Yamaha Ténéré 700
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
- Viestit: 8361
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Yamaha Ténéré 700
Mulla ajokamojen kanssa painoa se 100kg ja syksyllä laitoin OTR 85N jousen taakse ja kesällä 6.3 jouset eteen, aika hyvä combo jonka kanssa jousitus on aika hyvin balanssissa mutta on siinä kintaalla olisiko OTR 90N jousi ollut parempi. Nämä havainnot huolletulla/shimmitetyllä takaiskarilla, vakio iskarilla aikoinaan 90N jousi tuntui liian jäykältä koska iskaria ei saanut kunnolla säätöihin sille jouselle. Pyörällä ajoin tyhjänä ilman turhia varusteita, matkatavaroita tai kyytiläistä eli käytännössä vakiopainoinen pyörä.
Kun keula ja takaiskari on huollettu sekä mahdollisesti shimmitetty (koskee 19-20 alkupuoliskon pyöriä, myöhemmin tehdyissä on shimmitystä muutettu parempaan suuntaan) niin 90kg kuskille eteen 6.3N ja taakse 85N, ja 100kg kuskille eteen 6.6N ja taakse 90N on toimiva valinta. Tämä pätee silloin kun etujousena on OTR tai K-Tech ja takajousena OTR.
K-Techin takajouset ovat 5-6mm pidempiä kun vakiojousi ja jouselle tulee suuri asennusjännitys, tästä syystä perä ei juurikaan painu eikä saa sagia lähellekkään kohdalleen. Jos on laukut ja/tai kyytiläinen eli pyörä on jatkuvasti kuormattuna niin silloin saattaa toimia, tyhjällä pyörällä ei. Jos välttämättä haluaa ostaa K-Techin jousen taakse niin kannattaa valita 5-10N löysempi jousi kun OTR:än jousi että saa painuman kohdalleen.
Kun keula ja takaiskari on huollettu sekä mahdollisesti shimmitetty (koskee 19-20 alkupuoliskon pyöriä, myöhemmin tehdyissä on shimmitystä muutettu parempaan suuntaan) niin 90kg kuskille eteen 6.3N ja taakse 85N, ja 100kg kuskille eteen 6.6N ja taakse 90N on toimiva valinta. Tämä pätee silloin kun etujousena on OTR tai K-Tech ja takajousena OTR.
K-Techin takajouset ovat 5-6mm pidempiä kun vakiojousi ja jouselle tulee suuri asennusjännitys, tästä syystä perä ei juurikaan painu eikä saa sagia lähellekkään kohdalleen. Jos on laukut ja/tai kyytiläinen eli pyörä on jatkuvasti kuormattuna niin silloin saattaa toimia, tyhjällä pyörällä ei. Jos välttämättä haluaa ostaa K-Techin jousen taakse niin kannattaa valita 5-10N löysempi jousi kun OTR:än jousi että saa painuman kohdalleen.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Yamaha Ténéré 700
Vahingossa tuollaisen tilasin joskus Afrikkalaiseen. Kyllä minä sen loppuun ajoin mutta piti hieman varoa kivikossa ja pitää kunnon paineita.
Ulkonäöltään se on kuin mopon rengas ja herätti hilpeyttä ajokavereissa.
Heikki
Re: Yamaha Ténéré 700
Hyviä neuvoja, kiitos.
Kalsareissa painoa 100kg ja pyörä -21 mallinen eli taidan OTR:ltä tilata tuon Koheltajan suositteleman kombon.
Renkaiksi olisikin tulossa näillä näkymin K60 Rangerit oikeassa koossa niin ei tarvitse 80/90 anakee wildia hommata.
Kalsareissa painoa 100kg ja pyörä -21 mallinen eli taidan OTR:ltä tilata tuon Koheltajan suositteleman kombon.
Renkaiksi olisikin tulossa näillä näkymin K60 Rangerit oikeassa koossa niin ei tarvitse 80/90 anakee wildia hommata.
Ollutta ja mennyttä:
Honda XR 650 R -01, Honda XLV 750 R -85, Yamaha TT 600 S -93 ja Kawasaki KLR 600 -85
Honda XR 650 R -01, Honda XLV 750 R -85, Yamaha TT 600 S -93 ja Kawasaki KLR 600 -85
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: To Heinä 11, 2019 10:48 am
- Pyörä: KTM 690 -21
Re: Yamaha Ténéré 700
Eilen kevään eka lenkki, on se vaan niin hienoa!
