Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

SamiM
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 3:20 pm
Pyörä: Honda A/T '16
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja SamiM »

SamiM kirjoitti: Ke Touko 10, 2023 11:04 am Paketti on lähtenyt liikkeelle.
Suomen Posti tietää että paketti on tulossa, muttei ole vielä Suomessa.

Outback Motortek -suojasetti asennettu ja keula huollettu sekä etujouset vaihdettu. Sägien mittailu kun on apukäsipari saatavilla.

Reilu kymppitonni edellisestä keulaöljyvaihdosta. Aika paljon oli harmaata öljyn seassa, öljyn ominaisväri kuitenkin vielä erottui. Ei ilmeisesti ole aiemmin purettu etuiskareita ja pesty. Tällä kokemuksella ihan paikallaan tehdä ainakin joskus pelkän öljynvaihdon sijaan.

Simmasin liukuholkeista välystä pienemmäksi 0,05 mm simmilevyllä holkin ja alaputken väliin. Välys pieneni 0,25 millistä 0,15 milliin. Vasemmassa yläputkessa oli kahdessa kohtaa pinnoite pois samalla kohdalla pituussuunnassa. Oikeassa yläputkessa yhdessä kohtaa leveämmälti vastaava. Mutten anna sen vaikuttaa ajonopeuteen. Jäykemmillä jousilla toimintakohta muuttuu eri paikkaan. Tämän on huomannut myös käytännössä, pyörä kulkee eri asennossa, selkeästi keula ylempänä.
For I have mourned for so damn long
that I´ve forgotten what it was for

Home In Despair - Sentenced (1989-2005)
SamiM
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 3:20 pm
Pyörä: Honda A/T '16
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja SamiM »

SamiM kirjoitti: Ti Touko 16, 2023 12:12 pm
SamiM kirjoitti: Ke Touko 10, 2023 11:04 am Paketti on lähtenyt liikkeelle.
Suomen Posti tietää että paketti on tulossa, muttei ole vielä Suomessa.
Paketti tullattu. Postin varastossa nyt.
For I have mourned for so damn long
that I´ve forgotten what it was for

Home In Despair - Sentenced (1989-2005)
Avatar
jiknnn
Viestit: 325
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

SamiM kirjoitti: Ke Touko 17, 2023 2:12 pm Paketti tullattu. Postin varastossa nyt.
Sehän tuli rivakasti toiselta puolen palloa :). Menee varmaan se toinen viikko postin varastosta paikalliseen noutopaikkaan.
SamiM
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 3:20 pm
Pyörä: Honda A/T '16
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja SamiM »

jiknnn kirjoitti: Ke Touko 17, 2023 4:40 pm
SamiM kirjoitti: Ke Touko 17, 2023 2:12 pm Paketti tullattu. Postin varastossa nyt.
Sehän tuli rivakasti toiselta puolen palloa :). Menee varmaan se toinen viikko postin varastosta paikalliseen noutopaikkaan.
Yllätyksien aika ei ole ohi, ei mennyt viikkoa. Paketti toimitettiin tänään postilaatikkooni. jiknn, laitan YV:n jatkosta.

Osat (4 settiä) + rahti: 4 x 65 + 56,18 = 316,18 AUD
Korttia veloitettu 199,48 e
Tulli + ALV: 7,17 + 48,96 = 56,13 e
Postin käsittelymaksu 2,90 e
Yhteensä 258,51 e / 4 settiä = 64,63 e/setti
For I have mourned for so damn long
that I´ve forgotten what it was for

Home In Despair - Sentenced (1989-2005)
Avatar
jiknnn
Viestit: 325
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

SamiM kirjoitti: Pe Touko 19, 2023 5:42 pm
jiknnn kirjoitti: Ke Touko 17, 2023 4:40 pm
SamiM kirjoitti: Ke Touko 17, 2023 2:12 pm Paketti tullattu. Postin varastossa nyt.
Sehän tuli rivakasti toiselta puolen palloa :). Menee varmaan se toinen viikko postin varastosta paikalliseen noutopaikkaan.
Yllätyksien aika ei ole ohi, ei mennyt viikkoa. Paketti toimitettiin tänään postilaatikkooni. jiknn, laitan YV:n jatkosta.

