KTM 1290 Super Adventure R

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

XL250R
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Japit kirjoitti: Su Heinä 03, 2022 9:04 pm Nyt staattori vaihdettu ja toimii hienosti. Maahantuojalle täydet pisteet vastaantulosta. Osat eivät maksaneet mitään vaikka takuu oli 2kk sitten mennyt umpeen, työn joutui maksamaan. Tosiaan -20 mallinen ja 15tkm ajettu jos näitä alkaa enemmän ilmaantumaan.
Kuluttajakaupassa yleisen virhevastuun puitteissa tuo olisi pitanyt menna kokonaisuudessaan myyjan piikkiin. Ellei sitten Kottaraisen staattorin yleinen kayttoika ole vain kaksi vuotta.
Nain ainakin liikkeesta ostetun kohdalla, eika vastuu katkea tuohon 2v + 2 vk:oon, vaan osan yleiseen kayttoikaan.
Japit
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:09 pm
Pyörä: KTM superadventure 1290
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Japit »

Uskomattoman huonoa tuuria meikäläisellä tämän super adventuren kanssa. Norjan reissulla vähän ennen Trondheimiä katosi pyörästä TAAS!! lataus. Mobility servicen turvin saatiin pyörä paikallisen KTM servicen huomaan. Mutta tästä oikeastaan vaikeudet vasta alkavat. Pyörä siis perjantaina aamulla dealirille, kaikki tuntui olevan paikassa ok. Ongelmana oli aikataulu, pojan pitäisi olla maanantaina töissä ja lautta Kapellskäristä lähtisi sunnuntai aamulla. Huoltajan mukaan osia joutuu tilaamaan ja arvio saatavuudesta 3-7vrk, tästä johtuen nokka kohti lähemmäs lähtösatamaa kaksipäällä pojan pyörällä. Ajettuamme n 500km tuli viesti "your bike is ready, ktm". Soitto heti perään että mikä homma. Vastattiin että liitin oli löysällä (epäilytti jo silloin, liittimissä lukitukset). Tässä oli tehtävä kova päätös, ollaan lähimmässä hotellissa yö ja palataan aamulla hakemaan ehjä pyörä mukaan.
Aamulla ajo takaisin Trondheimiin suurin odotuksin hakemaan pyörä mukaan. Oli lauantai ja pyörän tuli luovuttamaan joku kesäpoika. Pistin pyörän käymään ja huomasin heti että volttimittari näyttää n. 12V eli ei puhettakaan latauksesta. Ketutus alkoi saavuttamaan äärirajoja. Kesäpoika soitteli huoltomiehelle ja kommentti oli että kyllä se eilen latasi. Jos staattori mennyt TAAS!! niin tietenkin tilaustavaraa ja arvioitu toimitus elokuun lopussa. Taas oli tehtävä kovia päätöksiä. Pyörä jätettävä tänne ja lähdettävä äkkiä kohti lauttaa. Matkaa edessä tällä kertaa 800km/10h ja tietenkin kaksi päällä. Omistaja soitteli perään ja oli kovin pahoillaan, kovasti lämmitti mieltä siinä vaiheessa. Tämän yhteyden jälkeen koko firmaan ei ole saanutkaan enään mitään yhteyttä, puhelimella, viesteillä, maililla. Ilmeisesti laadukasta KTM palvelua norjalaisittain.
Nyt tänään mennyt 4 arkipäivää umpeen (viikonloppu välissä) ja mobility servicen mukaan toimimaton pyörä voitaisiin toimittaa monirahtina kotia lähimpään merkkiliikkeeseen. Mutta edelleenkään ei ole mitään tietoa tullut KTM dealerilta että mikä pyörän tilanne. Poika koitti tänään vielä soitella toimarin numeroon, hän pisti numeron estoon. Keskuksessa vastaa joku nainen ja yhdistää eteenpäin, mutta katkaistaan hetken päästä. Kun saan tämän homman jotenkin päätökseen otan yhteyttä KTM Nordiciin ja pyrin heidän kauttaan saamaan palautteen täysin luokattomasta palvelusta. Nyt en edes halua että tämä Norjalainen firma koskee edes pyörään.
Nyt tehtiin taas kova päätös. Mobilty service lupasi kustantaa lauttamatkat edestakaisin pyörän hakua varten. Onhan sekin jotain. Rahti kotio ei olisi ollut mitenkään selvä, olisin joutunut maksamaan sen kokonaisuudessaan ja siitä olisi vähennetty lentolipun hinta ja jotakin muuta merkityksestöntä. ja aikataulusta ei mitään hajua kelläkään eli haen itse pyöräni pois. Perjantaina aamulla olen liikkeessä tapaamassa tätä "asiakaspalvelun huippuosaajaa" silmätysten. Luultavasti yllättyy pahemman kerran, tarvii vaan jotenkin itse rauhoittua ettei tule itselle mitään korvausvaatimuksia.
ja sitten tämä lataus härdelli. Pyörä siis SAR vm-20 ajettu 22tkm, huollettu täydellisesti merkkiliikkeessä. Nimenomainen lataus staattori vaihdettu (osa takuuna, itse maksoin työt) 7/22 kilometrit silloin n. 14,5tkm eli jos tämä osa TAAS! mennyt rikki niin se kesti tarkalleen 12kk 3pv/6500km. Toisaalta en vielä tarkalleen tiedä onko kyse taas samasta osasta, mutta jos on, niin laatu on täyttä kuraa. Jos tämä pyörä on vielä minulla ensi vuonna niin ilmeisesti pitää olla koko ajan staattori taskussa mukana. Osan takuuta onkin taas mielenkiintoista kysellä maahantuojalta. Siinähän on vuoden takuu. Sori, meni 3 päivällä yli.
Mutta pääasia tässä on että saan pyörän takaisin omaan talliin ja saan rauhassa tutkia yleismittarilla mikä on rikki. Norjassa näin KTM huollossa yleismittarin mutta ilemisesti liian vaikea käyttää :D
Avatar
Å
Viestit: 1896
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Å »



Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Matkaenduro59
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Heinä 14, 2023 1:14 pm
Pyörä: 1290:Super Adventure

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Matkaenduro59 »

Minulla 2020 mallin 22000 ajettu Super Adventure 1290 jätti Italiaan viime syksynä kun staattori ja lataussäädin molemmat rikkoutuivat. KTM mobility servicen palvelu sekä Suomen puhelinpalvelussa (maahantuojan ulkoistama eli hinausfirmalta ostama palvelu) että Italian päässä (suomalaisen hinauspalvelun Italian autoliitolta ostama palvelu) oli täysin luokatonta. Luvattu hinuri ei tullut lainkaan. Itse piti hommata pyörä pois vuorilta, tilata hinausauto ja siirto KTM korjaamolle ja pyörän sain Suomeen merkkikorjaamolle vasta n 1,5 kk:n kuluttua(Mobility Sevicen ehtojen mukaan pyörä tuodaan Suomeen merkkikorjaamolle jos sitä ei saada korjattua KTM:n ulkomaan merkkikorjaamossa 3 arkipäivän kuluessa). Sillonkin vasta kun itse olin kymmeniä kertoja itse yhteydessä ja hoputin. Maahantuojan palvelu Suomen päässä ja myös merkkikorjaamolla oli OK ja osat vaihdettiin takuuna.

Kirjoittele foorumille kun tiedät, mikä oli tällä kertaa vikana.

Onko muilla ollut ongelmia SA 1290 staattorin tai lataussäätimen kanssa?

Ps. Muun merkkisillä pyörillä olen ajanut yhteensä reilusti yli 600 tkm, per pyörä 20.000-90.000 km ja yhdestäkään muusta ei ole staattori tai lataussäädin mennyt
Peltsi
Viestit: 2826
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

17 vuoden perspektiivi varaosa tiskiltä on antanu sellaisen fiiliksen että lataussäädin on yleisimpiä vikoja. Staaattoreitaki menee monissa merkeissä.

Hyvin on onnistunu jos ei noille kilsoille ole vaihtaa tarvinnu.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Matkaenduro59
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Heinä 14, 2023 1:14 pm
Pyörä: 1290:Super Adventure

Re: KTM 1290 Super Adventure

Viesti Kirjoittaja Matkaenduro59 »

Liekö tuuria vai olisiko syynä se, että aiemmissa pyörissäni on ollut vain yksi KTM, LC 640. Sen jälkeen välttelinkin Kotareita pitkään koska 640:n kampiakselin laakerit alkoi kolista Sallan korvessa n 16.000 km ajettuna. Oli aika hankala matka takaisin autotien varteen.

Tuo 640 ja nykyinen 1290 SAS ovat muuten ainoat pyörät, jotka ovat jättäneet minut tielle, 640 toki tarkkaan ottaen polulle. Tietenkin muissakin pyörissä on noihin kilometreihin erinäisiä vikoja ollut, mutta aina on saanut ne tien päällä harsittua sen verran kuntoon, että on päässyt ajamalla kotiin tai korjaamolle.

