Nivalasta n. 90km pohjoisen ja koillisen väliin.
KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->
Pyörät: -16 701enduro. Entiset: -18 exc-f250, -20 300exc tpi, -18 exc450, -14 exc250&300, -13 yz450f, -12 exc300, -03 CR250R, -01 kx125
Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->
[/quote]Ei se voima ole aina tae hauskuudesta. Se on myös hauskaa, että pystyy oikeasti käyttämään pyörän voimavaroja, kun niitä ei ole ylimäärin. Ja enduropolulla on aika harvassa ne kuskit tässä maassa, joilta voima loppuu pikkunelarista kesken ajossa. Foorumeilla ja somessa useammaltakin .
[/quote]
Miten tuollaisella pikkunelarilla sitten pärjäisi 100kg kuski ns. makkaranpaisto enskassa tai esim. Uraalla? Riittäneekö löyly? Olen tässä pallotellut 250/ 350 välillä kun käyttö olisi suurinpiirtein 60% soratie surauksia ja 40% Suomi mantsaa.
[/quote]
Miten tuollaisella pikkunelarilla sitten pärjäisi 100kg kuski ns. makkaranpaisto enskassa tai esim. Uraalla? Riittäneekö löyly? Olen tässä pallotellut 250/ 350 välillä kun käyttö olisi suurinpiirtein 60% soratie surauksia ja 40% Suomi mantsaa.
- Hsippe
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
- Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
- Paikkakunta: Raasepori
Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->
Varmasti pärjää 2-puolikkaallakin...
Mulla on "ajelu-endurona" just 4T-250:n (Italian Husse) ja kyllä sillä soratie surauttelut ajaa ja pääsee suoraakin maantietä näkymättömiin. Mutta toki vähän kierrättämään joutuu jos enenpi vauhtia haluaa... SM-pyörillä asfaltilla kyllä sitten huomaa "resurssien vähyyden" mutta yli 150 saa kuitenkin lasiin... (kokeiltu tietenkin suljetulla alueella ).
Mutta noista vaihtoehdoista, jos puhtaalta pöydältä lähdetään, ottaisin kuitenkin 350:n.
Ja siis siitä syystä että se on kyllä aivan yhtä mainio peli myös ns suomi-enskaan kuin 250:n ja ehkä jopa jossain paikassa mainiompi kuin pikkusiskonsa.
Mulla on "ajelu-endurona" just 4T-250:n (Italian Husse) ja kyllä sillä soratie surauttelut ajaa ja pääsee suoraakin maantietä näkymättömiin. Mutta toki vähän kierrättämään joutuu jos enenpi vauhtia haluaa... SM-pyörillä asfaltilla kyllä sitten huomaa "resurssien vähyyden" mutta yli 150 saa kuitenkin lasiin... (kokeiltu tietenkin suljetulla alueella ).
Mutta noista vaihtoehdoista, jos puhtaalta pöydältä lähdetään, ottaisin kuitenkin 350:n.
Ja siis siitä syystä että se on kyllä aivan yhtä mainio peli myös ns suomi-enskaan kuin 250:n ja ehkä jopa jossain paikassa mainiompi kuin pikkusiskonsa.
-
- Viestit: 70
- Liittynyt: Ke Touko 01, 2019 6:15 am
- Pyörä: Husse 701 enduro -16
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->
Pystyykö 450:n ja 500:n öljytilavuutta kasvattamaan - öljynvaihtoväliä lisäämään?
-
- Viestit: 70
- Liittynyt: Ke Touko 01, 2019 6:15 am
- Pyörä: Husse 701 enduro -16
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->
Kiitti, tolla pystyy kascattaan öljynvaihtoväliä 3000km:iin
- Ranezki
- Viestit: 204
- Liittynyt: To Huhti 03, 2008 9:27 pm
- Pyörä: 500EXC, 990ADV
- Paikkakunta: Tuusula
Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->
Kovin vaikea uskoa, että tuo kytkinkoppa paljoa öljytilaa lisäisi. Ja jos se nyt vaikka desillä lisää, niin ei sillä paljoakaan vaihtoväliin ole vaikutusta. Vakionakin tuollaisella yli 2000km olen ajanut ja vähän pidemmällekkin uskaltaisin jos tarvetta olisi.
-
- Viestit: 2214
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->
Samaa ihmettelin, enkä nähnyt tuossa edes tietoa että kuinka paljon enemmän sitä öljyä voi isomman kopan kanssa kaataa.
KuraFacen puolella tästä oli vasta juttua ja väitin siellä ja väitän täälläkin että käytön mukaan ne pitää vaihtaa.
Joku oli ajanut 500EXC:llä kaksi tai kolme tonnia matkaa ja koneesta tuli varsin kirkkaat öljyt, oli video siinä keskustelussa.
