Matkaenduro Suomen kiertämiseen?
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Matkaenduro Suomen kiertämiseen?
Heipä hei kaikille
Ajattelin aloittaa aktiivisuuteni tälle foorumille postaamalla sen minua ( oikeastaan jo vuosia ) vaivanneen kysymyksen. Mikä pyörä seuraavaksi.. ?
Tai oikeastaan yritän kartoittaa vaihtoehtoja, koska kohtahan jo lumi sulaa ja on kevät. Mielelläni kuulisin asiasta enemmän tietävien kokemuksia, koska en enää usko omalla selvittämiselläni ja lukemisella pääsevän pidemmälle. Koeajoja lähden järkkäämään heti kun lumet sulaa.
Sen verran taustaa, että kymmenisen vuotta sitten minulla oli kolme kesää ja yli 20tkm ajossa -92 XJ Diversion. Tein itse siihen huollot venttiilinsäätöä lukuun ottamatta, joten tekniikka tuli tutuksi. Se oli pomminvarma hieno ja ruma vehje, mutta elämäntilanteen muututtua ostin auton ja pyörä sai lähteä myyntiin. Nyt sitten on taas tilanne muuttumassa sen verran, että vuosien odottamisen jälkeen olisi taas mahdollista alkaa tekemään viikonloppu ja pitempiäkin reissuja pyörällä.
Suuntaa antavat speksit:
- Pyörä, jolla ajaa ennemmin hyväkuntoista metsätietä kuin motaria
- Tehoilla ei ole sen enempää väliä, kunhan jaksaa lähteä Suomen teillä ohitukseen kaksi päällä ja kolmen laukun kanssa. 600-700 kuutioisia on tässä pääasiassa tullut kokeiltua / katseltua.
- Hieman tuulensuojaa ajatellen pidempiä reissuja
- Matala (/pieni). mm. iso Varadero on liian korkea normaalikokoisena. Pystyin ajamaan sillä, mutta tuntui kuin olisin pari kokoa liian pieni. Kuskilla on 173cm mittaa ja reiden sisämitta on n. 81cm. Kyytiläinen on 5cm lyhyempi.
- Luotettava ja mukava ajaa. Pyörällä tehtäisiin helposti viikonkin kestäviä reissuja, enkä halua, että pitää pelätä pyörän lahoavan alta tai lopettavan toimintansa kun tulee ensimmäinen sadekuuro. Tämä tuskin on ongelma enduroiden kohdalla?
- Budjetti 5000-8000e
- Kilometrimäärä mieluummin 20tkm kuin 40tkm.
Ja tähän mennessä listalle on päässyt ( ehdoin )
- BMW GS:t ( Dakarin kohdalla istuinta pitäisi madaltaa paljon )
- Aprilia Pegaso
- Transalp ( istuinta pitää madaltaa )
- Tenere ( istuinta pitäisi madaltaa paljon )
- Africa Twin. Pyörä jota olen ihaillut kaksikymmentä vuotta, mutta tämän kohdalla pitäisi valita kilpailijoihin verrattuna selvästi vanhempi malli ja istuinta pitäisi madaltaa. Onko Varaderon kaltainen "ison" kuskin pyörä?
Onko muita varteenotettavia vaihtoehtoja?
Ajattelin aloittaa aktiivisuuteni tälle foorumille postaamalla sen minua ( oikeastaan jo vuosia ) vaivanneen kysymyksen. Mikä pyörä seuraavaksi.. ?
Tai oikeastaan yritän kartoittaa vaihtoehtoja, koska kohtahan jo lumi sulaa ja on kevät. Mielelläni kuulisin asiasta enemmän tietävien kokemuksia, koska en enää usko omalla selvittämiselläni ja lukemisella pääsevän pidemmälle. Koeajoja lähden järkkäämään heti kun lumet sulaa.
Sen verran taustaa, että kymmenisen vuotta sitten minulla oli kolme kesää ja yli 20tkm ajossa -92 XJ Diversion. Tein itse siihen huollot venttiilinsäätöä lukuun ottamatta, joten tekniikka tuli tutuksi. Se oli pomminvarma hieno ja ruma vehje, mutta elämäntilanteen muututtua ostin auton ja pyörä sai lähteä myyntiin. Nyt sitten on taas tilanne muuttumassa sen verran, että vuosien odottamisen jälkeen olisi taas mahdollista alkaa tekemään viikonloppu ja pitempiäkin reissuja pyörällä.
