BMW G650X

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

-henkka-
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Touko 02, 2011 7:02 pm
Pyörä: BMW G650X CH

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja -henkka- »

Go-Za kirjoitti: Pe Touko 26, 2023 8:48 pm No eipä ollut starttimoottori mun ongelma.
Vappupäivänä piti lähteä ajelemaan mutta en päässyt kuin muutama sate metriä. Pyörä ei pysynyt käynnissä.
Muutama tunti myöhemmin "se ongelma" ratkesi eli akun plussajohto oli löysällä ja pyörä pysyi hetken käynnissä loistavasti kunnes taas sammui.
Se olikin sitten jo isompi vika!
Startin vapaakytkin oli levähtänyt lopullisesti! BMW:n varaosassa mukana ainakin staattori ja ilmeisesti myös vauhtipyörä. Hinta mukavat 1200€.
Lisäksi se kone pitäisi ottaa irti ja puhdistaa sisältä koko öljytila, siellä saattaa olla metallipölyä (joka jo kerran aiheutti mulle ongelmia!)
Mutta Biketeamilla sanoivat että ehkä se kannattaa laittaa ensin nippuun (uuden vapaakytkimen kanssa) ja kuunnella/ ihmetellä miltä se kuullostaa.
Voi olla että kaikki metallihile jää öljynsuodattimelle!
Youtubessa melko uusi video missä vaihdetaan vapaakytkin aftermarket osaan jota ilmeisesti löytää halvalla (mistä?)
https://www.youtube.com/watch?v=IdRXXiG2kKs
Hei, paljonko oli mittarissa kun tuo vapaakytkin hajosi?
Avatar
Go-Za
Viestit: 110
Liittynyt: La Huhti 04, 2015 8:09 pm
Pyörä: XChallenge
Paikkakunta: Sisu
Viesti:

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Go-Za »

-henkka- kirjoitti: Su Kesä 25, 2023 7:36 pm Hei, paljonko oli mittarissa kun tuo vapaakytkin hajosi?
Melko tarkkaan 50k, parisataa km päälle. Ton voi kyllä välttää jos osaa kuunnella omaa pyöräänsä!
Jos starttaaminen on lämpimänä hankalaa ja startin pyöriminen meinaa jumittaa välillä niin se on melko varma merkki että äkkiä vaihtoon!

Kuva
Mulla nyt tehty 2x öljynvaihto (sekä suodattimen). Ensimmäinen oli siis n. 240km korjaamolta lähdön jälkeen (kuva vasemmalla), silloin metallihilettä oli jotakuinkin magneetti täynnä.
Sitten ajettiin n. 750km ja tehtiin öljynvaihto (kuva oikealla), magneetti on jo "normaalimpi" vaikka hilettä on vielä melko paljon on sitä kuitenkin reilusti vähemmän mitä ensimmäisessä kuvassa.
Edit 22.07.23 Tänään taas tehty öljynvaihto. Kilometrejä tullut n. 1300 edellisestä vaihdosta. Tässä öljytulppa ja magneetti tänään:
https://photos.app.goo.gl/buLMuCNgiifxkjwh7
Viimeksi muokannut Go-Za, La Heinä 22, 2023 1:57 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Go-Za
Viestit: 110
Liittynyt: La Huhti 04, 2015 8:09 pm
Pyörä: XChallenge
Paikkakunta: Sisu
Viesti:

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Go-Za »

Sattuisko kellään olemaan pinnoja (etuvanne) ylimääräisenä hyllyssä??
Mulla näköjään 2 menny poikki ja aika läheltä toisiaan (3 pinnaa välissä)
Uskoltaako tolla enää ajaa?
Edit: Nyt pinnoja on 4 poikki ja en enää aja. Biketeamilta tilattu 5 pinnaa (riittääköhän?)
Avatar
Go-Za
Viestit: 110
Liittynyt: La Huhti 04, 2015 8:09 pm
Pyörä: XChallenge
Paikkakunta: Sisu
Viesti:

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Go-Za »

Tilasin sitten myös koko pinnasatsin tämmöisestä firmasta: https://wheelsandparts.se/en/ -Maksoi 115€ toimituskuluineen ja tulivat muutamassa päivässä. Eilen kävin tutun luona vähän rihlaamassa vannetta suoremmaksi ja yhteensä 7 pinnaa vaihdettiin.
Avatar
Go-Za
Viestit: 110
Liittynyt: La Huhti 04, 2015 8:09 pm
Pyörä: XChallenge
Paikkakunta: Sisu
Viesti:

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Go-Za »

Olisko jollain hajua mikä aiheuttaa tuossa Rotaxin 652 moottorissa sitä että kytkin ei meinaa irrottaa?
Mulla on nyt 56tkm pyörässä ja oletan että on alkup. kytkin ilman mitään remontteja. Viime kesänä kerran irrotin vaijerin siitä kytkinkopan päällä olevasta vivusta ja siiersin vivun asentoa "kireämmälle". Se auttoi hetken mutta nyt on taas semmonen ettei etenkin lämpimänä mainaa kunnolla irrottaa ja varsinkin vapaa on vaikea löytää kun vaihdevipua joutuu painamaan jalalla aika voimakkaasti.
CorporalMike
Viestit: 49
Liittynyt: La Syys 24, 2016 6:44 am
Pyörä: Honda NX650 KTM 250 EXC
Paikkakunta: Oulu

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja CorporalMike »

https://advrider.com/f/threads/g650x-ch ... n.1006074/

Sent from my M2007J22G using Tapatalk

an13
Viestit: 1088
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja an13 »

Tuon advriderillä yllä mainitun kytkinkopan holkituksen jouduin omaanikin aikoinaan tekemään. Vanha koppa oli kulunut ja alkoi jumittaa kääntöliikettä.
an13
Viestit: 1088
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja an13 »

Tuossa vielä kirjoitus miten 07 mallin kytkinkoppa jossa tuota tyyppivikaa on vaihdetaan 09 xcountryn koppaan jossa ei:
http://mattsnook.com/bmw/bmwXCountry/Cl ... /index.htm
Kaks-Seiska
Viestit: 4
Liittynyt: To Loka 31, 2013 11:29 pm
Pyörä: KTM EXC250

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Jos ei ole estetiikan suhteen hirveän tarkkaa, niin Husqvarnan vastaavaa koppaa saa huomattavasti edullisemmin (tai ylipäänsä saa), kuin bemarin omaa. Itse laitoin vuosi sitten Hussen kopan. Olikohan, että kytkinakselia piti tuossa ehkä aavistus viilata lyhyemmäksi, mutta muuten menee heittämällä.
Avatar
Go-Za
Viestit: 110
Liittynyt: La Huhti 04, 2015 8:09 pm
Pyörä: XChallenge
Paikkakunta: Sisu
Viesti:

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Go-Za »

Kiitos vastauksista! Täytyy ruveta kyttäämään tuota Hussen kytkinkoppaa.
Avatar
Go-Za
Viestit: 110
Liittynyt: La Huhti 04, 2015 8:09 pm
Pyörä: XChallenge
Paikkakunta: Sisu
Viesti:

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Go-Za »

Ei kellään sattuis olemaan hyllyssä taka-akselin vasemman (jarrulevyn) puolista holkkia?? Eli se joka tulee vanteen ja swingin väliin (n. 25mm leveä) holkki?
En tajua mihin sen olen kadottanut...
Vastaa Viestiin