Mieluummin selvittäisin mitä tyyppiä se jäähyneste on. Värillä ei tee yhtään mitään.
Yamaha Ténéré 700
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- Ilmari
- Viestit: 1059
- Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
- Pyörä: T7,CBR600, zxr6
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Yamaha Ténéré 700
Ogay. Pikkusäätöä talveksi.
- Kytkin fiksattu omatoimisesti. Ilmeisesti vika on kuivana asennetuissa kytkinlevyissä? Tarvikeskus otti asiasta selvää ja maahantuojan kommentti oli jotain sen suuntaista, että urahteleva kytkin vaivaa MT-7 malleja, eivät niinkään Tenerejä? Ohjeistuksena liuottaa varastorasva pois kytkinlevyistä ja uittaa levyt öljyssä. Kuulemma kannattaa viedä huoltoon, ehkä menee takuuseen, ehkä ei mutta kohtuu helppo homma tehä itekki. Oli miten oli mutta nyt toimii hyvin!
- Takavanne modattu 2.5 tuumaa leveeksi.
- Syylärin suojaa talveksi ei ilmeisesti tarvi, ainakin 20 asteen pakkasella nosti lämmöt 78 asteeseen. Nyt paikallaan todella lyhtyt tuulilasi, talveksi vois laittaa orkkislasin takasin, jos jaksaa.
-Ile-
- Kytkin fiksattu omatoimisesti. Ilmeisesti vika on kuivana asennetuissa kytkinlevyissä? Tarvikeskus otti asiasta selvää ja maahantuojan kommentti oli jotain sen suuntaista, että urahteleva kytkin vaivaa MT-7 malleja, eivät niinkään Tenerejä? Ohjeistuksena liuottaa varastorasva pois kytkinlevyistä ja uittaa levyt öljyssä. Kuulemma kannattaa viedä huoltoon, ehkä menee takuuseen, ehkä ei mutta kohtuu helppo homma tehä itekki. Oli miten oli mutta nyt toimii hyvin!
- Takavanne modattu 2.5 tuumaa leveeksi.
- Syylärin suojaa talveksi ei ilmeisesti tarvi, ainakin 20 asteen pakkasella nosti lämmöt 78 asteeseen. Nyt paikallaan todella lyhtyt tuulilasi, talveksi vois laittaa orkkislasin takasin, jos jaksaa.
-Ile-
Re: Yamaha Ténéré 700
Ilmari kirjoitti: ↑Ti Marras 28, 2023 8:44 pm Ogay. Pikkusäätöä talveksi.
- Kytkin fiksattu omatoimisesti. Ilmeisesti vika on kuivana asennetuissa kytkinlevyissä? Tarvikeskus otti asiasta selvää ja maahantuojan kommentti oli jotain sen suuntaista, että urahteleva kytkin vaivaa MT-7 malleja, eivät niinkään Tenerejä? Ohjeistuksena liuottaa varastorasva pois kytkinlevyistä ja uittaa levyt öljyssä. Kuulemma kannattaa viedä huoltoon, ehkä menee takuuseen, ehkä ei mutta kohtuu helppo homma tehä itekki. Oli miten oli mutta nyt toimii hyvin!
- Takavanne modattu 2.5 tuumaa leveeksi.
- Syylärin suojaa talveksi ei ilmeisesti tarvi, ainakin 20 asteen pakkasella nosti lämmöt 78 asteeseen. Nyt paikallaan todella lyhtyt tuulilasi, talveksi vois laittaa orkkislasin takasin, jos jaksaa.
-Ile-
Tätä ei kyllä ymmärrä, kytkin kopan sisällä se kuuma öljykylpy ei pääse sinne levyjen väliin?, jos ei niin kuulostaa hyvin väliaikaselta ratkaisulta liottaa niitä levyjä öljyssä, kaikki ylimäärän kyllä linkoo aika nopiaa pois.
- Ilmari
- Viestit: 1059
- Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
- Pyörä: T7,CBR600, zxr6
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Yamaha Ténéré 700
Oon kyllä ihmetelly tätä itsekkin. Tosiaan uloimmat levyt olivat öljyisiä mutta kaikki sisemmät levyt oli ihan kuivia. Vois vertailla, että jos oisin laittanu paperin päälle hapankorpun ja kytkinlevyn vierekkäin niin hapankorpusta ois jäänyt rasvaisempi pläsi paperiin.
Tekiikka-osastolla on enempi juttua tästä.
Tekiikka-osastolla on enempi juttua tästä.
Re: Yamaha Ténéré 700
Onko normaalia kulumista? Vasemmalla orgisratas 15 tkm. Ketjut ainakin on hyvin öljytty sillä öljymössöä oli vähintään kilo kopan sisällä kun kaivoin eturattaan esille. Jammussa pitäisi ilmeisesti vaihtaa eturatas aina ketjujen kiristyksen yhteydessä.
