Beta RR 4T 350-498 Enduro

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

kylaenmies
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Syys 17, 2012 2:32 pm
Pyörä: Beta RR 400
Paikkakunta: Tampere

Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro

Viesti Kirjoittaja kylaenmies »

Jani M kirjoitti:Työvalot tiimiä pyörittävä Lehto Trading ylläpitää my beta -nettikauppaa: http://www.mybeta.fi/

Itsellä ei siitä ole tosin mitään kokemusta, kun olen toisen merkin miehiä.

Edit: Jaa, oli myöhässä.
Kokemusta on ja toimiihan tuo, tosin varasto on arvatenkin aika ohkainen ainakin nelari puolella, joten lähes kaikki erikoisemmat on tilaustavaraa eli toimitusaika n.2 vkoa.
Hinnat ihan kohdallaan, ettei paljoa ole tarttenut alkuperäisosia kattella ulkomailta esim nyt tulee omaan paukkuun kaikki tuolta Lehdon Janilta ja ainakin Boanon laskuriin verrattuna oli selkeästi halvempi.
Julle81
Viestit: 146
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2010 12:06 am
Pyörä: 790 adv R

Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro

Viesti Kirjoittaja Julle81 »

Päivää

MP-messuilla tuli viihdyttyä Betan osastolla tovin aikaa. Ilmeisesti maahantuoja vaihtunut viimevuoden aikana ja näillä uusilla kavereilla tuntui olevan kovasti virtaa! :) Kovin vaikuttivat mielenkiintoisilta kamppeilta uudet 2018 mallin pyörät. Onko näistä Betoista tullut porukoilla mitaan lisäkokemuksia? Lähinna isoimmat 430 ja 480 kiinnostaisivat kun käyttö olisi "dualsport" tyyppistä ajelua.

-Jussi
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Tässähän kävi nyt niin, että tänään taloon tuli TM:lle (EN250FI vm. 2013) kaveriksi tai siis hain Turusta Beta RR 480 vm. 2016. Tämä on jo ruiskulla ja Betan omalla koneella, jossa moottorilla ja vaihteistolla omat öljytilat 0.75+0.75 litraa. Map-switch löytyy myös, kovin suurta eroa en asetuksilla huomannut. Tunteja takana hurjat 76 ja hinta oli jo liki puolittunut uudesta. Renkaat, ketjut, rattaat 85% uutta vastaavat, muovit ilmeisesti uudet (ovat aika heppoisia). Maalit ovat pysyneet rungossa ja ainoa varsinainen kolhu on oikean etuteleskoopin alapäässä, ei haittaa eikä edes näy.

Alkuperäiset vilkut yms. tuli laatikossa kuten myös kuristettu ilmaboksi, katalysaattori ja alkuperäinen pakoputki.

Alusta oli edelliselle omistajalle kuulemma säädätetty kivikkoon ja kaiken kaikkiaan "löysän" oloinen TM:n vakioalustaan verrattuna mikä on itselle enempi positiivinen asia kun en ajele patikossa tuppi nurin.

Runko pikkaisen väljempi mitoitukseltaan 184cm pitkälle kuskille kuin TM, penkkikin pikkaisen matalammalla ja pehmeämpi.

Kaiken kaikkiaan viimeistely on ns. käyttöpyörän luokkaa kun vertaa esim. TM:n "blinkblink" etupäähän jossa koneistettu kirkasta alumiinia joka paikassa. Kytkin ihan jouheva (nestekäyttöinen), etujarru ok, ei ihan niin hyvä kuin TM:ssä, takajarru ok ja kommentit samat. Vaihteistot molemmisa samanmoiset toimivat, TM:n laatikko vonkuu enempi (voihan siinä olla jo vikaakin toki jo).

Sähköt ovat kovasti italialaisen näköiset molemmissa, valitettavasti.

Iskarit Betassa Sachs:in peruskamaa vs. TM:ssä peremmilla säädöillä keulassa KYB ja takana TM:n oma iskari.