Suuntaa antavat speksit:
- Pyörä, jolla ajaa ennemmin hyväkuntoista metsätietä kuin motaria
- Tehoilla ei ole sen enempää väliä, kunhan jaksaa lähteä Suomen teillä ohitukseen kaksi päällä ja kolmen laukun kanssa. 600-700 kuutioisia on tässä pääasiassa tullut kokeiltua / katseltua.
- Hieman tuulensuojaa ajatellen pidempiä reissuja
- Matala (/pieni). mm. iso Varadero on liian korkea normaalikokoisena. Pystyin ajamaan sillä, mutta tuntui kuin olisin pari kokoa liian pieni. Kuskilla on 173cm mittaa ja reiden sisämitta on n. 81cm. Kyytiläinen on 5cm lyhyempi.
- Luotettava ja mukava ajaa. Pyörällä tehtäisiin helposti viikonkin kestäviä reissuja, enkä halua, että pitää pelätä pyörän lahoavan alta tai lopettavan toimintansa kun tulee ensimmäinen sadekuuro. Tämä tuskin on ongelma enduroiden kohdalla?
- Budjetti 5000-8000e
- Kilometrimäärä mieluummin 20tkm kuin 40tkm.
Ja tähän mennessä listalle on päässyt ( ehdoin )
- BMW GS:t ( Dakarin kohdalla istuinta pitäisi madaltaa paljon )
- Aprilia Pegaso
- Transalp ( istuinta pitää madaltaa )
- Tenere ( istuinta pitäisi madaltaa paljon )
- Africa Twin. Pyörä jota olen ihaillut kaksikymmentä vuotta, mutta tämän kohdalla pitäisi valita kilpailijoihin verrattuna selvästi vanhempi malli ja istuinta pitäisi madaltaa. Onko Varaderon kaltainen "ison" kuskin pyörä?
Onko muita varteenotettavia vaihtoehtoja?
Viimeksi muokannut Avokid, Ti Helmi 10, 2015 11:08 am. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Re: Pikkuenduro Suomen kiertämiseen?
listan ulkopuolelta suzuki dl 650 (hinta , kilometrit ja vanhemassa dl:ssä käytettiin samaa runkoa 650,1000) ja triumph tiger 800 (hintahaitarin yläpäästä) . varadero on aika raskas.
Viimeksi muokannut talkku, Ma Helmi 09, 2015 6:58 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
V-stromista tykättiin myös MP-messuilla. Mutta ymmärsin, että se on enemmänkin kadulle soveltuva pyörä? Tiger unohtui listalta, se on vain korkea ja kallis.talkku kirjoitti:listan ulkopuolelta suzuki dl 650 (hinta ja kilometrit) ja triumph tiger 800 (hintahaitarin yläpäästä) . varadero on aika raskas.
molemmat katupainotteisia, mutta varmaan ajaa kovapintaisia hiekkateitä siinä missä varaderolla. tikrusta meinasin tavallista(matalampi ja halvempi) ei xc mallia.
kyllä se keväinen koeajo ratkaisee miltä pyörä tuntuu käteen. jokaisessa vaihtoehdossa joutuu punnitseen plussat ja miinukset.
Omat tarpeet ratkaisee valinnan.
kyllä se keväinen koeajo ratkaisee miltä pyörä tuntuu käteen. jokaisessa vaihtoehdossa joutuu punnitseen plussat ja miinukset.
Omat tarpeet ratkaisee valinnan.
Viimeksi muokannut talkku, La Helmi 07, 2015 6:15 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
janne.k
- Pyörä: XR400, XRV750
Kaikki vaihtoehdot hyviä, mutta kaksipyttyinen kyllä yleensä mukavampi jos paljon 2-päällä ajoa.
Jos puhutaan pienistä enduroista kooltaan ja mittarilukemaltaan, niin AT ja Super tenere tuskin kuuluu listaan.
Toisaalta matkustaja ja laukut rajoittaa taas vähän pienimpiä.
Itse lähtisin katsomaan kaksipyttyistä, jotain esim. 700 Transalpin tai F650GS (800cc) tyyppistä. Kohtuullisesta koostaan huolimatta molempia saa ymmärtääkseni tarvittaessa vielä madallettua helposti.
Itse lähtisin katsomaan kaksipyttyistä, jotain esim. 700 Transalpin tai F650GS (800cc) tyyppistä. Kohtuullisesta koostaan huolimatta molempia saa ymmärtääkseni tarvittaessa vielä madallettua helposti.
