KTM 790/890 Adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Amaz
Viestit: 34
Liittynyt: Su Kesä 08, 2014 12:06 pm
Pyörä: 790 Adventure R
Paikkakunta: Häme

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Amaz »

Nyt on saatu noin 3000km lisää kokemusta alustan muutoksille erittäin vaihtelevissa olosuhteissa. Ja sitä säädettävyyttä löytyy rutkasti. Hymy korvissa saa lasketella menenmään kaikkea mitä vastaan tulee.

Pyörä kävi keitaalla etujarrun takaisinkutsussa. Joku jousi sieltä ilmeisesti tarkastettiin/vaihdettiin. Nyt on jarrunestettä tirskunut ilmeisesti kahvan juuresta. On tainnut tiivisteet vaurioitua kun on kasattu.


Ps. Iskareiden päivityskitti on saatavilla Ttm-factorylta
Janskis
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Elo 17, 2021 7:06 pm
Pyörä: Tenere 700 -19

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Janskis »

Tilasin Camel-pohjapanssarin ja jatketun kytkinvarren. Mitään en kummastakaan pahemmin ymmärrä, mutta vakiopelti on minustakin aivan surkia ja kytkimen aktivoitumisalue on auttamattoman kapia...
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Tää välikoon adve olis kyllä korkealla ehdokaslistalla jos ei olis tullu multia hommattua. Erityisesti tykkäsin koneesta kun kävin koeajamassa, siitä ei juuri mylly parane. Pesee käytökseltään vanhan 990:n mennen tullen. Painopiste tuntui olevan matalalla vaikka pyörä muuten on kohtuullisen korkea, joko se johtuu tankista tai sitten iso etunen vaikuttaa myös ryömintänopeuksissa.

Mun ruoto tarvii pintapehmeän jousituksen, ja lyhyellä koeajolla siitä ei tullut selvää kuvaa, mutta ei se ainakaan paha ollut. Saisihan sitä viritettyä haluttuun suuntaan vaikka kuinka. Ja kun ajan yleensä melko lailla samalla kuormalla, ei tarttis jousiinkaan puuttua kuin kerran.
SF 1098S
MTS V4S
Amaz
Viestit: 34
Liittynyt: Su Kesä 08, 2014 12:06 pm
Pyörä: 790 Adventure R
Paikkakunta: Häme

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Amaz »

Käytiin testaan miten taipuu CC tyyppiseen maastoon.

https://youtu.be/cv9GPkmwf8Q
Wille81
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Maalis 05, 2019 3:48 pm
Pyörä: KTM 890 adventure r 2021
Paikkakunta: Vimpeli

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Wille81 »

Onkohan kenelläkään parempaa tietoa tuosta uudesta power parts pohjapanssarista?
https://ktm-versand.de/en/powerparts/pr ... skid-plate

AXP oli alunperin ostoslistalla, mutta siitä ilmenneet sopivuus ongelmat hiukan mietityttää. Jotain alkuperäisen pellin tilalle kuitenkin laitettava.
Avatar
Ariel
Viestit: 250
Liittynyt: La Kesä 28, 2014 12:11 am
Pyörä: RE Himalayan
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Ariel »

Mulla AXP mun 790 ja luulen et ne sopivuus ongelmat johtuu siit et
790 (ja varmaan 890) jalkatappi systeemi on jossain määrin liikuva, en
oikein osaa tätä kuvailla. Jos löysäät jalkatappi osan pultteja, huomaat
että siinä on jonkinverran liikettä eteen - taakse.
Kun asensin omaan 2020 790 AXP joka oli ihan alkupään versio, se istui
ja asentui ilman ongelmia. Silloin tätä tutkin kun jossain netissä yks manaili
et kun hänellä ja kaverilla 790 ja ostivat AXP, kaverin pyörään meni heittämällä,
mutta hän paini sen kanssa.

Zekkaas tämä sun pyörässä, mä ostaisin uudelleen AXP. Nyt mull 690 ja ostin
Raden koska siinä on potero työkaluille, mutta voi olla että vaihdan AXP.

Kun en tiedä mimmosta sun ajo on, mutta alumiini on surkea materiaali
pohjapanssareissa, se oikein liimautuu kiviin joista muovi liukuu yli.
jv
Wille81
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Maalis 05, 2019 3:48 pm
Pyörä: KTM 890 adventure r 2021
Paikkakunta: Vimpeli

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Wille81 »

AXP:n sopivuusongelmat mistä huolissani on polttoainepumpun suojan kohdilla. 890:n suoja ilmeisesti uuden mallinen eikä mahdu olemaan paikallaan. Rottweiler performancella on tätä varten jopa myynnissä billet suoja, joka pitäisi mahtua paremmin.
https://www.rottweilerperformance.com/r ... ump-guard/