Kaiken kaikkiaan Beta on tietysti karvan verran painavampi, kookkaampi ja myös kankeampi. Kävin vetelemässä parit pikkupolut ja jos ei ajaa kelloa vastaan niin ihan ok, jos vauhdit tapissa niin voihan olla, ettei enään käänny niissä paikoissa millään ilveellä mistä TM:llä vielä selviää.

Se mikä yllätti oli koneen leppoisuus ja helppo käskettävyys. Ruutia on, mutta kahvasta pystyy kontrolloimaan laitetta vaivatta. TM on äkkinäisempi ja se lataa täydet silmänräpäyksessä jos kahvaa kääntää (epäilys kyllä on että tämä oma TM on tilattu uutena krossin koneella ja kartoilla). Ero on lähinnä väännössä eli vaihteita ei tarvii raplata samalla mallilla kuin tuossa puolikkaalla koneella olevassa TM:ssä. Oletin että tuo Beta on melko työläs pideltävä mutta hyvin sen kanssa pärjää, liki helpompi pideltävä kuin TM.

Sitten Betan ehdottomasti parhaat puolet koskien yleisesti kaikkia malleja:

-varaosat kohtuuhinnoissa
-lisävarusteita saatavilla esim. isompia tankkeja (TM:ään ei yhtäkään)
-korjausmanuaalit vapaasti ladattavissa Beta USA:n sivuilta

Tämä Beta yksilö woblaa +80 vauhdeissa jonkin verran, parani jo kun laskin rengaspaineet 2->1.5bar, täytyy tutkia josko jostain löytyisi väljiä laakereita.

Tästä olisi sitten tarkoitus viritellä se kevyehkö retkipyörä isolla tankilla.

ps. Öljypumpulle täytyy tilata metalliset rattaat jottei noita tarvii vaihdella enää ikinä, muuten 100h vaihtoväli.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Woblaukselle taisi löytyä pääsyyllinen: etupumppujen liukuholkit.

Nostin pyörän pukille ja etupyörässä on kuin onkin pituussuuntaista klappia. Kun heiluttaa yläputkista niin klappia ei ole. Tätä ennen tuli tiukattua kääntölaakeria moneen kertaan ennenkuin tajusin että välys ei muutu miksikään...

GasGas-foorumilta löytyi vinkkinä että noihin Sachsin 48mm pumpuihin kannattaa laittaa KYBin liukuholkit.

http://www.gasgasrider.org/forum/showthread.php?t=12347

Yllättäen:

http://www.mybeta.fi/search/?q=kyb

Eli Sachsin liukuholkit ovat väljät jo tehtaalta tullessaan, KYBin holkit ovat tiukemmilla toleransseilla tehdyt.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
jarno78
Viestit: 1666
Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro

Viesti Kirjoittaja jarno78 »

Joku tämän tyylinen kampe ois mullekkin se järki valinta, Fanticilta ois kans mielenkiintoiset 250 cc
Pystyvämpiä ehkä mitä Hondan crf
Yksinäinen Susi
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Pekka Valtanen kirjoitti:http://www.mybeta.fi/
Onko joku jo koeponnistanut?
On, tilaus keskiviikkona, tavarat postissa torstaina. Saldot pitivät kutinsa.

Offtopic: nykykaupoista joita käytän Motonet on hitain, nippa nappa viikossa tavarat kerkee perille.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Mielestäni laitos on kulkenut hivenen laihalla kun paukuttaa putkessa, epäilin aluksi että ecu:lla on alkuperäiset kartat vaikka putkena FMF Powercore4.

Tänään jäätiin sitten tienpäälle, laitos hyytyi satasen vauhdista. Puristuksia oli ja startttikin pyöritti, mutta ei käynnistynyt ei...