Osat (4 settiä) + rahti: 4 x 65 + 56,18 = 316,18 AUD
Korttia veloitettu 199,48 e
Tulli + ALV: 7,17 + 48,96 = 56,13 e
Postin käsittelymaksu 2,90 e
Yhteensä 258,51 e / 4 settiä = 64,63 e/setti
vastaus YV:nä.
Avatar
jiknnn
Viestit: 325
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Australian poikien pohjausmännät asennettu.

https://photos.app.goo.gl/yQKUeBEt9ZaCTtrt5

Teki mieli vähän reboundia säätää, mutta nuo sai vaihdettua yläkautta ilman öljyn laskua kun oli kertaalleen grimppaus avattu. Enkä jaksanut purkaa ihan atomeiksi.
mursu
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 6:31 pm
Pyörä: Honda CRF 1100 AS vm. 22
Paikkakunta: Alajärvi

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja mursu »

Oletteko joutuneet lisäämään moottoriöljyä huoltojen välillä uusiin Africa Twin 1100:iin?

Teetätin 1000 km huollon liikkeessä ja nyt ajettu 3700 km:n jälkeen tikku on kuiva eli ei edes alarajassa.

Lämmitin moottorin normilämpöön sivujalalla tasaisella alustalla, sammutin laitteen, annoin olla pari minuuttia, toinen hlö meni istumaan pyörän päälle, avasin tarkistustikun, pyyhin sen, laitoin takaisin (en kiertänyt jengoille) ja tarkistin öljyn -> ei edes alarajassa (n. 15 min odottelun jälkeen se on juuri alarajassa). Näin neuvoo ohjekirja. Pyörän päällä siis henkilön + tyhjien sivulaukkujen paino.

Öljy on ilmeisesti synteettistä 10 W 30 öljyä? Hondan öljyä en tähän hätään saa, mutta muuta löytynee esim. Tokmannista.

Menikö tarkistukseni oikein? Onko huoltoporukka liikkeissä noin vitun onnetonta?
Avatar
Hanski T
Viestit: 572
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Huoltajista en tiä mutta asiakas kyllä tulee onnettomaksi.
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Joskus alkuvuosina Norjan reissulla koneesta ('16 1000 DCT) hävisi mystisesti parisen desiä öljyä. Ohjeen mukaisesti tarkistettuna tikku kastui vain pari milliä kärjestä. Sen jälkeen ei ole ollut tarvista lisäillä öljyä 12k huoltojen välillä. Tosin pidemmillä reissuilla on nykyisin varmuuden vuoksi pari desiä moottoriöljyä mukana!

Aiemmin on aina ollut huollon laittamat Hondan öljyt. Viime kesänä vaihdoin ekan kerran itse öljyt ja suotimet. Nyt koneessa Gastrol Power1 10W-30. Tätä porukat tuntuu maailmallakin suosivan ainakin foorumikirjoittelun perusteella. Tokmannin valikoimassa ei näytä olevan kymppiveekolmekymppistä.

Huollon jälkeenhän pitää tietysti aina itse tarkistaa öljyt (ja myös ketjun kireys... :roll: )!


Käytin keväällä auton paikallisessa pikkuliikkeessä öljynvaihdossa. Parisataa kilsaa ajettuani syttyi vikavalo, joka piti kuittauttaa Sinisellä tiskillä. Olivat laittaneet reilun puoli litraa liikaa öljyä! Tuossa kun ei ohjekirjan mukaan ole edes mittatikkua, niin huono itse tarkistaa. Sinisen tiskin huoltomiehen mukaan tuohon malliin on olemassa useampaa öljymäärää. Olivat ilmeisesti sitten laittaneet varmuuden vuoksi suurimman määrän. Selvisi siinä samalla, että joku lyhyt mittatikkukin sieltä koneen kupeesta kuulemma löytyy.
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Avatar
jiknnn
Viestit: 325
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Muistaakseni mullakin kulutti öljyä ekan 10tkm, olen itse vaihtanut 6tkm välein paitsi reissussa voi mennä vähän pidempään. Alun 6tkm vaihto tuli Norjassa ja oli muistaakseni tikun alamerkissä öljyt. Nyt ei enää vajene kun 44tkm mittarissa. Alussa varmaan kannattaa myös 6tkm kohdalla vaihtaa ölpät+suodatin ja sen jälkeen omantunnon mukaan. 10w-40 Castrolia omassa koneessa.
mursu
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 6:31 pm
Pyörä: Honda CRF 1100 AS vm. 22
Paikkakunta: Alajärvi

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja mursu »

mursu kirjoitti: Pe Kesä 02, 2023 6:23 pm Oletteko joutuneet lisäämään moottoriöljyä huoltojen välillä uusiin Africa Twin 1100:iin?