Sami
Kehutaan omaa merkkiä nyt sitten oikein kunnolla. Pikku Tenere ( 660 ) on helppo madaltaa, hinta riippuu kuinka paljon haluaa madaltaa. Valmiita palikoita löytyy esim. OTR. ( http://www.off-the-road.de/en/XT-660Z/ ).
Etupäähän tuolta löytyy lyhyemmät jouset ( http://www.off-the-road.de/en/XT-660Z/S ... enere.html )tai sitten vaan nostaa putkia ja taakse koiranluut ( http://www.off-the-road.de/en/XT-660Z/S ... T660Z.html ). Penkinkin voi ostaa matalamman samasta kaupasta ( http://www.off-the-road.de/en/XT-660Z/B ... 660-Z.html ) tai täältä (
http://shop.touratech.fi/comfort-seaton ... e-low.html ). Penkki on sama molemmissa kaupoissa eikä hintaerokaan ole kuin kympin jos OTR:ltä ostaa penkin ilman "vaihtoa".
Yamaha on kylläkin aika painava, noin 210 kg tankattuna ilman varusteita ja painopistekkin on aika korkealla.
Plussaa taaskin isosta tankista, vakiona pitkistä joustovaroista, pitkät huoltovälit, yksinkertainen kone ja helppo huoltaa. Tuuliblokkarin se kylläkin vaatii mutta tuolla Tenere osiossa on tästäkin juttua ja oli siellä hyvät kuvat mittojen kanssa. Tuolla muutamia vaihtoehtoja joissa varmaankin kaikissa on hinnassa neuvotteluvaraa, joissain jopa varusteitakin mukana. ( http://www.nettimoto.com/yamaha/xtz/moo ... 60&eto=660 )
Mutta kokeilemalla löytyy se paras tai se mistä itse tykkää. Kaikki ehdottamasi ovat hyviä.
Etupäähän tuolta löytyy lyhyemmät jouset ( http://www.off-the-road.de/en/XT-660Z/S ... enere.html )tai sitten vaan nostaa putkia ja taakse koiranluut ( http://www.off-the-road.de/en/XT-660Z/S ... T660Z.html ). Penkinkin voi ostaa matalamman samasta kaupasta ( http://www.off-the-road.de/en/XT-660Z/B ... 660-Z.html ) tai täältä (
http://shop.touratech.fi/comfort-seaton ... e-low.html ). Penkki on sama molemmissa kaupoissa eikä hintaerokaan ole kuin kympin jos OTR:ltä ostaa penkin ilman "vaihtoa".
Yamaha on kylläkin aika painava, noin 210 kg tankattuna ilman varusteita ja painopistekkin on aika korkealla.
Plussaa taaskin isosta tankista, vakiona pitkistä joustovaroista, pitkät huoltovälit, yksinkertainen kone ja helppo huoltaa. Tuuliblokkarin se kylläkin vaatii mutta tuolla Tenere osiossa on tästäkin juttua ja oli siellä hyvät kuvat mittojen kanssa. Tuolla muutamia vaihtoehtoja joissa varmaankin kaikissa on hinnassa neuvotteluvaraa, joissain jopa varusteitakin mukana. ( http://www.nettimoto.com/yamaha/xtz/moo ... 60&eto=660 )
Mutta kokeilemalla löytyy se paras tai se mistä itse tykkää. Kaikki ehdottamasi ovat hyviä.
- t.t.tammi
- Pyörä: Pan European 1991
- Viesti:
Itsellä jalan sisämitta 76senttii ja supertenere menee ihan vakiokorkuisena.
Toki vaatinee vähä totutteluu enne kyytiläist.
Linkuilla madaltamalla sit kuormankantokyky heikkenee.
Eiku keväällä kokeilee mikä soveltuu itselle.
Toki vaatinee vähä totutteluu enne kyytiläist.
Linkuilla madaltamalla sit kuormankantokyky heikkenee.
Eiku keväällä kokeilee mikä soveltuu itselle.
Suosittelisin 2-pyttysiä F650GS ja F800GS malleja.
Yksipyttyinen F650GS kaks päällä alkaa olemaan reissuajossa turhan laiska.
Yksipyttyinen F650GS kaks päällä alkaa olemaan reissuajossa turhan laiska.
Kiitos oikein hyvistä vinkeistä. ATn kohdalla hyväksyisin vielä sen 40tkm lukemankin.