Soitin siskon hakemaan ja pyörää kärrylle puolen tunnin päästä kiskoessani hörähti käyntiin normaalisti. Kotio ajellessa ratkoin ongelman bensan saantiin. Laitos on ajon jälkeen pitänyt pihinää jonka oletin olevan syylärin korkista lähtöisin. Äsken puhaltelin tankin korkin huohotinta ja väitän että korkin nippa on täysin tukossa, ei hengitä ei. Nyt kun lähdin ajamaan ihan täydellä tankilla niin kiskaisi ilmeisesti niin kovan alipaineen että ruiskulta loppui soppa.

Muillakin ollut samaa ongelmaa:

https://thumpertalk.com/forums/topic/12 ... epressure/

Vuosimalleissa 2017-> on parempi korkki.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Tämä päivä rassattu pyörää ja eipähän vaan ollut tankin korkki vaan jotain muuta. Epäilys on TPS (Throttle Position Sensor), putsailin liittimiä ja pyörä käy siististi tyhjäkäyntiä, mutta sammuu kun antaa kaasua. Kylmänä kestää kiertää enempi. Tutkitaan huomenna lisää, ventiilin välykset tuli tarkistettua kanssa eli ne ok.

Edit: Jaahans,varaosakataloogi väittää kuvan mukaan, että Throttle Body pitää sisällään tuon TPS anturin, ilman lämpötila-anturin sekä tyhjäkäynnin askelmoottorin.

https://shop.betamotor.parts/en/product ... e-body-395

Täytynee soitella huomenna huoltoon, että mitähän arvoja tuon anturin kuuluisi näyttää. Bensapumppu ja bensafiltteri toimii, pyöritin 12v muuntajalla kun tankki oli hyppysissä. Bensaa alkoi tulla heti kun tajusin irrottaa pikaliittimen letkusta, se kun sulkeutuu irrotettaessa.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Testerikeikkaa Porvooseen (eikä Sipooseen, sorry) huolto suositteli, ei oikein kerkiä käymään. OBD testerillä, CAN kykenevällä saa vikakoodit selville johonkin rajaan saakka jos olisi adapteripiuha, eipähän mukana tulleesta romulaatikosta moista löytynyt :-(

Yleismittarilla mitattuna tuntuisi TPS-anturi olevan kunnossa potikkaa kääntämällä 0.79...5.4kOhm ja läpimenovastus kiinteä 4.65kOhm. Tosin mistään ei löytynyt arvoja mitä tuon pitäisi olla. Anturista ei huolto kerennyt sanoa mitään. Samaa Syner-Ject:iä käyttävä Sherco myy antureita irrallaan:

http://wmracing.com.br/produto/sensor-t ... syner-jet/

Suomestakin noita saa, se että onko kääntösuunta, pinnit ja ohmit samat en tiedä, samalta kuitenkin näyttää.

Kovasti samannäköinen on myös Suzukin 13580-29G00.

https://www.aliexpress.com/item/100-NEW ... 15890.html
--------------------
(edit: 1.8.-18 Taitaa olla sama anturi: https://www.gixxer.com/forums/66-04-05- ... sor-2.html

"according to the manual the TPS resistance should be 1.1k ohms when close
4.4k ohms when open
STPS resistance should be 0.6k ohms when close
4.5k ohms when open"

Taidanpa tilata hyllyyn kun näitä saa 5kpl yhden aidon hinnalla.)

----------------------

Hauska homma on saada tuo takas paikalleen oikeaan asentoon ilman testeriä jolla opetetaan kaasuläpän asennon ääripäät. Täytynee lyödä katin mukan tullut lamda kiinni rassaamisen ajaksi ettei tule sulatettua konetta.

Piuhoja täytyy tutkailla seuraavaksi ja ECUn liitintä. Sekä mitata lämpötila-anturit ja nyt olisi hyvä tekosyy ostaa bensan painemittari.

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000016980

Ruiskun suuttimen voisi katsoa samaan syssyyn.

