Olen ajanut kahdella 2021 mallilla ja jos vertaan niitä omaan 2019 malliin niin kaasuvaste on alkupäässä Euro5 mallissa pehmeämpi, rullaa kun kääntää niin kirmaa samalla tavalla kun vanhempi malli. Alusta tuntui molemmissa herkemmältä eikä ollut samalla tavalla pintakova samoilla säädöillä kun omassa pyörässä, uusissa on takaiskarilla ja joillain keulan osilla eri varaosanumero. Onhan se uusi pyörä uuden tuntuinen mutta mitään ihmeempiä eroja en huomannut.
Huolsin keulan 17tkm kohdalla ja öljyt oli tiensä päässä, tummaa ja paksua vääpelinräkää joten ei ihme kun keula on tuntunut pintakovalta, myös iskarin varsissa oli ruostetäpliä. Muuten keulassa ei ollut huomauttamista mutta samalla vaihdoin uudet SKF stefat ja pölysuojat jotka on herkemmät kun orkkikset, uudet shimmit molempiin pakkoihin ja Motul 5W öljyt 100mm ilmatilalla. Pienen ajolenkin ja paikallaan keulan painelun perusteella eroa on ja nyt säädöt reagoi paremmin kun ennen ja laajemmalla alueella eikä keula mene heti kovaksi kun lisää vaimennusta. Enempää ei uskalla sanoa ennen kun pääsee ajamaan pomppuisia teitä. Jos ensi viikolla ehtisi tekemään saman homman takaiskarille.
Aiemmin tuli hyviä kommentteja alustasta, se on vakiona paljon parempi mitä monet antaa ymmärtää. Tähän kohtaan tulee se mutta... eri kuskeilla on eri painotukset pyörän ominaisuuksissa ja mulle hyvä alusta on tärkeämpi juttu kun pyörän varustelu tai euroopan kiertueet. Aiemmin jo mainittiin että mielummin laittaa rahat ajettavuuteen kun pörinäputkeen ja olen täysin samoilla linjoilla koska ajaminen on mielekkäämpää hyvin toimivalla alustalla. Rinnastaisin alustan kuskin ajokamppeisiin, hyvillä ajokamoilla on kiva ajella koska ne toimii eri olosuhteissa.
Pyörän rakentelu ja ominaisuuksien parantelu on joillekkin oma juttunsa ja tuolla polulla olen ollut vuosikymmenet kaikkien harrastusvälineiden kanssa, ei taida olla mitään kampetta joka olisi tehtaan jäljiltä, aina on löydetty jotain mitä voi parantaa omiin tarpeisiin, ellei ole hankittu sellaista tuotetta joka on valmiiksi tehty halutuilla spekseillä, harvoin on koska valmistajat tekee kompromisseja. Tästä hyvänä esimerkkinä on moottoripyörien jousitus, se tehdään jonkun keskiarvon mukaan mihin testiryhmä, insinöörit ja markkinointi on päätynyt. On aika hankala tehdä alustaa joka toimii superherkästi mutta on samalla kantava 70-200kg välillä ilman komponenttien vaihtoa, tästä on kyse T7 alustassa. 'Myös monet valmistajat on ymmärtäneet minkälainen hitti T7 on, ja erilaisia varusteita tulee markkinoilla joka paikasta, myös alustaan löytyy useiden valmistajien tuotteita ja osa niistä on tehty harrastajien palautteen ja testien perusteella. Hyvänä esimerkkinä Rally Raid, K-Tech, Tractive ja Teknik.