Toivottavasti nuo minun ja tällä foorumilla aiemmin mainitut pari muuta 1290:n staattoriongelmaa on poikkeustapauksia eikä merkki todellisesta luotettavuusongelmasta. Pyörähän on ajo-ominaisuuksiltaan kaikin puolin tosi hyvä peli. JAPIT nimimerkin kertoma toistunut latausongelma kyllä laittaa väkisin pelkäämään kestääkö oma pyörä elokuun Lapin n 2500 km:n TET reitti ajelut ja sen jälkeen vielä syyskuun Italian reissun.
Japit
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:09 pm
Pyörä: KTM superadventure 1290
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Japit »

Nyt pyörä haettu omatoimisesti Trondheimin paikalliselta KTM edustajalta kotiin. 1980km/lauttamatkat edestakaisin/2 hotelliyöpymistä/henkilöauto+peräkärry. Edelleenkään en saanut liikkeen edustajaan minkäänlaista yhteyttä, viimeisen soittoyrityksen tein liikkeen pihassa ennen sisään astumista, jos olisi ollut toimari paikalla puhelin pöydällä niin olisin suureen ääneen ihmetellyt mikä mättää. Hänen onnekseen oli tulossa vasta töihin, ei jääty odotteleen vaan haettiin pyörä huollon puolelta kyytiin ja nokka kohti Suomea. Huollon henkilöt ihmettelevit tilannetta, mutta ilmeisesti ymmärsivät kyllä kun selitettiin että yhteyttä on yritetty saada kaikin keinoin usean päivän ajan.
Sen verran huollossa oli tehty mittauksia että staattori on oikeasti taas rikki. Arvioitu toimitusaika olisi ollut elokuun lopussa. Olivat pistäneet sen tilaukseen olettaen että pyörä korjataan siellä ja toimitetaan ilmeisesti rahtina syksyllä kotiin. Kyse olisi ollut varmaan muutamasta kuukaudesta.
Nyt ajokausi tällä kertaa päättynyt ellen tilaa jostain käytettyä tai tilaa ebaysta kiinan versioo (laatu tuskin huonompaa kuin alkuperäisessäkään)
https://www.ebay.de/itm/354119358514?ha ... BM4I7T3Kti
Näitä sopivia on näköjään ebayssa useampia tarjolla kuten paikalleen sopivia regulaattoreit. Toimitusaika lupaus näilläkin pitkä, onhan ainakin laukussa varalla mukana jos taas hajoaa.
Tässä kohtapuoliin otan osan irti tutkin josko silmämääräisesti näkyisi selkeää vikakohtaa. Laittelen sitten kuvan tänne.
Ja sen verran tutkin koko pyörän valmistajan räjäytyskuvia osaluetteloita/toimitusaikoja niin huomasin että suurin kaikista osista toimitetaan vähintään 3-7vrk. Ja yllättäen tämä staattori kuuluu niihin osiin joissa pitkä toimitusaika. Liekö valmistajalta menneet varastot tyhjiksi, mitään erikoista tekniikkaa tämä perinteisen mallinen käämikasa ei ole.
Kode
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 9:47 pm
Pyörä: F800GS /-11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Kode »

Hei!
Saiskohan jonkun sähkökonekorjaamon innostumaan tuon korjauksesta?
Ehkä löytyisi ongelma joka sitten on kaikissa?
Minkä huollan, sen myös korjaan.
Avatar
Ilmari
Viestit: 1059
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Vuorelan Vesku mun mielestä tekee käämityksiä. Googlaa sanalla magneettomies niin löytyy yhteystiedot.

-Ile-
B12
Viestit: 444
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja B12 »

Kode kirjoitti: Su Heinä 16, 2023 12:55 pm Hei!
Saiskohan jonkun sähkökonekorjaamon innostumaan tuon korjauksesta?
Ehkä löytyisi ongelma joka sitten on kaikissa?
Hintaa tulee hurjasti kun tehdään käsityönä. Osta käämilankaa jä käämi itse. Staattorin käämiminen ei ole ihmeellinen juttu. Mittaa langan paksuuden ja kierrosten määrän per tappi. Tekee sitten vaan samanlaisen kuin entinen.

