KTM nelarienskat 2020->

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Aatekura
Viestit: 187
Liittynyt: Su Heinä 27, 2014 2:00 pm
Pyörä: EMTB
Paikkakunta: Kuopio

Re: KTM nelarienskat 2020->

Viesti Kirjoittaja Aatekura »

Onko porukka ottanu irti niitä verkkoja vaimentimesta takaosasta? Miten vaikutti ääniin, lämpötilaan ja pyörän toimintaan? Tein kaupat 2021 450 excstä tänään. 8)

Edit: näyttää olevan kierteillä eli helppo testata itekki. Jenkeissä hitsattu.
Avatar
bisti
Viestit: 1514
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Paikkakunta: Vihti

Re: KTM nelarienskat 2020->

Viesti Kirjoittaja bisti »

No niin, kävihän siinä sitten sillälailla että nelarikuume kävi liian kovaksi ja piti vaihtaa uuteen 350:seen. Ensiajon perusteella alusta vaikuttaa saaneen parannuksia verrattuna -17 malliin, mm. keula oli huomattavasti kantavampi mutta kyllä tuo siltikin sellainen pomppukeppi tuntuu olevan kovemmissa vauhdeissa ja pateissa. No, ei siinä muuta kuin alustaa ammattilaiselle niin hoitaa sen kuntoon.

Ensimmäisessä öljynvaihdossa tuli myös huomattua tuo öljypropun typerä sijoitus, oli niin lähellä runkoputkea ettei saanut hylsyä eikä momenttiavainta käytettyä. Edes lenkkiavaimen lenkkiä ei pystynyt käyttämään kun on niin ahtaat paikat (tai paksu lenkkiavain). Itse kun olen kuitenkin pikkutarkka näiden momenttien suhteen, niin oletteko saaneet ratkaistua ongelmaa miten tuon saisi kiristettyä momenttiin? Eipä tuo käsivaralla ja pelkällä kiintoavaimella helposti yli sen 20Nm mene, mutta ei vara venettä kaada. Onko joku löytänyt lyhyttä hylsyä (1/4" karalla) tai taipuisaa jatkovartta tms. jolla tuon saisi kiristettyä momenttiin?
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Avatar
tertsu
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM nelarienskat 2020->

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Käsipelillä aina kiristellyt ja useamman nelarin kokemuksella ei kyllä ole tarvetta momenttiavaimelle öljypropun pultille.

Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla

Kura lentää...
Avatar
bisti
Viestit: 1514
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Paikkakunta: Vihti

Re: KTM nelarienskat 2020->

Viesti Kirjoittaja bisti »

tertsu kirjoitti: To Huhti 15, 2021 9:43 am Käsipelillä aina kiristellyt ja useamman nelarin kokemuksella ei kyllä ole tarvetta momenttiavaimelle öljypropun pultille.
Joo, sen kyllä tuntee aika selkeästi milloin se kupariprikka litistyy, menee aika kevyellä voimalla ja sitten pysähtyy kuin seinään kun litistymiset on litistetty, siitä eteenpäin ei enää kannata kiristellä. Mutta vaikka "turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä" niin olen aina käyttänyt kaikissa ruuveissa annettuja momentteja ja hyvin on pärjätty tähän asti, ei ole koskaan kierteet korkanneet eikä pultit löystyneet omia aikojaan. Alkaa kyllä tuossa ranteessakin olla jo jonkunlainen tuntuma siitä millaisissa momenteissa liikutaan, mutta minkäs sitä pakkoneurooseilleen voi 8)
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Aatekura
Viestit: 187
Liittynyt: Su Heinä 27, 2014 2:00 pm
Pyörä: EMTB
Paikkakunta: Kuopio

Re: KTM nelarienskat 2020->

Viesti Kirjoittaja Aatekura »