Tuleepahan pyörä tutuksi :-o
Viimeksi muokannut maja2, Ke Elo 01, 2018 9:59 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
kafuusti
Viestit: 115
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2012 4:29 am
Pyörä: KTM exc 500 -17vm
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro

Viesti Kirjoittaja kafuusti »

Minkälainen työmaa se öljypumpun rattaiden vaihto on? Tarviiko siihen mitään erikoistyökaluja? Kaverille pitäs vaihtaa niin tietää uskaltaako alkaa tekemään :D
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Öljypumpun rattaiden vaihto:

https://www.youtube.com/watch?v=Epx7FZdlXWI

Kytkinpihdit tarvii hommata, aukeamista 120mm tai enemmän.

Samalla tule tarkastettua kytkin se kun täytyy otta pois rattaiden päältä.

Edit: Tällaset tilasin itselle kytkinpihdeiksi BGS 8944:

http://www.bgstechnic.com/fi/catalog/ca ... 980/page/8

Kahan jälleenmyyjiltä noita saa: https://kaha.fi/jm/ tai postitse: https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/A ... +yms./5886

Motonetissä on vähän yksinkertaisemmat ilman noita tappeja. Oli aika hakuessa nämä paremmanmalliset, maksavat ulkomailla saman kuin Suomessakin.

Joku kuitenkin ehdottaa että pulttaa niihin sisemmän kytkinkorin kierretorneihin rei'itetyn lattaraudan avaimeksi. Saattaa kestääkkin mutta todennäköisemmin joutuu ostamaan uuden kytkinkorin (n.80-100€) kun nuo taittuvat... ja mikä pahinta remontti pysähtyy.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Jos ja kun kytkimen joutuu purkamaan niin kannattaa miettiä josko levyt elvyttäisi liimasta yms. moskasta.

www.trialsport.com.au/beta/Manuals/Clutch_Fix.pdf

Tuota liimaa on kait aikas paljon verrattuna muiden valmistajien kytkinlevyihin.

Ikävä yhditselmä on luistava kytkin ja muoviset öljypumpun rattaat vieressä, nyt voi korjata molemmat sammalla kertaa, etukäteen :-)
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Ehdin vaihteeksi rassaamaan Beta:a ja vika on tylsä mutta onneksi selkeä: puolan toisikäämi tai tulpan johto poikki. (12.8. Puolahan se sökö oli, piuhat sai ihan normaalisti pyörittämällä irti.)

Kääntelin TPS-anturia ja tyhjäkäynti muuttui sen mukana-> piuhat ja TPS-anturi ok. Anturin saa käänneltyä noin kohdilleen kun mittariston FI vikavalo sammuu tyhjäkäynnillä. Täytyy asemoida uudelleen tarkemmin lambdan kanssa.

Ensin putsasin ruiskunsuuttimen länttäämällä sen tankista tulevaan letkuun väärinpäin ja starttailin tovin. Sitten vaihdoin uuden (iridium) sytytystulpan: ei muutosta parempaan. Tämän jälkeen vasen syylari irti ja puola käteen mitattavaksi. Vanhan tulppa oli yltäpäältä umpiruosteessa, joten lieneekö painepesuri se alkuperäinen syy tällekkin todennäköiselle puolavialle, luulenpa niin.

Tulppa-avaimeksi löysin Biltemasta koodilla 20-045 AV14 pituus 90mm 3/8" hylsyn, joka on passeli kun siihen länttää 1/4" adapterin, jolloin tulpan saa kiristettyä momenttin (15-20Nm) 1/4" momenttiavaimella, ja lopuksi nostettua hylsyn kärkitongeilla adapterista kiinni pitäen poiskin. Runkoputki kun on suoraan tulpan yläpuolella.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Onneksi ei puolaa (eikä tulpan hattuakaan) löydy koko Suomesta ja koko Italia on kuulemma LOMALLA seuraavat 2 vkoa.

