Suzuki drz 400

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

JouTol
Viestit: 14
Liittynyt: La Maalis 04, 2017 10:24 pm
Pyörä: polkupyörä

Re: Suzuki drz 400

Viesti Kirjoittaja JouTol »

Kiitoksia vastauksesta 👍täytyypä tutkia kun terassin korjaushommilta kerkiää. Työkalut kyllä pysyy kädessä, kaikenlaisia päriseviä tullut värkättyä. Hauska pyörä ajaa katupyörän jäljiltä..👌

-Jouni -
Avatar
Juice
Viestit: 799
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 7:38 pm
Pyörä: RD07A
Paikkakunta: Vimpeli

Re: Suzuki drz 400

Viesti Kirjoittaja Juice »

Tuommoinen 5 vuotta seissyt 400S vm.01 tuli vaivoiksi tai haasteeksi, miten vain :roll:

Vaihdoin tuoreet bensat mutta käy vain ryyppy ulommassa asennossa, booaa heti kun kaasuun koskee. Ryyppy ekassa pykälässä käy vaivoin tyhjäkäyntiä, yleensä sammuu. Kaasutin vakio BSR36, vakiosuuttimilla vaikka 3x3 reikä tehty. Ei kuse bensaa alleen eikä tallissa edes haise bensa; hyvä vai huono merkki?

Käynnistyy kyllä heti kun hipaisee starttinappia, ei mitään vaivaa. Normaali bensahana, ei alipainetoiminen. Ilmanputsari puhdas, ei hiirenpesää.

Kaasarin kohokammiossa ei juuri likaa ollut, putsasin ja takaisin nippuun. Vaiva jatkuu. Yläosaa eli kalvon puolta en saanut vielä auki, meisselikantaiset pultit ei tunnu liikkuvan mihinkään; nyljääntyvät kylläkin. :?

Nyt pähkäilen että

A) ostanko frankmxpartsilta tähän täydellisen korjaussetin + oikeat suuttimet ja uitan päivän carb cleaner -litkussa?
B) FCR39 + edellämainitusta paikasta sovitusosat + suuttimet dertsiä varten?

Putkisto on vakio ja sellaisena toistaiseksi pysyy.

Kaasutinrassaukset saa kyllä oksennusrefleksin aikaan; kaikkea muuta kyllä tekee mutta tämä nyljääminen eri suutinten ja asetusten kanssa ei nappaa yhtään. Vienti korjaamolle tarkoittaa 80eur laskua jo silloin kun korjaamohallissa laitetaan valot päälle ja lähin varteenotettava paja 50km päässä -> 200km ajelua autolla vielä päälle.

Tyhmä kysymys; kolme suutinta löytyy kaasarista; 142,5 on arvatenkin pääsuutin mutta mitä ne 2 muuta on, koot 22,5 ja 62 jotain? 150 tai 152,5 lienee oikea pääsuutin 3x3 modille jos tuon vakiokaasarin kunnostaa. Melkoinen /sereikä oli ottaa pois ja laittaa takaisin.
Hondamies kahdella ja neljällä pyörällä
Avatar
pmw
Viestit: 650
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI
Paikkakunta: Tampere

Re: Suzuki drz 400

Viesti Kirjoittaja pmw »

En ota kantaa miten vakiokaasaria kannattaa huoltaa, mutta ajoin DRZ400:sta melkein mittarin ympäri TM40-kaasarilla. Joskus kokeilin vakiokaasarilla olevaa, niin täytyy sanoa että jos vähänkään haluaa että pyörässä on kaasuvastetta ja ärhäkkyyttä, niin kaasari vaihtoon. Suoravedolla DRZ:sta saa paaaaaaljon enemmän irti, pääsee vasta se moottori eloon. Että jos kunnon kaasari on vaihtoehto, suosittelen :twisted: :twisted:
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
Avatar
Seppo Honkanen
Viestit: 704
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 3:30 pm
Pyörä: EXC-R450 6D, EXC150TPi, 690 Enduro R
Paikkakunta: Vantaa/Nurmijärvi