Jahhas. Nyt on 150km takana -21 450:llä ja samanlainen olo ku aikoinaan ekan piikin sarvissa. Tämmösellä keveällä tykillä on aivan hervottoman kiva ajella. Siirryin tähän 690 enskasta. Tässä on alavääntöä mutta myös hieno paukku ylärekisterissä. Tärinöitä vähän enemmän mitä 14-17 mallin 690:ssä, vähemmän selvästi kuin 660 SMC:ssä, ei siis pahasti. Alakierroksilla ei ole tärinöitä, tulevat ylärekisterissä enemmän. Ihan rajottimelle en oo vielä kierrätelly, muuten kyllä monipuolista ajoa ja kiihyttelyä. Hiekkatietä pääsin vasta koittaan, polut meinaa olla vielä aika kurasia. Vakiorenkaat vaikuttaa yllättävän hyviltä dualsporttailuun, eivät tärise kauheasti eivätkä ole luistelleet asfaltilla, vaikka olen pariin kohtaan vähän kokeillutkin.

Vaihtoin 1.7h kohalla öljyt nyt ekaa kertaa. Ei näkyny mitään isoja paloja, jotain mustaa höttöä oli vadin pohjalla. Ens viikolla toinen öljynvaihto ja pyörän yleistsekkaus huollossa, sain sen kaupan päälle. Tästä kesästä tulee hulppea. 8)
Avatar
bisti
Viestit: 1514
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Paikkakunta: Vihti

Re: KTM nelarienskat 2020->

Viesti Kirjoittaja bisti »

Aatekura kirjoitti: Ti Huhti 20, 2021 8:44 pm Vaihtoin 1.7h kohalla öljyt nyt ekaa kertaa. Ei näkyny mitään isoja paloja, jotain mustaa höttöä oli vadin pohjalla. Ens viikolla toinen öljynvaihto ja pyörän yleistsekkaus huollossa, sain sen kaupan päälle. Tästä kesästä tulee hulppea. 8)
Itse myös vaihdoin öljyt ensimmäisen kerran 1.3h ajon jälkeen. Vähän ihmettelin kun ei ollut oikein mitään ylimääräistä öljyjen seassa eikä magneetissa. Tähän asti kaikissa pyörissä on ollut ihan kunnon metallihiutaleita ekassa öljynvaihdossa mukana :shock: , mutta nyt ei ollut muutakuin pientä pölymössöä magneetissa. Ja sisäänajon suoritin periaattella "just ride it", eli kone lämpimäksi, sitten hiekkapohjaiselle radalle ja kunnolla runtua (tosin tämänhetkisellä paskalla ajokunnolla se minun "kunnolla runtua" lasketaan vetomiesten parissa mummoiluksi). Varmaan tein sitten jotain väärin tai nykyaikaiset koneistukset on niin kehittyneitä ettei siellä enää mitään sisäänajoja edes tapahdu (taitaa olla kaikki pyörät jo tehtaalla penkitetty ennen lähetystä).
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Avatar
bisti
Viestit: 1514
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Paikkakunta: Vihti

Re: KTM nelarienskat 2020->

Viesti Kirjoittaja bisti »

Onkos muuten kukaan päässyt perille mikä on moottoriöljyn oikea määrä näissä vehkeissä? Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä ja öljyn määrä on sopiva kun ikkunassa sitä näkyy, mutta siltikin tulee pohdittua mikä tuo virallinen oikea määrä on. Ohjekirja kun ilmoittaa tilavuudeksi 1.0l, mutta onko tuossa mukana öljynsuodatinkoteloon kaadettu 1/3 tilavuus, vai onko virallinen määrä 1/3 suodatinkotelosta + 1.0l? Lisää soppaa hämmentää englanninkielisen ohjekirjan määrä 1.1qt joka tarkkaan ottaen on 1.04l. Laitatteko tarkalla mitalla vai sinnepäin?
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Aatekura
Viestit: 187
Liittynyt: Su Heinä 27, 2014 2:00 pm
Pyörä: EMTB
Paikkakunta: Kuopio

Re: KTM nelarienskat 2020->

Viesti Kirjoittaja Aatekura »

