KTM 1290 Super Adventure R

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Å
Viestit: 1894
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Å »

Onko kukaan kehitellyt jotain ratkaisuja sille, että matkustajan selkä ei kuraantuisi? Melko tympeä ominaisuus...

Lähetetty Åpuhelimesta Åtalkilla

Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Viuh
Viestit: 1666
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, g/s, R75/5

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Vaikka bensaveroa kiristellään jatkuvasti ja kaikkea moottorilla liikkumista pyritään ahdistelemaan mutta ei kai ne vielä sentään ainetta suoraan tankista vie?

SARRIN mittari alkoi jossain vaiheessa näyttämään maksimissaan kahta palikkaa vajaata tankkia. Anturia käsissä pyöritellessä toimii oikean tuntuisesti ja koho liikkuu. Pyöristelin kohon nurkkia ja kasasin, 1. tankkauksen tuntui toimivan OK kunnes taas sama juttu 2. tankkauksen jälkeen sillä erolla että satunnaisesti vilkautti täyttä.

Osalle näkyy olevan kolme kehitysversiota, mitähän siinä on osalle tehty? Korjaantuuko kohoa veistelemällä vai pelkästään uudella osalla?
Sitä ideaa pyörittelin että teen mittaputkeen avarammat reiät molempiin päihin, josko yläpäästä ei ilma pääse karkuun ja koho jää sitä vasten.

Kun pinta putoaa tankissa, lähtee näyttämään järkevän oloisesti.
Jatic
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Heinä 18, 2018 6:55 am
Pyörä: KTM + lukuisia muita V-konfiguraatioita

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Jatic »

Täällä KTM-kollegat varmasti osaa kertoa, että jos 1290:llä on huristeltu väärillä kytkinneisteillä about 10tkm niin mitä kannattaa tarkastuttaa ja korjuuttaa? Nyt tilattu kytkimen "korjaussarja" jonka myötä ilmeisesti vaihtuu kaikki kumiosat. Ts. järjestelmässä on ollut DOT4 öljyn sijaan mineraaliöljyä, joka on hyytelöitynyt ja paskonut kumiosat jolloin tuntuva/näkyvä vika on se, että kytkinkahvassa on välystä, se ei palaudu kunnolla ja kytkimen tuntuma on pikkuhiljaa muuttunut huonoksi (nihkeämmäksi/raskaammaksi).
What doesn't break eventually vibrates off 😬
Stefa74
Viestit: 169
Liittynyt: La Heinä 30, 2016 1:53 pm
Pyörä: Ktm 990 adventure
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Stefa74 »

Eiköhän se tule kuntoon kun kaikki tiivisteet vaihtuu. Taitaa olla lähes kaikissa 2017 isoissa kotareissa (ainakin alkuvuodesta tehdyissä) alkujaan laitettu väärät O renkaat/tiivisteet tehtaalla/alihankkijalla jotka eivät ole tarkoitettu dot4 jarrunesteelle. Noissa kun käytettiin aiemmin mineraaliöljyä, ja vuodeksi 2017 vaihtui jarruneste kytkimeen. Melko iso moka.
..... nostetaan vaan pyörä ylös, katse eteenpäin, kone käyntiin ja eiku vaan lisää paskaa housuun!
Avatar
Å
Viestit: 1894
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Å »

Sattuneesta syystä on joutunut mittailemaan erinäisiä sähköarvoja 1290 SAR 2020 moposta. Käynnissä ollessa virrankulutus on n. 13 A , joten jos tulee latausvika (kuten mulla), niin mopon omalla, täydellä akulla ajaa lisälaitteet sammutettuna vajaan tunnin.

