Yamaha Ténéré 700

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

slip
Viestit: 112
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:26 am
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Österbotten

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja slip »

Mulla ainakin TTM factoryn tekemä alusta, ei pahemmin valittamista ole kyllä ollut. Kyllä se ihan erilainen pyörä on ajella kuin vakioalustalla, mukavempaa ja turvallisemman tuntuista kyytiä, syö isommat ja pienemmät pomput ainakin omilla vauhdeilla mukavasti. Edessä mulla on K-techin 6.2 N/mm jouset ja sisuskalut, takana sitten RallyRaidin/Tractiven 90 N/mm jousi ja loput sisukset K-techin komponentteja. Oma paino ajokamoissa nykyään luokkaa 110 kg (laittaessa taisi olla 10 kg vähemmän). Takapää on painumien puolesta nykyään ihan just suosituksissa. Keula vois olla, painumien puolesta, ehkä vähän jäykemmilläkin jousilla, mutta oma toive oli aikanaan tehdä siitä sellainen että syö siististi kaikki epätasaisuudet joten siksi laitettiin vähän suosituksia kevyemmät jouset.

Tuossa aiemmin oli kommentteja noista jousien jäykkyyksistä, niin liityn edellisten kommentoijien kanssa samaan kuoroon siinä, että tuommonen 90 jousi on aika tymäkkä jo 80 kiloselle.

En tiedä tietysti miten on hinnat mahtaneet kehittyä, mutta tuolle mun päivitykselle tuli aikanaan hintaa reipas tuhatlappunen. Että jos ei itsellä kiinnostusta alkaa värkkäillä noiden kanssa niin tuollaisessa suuruusluokassa olevalla rahapanostuksella saa varmasti mainion alustan.
tart
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2023 9:26 am
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja tart »

Lueskelin vähäsen tätä lankaa ja homma alkaa pikkuhiljaa avautua. Vanhemmissa pyörissä, joilla olen ikäni ajellut ja ropannut ei ole tarvinnut tällaisiin asioihin puuttua, vaan keulaöljyt vaihdettiin vasta kun stefat vuosivat kaikki öljyt pihalle, hyvä jos silloinkaan. Tuo päti myös Super Tenereen, jonka vaimennusta en myöskään saanut koskaan toimimaan kunnolla. En kyllä viitsinyt paljoa opiskellakaan säätöjä.
https://www.advrider.com/f/threads/tene ... o.1448483/

Mielenkiintoista tuossa on 70-90kg:n kuskille esitetty setuppi etujousitukselle.Tuohan olisi helppo kopioida, pärjäisi tusinalla shimmejä. :D

Fork stacks all based on 5wt oil
70 to 90kg. Stock 0.57 to 0.60kg springs. (5,6 - 5,9 N/mm)
These do cover a broad range. For comp, If wanting firmer rider, add a 17x0.15 shim. Softer, take out a 17x0.15 shim.
Comp,
Adjuster, start at 9 clicks from hard. 6 to 12 is usable range.
17x0.15,(3)
10x0.10
16x0.10
14x0.10
12x0.15
10x0.15
Rebound.
Adjuster, start at 8 clicks from hard. 6 to 10 is about where it will be.
17x0.15, (3)
10x0.10
16x0.10
12x0.10
9x0.30
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

tart kirjoitti: Ma Tammi 01, 2024 3:49 pmTuohan olisi helppo kopioida, pärjäisi tusinalla shimmejä.
Lisäksi kourallinen työkaluja sekä jonkinlainen ymmärrys mitä on tekemässä ja miksi. Jos itse tekee niin tekisin sinne mid-valve pakat, muistaakseni sai tehtyä vakio osilla ilman modauksia. Omassa sain mid-valven toimimaan paremmin kun kahdella pakalla.

En ole vähään aikaan seurannut kyseistä keskustelua Advrideriltä mutta takaiskarin pakkaa en lähtisi sellaisenaan kopioimaan koska takapää jäi sen aikaisilla pakoilla pintakovaksi. Kun käyn mökillä niin katson onko muistiinpanot siellä kun kotoa ei löydy.