Mulla on koko viime kauden jo ollut 85N jousi takana ja jotenkin keulan pehmeys häirinnyt. Nyt keväthuollon yhteydessä vaihdoin eteen 6,3N jouset (painan ajokamoissa 85-90kg) ja nyt on huomattavasti tasapainoisemman oloinen kokonaisuus. Toki takaiskari kävi myös huollossa ja eteen uudet öljyt, vanhat sai suunnilleen lusikalla kaivella ulos.
Mulla on koko viime kauden jo ollut 85N jousi takana ja jotenkin keulan pehmeys häirinnyt. Nyt keväthuollon yhteydessä vaihdoin eteen 6,3N jouset (painan ajokamoissa 85-90kg) ja nyt on huomattavasti tasapainoisemman oloinen kokonaisuus. Toki takaiskari kävi myös huollossa ja eteen uudet öljyt, vanhat sai suunnilleen lusikalla kaivella ulos.
Re: Yamaha Ténéré 700
Tarkista moottori valo syttyi kun otin pyörän tänään ekaa kertaa ajoon tauon jälkeen. En tiedä mikä voisi olla vikana koska kaikki toimii ihan normaalisti. Lämmöt ok, moottiri käy ihan normaalisti ja muutenkaan en huomaa että missään olisi mitään oikeaa vikaa. Ajoin ihan kunnon lenkin sen jälkeen. Ei taida olla 2019 teneressä mahdollisuutta resetoida muutakun lukijalla tai viemällä yamahalle ? Olen pettynyt jos tälläisten takia täytyy alkaa viemään pyörää pajalle eikä voi katsoa edes katoaako vika itsestään ilman lukijoita.
-
- Viestit: 2094
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Yamaha Ténéré 700
Ja nyt julkistettiin, että Yamaha osallistuu Tenere World Raidista muokatulla pyörällä Tunisian Desert Challengeen vielä tässä kuussa ja myöhemmin syksyllä African Eco Raceen. Tarkoitus on kehittää pyörää ja lisävarusteita. Eikun tuosta ottamaan vinkkiä Teneren rakenteluun.Jani M kirjoitti: ↑La Helmi 19, 2022 10:41 am Linkkasin jo tuonne Fanticin rallypyörään uutisen Yamahan vetäytymisestä Dakarilta, mutta tässä kattavammassa jutussa oli lopussa viitattu Tenere 700:een ja vihje, että Yamaha tulee osallistuman jatkossa sillä erämaarallikisoihin. Joissain Dakaria pienemmissä kisoissahan on myös adventurepyöräluokka. Voi siis hyvin olla, että tulossa on joskus vielä World Raidiakin maastokelpoisempi versio, tai sitten tehdään vain kisaa varten rakennettu pyörä vähän vastaavasti kuin Tarresin Romaniacs pyörä oli ja käytetään sitä World Raid mallin markkinointiin. Kisaosat voi tulla sitten saataville lisävarusteina (onko ne nyt GYTR vai mitä ne Yamahan "Powerpartsit" on).
https://www.motouutiset.fi/fi/moottorip ... Yamaha.htm
https://enduro21.com/en/bikes/latest/ga ... -race-bike
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Re: Yamaha Ténéré 700
https://www.youtube.com/watch?v=lxOSIfIedkEJKon kirjoitti: ↑Ti Huhti 12, 2022 7:37 pm Tarkista moottori valo syttyi kun otin pyörän tänään ekaa kertaa ajoon tauon jälkeen. En tiedä mikä voisi olla vikana koska kaikki toimii ihan normaalisti. Lämmöt ok, moottiri käy ihan normaalisti ja muutenkaan en huomaa että missään olisi mitään oikeaa vikaa. Ajoin ihan kunnon lenkin sen jälkeen. Ei taida olla 2019 teneressä mahdollisuutta resetoida muutakun lukijalla tai viemällä yamahalle ? Olen pettynyt jos tälläisten takia täytyy alkaa viemään pyörää pajalle eikä voi katsoa edes katoaako vika itsestään ilman lukijoita.
tuollainen löyty jos joku painii joskus saman ongelman kanssa. täytyy varmaan hommata nuo kilkkeet. näyttää sen verran helpolta hommalta.