Teetätin 1000 km huollon liikkeessä ja nyt ajettu 3700 km:n jälkeen tikku on kuiva eli ei edes alarajassa.

Lämmitin moottorin normilämpöön sivujalalla tasaisella alustalla, sammutin laitteen, annoin olla pari minuuttia, toinen hlö meni istumaan pyörän päälle, avasin tarkistustikun, pyyhin sen, laitoin takaisin (en kiertänyt jengoille) ja tarkistin öljyn -> ei edes alarajassa (n. 15 min odottelun jälkeen se on juuri alarajassa). Näin neuvoo ohjekirja. Pyörän päällä siis henkilön + tyhjien sivulaukkujen paino.

Öljy on ilmeisesti synteettistä 10 W 30 öljyä? Hondan öljyä en tähän hätään saa, mutta muuta löytynee esim. Tokmannista.

Menikö tarkistukseni oikein? Onko huoltoporukka liikkeissä noin vitun onnetonta?
Vastaan myös itse itselleni. Lisäsin koneeseen Castrol Power 1 10W-30:ia ja kaikki kunnossa.

Huoltoliikkeestä sanoivat, että koneeseen laitetaan pumpusta 4,2 l öljyä ja ei täytetä ylärajaan. No terve, miksiköhän ei ja olisi syytä kertoa asiakkaille, että näin on ja tarkistele öljyä esim. 1000 km välein aina seuraavaan huoltoon (12000 km) asti!
mursu
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 6:31 pm
Pyörä: Honda CRF 1100 AS vm. 22
Paikkakunta: Alajärvi

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja mursu »

Kiusaan taas seuraavalla kysymyksellä :D :

Onko joka modannut istuinta / vaihtanut istuinta / muuten käyttänyt pehmennyksiä perseen alla?
Kyllä tuolla sen 200 km ajaa, mutta sitten alkaa jo olla hankalaa.

Sargent, Corbin, Top Sellerie on varmaan istuimista harkittavat valmistajat? Modataanko originaali-istuimia missään? Pyöräilyshortsit, geelialkkarit, Air Hawk ym.; mikä on teille auttanut? Toki jokaisen anatomia, paino ym. on niin erilainen asia, että tuskin yksiselitteistä vastausta löytyy.
Avatar
mek
Viestit: 2687
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja mek »

Sargent on pitkänmatkanajoon omalle perseelleni paras. Maastoajossa muotoilu voi tuntua vähän kulmikkaalta.
SamiM
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 3:20 pm
Pyörä: Honda A/T '16
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Tuli ajankohtaiseksi vaihtaa ketju ja rattaat. Ei ollut kaikkia kolmea hyllyssä paikoissa joista tarkistin, niin tuli ostettua eturatas JTF1370.16RB ja ketju DID 525-VX3 Motonetistä. Varmasti sopivaa JTR1331.42 takaratasta ei ollut hyllyssä paikoissa joista tarkistin, niin päätin kokeilla käykö vain keskiosan paksuudelta erilainen JTR1332.42 ratas, jonka tilasin Euro Motor Centerin verkkokaupasta. No käyhän se, mutterit yltävät hyvin täydelle kierteelle. Laitoin keskilujaa kierrelukitetta kun ei ollut varmuutta saako mutterien mekaaninen lukitus otetta ruuvin päästä.

Eli jos JTR1331.42 ratasta ei ole saatavilla ja pitää vaihtaa se niin JTR1332.42 käy tilalle.
For I have mourned for so damn long
that I´ve forgotten what it was for

Home In Despair - Sentenced (1989-2005)
XL250R
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja XL250R »

mursu kirjoitti: Ma Kesä 12, 2023 9:24 am
Sargent, Corbin, Top Sellerie on varmaan istuimista harkittavat valmistajat? Modataanko originaali-istuimia missään? Pyöräilyshortsit, geelialkkarit, Air Hawk ym.; mikä on teille auttanut? Toki jokaisen anatomia, paino ym. on niin erilainen asia, että tuskin yksiselitteistä vastausta löytyy.
Eri pyörä, mutta sama vaiva suuremmilla päiväetapeilla.

Hyvä apu on ollut geelipehmuste https://www.motea.com/de/catalogsearch/ ... =A503208-0 ja riittävästi topatut pyöräilyshortsit alla.
Vastaa Viestiin