Superin keulaa/iskaria en ole tehnyt mutta ajanut vakiolla ja iskarivelhon taikatemppujen jälkeen ja ero oli huomattava, sai lasketella metsäteitä ihan eri tavalla kun rengas pysyi tiessä kiinni ja yllärit väheni.
Kylätason kurapyöräilijä.
tart
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2023 9:26 am
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja tart »

6.3/85 N/mm- jouset meni tilaukseen. Taitaa olla paras edetä hommassa siten etten puutu asioihin, joita en hallitse. Sovinkin alustavasti että lähetän nuo patruunat (16) shimmitettäväksi Professor Suspensionelle Konnevedelle, niin ei tarvitse asiaa enempää miettiä eikä edes hankkia erikoisavainta niiden purkamiseen. Kaveri on offrod-harrastaja ja omaa kokemusta myös Teneren shimmittämisestä jäykempien jousien kanssa suhteessa pyörän käyttöön.Takajousen suhteen ajattelin kokeilla ensi kesäksi pelkästään jousen vaihtoa ilman muita toimenpiteitä paitsi säätämistä, tätäkin jotkut suosittelevat Advrider-foorumilla. Varmasti nuo mun jousitusongelmat ovatkin olleet paljolti säätöihin liittyviä, joihin ei mielenkiinto ole riittänyt. Tässä suhteessa on pakko ryhdistäytyä, muutenhan koko jousituksen päivittämisessä ei ole järkeä.
Liitteet
damper rod assembly.PNG
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Laita vaan se takaiskari samalla huoltoon.

Vakio comp pakka on löysä jonka johdosta joutuu laittaa klikkeriä kiinni ettei perä pohjaa hypyissä tai sukella heitoissa liian alas, samalla klikkerin virtayskanava menee niin ahtaaksi ettei nopeissa iskuissa öljy pääse nopeasti virtaamaan venttiilin ohi ja vaimennuksesta tulee pintakova.

Jäykistetään pakan nopeaa puolta, ei ole iso muutos shimmeissä, ja lisätään hitaalle puolelle cross-over. Pelkästään näin pienillä muutoksilla ei tarvitse kiertää comp säätöä yhtä kiinni kun vakio pakalla, nyt kun tulee nopea isku niin öljy virtaa paremmin comp venttiilin ohi ja jäykempi pakka ottaa ryhdikkäämmin iskun vastaan. Cross-overilla saadaan pintaherkkyyttä ja jäykempi nopea pakka poimii isot iskut -> vähemmän pintakova takavaimennus joka kuitenkaan ei pohjaa kovin herkästi. Muutoksen ero oli muistaakseni 90 jousella niin että comp klikkeri sai olla 5-6 naksua enemmän auki kun vakio pakalla.
Kylätason kurapyöräilijä.
tart
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2023 9:26 am
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja tart »

Tuossa on järkeä. Juuri tuota pintakovuutta haluaisin pois mahdollisimman paljon myös etuvaimennuksesta. Lisäksi uudet litkut takavaimentimeen on hyvä laittaa muutenkin kun erinäistä kulumaa on jo taatusti päässyt syntymään. En osannut oikein ajatella mistä tuo pintakovuus viime kädessä johtuu ja miten siihen voi shimmityksellä vaikuttaa. :D
tart
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2023 9:26 am
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja tart »

Näköjään emäputken laakerikin menee vaihtoon 15K ajetussa pyörässä :oops: Löysät jouset pohjasi aina silloin tällöin, ilmeisesti syynä. Ohjauksessa ei kuitenkaan tuntunut vielä pykälää keskellä. Taitaa olla Yamahan ominaisuus. Ko. laakerit meni vaihtoon Super Teneressä 40K kohdalla.

