Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Hsippe
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Sitten kannattaa vielä huomata että Honukan(kin) service manuaalissa määritetään vanteen heiton service limiitiksi 2mm sekä sivu & pystyheiton suhteen. Eli tuota vähemmin heittävää vannetta ei huollon tarvitse rihdata tai vaihtaa.
Varsinkin pystyheiton suhteen tämä 2mm on suht paljon ja etupyörä saattaakin pompottaa vaikka (pysty) heitto jäis alle tuon service limitin.

Joten jos haluaa oikeasti pyöreät ja heitottomat vanteet eikä suunnilleen suorat, niin parempi käyttää ne jollain osaavalla rihtaajalla tai tehdä itse jos osaamista on.
Eli kyllä tässä nyt kummallakin vähän pointtinsa on...
LateK
Viestit: 291
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
Pyörä: Honda CRF 300 Rally -21
Paikkakunta: Espoo

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja LateK »

Hsippe kirjoitti: La Touko 07, 2022 4:53 pm Sitten kannattaa vielä huomata että Honukan(kin) service manuaalissa määritetään vanteen heiton service limiitiksi 2mm sekä sivu & pystyheiton suhteen. Eli tuota vähemmin heittävää vannetta ei huollon tarvitse rihdata tai vaihtaa.
Varsinkin pystyheiton suhteen tämä 2mm on suht paljon ja etupyörä saattaakin pompottaa vaikka (pysty) heitto jäis alle tuon service limitin.

Joten jos haluaa oikeasti pyöreät ja heitottomat vanteet eikä suunnilleen suorat, niin parempi käyttää ne jollain osaavalla rihtaajalla tai tehdä itse jos osaamista on.
Eli kyllä tässä nyt kummallakin vähän pointtinsa on...
Kiitos Hsippe, vihdoinkin taas asiaa niinkuin pitää ollakin :idea:
Avatar
MiaC
Viestit: 20
Liittynyt: Su Elo 30, 2020 9:16 pm
Pyörä: Honda CRF300L

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja MiaC »

11kk odotus on ohi ja 300L tuli torstaina kotiin 8)
Nyt ei tarvi ku opetella ajamaan oikeasti, viime kesänä jäi ajot aika vähäksi ja nyt ku oon vähän mieleen palautellu niin meleko ruosteessa on ne vähätkin taidot joilla kortin sain :D
XL250R
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Eipä täysin heitotonta vannetta tai rengasta ole eikä tule, mutta mikäli joko etu tai takarengas täristää takuunalaisessa pyörässä niin että sen tuntee, joku asia on pielessä ja sen korjaaminen kuuluu takuunantajalle.

Pompottava rengas/pyörä on virhe tuotteessa, oli sitten valmistajan toleranssi mitä tahansa. Mikäli kyse ei ole pompottavasta renkaasta, vaan millivillen mittailuista, niin se on ihan eri juttu.

Olen ostanut viisi pinnavanteista moottoripyörää uutena vuosien saatossa, eikä yhdessäkään ole ollut pompottavia pyöriä.
Yksi muuttui pompottajaksi renkaan vaihdon yhteydessä. Vika ei ollut renkaan asennossa, tasapainotuksessa, eikä pinnauksessa, vaan uudessa renkaassa, vaikka mikä tahansa näistä voi olla ilmiöön syy.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Siinäkin on eroja miten joku huomaa pompotuksen ja toinen ei. Tämä on todettu parin pyörän kanssa kun on valiteltu että etunen pompottaa, molemmissa sai ihan keskittyä että tunsi pompotuksen koska se oli niin huomaamatonta etten siihen juurikaan reagoinut mutta pyörän omistajan mielestä pompottaa selkeästi ja häiritsevästi.

Ei mulla ole yhdessäkään pyörässä ollut niin laadukkaita vanteita että olisi ollut tehtaan jäljiltä heitottomia, yleensä hitsisauman kohdalla vanteessa on jopa parin-kolmen millin heittoja. Siitä huolimatta ei ole omissa pyörissä ollut koskaan sellaista pompotusta mihin olisin kiinnittänyt huomiota, jos on ollut niin siitä on päässyt eroon tasapainottamalla renkaan uudestaan.

