Miten tämä todettiin? Oliko nokissa kulumaa ja värieroja? Pitäs avata omat ja tarkistaa oman mielenrauhan vuoksi. 890R nyt ajettu 10t. Ääntähän nämä koneet pitää ihan eri tavalla kuin hundai.
KTM 790/890 Adventure
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: KTM 790/890 Adventure
Re: KTM 790/890 Adventure
Pyörä on edelleen pajalla, ei saa osia Itävallasta. Ilmeisesti valmistus on Ukrainassa ja niillä nyt muuta mietittävää, kun Saulin KTM:n nokka-akselit.
Ihan tarkkaan en tiedä kuvailla nokkien tilaa, kun en ole nähnyt ite niitä. Oli ilmeisesti väriä sekä kulumaa.
Toi LC8c on niin kompaktin kokoinen ettei ole enää energia riittänyt siihen että olis mekaaniset äänet saanu kohtuulliseksi. Taitaa olla KTM:n tavaramerkki, että suurin meteli tulee koneesta. Ei niistä äänistä sinänsä kannata olla huolissaan.
Viimeksi muokannut Sauli, Ke Elo 31, 2022 7:18 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23>
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: Su Huhti 28, 2013 9:17 pm
- Pyörä: pv suzna , 890 Adv
- Paikkakunta: Oulu
Re: KTM 790/890 Adventure
Onhan tuo kumma kalkattaja koneeksi. Väläyttelee alhaisen öljyn paineen merkkivaloa kylmänä käynnistäessä ja välillä kalisee yläkerta kunnolla. Välillä sitten käy sievästi ja varsinkin lämpimänä koneen mekaaniset käyntiäänet sivistynyttä suhinaa. Elämäni ensimmäinen KTM, joten vertailu pohjaa ei hirveäti ole. Ne KTM -pyörät joilla olen aiemmin ajellut on oleet käyntilämpöisellä koneella ja ei oo aiemmin kalinat häirinneet.
Itse en moottoreiden sielun elämästä tiedä mitään, mutta jos metallit hakkaa keskenään ilman voitelua ni ei kait hyvä?
Onko näihin koneisiin missään tutkittu / myytävänä lohkolta kanteen menevää lisävoitelulinjaa?
- Ariel
- Viestit: 250
- Liittynyt: La Kesä 28, 2014 12:11 am
- Pyörä: RE Himalayan
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: KTM 790/890 Adventure
Kalkattaa ne muutkin moottorit. Kun uudelleen aloitin pyöräilyä koeajoin BMW 650 Sertaon niin piti mennä takaisin liikkeeseen kysymään et onks toi motti varmaan OK kun kuullostaa niin
karmeelta.
karmeelta.
jv
Re: KTM 790/890 Adventure
Marinessa Jyväskylässä vuosihuollon yhteydessä mainitsin kesäkuussa vaihdetun uuden mittariston sisältävän myös ylimääräistä kosteutta. Pitää ottaa vielä siitä valokuvat niin pistetään siitäkin sitten reklamaatioprosessi käyntiin. Jos kolmas mittaristo sitten toimisi. Luultavasti saapuu joskus pitkällä ensi vuoden puolella, veikkaan.
Etujarru ei sytytä jarruvaloa ennen kuin painaa kahvaa tosi syvälle. Jotain ne sille huollossa tekivät, ilmausta sun muuta, ja nyt pitäisi syttyä aikaisemmin. Sanoi, että täytyy pitää tuota silmällä ja jos menee taas samanlaiseksi, niin pitää vaihtaa ABS-anturi tms.
Etujarru ei sytytä jarruvaloa ennen kuin painaa kahvaa tosi syvälle. Jotain ne sille huollossa tekivät, ilmausta sun muuta, ja nyt pitäisi syttyä aikaisemmin. Sanoi, että täytyy pitää tuota silmällä ja jos menee taas samanlaiseksi, niin pitää vaihtaa ABS-anturi tms.