Lähetetty Åpuhelimesta Åtalkilla

Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Avatar
Å
Viestit: 1894
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Å »

Onkos kukaan joutunut vielä vaihtelemaan pyöränlaakereita? No, seuraavaksi korjauskohteeksti tuli rataskilven laakerit, 1 v 3 kk vanha ja 23 000 km. Ainakin ulommainen tuntuu nykyttävän pyörittäessä jo ihan somasti :roll:. Ja mainittakoon, että aina on vedetty akseli momenttiin ja ketjulinja ollut suora.
Minulta alkaa mennä usko KTM:n laatuun, kun koko ajan joku paikka menossa hajalle. On kyllä ihan riittämiin saanut huoltaa ja ropata tätä vehjettä, joko takuuseen tai muuten :evil:.

Ei nyt kuvittelisi olevan vaikea saada laakereita toimivaksi. Aiemmat kohteet, jotka itse olen laakeroinut, ovat kestäneet ajamista 60-70 tkm ja edelleen kunnossa tai aavistuksen omaista nykytystä havaittavissa - eikä ole ajettu vain hyviä asfalttiteitä...
Viimeksi muokannut Å, Ma Elo 23, 2021 10:23 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja KN76 »

55tkm mittarissa ja alkuperäiset laakerit pyörissä.
Joka renkaanvaihdon yhteydessä niitä pyöritellyt eikä ainakaan vielä ole pykältänyt.

Toki mun ajelut on pääasiassa sellaista aurinkoisella kelillä hiljaa suoraa asfalttitietä lähimpään kahvilaan ja takaisin.

BTW mikä nissä sähköissä oli vikana siinä sun mopossa?
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Avatar
Å
Viestit: 1894
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Å »

KN76 kirjoitti: La Elo 21, 2021 2:31 pm BTW mikä nissä sähköissä oli vikana siinä sun mopossa?
Staattori oli kolmasosalta mustana eli kärähtänyt. Se vaihdettiin takuuseen. Se, mikä tuon aiheutti, on arvoitus - mahdollisia syitä on monia.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Avatar
Happi
Viestit: 2872
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Happi »

Å kirjoitti: La Elo 21, 2021 1:39 pm Onkos kukaan joutunut vielä vaihtelemaan pyöränlaakereita? No, seuraavaksi kojrauskohteeksti tuli rataskilven laakerit, 1 v 3 kk vanha ja 23 000 km. Ainakin ulommainen tuntuu nykyttävän pyörittäessä jo ihan somasti :roll:. Ja mainittakoon, että aina on vedetty akseli momenttiin ja ketjulinja ollut suora.
Minulta alkaa mennä usko KTM:n laatuun, kun koko ajan joku paikka menossa hajalle. On kyllä ihan riittämiin saanut huoltaa ja ropata tätä vehjettä, joko takuuseen tai muuten :evil:.

Ei nyt kuvittelisi olevan vaikea saada laakereita toimivaksi. Aiemmat kohteet, jotka itse olen laakeroinut, ovat kestäneet ajamista 60-70 tkm ja edelleen kunnossa tai aavistuksen omaista nykytystä havaittavissa - eikä ole ajettu vain hyviä asfalttiteitä...
Noiden vetopakan laakereiden päälle käy, jos pitää ketjuja liian kireällä. Olen usein nähnyt liian kireällä olevia ketjuja. Omistajat kehuvat pistäneensä juuri niin kireälle kuin ohjeissa sanotaan ja näin varmaan onkin. Olen kehoitanut kaveria painamaan jousitusta pohjaan ja tarkistamaan ketjujen kireyden samaan aikaan. Yllätys, ketjut ovat aivan liian kireällä.
Vastaavasti minulle on huomautettu, että ompas sulla ketjut löysällä. Sitten em. menetelmällä todistan, että ne ovat ihan ok.

Happi
Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja KN76 »

Ok. Toivottavasti ei ainakaan tänä kesänä uusiudu tuo vika.