Pitää katsoa noita kaksipyttyisiä tarkemmin ja miettiä josko budjetti venyisi tuonne reiluun seitsemään. 700cc TA:ta on ainakin hyvin tarjolla.
Nyt on tosiaan tarkoitus tehdä selvitystyö valmiiksi, että kun lumet sulaa niin on selvillä vaihtoehdot, niiden mahdolliset sudenkuopat ja pätevä hinta. Se miltä pyörä tuntuu ajaa on tietysti se viimeinen kriteeri.
Pitää katsoa noita kaksipyttyisiä tarkemmin ja miettiä josko budjetti venyisi tuonne reiluun seitsemään. 700cc TA:ta on ainakin hyvin tarjolla.
Nyt on tosiaan tarkoitus tehdä selvitystyö valmiiksi, että kun lumet sulaa niin on selvillä vaihtoehdot, niiden mahdolliset sudenkuopat ja pätevä hinta. Se miltä pyörä tuntuu ajaa on tietysti se viimeinen kriteeri.
-
Koheltaja
- Pyörä: pyörätön
Mä komppaan Patea ja uudempaa Tenereä, sellainen on ollut alla ja hyväksi sekä kestäväksi pyöräksi todettu monen käyttäjän osalta. Tenere on niittänyt mainetta kestävyytensä osalta ja on maailmalla suosittu reissupyörä, 100tkm ei ole mikään ongelma joten uskallat aika huoletta ostaa Teneren 20-40tkm lukemilla jos pyörää on huollettu säännöllisesti.
Mä tykkäsin Tenerestä nimenomaan matka ajossa, se oli vakaa ajettava ja tuuliohjaimen kanssa pyörteilyt väheni. Jos olisin enemmän reissuhenkinen ja olisin ajanut enemmän pitkiä matkoja niin mulla olisi varmaan vieläkin Tenere, mutta kun veri vetää enemmän toiminnalliseen ajamiseen niin pyörä vaihtui paremmin niihin touhuihin sopivammaksi. Hyvä puoli on myös se että jos pyörä ei sellaisenaan miellytä niin osia löytyy sen muokkaamiseen.
Mä tykkäsin Tenerestä nimenomaan matka ajossa, se oli vakaa ajettava ja tuuliohjaimen kanssa pyörteilyt väheni. Jos olisin enemmän reissuhenkinen ja olisin ajanut enemmän pitkiä matkoja niin mulla olisi varmaan vieläkin Tenere, mutta kun veri vetää enemmän toiminnalliseen ajamiseen niin pyörä vaihtui paremmin niihin touhuihin sopivammaksi. Hyvä puoli on myös se että jos pyörä ei sellaisenaan miellytä niin osia löytyy sen muokkaamiseen.
Kylätason kurapyöräilijä.
-
MarkkuHoo
- Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
- Viesti:
Kysyjän speksit kun oli 2 päällä, 3 laukun kanssa ja myös ohituskiihtyvyyttä, niin en kyllä ykspyttyisiin juuri ajatuksia uhraisi.
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
-
Koheltaja
- Pyörä: pyörätön
Tuo jäi huomaamatta. Ilman laukkuja tuli ajettua 2 päällä ja siinä ei ollut mitään ongelmia ajettavuuden ja tehojen kanssa, 3 pakattua laukkua siihen lisää voi muuttaa tilannetta.
Kylätason kurapyöräilijä.
- mico
- Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
GS:n saa madallettua kaiketi hyvinkin, mutta yksi vaihtoehto jos kerran matala pitää olla ja yhtä vähän enduron DNA:ta omaava kuin TA:kin
on Hondan CB500X (R2 kaiketi), jota tuolla budjetilla saa jo uuden ainakin ylivuotisena.
Pyörästä sinänsä ei mittään hajuakaan millanen on, riittääkö tehot jne... ADV:n sivuilla tuosta ainakin jotain juttua:
http://www.advrider.com/forums/showpost ... tcount=161
Pyörästä sinänsä ei mittään hajuakaan millanen on, riittääkö tehot jne... ADV:n sivuilla tuosta ainakin jotain juttua:
http://www.advrider.com/forums/showpost ... tcount=161
Normi-GS nyt on jo riittävän matala. Dakar vaatisi madallusta.
Luulen, että 500 kuutioisesta ei riittävästi potkua löydy. Tenere on saanut sen verran kannatusta, että varmasti sitä pitää koeajaa.
Luulen, että 500 kuutioisesta ei riittävästi potkua löydy. Tenere on saanut sen verran kannatusta, että varmasti sitä pitää koeajaa.