Sattui Superi tuntumaan samaan aikaan siltä että uudet ölpät olisi pop niin nappasin näytteen kirkkaaseen astiaan. Joku 1500km ajettu, vajaa puolet Suomienskaa ja Six Nightsin ajelut vähän kevyempänä settinä. Aivan mustaa lirua.
Maastossa kone käy välillä tosi kuumana ja jatkuva kytkimen luistatus likaa ja hajottaa öljyä. Tilavuutta on reilu kolme litraa mutta EXC:lle tarkoitetussa toiminnassa sillä ei hullukaan vedä ohjekirjan mukaista 7500km väliä. Jos EXC:llä ajaa reissua niin venyttäisin surutta välejä.
KuraFacen puolella tästä oli vasta juttua ja väitin siellä ja väitän täälläkin että käytön mukaan ne pitää vaihtaa.
Joku oli ajanut 500EXC:llä kaksi tai kolme tonnia matkaa ja koneesta tuli varsin kirkkaat öljyt, oli video siinä keskustelussa.
Sattui Superi tuntumaan samaan aikaan siltä että uudet ölpät olisi pop niin nappasin näytteen kirkkaaseen astiaan. Joku 1500km ajettu, vajaa puolet Suomienskaa ja Six Nightsin ajelut vähän kevyempänä settinä. Aivan mustaa lirua.
Maastossa kone käy välillä tosi kuumana ja jatkuva kytkimen luistatus likaa ja hajottaa öljyä. Tilavuutta on reilu kolme litraa mutta EXC:lle tarkoitetussa toiminnassa sillä ei hullukaan vedä ohjekirjan mukaista 7500km väliä. Jos EXC:llä ajaa reissua niin venyttäisin surutta välejä.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: Ti Heinä 10, 2012 4:29 am
- Pyörä: KTM exc 500 -17vm
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->
Joo tuossa joskus luki se määrä paljonko tulee lisää öljytilavuutta, ei lue enää. Kaukasian reissulla tuli venytettyä öljynvaihto siihen pisteeseen että alkoi jo ihan ahdistaan. Jotain reilu 3000km se oli. Kun pääsi vaihtaan niin ihan ruskean väristä se oli eikä mitään mustaa rapaa. Tietenki se ajo oli kevyttä turkin halki asfalttia. Jossakin rymyämis ajossa ei puhettakaan tuollasta matkaa, järkikin sen jo sanoo.
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ti Touko 22, 2018 2:40 pm
- Pyörä: KTM EXC 500 -18
Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->
Miten paljon eroa teholtaan on 350 vs 450 vs 500 välillä, hyvin vähän tuntuu olevan tarjolla luotettavaa tietoa koneen teholuvuista ja luonteista. Kiikarissa olis ensi kevääseen mennessä ostaa joku vm 2013 ja ylöspäin 350/450/500 kottarainen, 60/40 katukäyttöön ja kevyeen enduroon. Onko 350 liian mopo kadulle? Tuonne enskaan se olisi varmasti noista sopivin keveydensä ja vähän laiskemman koneen takia esim 500 verrattuna. Mielipiteitä, kokemuksia?
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: Ti Heinä 10, 2012 4:29 am
- Pyörä: KTM exc 500 -17vm
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->
Mulla on 17vm 500, tunteja nyt 277h ja vasta penkitettiin takarenkaalta 63hp, pelkästään nokkaketju vaihdettu. Akran koko putki paikallaan. Tuolla nyt ajeltu omat enskailut ja reissuhommat, juurikin tuon seikkailuenduron takia on 500, muuten jos pelkkää normi enskaa ajais niin varmaan ois 350 sillon. 450 on minun ymmärryksen mukaan vähän hereämpi kuin 500, mutta 500 parempi alavääntö. 350 en ite lähtis kauheasti kadulle ajeleen, ainakin kaverilla oliko nyt 14vm huutaa kone aika hyvin esim 100km/h vauhdissa kun 6.vaihde ei ole ylivaihde niinkuin minun 500.soukkadyydd kirjoitti: ↑Su Syys 19, 2021 12:37 pm Miten paljon eroa teholtaan on 350 vs 450 vs 500 välillä, hyvin vähän tuntuu olevan tarjolla luotettavaa tietoa koneen teholuvuista ja luonteista. Kiikarissa olis ensi kevääseen mennessä ostaa joku vm 2013 ja ylöspäin 350/450/500 kottarainen, 60/40 katukäyttöön ja kevyeen enduroon. Onko 350 liian mopo kadulle? Tuonne enskaan se olisi varmasti noista sopivin keveydensä ja vähän laiskemman koneen takia esim 500 verrattuna. Mielipiteitä, kokemuksia?