Mutta tosiaan, takuunalaisessa laitteessa vikojen korjaus on valtuutetun huollon homma, vaikka joskus pienemmän riesan tie on tehdä korjaus itse jos on siihen taitoa ja välineet.
Kylätason kurapyöräilijä.
Kairaaja
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Joulu 28, 2021 8:55 am
Pyörä: Honda CRF300l

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja Kairaaja »

MiaC kirjoitti: Ma Touko 09, 2022 1:35 pm 11kk odotus on ohi ja 300L tuli torstaina kotiin 8)
Nyt ei tarvi ku opetella ajamaan oikeasti, viime kesänä jäi ajot aika vähäksi ja nyt ku oon vähän mieleen palautellu niin meleko ruosteessa on ne vähätkin taidot joilla kortin sain :D
Yllättävän kaun meni sinun Hondan toimituksessa. Pääasia että tuli. Kevät on ollut pitkä ajokelejä odottaessa.
LateK
Viestit: 291
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
Pyörä: Honda CRF 300 Rally -21
Paikkakunta: Espoo

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja LateK »

Ei ihan pelkkää Tarratuunausta :D
Liitteet
Vielä kiiltää…
Vielä kiiltää…
Viimeksi muokannut LateK, Ti Touko 10, 2022 7:17 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
MiaC
Viestit: 20
Liittynyt: Su Elo 30, 2020 9:16 pm
Pyörä: Honda CRF300L

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja MiaC »

Kairaaja kirjoitti: Ma Touko 09, 2022 6:05 pm
MiaC kirjoitti: Ma Touko 09, 2022 1:35 pm 11kk odotus on ohi ja 300L tuli torstaina kotiin 8)
Nyt ei tarvi ku opetella ajamaan oikeasti, viime kesänä jäi ajot aika vähäksi ja nyt ku oon vähän mieleen palautellu niin meleko ruosteessa on ne vähätkin taidot joilla kortin sain :D
Yllättävän kaun meni sinun Hondan toimituksessa. Pääasia että tuli. Kevät on ollut pitkä ajokelejä odottaessa.
Suomessa se oli jo joulukuussa, sovittiin myyjän kanssa että haen kun lumet alkaa olla pois haitoilta.
LateK
Viestit: 291
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
Pyörä: Honda CRF 300 Rally -21
Paikkakunta: Espoo

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja LateK »

MiaC kirjoitti: Ti Touko 10, 2022 9:02 am
Kairaaja kirjoitti: Ma Touko 09, 2022 6:05 pm
MiaC kirjoitti: Ma Touko 09, 2022 1:35 pm 11kk odotus on ohi ja 300L tuli torstaina kotiin 8)
Nyt ei tarvi ku opetella ajamaan oikeasti, viime kesänä jäi ajot aika vähäksi ja nyt ku oon vähän mieleen palautellu niin meleko ruosteessa on ne vähätkin taidot joilla kortin sain :D
Yllättävän kaun meni sinun Hondan toimituksessa. Pääasia että tuli. Kevät on ollut pitkä ajokelejä odottaessa.
Suomessa se oli jo joulukuussa, sovittiin myyjän kanssa että haen kun lumet alkaa olla pois haitoilta.
Nyt kun kesän ajelet ja haet tuntumaa niin kyllä sitä ajokautta kannattaa jatkaa läpi vuoden, kyllä tää on mainio mopo myös talvihommiin.
Kairaaja
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Joulu 28, 2021 8:55 am
Pyörä: Honda CRF300l

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja Kairaaja »

Sodankylässä työkeikalla. Lumet käytännössä lähtenyt ja lämmintäkin piisaa. Hittosoikoon, pitäisi Honda ottaa joku kerta tänne mukaan. Pomokairassa riittäisi surauteltavaa.
--Jansa--
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 8:31 pm
Pyörä: xxx

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja --Jansa-- »

Löytyykös 300:sen omistajaa jolla olisi aikaisempaa kokemusta 690 tai 701 tai vastaavasta pyörästä ?
Jos löytyy niin mielelläni kuulisin kommenttia että onko tullut mielihaluja vaihtaa takaisin tehokkaampaan pyörään.
Itsellä kokemusta aikaisemmin Aprilian matkalehmä 1000 / BMW F800 sekä Yamahan T700 pyörästä. Viimeiseksi olleeseen T700 pyörään olin aika tyytyväinen, mutta vielä astetta kevyempää olisin seuraavaksi hakemassa. Käyttö pääasiassa olisi työmatkaa, sekä lähimaastossa ajelua ja kerran tai pari vuodessa joku pidempi parin päivän reissu suomessa.
Tämä CRF 300 vaikuttaisi kivalta, mutta väkisinkin mielessä pyörii että onko teho kuitenkaan riittävä enään siinä vaiheessa kun siirrytään metsäpoluilta ns. normaaliin liikenteeseen.

