KTM 790/890 Adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
timo
Viestit: 3020
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: KTM 800cc parallel twin

Viesti Kirjoittaja timo »

Juu, joka vehkeessähän näitä synnytysvaivoja aina on, vaikkakin koko konsepti on periaatteessa moneen kertaan "keksitty" ja testattu.
Ensimmäinen ja se alkuperäinen tällainen seikkailuenduro tuli Yamahalta, eli Super Tenere, eli XTZ 750, jonka muutama vuosi sitten kopsasi Honda ja teki uuden Africa Twinin, josta KTM 790 Adventure on kopioitu. Samaa on harrastanut myöskin BMW (800 GS) astetta katumaisemmassa versiossaan.
Karkeasti ottaen tarina 4-stroke parallel-twinin yhdistämisestä pitkäjoustoiseen alustaan menee noin. Edes näiden koneiden rakenteissa ei ole juurikaan eroja.
Viihdyin aikanaan Jammun satulassa 16 vuotta, eli siitä -89 keväästä lähtien kun XTZ markkinoille saapui. Tykkäsin.
Ja kyllä niin odotan sitä hetkeä kun kolmekymmentä vuotta myöhemmin kurapyörien todellinen mestari leipoo samaan muottiin sen hiotuimman version.
Ei se voi olla huono.
Liitteet
XTZ-det.gif
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: KTM 800cc parallel twin

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Onko tuo kuva siitä TM:n AT vs ST vertailusta joskus 90-luvun alusta?
Muistan elävästi kun sitä samaa lehteä tuli joka kerta mummolassa luettua ja todettua että ST:n täytyy olla parempi kun siinä on enemmän tehoa.
T:Sampo 11v
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM 800cc parallel twin

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

timo kirjoitti:Ja kyllä niin odotan sitä hetkeä kun kolmekymmentä vuotta myöhemmin kurapyörien todellinen mestari leipoo samaan muottiin sen hiotuimman version.
Ei se voi olla huono.
Et ole ainoa joka odottaa, mulla odotusaika on vähän pidempi kun sopivan hintaiser käytetyt alkaa pyörii markkinoilla 3-5v lanseerauksen jälkeen :D

Aivan varmaan siitä löytyy huonoa ja parannettavaa mutta uskon vahvasti että perus konsepti on aika valmis ilman suurempia murheita kuten yapanilaisilla yleensä on tapana. En myöskän usko että tuleva KTM olisi huono, alusta kohdallaan ja paukkua riittää mutta... joku uudessa Kotarissa tökkii, ehkä olen konservatiivinen ja ajan mittaan silmä tottuu uuteen konseptiin.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
timo
Viestit: 3020
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: KTM 800cc parallel twin

Viesti Kirjoittaja timo »

skuikka kirjoitti:Onko tuo kuva siitä TM:n AT vs ST vertailusta joskus 90-luvun alusta?
Muistan elävästi kun sitä samaa lehteä tuli joka kerta mummolassa luettua ja todettua että ST:n täytyy olla parempi kun siinä on enemmän tehoa.
T:Sampo 11v
En tiedä kuvan alkuperästä, mutta sen kyllä, että ST on parempi :wink:
Avatar
talkku
Viestit: 1088
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 7:29 pm
Pyörä: T7 , XT500-79
Paikkakunta: Coccola

Re: KTM 800cc parallel twin

Viesti Kirjoittaja talkku »

Tekniikan Maailma 14/1989 oli testissä mukana Tenere,Xrv650,Dr750, Bmw100 gs ja Moto guzzi ntx 750.
Yamaha XTZ 750: (lainaus lehdestä)
+ Tehokasta moottoria,jarrujen toimintaa,jousitusta,puhuttelevaa ulkonäköä.
- Hankalaa tankkausta,ajoviiman pyörteilyä ja katteen toimintaa,keskituoen puuttumista,työkalukotelon sijoittelua.
download/file.php?id=2354
Tuo kotari 790 kuulosti kyllä kierrosherkältä peliltä tuolla koeajopäivillä. Kävin tuota 1090r ajamassa. Odotellaan mitä tuo yamaha 700 adventure tulee antamaan vastusta kotarille.
Viuh
Viestit: 1684
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, R75/5

Re: KTM 800cc parallel twin

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Erikoinen malli ollut lehdessä koeajossa, R100G/S ei ole kyllä tuotanto malli ollut :roll:
Jani M
Viestit: 2109
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 800cc parallel twin

Viesti Kirjoittaja Jani M »

OT: Luotto TM:n moottoripyörätestauksen asiantuntemukseen meni jo tuolloin 80/90-luvun vaihteessa. Ei ollut sellaista enskaa tai sporttipyörää, ettei olisi moitittu keskeseisontatuen puuttumista. Päätin silloin, ettei minulle ikinä tule moottoripyörää, jossa on keskiseisontatuki.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM 800cc parallel twin

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Eikös keksiseisontatuki ole pappatuntureiden ja skoottereiden varusteita, ei kai niitä kuramopoissa tarvita? :twisted:
Kylätason kurapyöräilijä.
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: KTM 800cc parallel twin

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Minullakin oli tuollainen periaate kunnes löysin Superini mahanalusterällä varustettuna asuntovaunukaupasta. Hyvä varuste se on, sain siitä 50€.
6Days Harri
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Elo 01, 2014 3:03 pm
Pyörä: KTM
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: KTM 800cc parallel twin

Viesti Kirjoittaja 6Days Harri »

Jani M
Viestit: 2109
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 800cc parallel twin

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Lopullisia speksejä odotellessa muutama kiinnostava fakta tuolta löytyi: toimintasäde yli 400 km, paino vähintään 25 kg kevyempi kuin 1090:ssä ja moottori tullaan detuunaamaan Duken 105 hevosvoimasta alle sadan.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Sukke
Viestit: 641
Liittynyt: To Marras 22, 2012 4:44 pm
Pyörä: KTM 500 EXC-F Sixdays
Paikkakunta: Raisio

Re: KTM 800cc parallel twin

Viesti Kirjoittaja Sukke »

Yli 200 kg tankki täynnä, ei mikään keijukainen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Avatar
timo
Viestit: 3020
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: KTM 800cc parallel twin

Viesti Kirjoittaja timo »

Juu, "möhköenduron" paino on aina ihan eri luokkaa mitä kireissä kilpaenduroissa. Maastokelpoisuus ei silti tässä sarjassa mene painon mukaan.
On katupyöriä jotka muotoillaan tehtaalla ihan "enduron" näköisiksi ja sehän tyydyttää monia ostajia ja tarpeita. Eipä siinä mitään huonoa ole. Niillä vaan ei ole asia kovin reippaaseen menoon, paitsi mielikuvissa.
Sitten on niitä joissa kunnolla tehty alusta tekee ihmeitä ja ajossa isompikin paino "häipyy" jos vielä kuskikin osaa asiansa.
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: KTM 800cc parallel twin

Viesti Kirjoittaja mico »

[quote="Sukke"]Yli 200 kg tankki täynnä, ei mikään keijukainen.

Mistä tämä tieto? Arvaten jotain 25L tankki...
Jani M
Viestit: 2109
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 800cc parallel twin

Viesti Kirjoittaja Jani M »

1090R on eri lehtien testeissä ollut 241-243 kg tankki täynnä ja jos kerran 790 Adve on 25 kg kevyempi, jää se silti päälle 200 kg:n tankattuna.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Vastaa Viestiin