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Yamaha Ténéré 700
Ihan normaalia kulumista kurapyörässä millä ajetaan muualla kun pikiteitä pitkin kauniilla säällä. Omasta vaihdoin eturattaan noin 5000km välein eikä se ollut lähellekkään noin loppu, riitti että vetopuolella oli selkeä kolo. Soralla ajoin ketju kuivana koska öljy/pöly on hiomatahnaa joka turhaan kuluttaa voimalinjaa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Yamaha Ténéré 700
En kyllä muista että aikaisemmin rattaat ovat kuluneet noin nopeasti. Tosin viisi edellistä kesää ajoin keppivetoisella, joten ketjuasiat ovat päässeet unohtumaan. Kesällä juttelin erään T7 kuskin kanssa, joka kertoi ajaneensa jo 35 tkm orgispaketilla ja pyörä näytti ihan kunnon kurapyörältä.
Olen myös öljynnyt ketjuja ihan liikaa. Käytin sekä Motorexin ketjusprayta 500 km välein että ketjunvoitelijaa 100 km välein. Vähän hakusessa vielä tuo ketjujen rasvailu kun ajot on pelkkää soraa.
Olen myös öljynnyt ketjuja ihan liikaa. Käytin sekä Motorexin ketjusprayta 500 km välein että ketjunvoitelijaa 100 km välein. Vähän hakusessa vielä tuo ketjujen rasvailu kun ajot on pelkkää soraa.
Re: Yamaha Ténéré 700
Kyllähän orggispaketilla (ainakin ketjulla ja takarattaalla) kohtuu paljon ajaa. Itsellä on nyt 33 tkm mittarissa, eturatasta olen toki vaihtanut noin 10 tkm välein. Ajot on olleet tyyliin puolet soraa, puolet asfalttia ja ketjua on voideltu (putsattu) kaikennäköisella moottori-/vaihteistoöljyllä. Vaihtoon ne nyt kyllä menevät ennen seuraavaa kautta. Kai noilla vielä hyvin rullais kilometrejä, mutta vähän sellainen mielenterveysasiakin ne vaihtaa kun alkaa takaraivossa kilometrimäärä mietityttää ja kolkutella.
Omat eturattaat ei ole kyllä läheskään noin kuluneita olleet mitä tuo sinun kuvan rattaasi.
Omat eturattaat ei ole kyllä läheskään noin kuluneita olleet mitä tuo sinun kuvan rattaasi.
Re: Yamaha Ténéré 700
likaisemmat olosuhteet (verrattuna asfalttiajoon)
1-2 -sylinterisen moottorin hakkaavampi käynti (verrattuna 4-sylinteriseen)
vaihtelevampi kuormitus (mutkainen soratie vs suoraa maantietä), takajousituksen pidemmän joustomatkan takia löysemmällä oleva ketju => ketjussa varmaan vaeltaa monentasoista hakkaavaa värähtelyä
kapeampi 520 -ketju (verrattuna tonnisen kyykyn 525 )
1-2 -sylinterisen moottorin hakkaavampi käynti (verrattuna 4-sylinteriseen)
vaihtelevampi kuormitus (mutkainen soratie vs suoraa maantietä), takajousituksen pidemmän joustomatkan takia löysemmällä oleva ketju => ketjussa varmaan vaeltaa monentasoista hakkaavaa värähtelyä
kapeampi 520 -ketju (verrattuna tonnisen kyykyn 525 )
"Kuulut nyt ainutlaatuiseen READY TO RACE -ajatuksen innoittamaan Adventure -yhteisöön, jonka seikkailijat eivät tyydy arjen työmatka-ajoon."
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Yamaha Ténéré 700
Sain aikoinaan neuvon että ketjupaketin ikä saattaa jopa tuplaantua kun eturatasta vaihtaa määräajoin, mielummin aikaisemmin kun myöhään. Siinä se menee samalla kun vaihtaa öljyt koneeseen määräaikaishuollon välillä eikä eturatas paljoa maksa. Pyörää myydessä oli yli 20k mittarissa ja ketju ja takaratas hyvässä kunnossa. OSCO hoiti ketjun voitelun ja menekki oli max 2 täyttöä kesän aikana eli öljy käytössä vain asfaltilla ja tankkauksen yhteydessä voitelu jos muisti.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Yamaha Ténéré 700
Ketjunvoitelijan tottumaton käyttö on varmasti yksi syy tuohon kulumiseen. Mulla kului viime kesänä 0,5 litraa vaihteistoöljyä . Tähän asti olen ollut siinä uskossa että ketjut ja rattaat vaihdetaan aina paketissa, joten en ole osannut kiinnittää huomiota erikoisesti eturattaaseen. Aikaisemmin kun ajoin ketjuvetoisilla, niin vaihdoin koko paketin aina parin vuoden välein. Ketjujen rasvauskin oli ketjunvoitelijan puuttuessa satunnaista. Osasyy saattaa olla myös liian repivässä ajotavassa uuteen pyörään totutellessa kun pyörä tuntui hieman alitehoiselta/-väännökkäältä Super Teneren jäljiltä. Saisihan tuohon 4-5 hp lisää tehoa katin poistamisella ja penkittämisellä. Olen alkanut kallistua tähän ratkaisuun pelkän sliparin vaihtamisen sijaan. Onkohan tästä palstalaisilla kokemusta ?