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ti Touko 22, 2018 2:40 pm
- Pyörä: KTM EXC 500 -18
Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->
Oho, no aika hyvät lukemat tullu kyllä 500:sesta jos vielä takapyörältä lukemat. Joo, no näin oon itsekin vähän lukenut mutta ulkomaisilla sivustoilta ja niissä tuntuu joka toisessa olevan aina päinvastaiset mielipiteet asioista.. Okei no tuo ylivaihde olikin hyvä tietää, ja olikin aika ratkaiseva tieto. Ehkä siis kannattaa vaan suoraan napata se 500 niin ei jää harmittamaan, kadulla tuolla kuitenkin eniten ajaa jonka lisäksi vähän tulis seikkailtua uusilla maisemilla makkaraa paistamassa. Kiitos sulle vinkeistä!kafuusti kirjoitti: ↑Ma Syys 20, 2021 7:01 amMulla on 17vm 500, tunteja nyt 277h ja vasta penkitettiin takarenkaalta 63hp, pelkästään nokkaketju vaihdettu. Akran koko putki paikallaan. Tuolla nyt ajeltu omat enskailut ja reissuhommat, juurikin tuon seikkailuenduron takia on 500, muuten jos pelkkää normi enskaa ajais niin varmaan ois 350 sillon. 450 on minun ymmärryksen mukaan vähän hereämpi kuin 500, mutta 500 parempi alavääntö. 350 en ite lähtis kauheasti kadulle ajeleen, ainakin kaverilla oliko nyt 14vm huutaa kone aika hyvin esim 100km/h vauhdissa kun 6.vaihde ei ole ylivaihde niinkuin minun 500.soukkadyydd kirjoitti: ↑Su Syys 19, 2021 12:37 pm Miten paljon eroa teholtaan on 350 vs 450 vs 500 välillä, hyvin vähän tuntuu olevan tarjolla luotettavaa tietoa koneen teholuvuista ja luonteista. Kiikarissa olis ensi kevääseen mennessä ostaa joku vm 2013 ja ylöspäin 350/450/500 kottarainen, 60/40 katukäyttöön ja kevyeen enduroon. Onko 350 liian mopo kadulle? Tuonne enskaan se olisi varmasti noista sopivin keveydensä ja vähän laiskemman koneen takia esim 500 verrattuna. Mielipiteitä, kokemuksia?
Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->
Öljynvaihto iskariin ja hyvin oli nyt paineet pitänyt, eikä lurinoitua kuulunut pumpatessa. Shimmipinkkaan meni nyt molemmille puolille pari shimmiä. Tossa kuvissa on yksi kuva ilmauksesta, missä muovitangosta tein pätkän ilmausruuvin reikään sopivaksi ja siitä menee kirkas letku ylös.jiknnn kirjoitti: ↑Ma Tammi 20, 2020 12:44 amNipussa taas alkuperäisellä stackilla. Öljyksi meni Motorexin SD1, vaimennukset on vähintään sitä mitä ne oli uutena. Venttiiliksi löytyi sparewheeliltä ihan perus renkaan ventiiili.jiknnn kirjoitti:iskarin päämännän stackit
https://photos.app.goo.gl/eCEfpEUB8gi3BgWF6
Comp: 3x40mm,26mm,3x40mm,2x38mm,36mm,
34mm,32mm,30mm,28mm
Rebound: 2x34mm,20mm,2x32mm,30mm,28mm,
26mm,24mm,4x22mm
erotusmännän o-rengas on 5mm paksu , 43-52mm
alatiivisteen alumiini oli hiukan mennyt läjään ja siksi oli jumissa purettaessa. Lukkorengas on pyöreä ja se alkaa työstää alumiinia jos paineet katoaa. Vanhemmissa lukkorengas on neliö tai suorakaide eikä niin helposti kuluta alumiinia ala tiivisteessä. Viilalla tuli vielä kuntoon.
https://photos.app.goo.gl/w63d3TJ97sLUBX488
https://photos.app.goo.gl/CqqzMFggYw4yfqmJA
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ti Touko 22, 2018 2:40 pm
- Pyörä: KTM EXC 500 -18
Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->
Minkäslaisia akkuja porukka on päivittäny 500 exc:hen? Nyt sisällä Yuasan huoltovapaa 30€ akku, liekkö hyötyä vaihtaa litiumiin tms, alkuperäinen taitaa olla litium?
- Tseta
- Viestit: 143
- Liittynyt: La Marras 17, 2007 10:04 pm
- Pyörä: LC4, LC8, EXC-F
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->
Tätä ei ole vielä 2022 mennessäkään korjattu. Yksi ratkaisu on sorvata tällainen rulla pultin päähän kiinni pyörimään:Jukka kirjoitti: ↑To Loka 17, 2019 10:03 am HOX!!! Ihan huikea ominaisuus ainakin -19 mallissa! Takarenkaan ja iskarin välissä oleva muoviläppä hieroo alumiinit mäkeen mullinsilmäpesästä, eli
iskarin alapään laakerin pesästä! Puolet seinästä oli jo kadonnut, vasemmasta reunasta.
Pitää liimata siihen joku prikka kulutuspinnaksi.
Vastaavia näyttää alibabat olevan pullollaan, vieläpä porkkanavärityksellä ja ihan "oikeilla" laakereilla.
-Tseta