KTM 390 Adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

seikkailuendurol.la
Viestit: 110
Liittynyt: Ti Kesä 28, 2016 12:09 am
Pyörä: Honda CRF1100L Africa Twin
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: KTM 390 Adventure

Viesti Kirjoittaja seikkailuendurol.la »

Tässäpä minun subjektiivinen näkemykseni pikku adventuresta :)

https://seikkailuendurol.la/2020/07/05/ ... nture-2020
Avatar
ramirin
Viestit: 1341
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 10:18 pm
Pyörä: Ready To Push
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: KTM 390 Adventure

Viesti Kirjoittaja ramirin »

Ajoasento on hyvä istualtaan. Tapeilta ajettaessa ohjaustanko on liian alhaalla. Pudottamalla jalkatappeja alemmaksi ja nostamalla korokepaloilla tankoa ylemmäksi löytynee sopiva ajoasento, jos tapeilta haluaa paljon ajella.

Eikö tuo ole vähän vaarallinen alue antaa 'virallisia' lausuntoja? Minä vaihdoin 790:iin matalan exc tangon ja se tuntuu juuri sopivalta, kädet voi seisaaltaan ajaessa päästää irti maantienopeuksissa eikä revi ranteita kiihdytyksessä. Kyynärpäät pysyy leveällä ja ajoasento on vahva ottamaan vastaan pomppuja ja monttuja.

Tangon korotuksilla yleensä tavoitellaan mukavaa seisoskelu asentoa, eikä niinkään urheilullista ajoasentoa. Siinä ei ole mitää väärää jos haluaa seisoskella ja katsella maisemia siinä huristellessa, mutta vikalistaan sitä ei voi kirjata jos haluaa olla matkustajana kuskin paikalla.

Sen verran hyvää palautetta 390 saanut, että pitää kyllä kokeilla kun sattuu mahdollisuus kohdalle.
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.
seikkailuendurol.la
Viestit: 110
Liittynyt: Ti Kesä 28, 2016 12:09 am
Pyörä: Honda CRF1100L Africa Twin
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: KTM 390 Adventure

Viesti Kirjoittaja seikkailuendurol.la »

ramirin kirjoitti: Eikö tuo ole vähän vaarallinen alue antaa 'virallisia' lausuntoja? Minä vaihdoin 790:iin matalan exc tangon ja se tuntuu juuri sopivalta, kädet voi seisaaltaan ajaessa päästää irti maantienopeuksissa eikä revi ranteita kiihdytyksessä. Kyynärpäät pysyy leveällä ja ajoasento on vahva ottamaan vastaan pomppuja ja monttuja.

Tangon korotuksilla yleensä tavoitellaan mukavaa seisoskelu asentoa, eikä niinkään urheilullista ajoasentoa. Siinä ei ole mitää väärää jos haluaa seisoskella ja katsella maisemia siinä huristellessa, mutta vikalistaan sitä ei voi kirjata jos haluaa olla matkustajana kuskin paikalla.
Kiitoksia palautteesta! Kommentissasi on pointtia, ymmärrän sen. Aikoinaan Tiaisen enduro koulutuksessa tuli palautetta tangon korottajille. Sanoi, että ammattikuskikin saattaa säätää tangon korkeutta, mutta silloin puhutaan max 5mm säädöistä.

Sain 790:ssä oman ajoasentoni mieleiseksi kääntämällä tankoa ja poistamalla jalkatapeista kumikorotukset. 390:ssä ajoasento oli minulla niin matala, etten kovin montaa minuuttia pystynyt tapeilla olemaan, kunnes jo väsähdin. Näin ollen halusin sen myös tuoda tekstissä esille, koska minun käytössä pakko olisi asialle jotain tehdä. Toisaalta oletan, että kaikki ymmärtävät sen, että tuon tyyppiset asiat riippuvat kuskin koosta ja tarpeista ja siten osaavat huomioida sen lukiessaan. Kommentillani en tarkoittanut listata sitä viaksi vaan asiaksi, joka minun mitoilla ja ajotyylillä vaatii säätöä, mutta joka tapauksessa se on säädettävissä oleva asia.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM 390 Adventure