Kiitos jo etukäteen jakamistanne kokemuksista.
anttina
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Touko 11, 2016 3:09 pm
Pyörä: CRF300L
Paikkakunta: Kuopio

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja anttina »

Minulla edellinen pyörä oli T700. CRF on paljon kevyempi, helpompi ja ennen kaikkea anteeksiantavampi ajaa. Tenerellä oli kiva ajella mutta jos meni huonommille teille niin virhemarginaali oli aika pieni. Huonommalla tiellä tarkoitan sellaista uraa mitä ei ainakaan ihan tavallisella autolla enää ajeta. Viime kesän Lapin reissulle osui sellaisia reittejä jotka olisin jättänyt Tenerellä ajamatta.

Pikitiellä Tenere voittaa ihan suvereenisti. CRFstä puuttuu sellainen moottoripyörämäinen kiihtyvyys mihin aiemmissa kapineissa on tottunut. Liikenteen mukana kyllä pysyy mutta satasen ajaminen kovin pitkään ei ole mukavaa. Ihan kuin itsestään tulee hakeuduttua pienemmille teille.

Vaihtaisinko takaisin? En varmaankaan. Aika täydellinen pyörä omaan käyttöön tämä nykyinen. Tosin jos tätä joskus saisi ihan vähän isommalla koneella...
B12
Viestit: 444
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja B12 »

Onhan se jo isonnettu 250->300...
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Kaaleppi1
Viestit: 19
Liittynyt: La Kesä 11, 2011 9:54 am
Pyörä: Husqvarna 701 enduro - 22
Paikkakunta: Kajaani

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja Kaaleppi1 »

Itse pähkäilin talven ihan saman asian kanssa, ollut Transalp( ei oikein millään tavalla sykähdyttänyt) , 950 Adventure ( kova kampe, painoa toki on pehmeässä käsitellä, varastettiin vuosi sitten), sitten oli viime kesänä vanha 750 Super tenere, ei sekään oikein antanut mitään.

Mietin Crf300, Ktm 690/ Husqvarna 701 ja toki T700 ja Uusi Aprilia Touareg.
Ajot pääsääntöisesti Kainuun metsäautoteillä ym. Halusin kuitenkin että on räväkkyyttä, hyvä alusta lähtökohtaisesti jo valmiina ja pyörä mitä voi rakennella myöhemmin sitten vaikka millaiseksi adventurepyöräksi.

Päädyin uuteen Husqvarna 701, enkä ole kyllä katunut, on älyttömän kevyt käsitellä pehmeässä, tehoa löytyy kyllä reilusti, alusta on hyvä, kulutus pieni.
Rally kittiä varmaan jossain vaiheessa.
LateK
Viestit: 291
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
Pyörä: Honda CRF 300 Rally -21
Paikkakunta: Espoo

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja LateK »

On kokemusta myös 690, siinähän voimaa riittää joka paikkaan ja joka tilanteeseen, eli todella kiva laite. 300:nen on ihan eri pyörä, mulla Rally ja sillä on itseasiassa mukavampi ajaa sinne 80-90kmh kuin 690, mukavuudella tarkoitan leppoisuutta. Sitku ajetaan kovempaa kumpikaan ei oo mikään motaripyörä, 300 ei vakiona jaksa edes mennä rajottajalle 6-vaihteella, voima loppuu kun ilmanvastus kasvaa, mutta kyllä liikenteen rytmissä pysyy, asenne pitää olla eri kun 690:llä. 690:iä on ollut ikävä ainostaan talvella kun hetaan piiitkiä sladeja ja oikein aktiiviisessa soratieajossa, muuten 300 vie ”voiton”. Ikä on kohdallani vähentäny kummasti kaahaushaluja, ajelu ja maisemien katselu on tärkeämpää :D
Vastaa Viestiin