Re: Suzuki drz 400

Viesti Kirjoittaja Seppo Honkanen »

Tappelin keväällä DR350sen vakio Mikunin kanssa. Pyörä oli edellisenä syksynä jätetty toimivana talliin. Keväällä käyttöönoton jälkeen ilmeni nykimistä, rykimistä ja pikkukierroksilla sammuilua. Inhoan myös kaasari jumppaa, mutta otin härkää sarvista ja hain Storm Motorilta kaasarin korjaussarjan sekä Motorexin Carburetor Cleaneria. Parin tunnin jumpan jälkeen mopo lähti toimimaan taas normaalisti. Mielestäni syynä oli nykypolttoaineen kiteytyneet hartsihiput kaasarin kanavissa ja suuttimissa sekä tiensä päähän tulleet o-renkaat. Sinänsä ehjiä o-renkaat olivat, mutta kulmikkaiksi kovettuneita.

Itse tekisin ensin kaasari jumpan vakiosuuttimilla ja jos se ei toimi, niin sitten voi harkita kalliimpaa vaihtoehtoa eli uutta kaasaria.
Avatar
Juice
Viestit: 799
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 7:38 pm
Pyörä: RD07A
Paikkakunta: Vimpeli

Re: Suzuki drz 400

Viesti Kirjoittaja Juice »

Eilen iltana tein kuten Seppo ja otin härkää sarvista. Aloin tutkia suuttimia tarkemmin. Pääsuutin oli täysin OK, mutta kun tarkemmin tutki tuota 62,5mm suutinta ja pilot-suutinta, ne eivät olleetkaan täysin puhtaita vaikka ensisilmäyksellä silti vaikutti. Liotin ne puhtaaksi ja paineilmaa perään; nyt päivä paistaa läpi kuten kuuluukin.

Sitä en sitten tiedä miten kaasarin sisäiset onkalot mahtaa olla tukossa, mutta motulin carbu clean saa pureutua niihin.

Tilasin frankmxpartsilta täydellisen korjaussarjan ja uudet suuttimet (150 + 155 pää ja 25 + 27,5 pilot). Postikuluineen maksoi vähän alta satasen. Kallista on, mutta tuo fcr:n ostaminen maksaisi huimasti enemmän. Käytettyinä niitä toki on, mutta kunto arvoitus ja nekin vaatii sovitusosat drz:iin ; pelkät sovitusosat maksaa jo saman satasen mikä nyt meni tuohon korjaussarjaan.
Hondamies kahdella ja neljällä pyörällä
Vima
Viestit: 27
Liittynyt: Su Elo 20, 2017 1:26 pm
Pyörä: 701

Re: Suzuki drz 400

Viesti Kirjoittaja Vima »

olen testaillut omaan 400s säätöjä laidasta laitaan vakio kaasarilla 3x3 modilla.lopulliset säädöt nyt: jd jetting kit sininen neula 4lovi 160pää 25tyhjä seos 2.75 auki vakio ruuvi.
Putkistona fmf powerbomb alkukäyrä ja fmf q4 vaimennin, kone muuten vakio. En löydä moitittavaa säädöistä.
Avatar
MIL
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Helmi 26, 2018 12:00 pm
Pyörä: KTM 350 exc 2020 ex KTM Military
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suzuki drz 400

Viesti Kirjoittaja MIL »

Olen ihan mielenkiinnosta lukenut noista teidän säädöistä kun itsellä on myös 400 mutta Lc4 Ktm ja siinä 39 Fcr. Ihmetyttää kun varsinkin pilot on ihan eri luokkaa, minulla alunperin oli 65 joka oli selvästi iso kun nyt on 40 ja tuntuu silllä paljon pirteämmältä. Mikäköhan vaikuttaa että teillä on jopa 25, pitäisiköhän itsekin kokeilla pienempää kuin 40, kaasun avaukseen ei haittaa vaikka tulisi vielä pirteyttä lisää. Pyöräkohtaisia ne tietysti on.
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Suzuki drz 400