Kovasti näissä tuntuu laatu vaihtelevan.
Ite oon päässyt suuremmitta murheitta. Vähä aika sitten iski MTC-failure ja mopo sammui aina kun löi ykkösen pesään. Korjautui itsekseen kun käytti virrat pois. Ja onnneks korjautui, olis ollu hikinen matka työntää Kalkoaivista ison tien varteen.. :lol:
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Avatar
Å
Viestit: 1894
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Å »

Happi kirjoitti: La Elo 21, 2021 3:36 pm Noiden vetopakan laakereiden päälle käy, jos pitää ketjuja liian kireällä. Olen usein nähnyt liian kireällä olevia ketjuja. Omistajat kehuvat pistäneensä juuri niin kireälle kuin ohjeissa sanotaan ja näin varmaan onkin. Olen kehoitanut kaveria painamaan jousitusta pohjaan ja tarkistamaan ketjujen kireyden samaan aikaan. Yllätys, ketjut ovat aivan liian kireällä.
Vastaavasti minulle on huomautettu, että ompas sulla ketjut löysällä. Sitten em. menetelmällä todistan, että ne ovat ihan ok.

Happi
Joo, näinhän se on. Enpä ole viitsinyt speksin alarajalle niitä kiriä tuosta syystä vaan varmaan aika monen mielestä löysällä ovat mullakin. Toki siitä sitten seuraa pientä herkyttää ketjujen putoamiseen, hitaassa ajossa vähän nykivää menoa ja röykkyisessä ajossa jonninmoista lätkettä ja pauketta ketjun hakatessa sinne ja tänne. Tosin säädän aika aktiivisesti jousen esijännitystä kuormauksen mukaan.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Viuh
Viestit: 1666
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, g/s, R75/5

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Omassa ei noita huolia ole ollut. Tankinkorkki ja koodaamaton vara-avain oli alkuun ongelmat ja
luokaton merkkihuolto. MTC:n on pari kertaa lyönyt tämä ja edellinen 1190 tauluun kun akun jännite on kyykännyt
omien turausten takia. Vanteet tiedän heikon puoleisiksi mutta jotenkin ovat onnistuneet säilymään ilman lommoja
vaikka keulaa olen muutaman kerran pohjannut ihan kunnolla kiveenkin. Henkisesti olen PP-vannesarjaan kyllä valmistautunut.

Alustaa tehtiin muutama kierros Topin verstaalla. Ensi alkuun suunnitelin Tractiven iskaria ja keulaan jotain kittejä mutta iso harppaus tuli tehtyä ilmankin.

Isoin miinus tässäkin on ollut hankala ilmanputsarin huolto, sama ongelma taitaa olla kyllä muutamassa muussakin pyörässä. Jostain syystä pykälää pienemmissä on usein tämä asia paremmin ja nyt uudessa 1290:issä ainakin näyttää helpommalta. Henkilökohtainen ongelma on myös se, että Superi tuntuu niin hauskalta laitteelta että tämä on saanut möllöttää tallin nurkassa.
Avatar
Å
Viestit: 1894
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Å »

Onko kukaan löytänyt toimivaa ratkaisua korkeammaksi pleksiksi? Olen 174 cm lyhyt ja viluisemmille reissuille korkeampaa tuulilasia haeskelen. S-mallin pleksi ei sovellu minulle (kypäränä Touratech Adventuro MOD), voisin myydä sen edullisesti pois jos joku tarvitsee.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Viuh
Viestit: 1666
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, g/s, R75/5

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Viuh »

175 senttisenä olen ollut tähän tyytyväinen mutta noi tuntuu olevan niin henkilökohtaisia juttuja että paha suositella oikein mitään. https://www.xlmoto.fi/_pid-9716F?v=265 ... lsrc=aw.ds
Avatar
JRA
Viestit: 386
Liittynyt: Su Elo 14, 2005 4:59 pm
Pyörä: KTM1190R
Viesti:

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja JRA »

https://www.tori.fi/varsinais-suomi/KTM ... 732095.htm

Torissa näkyy olevan myynnissä sopuhintaset laukut tarjolla jos joku tarvii.
Vastaa Viestiin