Tuli sitten opiskeltua puolien rakennetta ja Synerjectin puolassa on diodit toisiopuolella, siis puolan sisällä. Normaalilla mittauksella ja yleismittarilla mitaten kaikkien toisiokäämit vaikuttaisivat olevan poikki vaikka olisivat ehjiäkin.

http://w.synerject.com/en/recreation/mo ... coil-p15-3

"Product Benefits

High energy coil > 60 mj
Can be used for a wide range of applications
PI and DI compatible
high voltage diode integrated"


Täältä löytyy testausohje tuollaiselle diodeilla varustetulle puolalle:

http://www.detraphon.de/Ignition-Coil.htm


"Secondary: Resistance not measurable due to HV diodes, though, HV diodes can be tested (blocking direction test), adjust your multimeter to +20V, connect multimeter com lead to your car battery minus, connect multimeter plus lead to ignition-coil spark-plug connector and one of the primary connections to battery plus. Multimeter should read no voltage. If you have a voltage indication, the diode has a short circuit.

Reverse the connections on the ignition-coil (foreword direction test), a battery voltage of (minus X multiples of forward voltage drop) should readable. If not the circuit is open (diode or winding)"

Diodit näyttäs olevan ehjät: 1.6V jännitehäviötä kun akussa 12.63V, mutta mitens tosta saa mitattua toisiokäämin resistanssin? Diodien tyyppi ja lukumäärä on täysi arvoitus...
Nyt voi tietysti toivoa että vika oli tulpan johdossa :-) tai tappokytkimessä. Sinällään rikkinäinen puolahan monesti on mittarilla ehjä mutta lämmettyään/tärinässä pätkii...
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Lyhensin tulpan johdon molemmista päistä parisen senttiä ja liitin puolan sekä tulpan hatun uudestaan. Nyt olikin tämän jälkeen kipinä kokonaan hukassa :-o
Aikani räplätessä puolan ensiökäämin tulopiuhan toinen piuha pullahti kokonaan irti liittimestään. Rapsin kiinni olevan sinisen piuhan sivareilla poikki ja purin liiittimen. Oli ollut jäljistä päätellen irti jo tovin tuo piuha ja pysynyt paikallaan piuhan tiivistekumin avustuksella. Lämmittyään ei liitos päästänyt läpi sitä vähääkään virtaa puolalle-> sammui. Jäähdyttyään johti sen verran että tyhjäkäynnin kipinälle tuli sähköä riittävästi.

Liittimessä ei minkään sortin koodia eikä kukaan paikkakunnan kauppiaista tunnustanut omaavansa sisukaluja tuohon liittimeen joten putsailin paikat ja juotin piuhat kiinni liittimiin ja laitoin tueksi kutistesukat, ei täydellinen mutta kestänee riittävän kauan kunnes löytyy uudet sisuskalut ebaysta. Kasailin laitteen alustavasti ja nyt laulaa iloisesti... lambda kiinni seuraavaksi.

Löysin autotallista Bilteman testerisarjan ajoituslamppuineen vuodelta kilpi ja kypärä eli olisiko vm. 1997. Tuossa oli bensan painemittari mukana, jonka kytkin Y-haaralla bensaletkuun. Näyttää paineeks hurjat 6 baria, epäilys on että mittari on sökö, täytyy verrata ilmanpainemittariin paineilmavärkeissä. Thumpertalk:issa oikeaksi paineeksi kerrottiin 42psi eli n. 2.9 baria.

Edit: Eihän sitä säätämään kerinnyt alkaa kun alkoi survoa sähköjä takaisin niin löytyi yksi poikki nirhautunut piuha diodihässäkän (startin relen diodi oli näemmä) liittimen vierestä (kolvi käteen...), hapettunut rele ja parista kohtaa paistoi piuhat läpihinkkaantuneen suojasukan läpi. Oma lukunsa on nämä diodi- ja konkkahässäkät jotka roikkuvat ties missä ja suojana on vain kutistesukka... Johtonivaskan suojasukan paikkasin kiertämällä ensin keltaistaerkkaa kerroksen ja sen päälle sitten Bilteman vulkanoituvaa (kumi)teippiä, mietin niin että jatkossa on helpompi löytää nuo hinkkaantuneet paikat kun keltainen paistaa näkyvissä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Vastaa Viestiin