Power parts osien luulisi ainakin sopivan paikalleen, mutta kun ei löydy edes kiinnityksestä kuvia eikä asennus ohjeita, josta voisi päätellä kiinnitys tavan. Suoraan moottoriin kiinnitys kuten alkuperäisessä ei oikein herätä luottamusta.
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Isossa pyörässä tuo alsan tarraavuus ei niin paljoa haittaa. Kyllä muovi silti parempaa on. Olen itse ajellut viime vuodet alumiinisella kun muovinen meni puhki ja sitä on hankala paikata. Alsakiuluun hitsailee korjauspaloja tarpeen vaatiessa mutta kaikessa muussa muovi on parempi.
seikkailuendurol.la
Viestit: 110
Liittynyt: Ti Kesä 28, 2016 12:09 am
Pyörä: Honda CRF1100L Africa Twin
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja seikkailuendurol.la »

Aika vaihtaa ketjut ja rattaat. Vakio ketjunpituudella taakse ei mahdu karkeaa rengasta enduropiikeillä. Ongelma korjaantuu laittamalla pidemmät kejut ja kääntämällä "kiristinholkki" toiseen asentoon, jolloin rengas jää taemmaksi. Voi olla, etten koskaan pyörää talviajoon ota, joten seuraako pidemmistä ketjuista jotain ongelmaa tai haittaa normaalissa ajossa vai laitanko pidemmät ketjut varmuuden vuoksi?

Tykkään standardi asetuksista, kun olen vähän standardi itsekkin Ajo pääsääntöisesti sorateillä, joskin maastoajo kiinnostaa. Asfalttia kierrän kuin ruttoa. Olen pärjännyt ihan hyvin vakio välityksillä myös maastossa. Olisiko odotettavissa maastoajossa uusi elämä, jos vaihtaisin lyhemmät välitykset?
Hillis
Viestit: 120
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 2:15 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Kouvola

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Hillis »

Mitä jos heittää talveksi pykälää pienemmän eturattaan, niin tulee vähän lisää tilaa piikeille.
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

seikkailuendurol.la kirjoitti: La Helmi 26, 2022 5:57 pm Aika vaihtaa ketjut ja rattaat. Vakio ketjunpituudella taakse ei mahdu karkeaa rengasta enduropiikeillä. Ongelma korjaantuu laittamalla pidemmät kejut ja kääntämällä "kiristinholkki" toiseen asentoon, jolloin rengas jää taemmaksi. Voi olla, etten koskaan pyörää talviajoon ota, joten seuraako pidemmistä ketjuista jotain ongelmaa tai haittaa normaalissa ajossa vai laitanko pidemmät ketjut varmuuden vuoksi?
Oletko kokeillut, minulle ainakin mahtui ihan vakiosetillä välimallin piikit taakse.
Mika TA-91
seikkailuendurol.la
Viestit: 110
Liittynyt: Ti Kesä 28, 2016 12:09 am
Pyörä: Honda CRF1100L Africa Twin
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja seikkailuendurol.la »

Mika TA-91 kirjoitti: Su Helmi 27, 2022 8:30 pm Oletko kokeillut, minulle ainakin mahtui ihan vakiosetillä välimallin piikit taakse.
En ole kokeillut, mutta kävin mittailemassa Satapiikillä ja todettin, ettei korkealla nappulalla varustettu rengas mahdu enskapiikeillä. Jää liian vähän väliä lokasuojaan. Minun reitellä ei pärjää rallinastoilla.

Mikä rengas sulla on ja plajonko jää väliä nappulasta lokasuojaan?
seikkailuendurol.la
Viestit: 110
Liittynyt: Ti Kesä 28, 2016 12:09 am
Pyörä: Honda CRF1100L Africa Twin
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja seikkailuendurol.la »

Hillis kirjoitti: La Helmi 26, 2022 7:35 pm Mitä jos heittää talveksi pykälää pienemmän eturattaan, niin tulee vähän lisää tilaa piikeille.
Hmm, tämä voisi olla hyvä idea. Paljonkohan se siirtäisi rengasta taaksepäin?

gearingcommander.com:lla vähän testailin. Se antaa "Chain / Belt Sprocket distance in mm" arvoksi vakiolla 690.64 mm ja yhden piikin pienemmällä eturattaalla 697.83 mm. Tarkoittaako tämä, että takaratas siirtyisi 7,1mm taaksepäin? Sehän olisi jo jotain.
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Uteliaisuudesta, mitä rengasta olet laittamassa?

Itsellä nuo: https://www.satapiikki.fi/PIRELLI-140/80-18-294VK/E

Satapiikin liimaukset on ollut hieman pettymys (lähtee nastoja, jos olisi kunnolla liimattu, niin lähtisi nappula).
Mika TA-91
Vastaa Viestiin