Pyörässä on vielä takuu, kannattaa varmaan kysäistä.
Liitteet
laakeripesä.jpg
Avatar
Totti
Viestit: 1074
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Totti »

Mistä olette ohjauslaakerin hommanneet? Ajattelin ostaa valmiiksi hyllyyn kevään huoltoon.
Valtuutettu jälleenmyyjä sanoi ettei ole valmista pakettia, vaan kaikki pitää ostaa erikseen. Laakerit oli 85 € kappale…
Stormin sivuilla ei ollut, eikä Motonetissä.

Venttiilikopan tiiviste oli yllättävän edullinen, parikymppiä.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
tart
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2023 9:26 am
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja tart »

Ei kai noita laakereita kannata ainakaan jälleenmyyjältä hankkia. Tilaa ulkomailta setti esim:

https://www.officine08.com/p77430_steer ... -koyo.html
https://www.kedo.com/hd-steering-head-b ... d-top.html
https://www.motoracingshop.com/en/steer ... 21-22.html
https://www.motorcycleproducts.co.uk/st ... 4094/45840

Varmaan löytyy muitakin edullisia. Itse en ole vielä tilannut mistään kun selvittelevät meneekö takuuseen.
tart
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2023 9:26 am
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja tart »

tart kirjoitti: Ma Tammi 08, 2024 7:45 pm Pyörässä on vielä takuu, kannattaa varmaan kysäistä.
Yamahan takuu ainakin pelaa, uudet laakerit tulivat saman tien. Vein alakolmion laakereineen jälleenmyyjälle ja vaihdan itse vain vioittuneen laakeripesän. Yläpuolen laakerin jätän varaosaksi seuraavaan kertaan. Pientä nikottelua oli kun olisivat halunneet tehdä koko homman itse :D
Tenbagger
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2021 9:13 pm
Pyörä: Yamaha Tenere 700

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Tenbagger »

Onko foorumilla tietoa seuraavasta asiasta?

Minulla olisi kiikarissa Tenere World Raid vm. 2022 ja siihen on vaihdettu Akran slipari ja ilmeisesti Domantorin putkisto. Nykyisellä omistajalla ei kuitenkaan ole tietoa onko putken vaihdon yhteydessä pyörä myös penkitetty.
Kysymys kuuluukin voiko tulla jotain vahinkoa, jos sitä ei ole penkissä sen jälkeen säädetty?
tart
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2023 9:26 am
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja tart »

Tuosta postauksesta ei ilmennyt onko lambda-anturi vielä paikoillaan vai ei. Katti on ilmeisesti ainakin poistettu. Varminta olisi tietenkin säädättää pyörä. Kannattaa kysyä onko Tenereen saatavissa valmis päivityssetti irto ECU:lle:

https://moottoripyorahuolto.fi/dynotyot/
Rujo
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Syys 16, 2020 8:49 am
Pyörä: Yamaha Tenere 700 World Raid

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Rujo »

Ootteko muuten mistä löytäneet Teneren etupumppujen yläkorkinavaimen? Sopivan kokoista 44mm ei tunnu löytyvän mistään
Avatar
Pturu
Viestit: 235
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 2:51 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Kajaani

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Pturu »

Rujo kirjoitti:Ootteko muuten mistä löytäneet Teneren etupumppujen yläkorkinavaimen? Sopivan kokoista 44mm ei tunnu löytyvän mistään
Onkos etuiskarit muuttuneet erilaiseksi jossain vuosimallissa? Minulla on 2020 malli ja siinä on yläkorkissa muistaakseni 19mm avainväli.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

WR:ssä on erilainen korkki ja isolla avainvälillä.

Hylsyissä on isompi tai pienempi viiste ja tuntuu väljältä matalaan korkin kantaan, hio hylsyä sen verran lyhyemmäksi että viiste poistuu lähes kokonaan niin pitäisi toimia. Kokemusta ei ole WR:stä vaan toisesta vastaavasta missä oli matala kanta.
Kylätason kurapyöräilijä.
Vastaa Viestiin