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 11:16 pm
- Pyörä: Norden Expedition, EXC500, Freeride 250F
- Paikkakunta: Kangasala
Re: KTM 790/890 Adventure
Kosteus mittaristossa on kuulemma ihan normaalia, ei kelpaa vaihdon syyksi - tälläisen vastauksen maahantuoja antoi kun asiasta reklamoin.
Näin syksyllä kosteutta on mittariston reunoissa mustalla alueella ihan kunnolla, harvemmin ulottuu kuitenkaan näytön päälle.
Kuulemma tapauksessa jossa vettä alkaa valua näytössä siten että sitä lainehtii alareunassa, ylittää näytön vaihdon rajan.
Näyttö on ihan samalla varaosanumerolla 790 ja 890 adveissa ja siinä ei ole kuulemma ole tapahtunut mitään versiomuutosta.
Eli vaikka näytön vaihtaisi niin kosteusongelmaan se ei auta.
Ympäristön olosuhteet; pyörän säilytyspaikka ja keli ovat toki avainasemassa ominaisuuden esiintymisen suhteen.
Näin syksyllä kosteutta on mittariston reunoissa mustalla alueella ihan kunnolla, harvemmin ulottuu kuitenkaan näytön päälle.
Kuulemma tapauksessa jossa vettä alkaa valua näytössä siten että sitä lainehtii alareunassa, ylittää näytön vaihdon rajan.
Näyttö on ihan samalla varaosanumerolla 790 ja 890 adveissa ja siinä ei ole kuulemma ole tapahtunut mitään versiomuutosta.
Eli vaikka näytön vaihtaisi niin kosteusongelmaan se ei auta.
Ympäristön olosuhteet; pyörän säilytyspaikka ja keli ovat toki avainasemassa ominaisuuden esiintymisen suhteen.
Re: KTM 790/890 Adventure
Minusta kosteus ei kuulu tommoseen komponenttiin. Onkohan kosteutta myös muiden valmistajien TFT-mittaristoissa?
Hyvin se ensimmäinen mittaristo saatiin Marinen kautta vaihdettua. Ei siellä vettä näkynyt, kosteutta vaan. Otin itse kuvat ja Marine teki reklamaation. Ehkä tämä seuraava ei sitten menisi läpi enää, jos siellä on vaikka linja muuttunut. Ehkä linjanmuutos on johtunut siitä, että ovat todenneet kaikkien mittaristojen olevan samanlaisia eikä muutosta ole luvassa.
Kyllähän sitä mittaristoa käyttää, mutta aika paskamainen fiilis tulee joka kerta, kun sitä pitää tuijotella. Toissailtana oli se +10 astetta kun ajelin vain alle 10 kilsaa kotoa Marinelle ja perille tullessa siinä mittaristossa oli semmonen aika komeannäkönen kuvio (samanlainen kuin painellessa lcd-näyttöä sormella) joka peitti semmoset 30% mittariston pinta-alasta.
Hyvin se ensimmäinen mittaristo saatiin Marinen kautta vaihdettua. Ei siellä vettä näkynyt, kosteutta vaan. Otin itse kuvat ja Marine teki reklamaation. Ehkä tämä seuraava ei sitten menisi läpi enää, jos siellä on vaikka linja muuttunut. Ehkä linjanmuutos on johtunut siitä, että ovat todenneet kaikkien mittaristojen olevan samanlaisia eikä muutosta ole luvassa.
Kyllähän sitä mittaristoa käyttää, mutta aika paskamainen fiilis tulee joka kerta, kun sitä pitää tuijotella. Toissailtana oli se +10 astetta kun ajelin vain alle 10 kilsaa kotoa Marinelle ja perille tullessa siinä mittaristossa oli semmonen aika komeannäkönen kuvio (samanlainen kuin painellessa lcd-näyttöä sormella) joka peitti semmoset 30% mittariston pinta-alasta.