Näissä 450-500 se on 1.2. Itse luruttelin heilutellen mahdollisimman paljon öljyä pois ensin. Laskin öljynfiltteritäytön mukaan tilavuuteen eli yhteensä 1.2l laitoin vaan. Lasi oli tyytyväinen.
Aatekura
Viestit: 187
Liittynyt: Su Heinä 27, 2014 2:00 pm
Pyörä: EMTB
Paikkakunta: Kuopio

Re: KTM nelarienskat 2020->

Viesti Kirjoittaja Aatekura »

Käväsin ekaa kertaa aikuiselämässäni motocrossiradalla. Pyörä (-21 450) toimi hienosti ja sillä pystyi hyppyri-aloittelijakin ajamaan. Olin kuitenkin vielä varovainen, kädet väsy aika nopeasti. :D Iskareita säätelin napsuista aika paljon tiukemmalle, vähän tiukemmalle mitä Sport asetukset antaa manuaalissa.

Aika matalalla ui kuulemma perä välillä, vaikka itsellä painoa vain 74kg. Isoimmat ongelmat oli hiekkaiset mutkat ja oikean asennon löytäminen hyppyrin nokalla, mutta se alkoi sujumaan noin neljän kierroksen jälkeen. Kaksi kierrosta jaksoi aina ajaa putkeen, sitten levolle. Käsien takia. Uskon tottuvani tuohon kuitenkin aika nopsaa, tuohon nyt vaikuttaa kaikenlainen osaamattomuus.

Pyörällä on nyt tullut ajettua myös hankalempaakin polkua ja vesiylityksiä. Hiekkatiellä voimaa on hyvin hauskanpitoon! On ollut kyllä todella mukava laite. Alavääntöä löytyy mutta sitä pystyy myös kierrättämään kuin pienempää pyörää mukavasti ja herkästi. Oikealla vaihteella pyörä ei yritä loikkia tai tappaa ketään.

Tässäpä pätkää radalta: https://www.youtube.com/watch?v=LzfRv6PRw1A&t=210s
Avatar
bisti
Viestit: 1514
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Paikkakunta: Vihti

Re: KTM nelarienskat 2020->

Viesti Kirjoittaja bisti »

Tuli tänään vaihdettua öljyt, samalla tavalla kuin aina aiemminkin. Pyörän käynnistyksen jälkeen kuitenkin panin merkille että nokkaketju tai jokin muu rallatti muutaman sekunnin ajan ja sen jälkeen vaimeni. Liittynee varmaankin tuohon öljynpaineella toimivaan nokkaketjun kiristimeen. Ei ole aiemmin tullut pantua merkille tuollaista, tosin nyt olin pyörän päällä kun sen käynnistin niin voi johtua siitä. Onko muilla kuulunut tällaista öljynvaihdon jälkeen ekassa käynnistyksessä?
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Avatar
tertsu
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM nelarienskat 2020->

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Kuuluu aina öljyn vaihdon jälkeen ja on normaalia.

Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla

Kura lentää...
Avatar
bisti
Viestit: 1514
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Paikkakunta: Vihti

Re: KTM nelarienskat 2020->

Viesti Kirjoittaja bisti »

No näin vähän ajattelinkin, tähän asti on tullut aina vain laitettua pyörä käymään sivulta niin ei tullut asiaa huomattua. Asiasta appelsiiniin, tuli hankittua pyörään Akran kokoputki. Luulin että pyörä oli jo valmiiksi erinomainen mutta Akralla siitä tuli vieläkin parempi. Kaasuvaste on todella hyvä, tehokäyrä lineaarinen ja vääntöä löytyy heti nollakaasusta lähtien. Nyt pystyy ajamaan isommalla vaihteella ja pienemmillä kierroksilla kun kone ei rytyytä samalla tavalla kuin vakioputkella. Akran vaikutus oli odotusteni mukainen, mutta ihan noin suurta vaikutusta en osannut odottaa. Suosittelen kyllä erittäin lämpimästi hankintaa
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Aatekura
Viestit: 187
Liittynyt: Su Heinä 27, 2014 2:00 pm
Pyörä: EMTB
Paikkakunta: Kuopio