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

ramirin kirjoitti:Tangon korotuksilla yleensä tavoitellaan mukavaa seisoskelu asentoa, eikä niinkään urheilullista ajoasentoa.
Tämä tuli todettua EXC Adv kanssa, korotukset lähti pois ekan krossiajon jälkeen. Korkealla ohjaustangolla painonsiirto oli mitä oli eikä pyörään saanut minkäänlaista tuntumaa, tosin mulla oli siinä -30mm jalkatapit jotka teki ajoasennosta pystymmän ilman tangon korotusta. Kisaenska on kisaenska vaikka sen varustelee katukäyttöön.

Vastaavasti 690:ssä asia oli toisin ja siinä oli tangon korokkeet, T7:ssa on vakiona tanko korkealla mutta ei omaan makuun liian korkealla. T7:ssa kokeilin -20 jalkatappeja ja heti tuli tapeilta ajaessa fiilis että nyt ollaan liian pystyssä ja vakiotapit takaisin. Urheilullisesti pystyy molemmilla ajamaan mutta ei niinkään enskaspoorissa eikä krossiradalla, ei ne ole sinne tehtykkään.

En ole 390 päällä istunut, mutta jos on samaa kokoluokkaa kun pirkka GS niin ymmärrän hyvin että ajoasentoa pitää saada väljemmäksi pitkälle kuskille. Ei ole kiva ajaa edes urheilullisesti jos pyörän ajoasento tuntuu kaksi numeroa liian pieneltä ja joutuu ajamaan epämiellyttävässä asennossa.

Vielä kun on elämää nähneet olkapäät jotka alkaa oireilemaan hyvinkin nopeasti tapeilta ajaessa jos asento on väärä, silloin on mentävä oppikirjan ulkopuolelle ajoasennon suhteen ja tehtävä kompromisseja.

EDIT: Tuli vielä mieleen että pääsääntöisesti rallipyörissä on ohjausiskari yläkolmiossa joka nostaa ohjaustankoa 20-35mm ylöspäin. Hyvin tuntuu rallikuskit ajavan noin pystyllä ajoasennolla.
Kylätason kurapyöräilijä.
Mhuttu
Viestit: 61
Liittynyt: La Kesä 09, 2018 8:20 am
Pyörä: Tenere 700 2021
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 390 Adventure

Viesti Kirjoittaja Mhuttu »

Itse olen laittanut 25 mm korotuspalat lähes joka pyörään. Edelliseen tenereen, transalpeihin kaikkiin ,muistaakseni 800 gs en laittanut enkä tähän uuteen tenereen. Ajoasento on kyllä poikkeuksetta muuttunut tapeilta ajaen paremmaksi
Avatar
ramirin
Viestit: 1341
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 10:18 pm
Pyörä: Ready To Push
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: KTM 390 Adventure

Viesti Kirjoittaja ramirin »

Mullakin on ohjausiskari advessa, olisko nostanut tankoa n. 10mm jonka kompensoin matalammalla tangolla. Rallikuskeilla on melko varmasti haettu juuri heille mieleinen ajoasento ilman minkään kimpaleen aiheuttamia kompromisseja.

Minä kun vasta harjoittelen parempaan asentoon siirtymistä, niin tiedän kertoa että parempi asento ei alkuun tunnu mitenkään erityisen hyvältä.. Mutta kun maasto vaikeutuu, niin alkaa asento näkyä etenemisessä ja kyvyssä ottaa möykkyjä vastaan.
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.
Avatar
sivuluisu
Viestit: 173
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: KTM 390 Adventure

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Veikkaan että tämä on parhaita yleispyöriä jos pärjää sen kanssa ettei ole sataa hevosvoimaa. Tekisi mieli suorittaa perusteellinen koeajo - kuten 390 Dukellekin.