Re: KTM 790/890 Adventure
Ikävää lukea laatuongelmista. Toisaalta se kyllä tukee omaa valintaa kun mulla on ollut vähän ajatusta että olisiko tuo 890 ollut sittenkin parempi valinta kokonaisuutena kuin tuo multi. Siinä tft on pysynyt kuivana, eikä toistaiseksi ole tullut laadullisia asioita eteen (kop-kop).
Paitsi että on siinä tosin 65 asteessa aukeava termari, eikä kone juurikaan lämpene yli 62 asteen. Uusissa on 85 asteinen. En tiä onk vajaalämmöstä käytännössä mitään haittaa, tehtaan mukaan ei vaikuta kestoon eikä kulutukseen.
Paitsi että on siinä tosin 65 asteessa aukeava termari, eikä kone juurikaan lämpene yli 62 asteen. Uusissa on 85 asteinen. En tiä onk vajaalämmöstä käytännössä mitään haittaa, tehtaan mukaan ei vaikuta kestoon eikä kulutukseen.
SF 1098S
MTS V4S
MTS V4S
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 11:16 pm
- Pyörä: Norden Expedition, EXC500, Freeride 250F
- Paikkakunta: Kangasala
Re: KTM 790/890 Adventure
Äkkiseltään vesi ja elektroniikka samassa tilassa kuulostaa tosiaankin huonolta yhdistelmä, mutta luotamme Mattighofenin insinööreihin kuin peruskallioon.
Säväyttävin ominaisuus on tuo satunnaisesti käynnistyksen yhteydessä tuleva, muutaman sekunnin kestävä hervoton kilkatus koneesta, ilmeisesti nokkaketju se siellä laukkaa valtoimenaan kun kiristin vielä odottelee että saadaan nostettua öljynpaineita. Se valmistaa ajokokemukseen ja joka kerta on kiitollinen olo kun pyörä on tuonut takaisin kotiin asti
Re: KTM 790/890 Adventure
Ennakkotilasin 2023 890:n ärrän. Jännä nähdä mille tasolle hintalappu asettuu...
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23>
Re: KTM 790/890 Adventure
Siinä 2023-mallissahan taitaa olla myös jonkin verran uusittu mittaristo.
Re: KTM 790/890 Adventure
Alla -23 ja -22 näyttö. Olisko tuo ihan fyysistekin erilainen, mutta ainakin graffat ovat muuttuneet. Selkeämpiä , mikä tietysti toivottavaa. Nykyisessä ainakin jotkut numerot turhan pienellä fontilla. Myös valikoissa surffailua selkeytetty. Tupakansytyninpistoke vaihtuu usbiin.
"Kuulut nyt ainutlaatuiseen READY TO RACE -ajatuksen innoittamaan Adventure -yhteisöön, jonka seikkailijat eivät tyydy arjen työmatka-ajoon."
Re: KTM 790/890 Adventure
Olin näkevinäni jossain videossa, että löytyy molemmat, usb sekä tupakasytkäriliittimet vasemmasta kyljestä mittaritornia. Ja samaisissa videoissa oli jopa muokattavissa tuo mittariston näkymä ainakin jenkakellon osalta. Mittaristo nyt lienee sama kun sisarmallissa 901 Nordenissa.Eläin kirjoitti: ↑Ke Syys 28, 2022 8:55 pm Alla -23 ja -22 näyttö. Olisko tuo ihan fyysistekin erilainen, mutta ainakin graffat ovat muuttuneet. Selkeämpiä , mikä tietysti toivottavaa. Nykyisessä ainakin jotkut numerot turhan pienellä fontilla. Myös valikoissa surffailua selkeytetty. Tupakansytyninpistoke vaihtuu usbiin.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23>
Re: KTM 790/890 Adventure
Onko siellä mittariston yläpuolella pleksin takana enää sitä GPS-telineen paikkaa? Kuvassa ei näy olevan.
Re: KTM 790/890 Adventure
Kuvasta tulkitsen että on, mutta erilainen kun vanhassa, eli uusia kilkkeitä kiinnityksiin tarvinnee.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23>