Viesti Kirjoittaja Roiske »

MIL kirjoitti: Pe Syys 03, 2021 2:03 pm Olen ihan mielenkiinnosta lukenut noista teidän säädöistä kun itsellä on myös 400 mutta Lc4 Ktm ja siinä 39 Fcr. Ihmetyttää kun varsinkin pilot on ihan eri luokkaa, minulla alunperin oli 65 joka oli selvästi iso kun nyt on 40 ja tuntuu silllä paljon pirteämmältä. Mikäköhan vaikuttaa että teillä on jopa 25, pitäisiköhän itsekin kokeilla pienempää kuin 40, kaasun avaukseen ei haittaa vaikka tulisi vielä pirteyttä lisää. Pyöräkohtaisia ne tietysti on.
Kyllä se fcr isomman pilotin tarvitsee dertsissäkin, muistaakseni mulla oli 38, joten varmaan olet ihan tontilla tuon omasi kanssa. CV kaasareissa monesti pienempi.
Avatar
Juice
Viestit: 799
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 7:38 pm
Pyörä: RD07A
Paikkakunta: Vimpeli

Re: Suzuki drz 400

Viesti Kirjoittaja Juice »

Frankin kaasarin korjaussarja tuli ja innolla autotalliin väkertämään. Oli kieltämättä hyvä hankinta, pari o-rengasta mureni käsiin ja muutenkin kaikki heikossa hapessa. Ilman tuota ei mitään toivoa saada tätä käymään kunnolla, eikä se toki vieläkään ole varmaa :D

Kysymyksiähän siinä heräsi joista nro ykkönen se pahin;

1. Uusi kalvo on olevinaan reilusti isompi mitä vanha, ei saa kunnolla istumaan? Jää rypylle vaikka kuinka koittaa asettaa hyvin sitä. Pitääkö huolestua vai nippuun ja kovaa ajoa? Vanha kalvo oli kyllä täysin ehjä.

2. Seosruuvi oli 3.5 kierrosta auki, liikaa?

3. Laitoin pääsuuttimeksi 150, pilot jet 25 ja nostin neulan keskimmäiseen pykälään. Varalle jää sitten vielä 155 pääsuutin + 27,5 pilot.

Iltalukemisiksi löytyi antikvariaatista tehtaan service manual vuodelta 2000, kyllä nyt kelpaa :)
Hondamies kahdella ja neljällä pyörällä
Avatar
MIL
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Helmi 26, 2018 12:00 pm
Pyörä: KTM 350 exc 2020 ex KTM Military
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suzuki drz 400

Viesti Kirjoittaja MIL »

Täällä kun vielä kaasuttimista keskustellaan niin jatkoa sille pilotin koolle. Olenko ymmärtänyt oikein että jos lämpimällä koneella tyhjäkäynti on parhaimmillaan kun seosruuvin kääntää kiinni ja huononee mitä enemmän avaa niin pilotti on liian iso ?
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Suzuki drz 400

Viesti Kirjoittaja Roiske »

MIL kirjoitti: La Syys 18, 2021 10:49 pm Täällä kun vielä kaasuttimista keskustellaan niin jatkoa sille pilotin koolle. Olenko ymmärtänyt oikein että jos lämpimällä koneella tyhjäkäynti on parhaimmillaan kun seosruuvin kääntää kiinni ja huononee mitä enemmän avaa niin pilotti on liian iso ?
Periaatteessa kyllä. Fcr:ssä on myös vaihdettavissa oleva pilot airjet, eli suutin piirin ilman saantia voidaan myös muokata. Toisaalta jos ilmakanava on osin tukossa, niin se rikastaa seosta. Se, että jos tyhjäkäynti pelaa vaikka ruuvi on kokonaan kiinni, niin luultavasti lisä seosta tulee muualta, eli pääsuutinpiirin tai rikastinpiirin kautta. Luisti säädetty tyhjäkäyntiruuvilla liian korkealle, kulunut tai tyvestä liian ohut neula, kulunut neulaputki, korkea bensanpinta? Ehkä nyt alkuun voisit kokeilla vaikka 35 pilotilla ja tsekata tuon ilmasuuttimen ja kanavan puhtauden.
Avatar
MIL
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Helmi 26, 2018 12:00 pm
Pyörä: KTM 350 exc 2020 ex KTM Military
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suzuki drz 400