Oon miettiny Dukeenki tangon korotusta vielä pystymmän ajoasennon vuoksi, en niinkään tapeilta ajon takia.
Avatar
antti_p
Viestit: 313
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 6:19 pm
Pyörä: Hypermotard/250 Rally
Paikkakunta: Savo

Re: KTM 390 Adventure

Viesti Kirjoittaja antti_p »

Kun käytin 390 Adventure ekassa huollossa, niin sain iltapäiväksi ajoon 790 Adventure R. Keveys yllätti heti pyörässä sekä teho, jota tuntui olevan kuin omassa Hyperissä.
Päivän ajelin ilolla tuolla pyörällä ja jos tuplaisi pyörän budjetin voisi tuota 790 harkita.
Iltapäivällä kun pääsi oman pyörän selkään huomasi heti keveyden, pienuuden ja "tehohäviön", mutta 390 vaan istuu käteen tämmöselle lyhyelle kaverille erinomaisesti. :)
Avatar
Happi
Viestit: 2872
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: KTM 390 Adventure

Viesti Kirjoittaja Happi »

Mielestäni on kaksi eri asiaa mistä puhutaan, tapeilta ajo aktiivisesti esim. enduro polulla ja seisten ajo, esim. matkalla.
Ne ovat hyvin erilaisia tavoitteiltaan. Tapeilta ajossa on tarkoitus päästä kovaa ja hallitusti etenemään. Seisten ajossa esim. halu nähdä kauvemmaksi, pahojen paikkojen läpi pääsy, jäähdyttely, paikkojen puutuminen, prassailu...
Seisten ajossa tulee oltua välillä pitkiä aikoja aika, silloin asennonpitää olla mahdollisimman rento. Ei niin kuin tapeilta ajaessa, jolloin reisille tulee reilusti painetta.

Itse olen EXC-F:ssä laskenut tankoa ja kahvatkin on vaakatasossa. 690:ssä en tarvitse korotuspaloja, koska olen tälläinen hukkapätkä, mutta ymmärrän kyllä, että pidempi kaveri niitä kaipaa. Sarvet jouduin siirtämään edemmäksi takaisin, koska reissussa huomasin joutuvani roikumaan sarvissa seisten ajaessa.

Happi
-------------------------------------------
https://www.youtube.com/user/Happi4965/videos
Avatar
Teme X-2
Viestit: 398
Liittynyt: To Elo 14, 2008 8:22 am
Pyörä: 390 Adventure
Paikkakunta: Kajaani

Re: KTM 390 Adventure

Viesti Kirjoittaja Teme X-2 »

Minulla on se noin 25mm korotusta 390 Advessa. Enempää ei saa, kun kytkinvaijeri on jo tuolla aika tiukalla. Eikä
enämpää kyllä kannata laittaa sitten alkaa enemmän olla haittaa. Tuostakin voi ottaa osan pois, kunhan saisi matalammat
jalkatapit tehtyä. Tosin sitten alkaa asvaltti kurvailussa tapit raapia maata, kun vakiollakin saappaan kärjet raapii maata, kun oikein
kanttailee.
"Ympyrä ja nuoli, siihen loppu huoli!" :roll:

Mopo: KTM 390 Adventure
EX-mopot: KTM 620 Advente Ja Husqvarna TE570
Avatar
Teme X-2
Viestit: 398
Liittynyt: To Elo 14, 2008 8:22 am
Pyörä: 390 Adventure
Paikkakunta: Kajaani

Re: KTM 390 Adventure

Viesti Kirjoittaja Teme X-2 »

Tuollaiset tuli tärskäytettyä puikolla kasaan, kun ei migikään ollu.
Vielä maalia päälle ja sitten ajoon.