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Yamaha Ténéré 700
Vakio vaimennin ahdistaa ainakin Euro4 mallissa ja lienee sama vaimennin Euro5 malleissa. Vaimentimen vaihdolla tai orkkiksen modauksella ei välttämättä tule huipputehoa yhtään lisää mutta vääntöä tulee lisää ja se alkaa aikaisemmin. Jos melu ei ole ongelma niin joku HP-Corse, Wings tai Akran slipari tai sitten tekee/teettää orkkisvaimentimeen muutokset joilla saa lisää hönkää ilman merkittävää metelin kasvua.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Yamaha Ténéré 700
Mulla on mielessä ensisijaisesti koko putkiston vaihto ja katin heivaaminen. Esim. Hp Corselta löytyy sellainen putkisto. Tosin olen ajatellut ajaa takuuajan orkkisputkistolla ja homma jää ensi talveen.
Tänään aloittelin Protaperin Woods Low - stongan asentamista. Pitää vielä odotella lämpökahvoja ja kahvasuojia että saa asennuksen loppuun. Tuo stonga on Protaperin matalin mitä löysin. Pari senttiä orgista matalampi päistä sekä enemmän pulbackiä (sweep). Meni syksyllä yläselkä ja niska pahasti jumiin orgis-stongalla ja kuvissa näkyvillä SW-Motechin raisereilla. Nyt tuntuisi nuo raiserit toimivan kun stonga on matalampi. Olkapäät eivät enää ole kramppiasennossa. Stongaa pystyy siirtelemään raisereilla edestakaisin +-3 cm.
Tein stongan päähän M16x1.5-kierteet orgispainoille. Jos joku aikoo tehdä saman, niin suosittelen kokeilemaan kuinka syvä 14mm:n kolo on stongan päissä. Huomasin että noin viiden sentin paikkeilla kierretappi alkoi vääntymään hieman vinoon, koska reikä ei ollut enää kohtisuora. Aika hyvin painot kuitenkin asettuivat kun kierteitä aikansa vekslaili.
Tänään aloittelin Protaperin Woods Low - stongan asentamista. Pitää vielä odotella lämpökahvoja ja kahvasuojia että saa asennuksen loppuun. Tuo stonga on Protaperin matalin mitä löysin. Pari senttiä orgista matalampi päistä sekä enemmän pulbackiä (sweep). Meni syksyllä yläselkä ja niska pahasti jumiin orgis-stongalla ja kuvissa näkyvillä SW-Motechin raisereilla. Nyt tuntuisi nuo raiserit toimivan kun stonga on matalampi. Olkapäät eivät enää ole kramppiasennossa. Stongaa pystyy siirtelemään raisereilla edestakaisin +-3 cm.
Tein stongan päähän M16x1.5-kierteet orgispainoille. Jos joku aikoo tehdä saman, niin suosittelen kokeilemaan kuinka syvä 14mm:n kolo on stongan päissä. Huomasin että noin viiden sentin paikkeilla kierretappi alkoi vääntymään hieman vinoon, koska reikä ei ollut enää kohtisuora. Aika hyvin painot kuitenkin asettuivat kun kierteitä aikansa vekslaili.
- Totti
- Viestit: 1074
- Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
- Pyörä: Tenere 700
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Yamaha Ténéré 700
Kun olette venttiilien välyksiä tarkistaneet, olette uusineet myös kuvassa näkyvän osan nro 8 "Breather plate gasket"?
Minun silmään näyttää, ettei osia nrot 7 ja 8 edes tarvitse irroittaa venttiilien tarkistuksessa?
Kopan tiiviste (nro 6 "Cylinder head cover gasket") on tarkoitus vaihtaa tarkistuksen / säädön yhteydessä, jos ei muuten niin oman mielenrauhan vuoksi.
Minun silmään näyttää, ettei osia nrot 7 ja 8 edes tarvitse irroittaa venttiilien tarkistuksessa?
Kopan tiiviste (nro 6 "Cylinder head cover gasket") on tarkoitus vaihtaa tarkistuksen / säädön yhteydessä, jos ei muuten niin oman mielenrauhan vuoksi.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Yamaha Ténéré 700
Ei tarvitse irrottaa 7-8 osia, en myöskään vaihtanut kopan tiivistettä 20k kohdalla kun koppa oli auki. Tiiviste oli elastinen eikäollut painunut littuun mistään kohdasta, koppa kiinni ja ajoon.
Kylätason kurapyöräilijä.