaisesti pikkukoneen voima tuntuu vaatimattomalta ( on sitä oikeasti yli 80 km/h vauhdissa ), niin kannattaa suosiolla hankkia suoraan tehokkaampi.

Kun lähtökohtana on pienitilavuuksinen käyttöpyörän moottori, niin putkilla ja ecuilla ei saa oikeana lopputuloksena kuin viritysyrittämisen ilon.
B12
Viestit: 398
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja B12 »

Vaimolla on Vespa 300 sillä tehokkaimalla hpe-koneella. 24hv ja painoa n 150kg, eli samoissa hehtaareissa. Variaattorilla irtoaa viivalta hyvin ja tuntuu suht pirteältä jonnekin sinne 80 hujakoille. Maantiellä voi helposti ajaa satasta. Huiput rajoitettu 120.

Samoilla tehoilla ja painolla dual sport varmasti riittää hyvin normaaliin maisema-ajeluun, mutta sen sportin voisi kyllä jättää pois. mieltymyksiä ja tarpeita on monia, mutta mitä joskus aikoinaan kokeilin kavereiden DR 600-750 tms., niin siellä 40-50hv paikkeilla menee minulle aika minimivaatimus. Toki tuollainen 70hv Kotari on minun taidoille ihan riittävä tai ylikin. Silla saa satasen vauhdista vielä perän irti.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Kairaaja
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Joulu 28, 2021 8:55 am
Pyörä: Honda CRF300l

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja Kairaaja »

Kävin mopoliikkeessä. 5800e. tarjottiin hyvitystä uuteen KTM 690 ENDURO R mopoon. En tarttunut. Yllätys oli kotarin korkeus. Olen 182cm pitkä ja varpaat hipoi vain lattiaa.
Vastaa Viestiin