Ei staattorissa oikein voi mitään tyyppivikaa olla. Se on kaikissa maailman moottoripyörissä samanlainen. Lämpö sen tappaa ja jäähdytyksen puute. Monissa pyörissä neuvotaan pitämään öljy ylärajassa, jotta sitä roiskuu laturillekin ja jäähdyttää. Laturihan jyskää koko ajan täysillä, koska kastomagneetit ja ylimääräinen teho dumpataan vain maihin lataussäätimessä. Surkea laturina, mutta yksinkertainen, menee pieneen tilaan ja halpa.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Peltsi
Viestit: 2826
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 1290 Super Adventure

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Matkaenduro59 kirjoitti:Liekö tuuria vai olisiko syynä se, että aiemmissa pyörissäni on ollut vain yksi KTM, LC 640. Sen jälkeen välttelinkin Kotareita pitkään koska 640:n kampiakselin laakerit alkoi kolista Sallan korvessa n 16.000 km ajettuna. Oli aika hankala matka takaisin autotien varteen.

Tuo 640 ja nykyinen 1290 SAS ovat muuten ainoat pyörät, jotka ovat jättäneet minut tielle, 640 toki tarkkaan ottaen polulle. Tietenkin muissakin pyörissä on noihin kilometreihin erinäisiä vikoja ollut, mutta aina on saanut ne tien päällä harsittua sen verran kuntoon, että on päässyt ajamalla kotiin tai korjaamolle.

Toivottavasti nuo minun ja tällä foorumilla aiemmin mainitut pari muuta 1290:n staattoriongelmaa on poikkeustapauksia eikä merkki todellisesta luotettavuusongelmasta. Pyörähän on ajo-ominaisuuksiltaan kaikin puolin tosi hyvä peli. JAPIT nimimerkin kertoma toistunut latausongelma kyllä laittaa väkisin pelkäämään kestääkö oma pyörä elokuun Lapin n 2500 km:n TET reitti ajelut ja sen jälkeen vielä syyskuun Italian reissun.
No tuuriahan se. Staattoreita ei oo itelläkään hajonnu. Säätimen Hondasta ja Kooteeämmästä.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Matkaenduro59
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Heinä 14, 2023 1:14 pm
Pyörä: 1290:Super Adventure

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Matkaenduro59 »

Pakko taitaa olla tilata Kiinan staattori varalle mukaan syksyn Italian reissulle. Ei viitsisi kahtena peräkkäisenä kesänä tulla kotiin kaverin kyydissä Italian reissulta staattorivian vuoksi.

Oliko JAPIT sinulla myös lataussäädin rikki? Minulla oli myös se rikki viime kesänä. Onko sinulla tai jollain muulla 2020 vuosimallin super Adventure 1290 lataussäätimen OEM numeroa että osaisi tilata EBAYstä varmasti oikean varalta mukaan.
Japit
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:09 pm
Pyörä: KTM superadventure 1290
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Japit »

Pistin myös kiinasta uuden staattorin tilaukseen. Jääköön sitten vaikka varalle jos saan maahantuojan tulemaan vastaan kolmen päivän takuun ylityksestä. Regulaattori oli mitattu ehjäksi, ehkä tilaan senkin varalle kun ei paljoa maksa. Tuossa ainakin yksi vaihtoehto, en tarkalla silmälläkään huomannut mitään eroa nyt irrallaan olevaan alkuperäiseen säätimeen.
https://www.ebay.de/itm/174294339002?fi ... BMprnsuqxi
Matkaenduro59
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Heinä 14, 2023 1:14 pm
Pyörä: 1290:Super Adventure

Re: KTM 1290 Super Adventure

Viesti Kirjoittaja Matkaenduro59 »

Pistin tilaukseen staattorin ja regulaattorin. Toivottavasti ei tarvitse niitä koskaan, mutta on paljon turvallisempi olo lähteä Italian reissuun syyskuun puolivälissä jos on osat mukana. Tullimaksuja ei kai pitäisi tulla kun hinta on alle 150 euroa,mutta alvi kai pitää ainakin maksaa kun Kiinasta tulevat. Hinta jää silti vajaaseen 170 euroon kun KTM:n alkuperäisosille hintaa tulisi n 600 euroa ja alkuperäisen staattorin ja regulaattorin laatu ei ainakaan kovin kummoinen tunnu olevan.
ptr
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Tammi 17, 2005 11:53 pm
Pyörä: 701

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja ptr »

Moi

Tämä olisi Huskuun (701) hajonneen staattorin kääminyt.
Pyysikö 90 puntaa.., postit päälle

https://www.bbbikeshop.co.uk

Ostin ebay.de stä käytetyn.


ptr
Vastaa Viestiin