Kuva

Kuva

Kuva
"Ympyrä ja nuoli, siihen loppu huoli!" :roll:

Mopo: KTM 390 Adventure
EX-mopot: KTM 620 Advente Ja Husqvarna TE570
Avatar
Teme X-2
Viestit: 398
Liittynyt: To Elo 14, 2008 8:22 am
Pyörä: 390 Adventure
Paikkakunta: Kajaani

Re: KTM 390 Adventure

Viesti Kirjoittaja Teme X-2 »

Nyt testilenkki heitetty madalletuilla jalkatapeilla.
Nyt on aika sopiva itsellä tuo pikku adve. Noin 26-30mm
on noilla madallus, kun nuo vakiot oli niin etukenossa.
Lisäksi pyörässä 25mm tangon korotusta ja tuo yksi osainen penkki,
joka korottaa etu osasta 5mm ja taaempaa enemmän.

Kuva

Kuva

Kuva
"Ympyrä ja nuoli, siihen loppu huoli!" :roll:

Mopo: KTM 390 Adventure
EX-mopot: KTM 620 Advente Ja Husqvarna TE570
Viuh
Viestit: 1666
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, g/s, R75/5

Re: KTM 390 Adventure

Viesti Kirjoittaja Viuh »

390:ppi on kyllä asiallisen oloinen kampe ja pitäisi itsekin käydä koeajolla.

Tangon korkeudesta omat ajatukset on saman suuntaisia, kun ajetaan oikeasti voi isommat korottamiset raksia samantein pois. Omassa Rallyessa aina ensi puraisuna tuntuu että tanko on melkeimpä samalla korkeudella kun oletetut kuskin munat. Mutta hetken kun pyörää ajaa ja pääsee taas fiilikseen on se juuri oikealla paikalla. Toki asiaan vaikuttaa pyörän painokin, mitä raskaampi pyörä sitä vähemmän vaikutusta kuskin painonsiirrolla ja käyttäyttäytymisellä satulassa. Olen koittanut tiirata aikalaiskuvia vuosituhannen vaihteen kieppeiltä ja sama setti näkyy kisoissa olevan. Kun huomioi että vehkeet on tehty 11 tkm kilpailuun niin olen päätellyt että sama saa riittää myös minulle sillon kun Rallya ulkoilutetaan. Matkalehmät sitten erikseen.

Vähän sama tulee mieleen jalkatappien kehityksessä, toki jos ovat pienet ja liukkaat niin kannattaa vaihtaa toimiviin ja paikka muuttaa sopivaksi mutta koon suhteen toinen ääripää alkaa jo olla melkonen astinlauta.
Avatar
MIL
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Helmi 26, 2018 12:00 pm
Pyörä: KTM 350 exc 2020 ja KTM lc4 400 Mil.
Paikkakunta: Helsinki

Re: KTM 390 Adventure

Viesti Kirjoittaja MIL »

Tuo 390 vaikuttaa kieltämättä hinnaltaan hyvinkin houkuttelevalta. Vakiollakin varmasti pärjää mutta onko kukaan vielä tutkinut miten helposti tai vaikeasti ja millä toimenpiteillä tehoja voisi saada vähän lisää ?
Avatar
antti_p
Viestit: 313
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 6:19 pm
Pyörä: Hypermotard/250 Rally
Paikkakunta: Savo

Re: KTM 390 Adventure

Viesti Kirjoittaja antti_p »

MIL kirjoitti:Tuo 390 vaikuttaa kieltämättä hinnaltaan hyvinkin houkuttelevalta. Vakiollakin varmasti pärjää mutta onko kukaan vielä tutkinut miten helposti tai vaikeasti ja millä toimenpiteillä tehoja voisi saada vähän lisää ?
Perusviritykset kuten katalysaattorin poistoa ja ilmanvirran parantamista, sekä ecuboxit.
Itse ajatellut, että jos tilaisi Cooberin tai Powertronicin ecun ohjaimen.
https://www.coober.eu/product/ktm-390-adv-power-kit/
https://powertronicecu.com/product/powe ... -390-2020/
Vastaa Viestiin