Re: Yamaha Ténéré 700
Multa löytyy koodinlukija ( https://www.ebay.com/itm/283954133754 ) jos tarve kuitata/tarkistaa tuo.JKon kirjoitti: ↑Ti Huhti 12, 2022 7:37 pm Tarkista moottori valo syttyi kun otin pyörän tänään ekaa kertaa ajoon tauon jälkeen. En tiedä mikä voisi olla vikana koska kaikki toimii ihan normaalisti. Lämmöt ok, moottiri käy ihan normaalisti ja muutenkaan en huomaa että missään olisi mitään oikeaa vikaa. Ajoin ihan kunnon lenkin sen jälkeen. Ei taida olla 2019 teneressä mahdollisuutta resetoida muutakun lukijalla tai viemällä yamahalle ? Olen pettynyt jos tälläisten takia täytyy alkaa viemään pyörää pajalle eikä voi katsoa edes katoaako vika itsestään ilman lukijoita.
Re: Yamaha Ténéré 700
Juu kiitos täytyypä katsoa. Tuohan ei olisi kovin kallis investointi kyllä tilatakkaan. Pitää vähän miettiä.
Re: Yamaha Ténéré 700
Uusia renkaita olen hommaamassa ja takaseen ajattelin kokeilla 140/80-18. Hieman kapeampi ja korkeampi. Ja halvempi.
Vaikkei se hinta ratkaiseva tekijä olekaan.
Onko muut kokeillut jo?
Vaikkei se hinta ratkaiseva tekijä olekaan.
Onko muut kokeillut jo?
Täysillä päälle ja paareilla pois.
Yamaha Ténéré 700
Minulla on ollut parina talvena nastoitettuna Mitas MC23 tuossa koossa takana ja en ole mitään ongelmaa havainnut. Renkaan profiili ei tietenkään ole yhtä pyöreä kuin kapeammalle vanteelle asennettuna, mutta ihan järkevän näköinen vielä ja tosiaan ajossa toiminut ihan hyvin.timpen kirjoitti:Uusia renkaita olen hommaamassa ja takaseen ajattelin kokeilla 140/80-18. Hieman kapeampi ja korkeampi. Ja halvempi.
Vaikkei se hinta ratkaiseva tekijä olekaan.
Onko muut kokeillut jo?
Edit: tuossa vielä arkistosta löytynyt kuva miltä näyttää asennettuna:
Viimeksi muokannut Pturu, Ke Huhti 20, 2022 8:48 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: To Heinä 11, 2019 10:48 am
- Pyörä: KTM 690 -21
Re: Yamaha Ténéré 700
Ainakin Mitaksen 07 ja Anakee Wild on mulla ollut takana 140/80 kokoisena. Huomattavan paljon edullisempi rengas enkä omassa ajossa huomaa eroa 150-sarjan renkaaseen. Toki netistä löytyy varoittavia esimerkkejä mitä käy jos ilmat poistuu yllättäen renkaasta. Tiedä sitten...
-
- Viestit: 8361
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Yamaha Ténéré 700
Motoz Rallz 140 ajokäytös asfaltilla oli ihan perseestä verrattuna 150 leveään Rallz:aan, kuluminen paransi ajettavuutta mutta ei se koskaan ollut 150 veroinen.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Yamaha Ténéré 700
Terve, saitko selvitettyä ja kuitattua vikakoodin? Minulla on myös ongelmia. Talvella vaihdoin koko pakoputkiston ilman kattia mutta happisensori on paikallaan, nyt palaa moottorin vikavalo, mutta pyörä toimii ja kukkuu ihan normaalisti. Yammulla ei saatu valoa kuitattua, mutta epäilivät, että valo voisi kuitenkin liittyä happisensoriin. Pyörä on euro5. Onko kellään neuvoja tai vinkkiä, muuta kuin, että laittaisi takaisin alkuperäisen pakoputkiston?
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 6:31 pm
- Pyörä: Honda CRF 1100 AS vm. 22
- Paikkakunta: Alajärvi
Re: Yamaha Ténéré 700
Onko joku jo nähnyt netissä tuosta 700 World Raid:sta koeajoja / testejä?
Vai milloin sen piti tulla oikeasti myyntiin?
Vai milloin sen piti tulla oikeasti myyntiin?