Viesti Kirjoittaja MIL »

Kiitos vinkeistä. Sinäänsä kaasutin toimii ihan ok, olen vaan vähän hakenut säätöjä jos kaasun avauksseen löytyisi vielä terävyyttä. Neulan, neulaputken ja neulaventtilin jo varmuuden vuoksi vaihdoin kevällä uusiin. Jos vielä kokeilsi pienempää pilottia, ilmapuolen putsausta ja sitä bensan pintaa.
Avatar
MIL
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Helmi 26, 2018 12:00 pm
Pyörä: KTM 350 exc 2020 ex KTM Military
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suzuki drz 400

Viesti Kirjoittaja MIL »

Testasin bensan pintaa niin että käänsin läpinäkyvän tyhjennysletkun mutkalle ja kaasarin kylkeen. Sitten hana ja pohjatyhjennys auki niin bensa asettui letkussa tasan kohokammion sauman kanssa. Se voisi ilmeisesti olla muutaman millin alempanakin ? Ei ole oikein tehtaan arvoa kun ei ole vakio kaasari.
Avatar
Juice
Viestit: 799
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 7:38 pm
Pyörä: RD07A
Paikkakunta: Vimpeli

Re: Suzuki drz 400

Viesti Kirjoittaja Juice »

Niin vain lähti dertsi tulille ja toimii kuten pitääkin. :D

Senverran tein vielä viime hetken muutoksia että pääsuutin 155 mutta muuten jäi pilot jet 25, neula keskiasentoon ja seosruuvi 2,5 kierrosta auki. Ainakin lyhyen koeajolenkin ajan toimi normaalisti, eihän tuosta tosin täyttä varmuuta saa ennen kunnon lenkkiä isommalla tiellä.

Kaasuttimen sovitus on jokseenkin sama kuin harakka tervassa, kun saa pyrstön irti tarraa nokka kiinni... Eli kun imukurkun puoli on hyvä, putsarin puoli ei ole hyvä ja päinvastoin, toki nuo 20v vanhat kumiosat lienevät jo vähän kuivahtaneet. Ilmanputsariliitoksen istuvuutta myös todella vaikea tutkailla oikealta puolelta, kaikki rojut hienosti edessä.

En sitten tiennyt että kaasukahvan kahvakumi oli vulkanoitu pysyvästi kahvaan kiinni :roll: Motionpron korvausosa loppu koko maailmasta. Yhden illan sitten käytin hiekkapaperin ja puukon kanssa että sai vanhan kumin päältä pois ja uuden tilalle.

Jos jollekin jäänyt suzukin vilkunpohjia joutilaaksi 2kpl, tarjoa yv;

Kuva
Hondamies kahdella ja neljällä pyörällä
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Suzuki drz 400

Viesti Kirjoittaja Roiske »

MIL kirjoitti: Su Syys 19, 2021 6:14 pm Testasin bensan pintaa niin että käänsin läpinäkyvän tyhjennysletkun mutkalle ja kaasarin kylkeen. Sitten hana ja pohjatyhjennys auki niin bensa asettui letkussa tasan kohokammion sauman kanssa. Se voisi ilmeisesti olla muutaman millin alempanakin ? Ei ole oikein tehtaan arvoa kun ei ole vakio kaasari.
Bensanpinta on yleensä ilmoitettu noissa kohon korkeutena, eli kaasaria käännetään sen verran nurinpäin, että koho lepää kevyesti neulaventtiilin jousta vasten ja sitten esim. työntömitalla otetaan mitta kohon reunasta tiivistepintaan.
Vastaa Viestiin