Re: KTM nelarienskat 2020->

Viesti Kirjoittaja Aatekura »

Matka -21 450:n kanssa jatkuu. Taakse tuli C02 ja tasapainotin kummatkin renkaat rengaskoneen omaavassa paikassa pinnapainoilla. Tuli muuten vakaa pyörästä! Painoja olivat tosin laittaneet aika paljon, kummallakin puolella yli 100g, takana taisi olla lähemmäs 150. :o Tuntuu aika paljolta, vaikuttakohan tuo jo ajon ketteryyteen? Aiempi mesta tasapainotti jollain fiilispohjalla, täristi ikävästi. Heillä oli painoja parikymmentä grammaa. En jaksa nyt asiasta välittää, mutta toivon, että seuraavan renkaan kanssa osuisi vähän pienemällä painolla tasapainoon...

Pyörällä tullu nyt ajettua enskaakin enemmän, kun polut ei oo ihan mudassa kaikki. Mulla on 14 piikkinen edessä, niin välit tuntuu olevan metsään hieman pitkät, kolmonen voisi olla vähä lyhyempi. Pitää miettiä, jos iskis sen 13 piikkisen eteen. Sitten tosin satasen ajomukavuus pienenee, nyt se on ihan hyvällä kierrosalueella. Kytkimen käyttöä on päässyt harjoittelemaan metsässä, sitä tarttee tällä koneella pienentämään voimavaroja.

Kivetyssäkin tuli tällä käytyä, se oli siinä nuotion vieressä parkissa.

Tässä aloittelijan videota kivisessä mettäpätkässä: https://www.youtube.com/watch?v=ZOP4yBAyUOQ&t=72s
Viimeksi muokannut Aatekura, Pe Kesä 11, 2021 4:56 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
sivuluisu
Viestit: 173
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: KTM nelarienskat 2020->

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Mulla tulee mieleen, miksi pitää ajaa niin isolla vaihteella että kone käy suunnilleen tyhjäkäynnillä. Sen takia sitten joutuu käyttään kytkintä? Vai mitä ne voimavarat on?
Aatekura
Viestit: 187
Liittynyt: Su Heinä 27, 2014 2:00 pm
Pyörä: EMTB
Paikkakunta: Kuopio

Re: KTM nelarienskat 2020->

Viesti Kirjoittaja Aatekura »

sivuluisu kirjoitti: Pe Kesä 11, 2021 4:16 pm Mulla tulee mieleen, miksi pitää ajaa niin isolla vaihteella että kone käy suunnilleen tyhjäkäynnillä. Sen takia sitten joutuu käyttään kytkintä? Vai mitä ne voimavarat on?
Kakkonen on sen verran näpäkkä tuolla kivikoissa omalle taitotasolle, että kolmosella pääsee huomattavasti smoothimmin ja nopeampaa. :D Ainakin nyt seitsemän kierroksen kokemuksella tuolla radalla. Ehkä sitä kakkosta voisi kokeilla ens kerralla, jos alkaisi löytymään jaksamista sille. Kaasukäsi vaan väsyy sitten nopeampaa, kun pitää olla varovaisempi sen kaasun kanssa. Tommosella ohuella kivikkoisella polulla se kakkosen keskialueen nykyäisy on nimittäin aika vievä. Vähän lyhyempi kolmonen olisi aika ideaali tolle radalle omaan vauhtiin.

Jos pyörä ei olisi "dualsport" ajatuksella käytössä, sopisi esim 250 excf tuonne polulle paljon mukavemmin, luulisin. Että tämä on tämmöistä painimista vähän tuon kanssa. Mutta ideana, tuolla on hienoa myös tutkia metsäautoteitä ym. kun on vääntöä alhaallakin.
Vastaa Viestiin